kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۴۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷
پارلمان اروپا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

آشفتگی و استیصال حامیان تروریسم از امنیت‌آفرینی سپاه

گرچه سیاهه خیانت‌ها و جنایت‌های آمریکا و اروپا علیه ملت و نظام اسلامی ایران بر کسی پوشیده نیست ولی اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه نیروی نظامی و رسمی جمهوری اسلامی ایران آن‌هم در این برهه زمانی حاکی از استیصال و عصبانیت غرب از امنیت آفرینی سپاه و نقش ویژه این نهاد انقلابی در مهار اغتشاشات اخیر است.

 

سرویس سیاسی-

پارلمان اروپا در ادامه اقدامات ضدایرانی و مواضع مداخله‌جویانه اخیر خود در امور ایران، روز پنج‌شنبه 29 دی‌ماه 1401 با تصویب طرحی ضدایرانی، خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «تروریستی» اتحادیه اروپا شد.
پارلمان اروپا در راستای حمایت از اغتشاشات و تکرار اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران، در قطعنامه‌ای با ادعای «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران»، با ادبیاتی مداخله‌جویانه عنوان کرده که ایران باید مجازات آشوبگران را به حالت تعلیق درآورد و مجرمانی که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند را آزاد کند.
گرچه سیاهه خیانت‌ها و جنایت‌های آمریکا و اروپا علیه ملت و نظام اسلامی ایران بر کسی پوشیده نیست ولی اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه نیروی نظامی و رسمی جمهوری اسلامی آن‌هم در این برهه زمانی حاکی از استیصال و عصبانیت غرب از امنیت آفرینی سپاه و نقش ویژه این نهاد انقلابی در مهار اغتشاشات اخیر است.
ستیز محکوم به شکست کشورهای اروپایی با نهاد انقلابی مقتدر که برآمده از دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و ایثار است، تنها محدود به مصوبه بلااثر پارلمان اروپا نیست آنها نه‌تنها طی سه ماه و نیم گذشته بارها فرماندهان نظامی کشورمان را تحریم کردند بلکه در طول بیش از چهاردهه از حیات نظام اسلامی هر کجا که از اقتدار و صلابت سپاه به ستوه آمدند در مقابلش صف کشیدند و سعی کردند در افکارعمومی با طرح بهانه‌ها و ادعاهای واهی و تبلیغاتی بر هویت درخشان مدافعان امنیت و استقلال کشور خدشه وارد کنند حال‌آنکه شهادت حاج قاسم، ایثار و اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نقش آن در تأمین امنیت ملت‌های آزاده و محو تروریست‌های داعشی را به رخ همه دنیا کشید.
دلیل عصبانیت دشمن از سپاه
بر همین اساس، اقدام کور اروپایی‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اتفاقاً هویت و چهره درخشنده این نهاد رسمی نظامی ایران را در افکار عمومی جهان روشن‌تر خواهد ساخت و ثابت خواهد کرد که اقدام نظام سلطه در مقابله با سپاه به دلیل نقش مؤثر این نهاد انقلابی در ایجاد امنیت داخلی و ثبات منطقه بوده است چه آنکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی چند دهه گذشته تاکنون، همه کوشش‌های غرب در پروژه‌های اختلاف‌افکنی و آشوب در کشورهای منطقه را نقش بر آب کرده است.
حراست از استقلال و امنیت کشور، سرنگونی داعش، دستگیری و به تور‌انداختن جاسوس‌ها و گاندوها، حفظ تمامیت ارضی کشور در برابر تجزیه‌طلب‌ها و مقابله با منافقین، تبدیل ایران به یکی از 10 قدرت نظامی جهان، حفظ امنیت آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، ارتقای قدرت فضایی و ماهواره‌های امید، ارتقای قدرت و توان موشکی و پهپادی ایران، برگزاری رزمایش‌های متعدد و مکرر نظامی، رسالت‌های اجتماعی در بحران‌هایی نظیر سیل و زلزله، بسیج مردم و محرومیت‌زدایی، تقویت روحیه جهادی و فرهنگ ایثار و شهادت و... تنها گوشه‌ای از موفقیت‌ها و افتخارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که دشمنان قسم‌خورده این مرزوبوم را به‌ویژه در موضوع «انتقام‌های سخت» به آشفتگی کشانده و خواب را از آنان گرفته است.
باج‌خواهی برای مذاکرات هسته‌ای؟
از سوی دیگر، مصوبه پارلمان اروپا که با استقبال آمریکا و اسرائیل رو‌به‌رو شد را باید تکمیل‌کننده پازل نقشه‌های شوم نظام سلطه و طرف‌های غربی در تسلیم و به زانودرآوردن ایران در مذاکرات هسته‌ای دانست.
جالب‌توجه آنکه پارلمان اروپا در حالی سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده که همزمان با آن به طرح تعلیق مذاکرات برجام رأی منفی داد.
اروپایی‌ها که بارها اعلام کرده‌اند در قبال ایران با آمریکایی‌ها وحدت نظر دارند همواره در مذاکرات هسته‌ای سعی کرده‌اند با همدستی یانکی‌ها و صهیونیست‌ها نقش پلیس خوب مذاکرات را بازی کرده و در تشدید فشار حداکثری علیه ایران نقش فعالی داشته باشند. بر همین اساس می‌توان گفت که مصوبه اخیر پارلمان اروپا که بر اساس گزارش‌های منتشره شده، از سوی اقلیتی از نمایندگان (313 عضو از ۷۰۵ عضو پارلمان) تصویب شده و الزام‌آور نیستند و برای نهایی شدن نیازمند تصویب در شورای اروپا است، سکانس تبلیغاتی سناریوی فشار حداکثری و باج‌خواهی از ایران در مذاکرات هسته‌ای است.
