kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰
در لس‌آنجلس 10 نفر کشته شدند

تیراندازی و خشونت در دو شهر آمریکا / معترضان خشمگین به پلیس حمله کردند

 

سرویس خارجی-
آمریکا روز گذشته شاهد دو درگیری مسلحانه گسترده با ثبت تلفات چند ده نفری بود که البته انگیزه‌ها و حاشیه‌های پیرامون آن در مباحثی کاملا جداگانه قابلیت تحلیل و بررسی دارد.
همزمان از دو شهر بزرگ آمریکا خبرهایی مبنی بر درگیری گسترده و زد و خورد پلیس با مردم عادی مخابره شده است. درگیری‌هایی که به تعبیری یکی از آنها حکایت از جامعه چند دسته آمریکا و همچنین دیگری گویای ملت خشمگین و در برابر پلیس همیشه بی‌رحم آمریکایی است. در لس‌آنجلس، مرکز کالیفرنیا ایالت بزرگ و مهم آمریکا واقع در جنوب غرب این کشور که البته میزبان تنوع نژادی است، درگیری مسلحانه مرگ‌باری رخ داده است. این درگیری به قول رسانه‌های آمریکایی در شهرکی که آسیایی‌تبارها عمدتا در آن زندگی می‌کنند اتفاق افتاده است. در حالی که از ابتدای شب گذشته، هزاران چینی آماده برگزاری جشن سال نوی خود در خیابان‌ها بودند، فردی ناشناس اقدام به تیراندازی می‌کند و جان دست‌کم ده نفر را می‌گیرد. پلیس لس‌آنجلس ضمن تایید این خبر -و تا لحظه تنظیم این گزارش-گفته هنوز هیچ کس دستگیر نشده است. اگر چه جزئیاتی از این حادثه مسلحانه منتشر نشده اما احتمال دارد که نفرت و نگاه نژادپرستانه در وقوع این جنایت تاثیر مستقیم داشته است. کیلومترها آن طرف‌تر یعنی سمت شرق آمریکا نیز یک درگیری دیگر که البته رنگ و بوی سیاسی و خون هم دارد رخ داده است. خبرگزاری رویترز از ایالت جورجیا و شهر آتلانتا خبر داده که طرفداران جریان فکری دست چپی آنتیفا با پلیس این ایالت دست به‌گریبان شده و درگیری جدی را رقم زده‌اند. این معترضان شنبه شب در اعتراض به قتل یک فعال محیط زیست و در اعتراض به این اقدام از سوی نیروهای پلیس، تجمع کرده و اعتراض خود را بیان کردند. این تجمع البته خیلی زود ملتهب شده و سپس به طور ناگهانی با پرتاب وسایل آتش بازی و سنگ و شکستن شیشه ساختمان‌ها به دست برخی از معترضان به خشونت کشیده شد. گفته می‌شود در جریان این درگیری یک پلیس کشته شده و 6 معترض هم دستگیر شده‌اند.
شلیک به خاطر خروج از چادر
گفتنی است،‌ «مانوئل تِران» ۲۶ ساله و فعال حوزه محیط زیست از «فرمان شفاهی» ماموران مبنی بر خروج از چادر شخصی خود اطاعت نکرده و در پی این تمرد با شلیک مستقیم پلیس کشته شده است. برخی از کنشگران از سال گذشته میلادی و در اعتراض به ساخت یک مرکز اداری که در آن ملاحظات زیست محیطی رعایت نشده بود، در آن منطقه تحصن کرده و چادر زده بودند. به گفته اداره آگاهی ایالت جورجیا، تران به سوی یکی از ماموران شلیک کرد و با شلیک متعاقب ماموران کشته شد. مخالفان پروژه ۹۰ میلیون دلاری ساخت یک مرکز در جنوب آتلانتا که توسط بنیاد پلیس این شهر در حال ساخت است، می‌گویند که ادامه این سازه ضررهای هنگفت زیست محیطی دارد و نهایتا منجر به تخریب صدها هکتار از جنگل‌های زراعی خواهد شد و در ضمن به طور کلی برای محیط زیست محدوده ضررآفرین خواهد بود. جنبش «آنتیفا» به مجموعه‌ای از گروه‌های جناح چپ ضد فاشیستی در آمریکا گفته می‌شود. آنها با تاکتیک‌های اعتراضی گوناگون، مانند فعالیت‌های دیجیتالی، خسارت مالی، خشونت فیزیکی اقدام به ایجاد مزاحمت علیه فاشیست‌ها،  نژادپرستان و گروه‌های راست تندرو می‌کنند. کنشگران درگیر در این جنبش تاکید زیادی بر مشی  ضدسرمایه‌داری خود دارند و این گروه درست در نقطه مقابل گروهایی نژادپرست نظیر «پسران مغرور» هستند. در حالی که تصور می‌شد خشونت‌های خیابانی و درگیری‌های میدانی گرفتاری آمریکا به دلیل حضور ترامپ در قدرت است، حالا گروه‌های چپ‌گرای نزدیک به دموکرات‌ها اثبات کردند که در خشونت و آشوب‌گری چیزی کمتر از جمهوری‌خواهان افراطی ندارند.