اقدامی که بدون واکنش نخواهد بود
این در حالی است که بر اساس تجربه و رویه مسبوق به سابق ایران در مذاکرات هسته‌ای و همچنین بر اساس اعلام‌های مکرر مقامات حوزه دیپلماسی کشورمان، این واقعیت را باید به طرف‌های اروپایی گوشزد کرد که جمهوری اسلامی ایران در برابر فشارهای خارجی منفعل و تسلیم نبوده و نخواهد شد.
از سوی دیگر بازهم باید به اروپایی‌ها هشدار داد که بر اساس آنچه تاکنون بوده به‌ویژه در ترور ناجوانمردانه شهید حاج قاسم سلیمانی، ترور دانشمندان، گروگان‌گیری، نفتکش‌ها، دزدی دریایی و... جمهوری اسلامی ایران اقدامات کور دشمنان قسم‌خورده خود و این بدعت خطرناکی که برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل بوده و دنباله‌رو رئیس‌جمهور سابق و مفلوک آمریکاست را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.
امیرعبداللهیان: تروریستی خواندن سپاه شلیک به پای خود اروپاست
بر همین اساس بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با بورل تروریستی خواندن سپاه را شلیک به پای خود اروپا خواند و به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشد و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند و گفت: پاسخ و واکنش ایران متقابل خواهد بود.
واکنش رئیسی به تصویب قطعنامه علیه سپاه توسط پارلمان اروپا
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور هم در واکنش به مصوبه ضدایرانی پارلمان اروپا، این اقدام را از روی استیصال خواند و اظهار داشت این اقدام «پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.»
قالیباف: هشدار می‌دهم
که مقابله به مثل می‌کنیم
محمدباقر قالیباف، رئیس ‌مجلس نیز عصر پنج‌شنبه در یادواره امیران، سرداران، فرماندهان و ۴۳۷ شهید شهرستان بندر انزلی با اشاره به اینکه اروپا امروز با این کار عملاً حمایت از تروریست را اعلام می‌کند، گفت: هشدار می‌دهم در صورت نهایی شدن این تصمیم ما در مجلس ایران مقابله به مثل می‌کنیم و دولت‌های اروپا را حامی‌تروریست و ارتش‌های آنها را سازمان تروریستی می‌دانیم.
کنعانی: سپاه بزرگ‌ترین
نهاد ضد تروریسم جهان است
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در پیامی توئیتری، رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین هویت تروریستی سازمان‌یافته جهان، انگلیس را بنیان‌گذار و آمریکا را بزرگ‌ترین حامی آن خواند و نوشت: رژیم آپارتاید اسرائیل بزرگ‌ترین هویت تروریستی سازمان‌یافته جهان، رژیم انگلیس بنیان‌گذار و رژیم آمریکا بزرگ‌ترین حامی آن است.
وی افزود: علت خشم «کلوپ جهانی تروریست‌ها» از سپاه روشن است؛ «سپاه بزرگ‌ترین نهاد ضد تروریسم جهان» است.
واکنش ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و ارتش
ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اقدام مذبوحانه پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست آنچه که «سازمان‌های تروریستی» نامیده است را قویاً محکوم و نسبت به عواقب آن هشدار داد.
ارتش جمهوری اسلامی ایران هم با صدور بیانیه‌ای، اقدام پارلمان اروپا در پیشنهاد قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به سازمان‌های تروریستی را محکوم کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: بدون تردید پیشنهاد قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست ساختگی و ریاکارانه گروه‌های تروریستی ناشی از تسلیم و تبعیت کورکورانه از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه انقلاب اسلامی و بیانگر وابستگی و سرسپردگی سران اروپایی به آمریکا و صهیونیسم جهانی است. ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت قاطع اقدام غیرقانونی پارلمان اروپا در پیشنهاد قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست خودساخته و بی‌اعتبار سازمان‌های تروریستی، اعلام می‌دارد که منسجم‌تر از گذشته، دست در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از امنیت و آرامش مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی و ثبات منطقه حراست و صیانت می‌نماید.
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با صدور بیانیه‌ای، اقدام پارلمان اروپا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران را محکوم و تأکید کرد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ضمن محکومیت این اقدام، عواقب آن را متوجه کشورهای اروپایی دانسته و اعلام می‌نماید که تداوم این رویه اشتباه با پاسخ قاطع و محکم و پشیمان‌کننده رو‌به‌رو خواهد شد.
محسن رضایی: اقدام خصمانه اروپا
خودزنی و ترور امنیت است
همچنین محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در واکنش به اقدام پارلمان اروپا در تروریستی خواندن سپاه در توئیتی نوشت: «غربی‌ها با شکست سیاست تحریم از بیرون و فشار و براندازی از درون، از روی خشم و ناشیگری سپاه را هدف قرار داده‌اند. سپاه نه‌تنها حافظ مقتدر امنیت ایران و منطقه است، بلکه وحشی‌ترین تروریسم بین‌المللی یعنی داعش را از پا درآورد. این اقدام خصمانه اروپا، خودزنی و ترور امنیت است.»
نمایندگان مجلس: اتحادیه اروپایی را
در فهرست تروریستی قرار خواهیم داد
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به اقدام پارلمان اروپا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران هشدار دادند. علی نیکزاد، نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: درصورتی‌که نمایندگان، طرحی درخصوص موضع اخیر اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه دهند، مجلس به‌احتمال‌قوی برای محکوم کردن طرف اروپایی مقابله‌به‌مثل خواهد داشت. حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با فارس به اروپایی‌ها هشدار داد: اگر واقعاً منافع ملت ایران به خطر بیفتد، اتحادیه اروپایی را در فهرست تروریستی قرار خواهیم داد و مدافعان ملت ایران و مدافعان مقاومت در منطقه می‌دانند با تروریست‌ها چگونه مواجه شوند. مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم گفت: اگر سپاه به‌صورت رسمی در زمره گروه‌های تروریستی اروپا قرار بگیرد، نیروهای آنها ازنظر ما تروریستی خواهند بود و تمام مسیر ترانزیت تجاری اروپا در منطقه دیگر امنیت نخواهد داشت.
طرح «دوفوریتی» مجلس برای حمایت از «سپاه»؛
نیروهای مسلح کشورهای اروپایی در فهرست «تروریست» ایران
نمایندگان مجلس در واکنش به اقدام اروپا برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، طرحی دوفوریتی را آماده کردند که با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به‌عنوان تروریست قلمداد می‌شوند.
محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: این اقدام به دنبال تلاش برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی از سوی اتحادیه اروپا صورت گرفته است.
در ماده ۱ این طرح آمده است: «به‌منظور اقدام متقابل در برابر مصوبه پارلمان اروپا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را که به‌عنوان یکی از ارکان حاکمیتی کشور شناخته می‌شود، به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته است، برابر این قانون کلیه نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در غرب آسیا و همچنین سازمان‌های مرتبط با این نیروها به‌عنوان تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه همکاری با این نیروها، همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌گردد.»
ماده ۲ آن نیز مقرر شده «دستگاه‌های اطلاعاتی مکلف‌اند فهرست فرماندهان نیروهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا را جهت پیگیری‌های قضایی در اختیار قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.» همچنین بر اساس ماده 4 طرح مزبور، «کلیه کشورهایی که به هر صورت از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی تبعیت نمایند، مشمول عمل متقابل می‌گردند.»
رویترز: اتحادیه اروپا فعلاً سپاه را
در فهرست «تروریستی» قرار نمی‌دهد
فارس هم دیروز گزارشی از رویترز را منتشر کرد و نوشت: یک رسانه انگلیسی به نقل از دو منبع اروپایی گفته اتحادیه اروپا روز دوشنبه نام ۳۷ فرد را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه خواهد کرد. بر اساس گزارش منتشرشده، یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به رویترز گفته است: «ما روز دوشنبه چهارمین بسته تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهیم کرد و معتقدیم که باید کار را بر روی بسته پنجم آغاز کنیم تا سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم.» هر دو منبع گفته‌اند که این ۳۷ نفر بعد از جلسه روز دوشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا، به بهانه «نقض حقوق بشر» در فهرست تحریم‌ها قرار خواهند گرفت. این تحریم‌ها به معنای آن خواهند بود که اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حق ورود به اتحادیه اروپا را نخواهند داشت و اموال احتمالی‌شان در اروپا بلوکه خواهد شد. این دیپلمات اتحادیه اروپا گفته که فعلاً سازمان سپاه پاسداران تحریم نخواهد شد. وی گفت: «اگر قرار است این کار انجام شود باید مبنای حقوقی صحیحی داشته باشد و این چیزی است که در حال بحث است. اما برای دوشنبه آماده نخواهد شد.»