kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۴۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷
رئیسی در نشست با مقامات عالی‌رتبه شرکت‌کننده در کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار:

دلیل خشم کشورهای غربی علیه ایران ارائه سبکی نو از زندگی با حفظ اصول و ارزش‌های زنان است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نگاه متحجرانه و نگاه ابزاری به زن هر دو محکوم به شکست و مردود هستند، تصریح کرد : دلیل اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران از سوی غربی ها مورد خشم و غضب واقع شده، ارائه سبکی نو از زندگی با حفظ اصول و ارزش‌های زنان جامعه است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در نشست با مقامات عالی‌رتبه شرکت کننده در کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار با ابراز خرسندی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از چهره‌هایی اثرگذار از زنان کشورهای مختلف گفت: امیدوارم بانوان حاضر در این نشست با همفکری، همگرایی و هم‌اندیشی بتوانند گامی را در جهت احقاق حقوق حقه زنان در عالم بردارند.
رئیس جمهور همچنین اظهار امیدواری کرد که بانوان حاضر در این نشست بتوانند از تجربیات ارزنده‌ای که جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در زمینه احقاق حقوق زنان و توجه به زن در جامعه کسب کرده استفاده کنند و همراهی و همکاری ثمربخشی را در این اجلاس رقم بزنند.
رئیس جمهور در ادامه حفظ حقوق و کرامت زنان را از مهم‌ترین و برجسته‌ترین محورهای قانون اساسی جمهوری اسلامی دانست و گفت: البته این حقی نیست که سیاسیون و دولت‌ها به زنان داده باشند بلکه این از جمله حقوقی است که خدای متعال به زنان اعطا کرده و دولت‌ها فقط باید از آن صیانت کنند.
رئیسی گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بسیار تلاش کرده‌ایم که در مجامع بین‌‌المللی از این حق دفاع کنیم و در داخل نیز بر مشارکت و اثرگذاری زنان در عرصه‌های مختلف بیافزاییم. خوشبختانه امروز در کشور ما بیش از ۳۰ درصد اساتید دانشگاهی، بیش از ۳۴ درصد فعالان در حوزه پزشکی و درمانی و قریب به ۶۰ درصد از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی مربوط به زنان و دختران ایرانی و همچنین ۳۰ درصد از مناصب و پست‌های مدیریتی و کارشناسان ارشد ما در اختیار بانوان اثرگذار ایرانی است.
رئیس جمهور ادامه داد: همچنین امروز تعداد بانوانی که در کشور ما در میادین مختلف ورزشی داخلی و بین‌المللی روی سکوی قهرمانی قرار می‌گیرند، از همیشه بیشتر است.
رئیس جمهور همچنین به نقش اثرگذار زنان ایرانی در اقتصاد و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم زنان در کنار مردان می‌توانند در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اثرگذار باشند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز در کشورهای غربی به رغم ادعاها، حقوق زنان در موارد متعددی مورد تعدی قرار می‌گیرد، افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی سالانه بسیاری از زنان به دست پلیس این کشورها تنها به جرم مطالبه حقوق‌شان کشته می‌شوند.
رئیس جمهور افزود: دلیل اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران از سوی همین کشورها مورد خشم و غضب واقع شده، ارائه سبکی نو از زندگی با حفظ اصول و ارزش‌های زنان جامعه است که توانسته‌اند به قله‌های رفیع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی برسند.
رئیسی گفت: جمهوری اسلامی در این سبک زندگی نه معتقد به نگاه متحجرانه نسبت به زن است و نه نگاه ابزاری غربی به زن را تایید می‌کند، بلکه معتقد است زن به تنهایی دارای شخصیت است و از این جایگاه زنان همواره دفاع کرده است.
رئیس جمهور گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران همچنین در قوانین و مقررات مربوط به زنان همواره تاکید داشته‌ایم که باید حمایت از حقوق زنان و موضوع تشکیل خانواده مورد توجه ویژه قرار گیرد.
آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز تأسف از رواج پدیده زشت همجنس‌گرایی تحت عنوان شاخصه‌ تمدنی تصریح کرد: چنین نگاه‌هایی باعث نابودی و زوال بشریت است و جمهوری اسلامی ضمن تقبیح این پدیده‌های منحط، معتقد به نقش‌آفرینی زنان در جوامع است و در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
رئیس جمهور عنوان این نشست را بسیار بجا و با مسما توصیف کرد و گفت: امیدواریم جلوه‌های این نشست تحت عنوان بانوان اثرگذار برای زنان کشورهای همسایه، منطقه و جهان بتواند نتایج مفید و مثبتی داشته باشد. رئیسی در ادامه گفت: امروز پیام جمهوری اسلامی ایران برای همه کشورها پیام صلح، دوستی، آرامش، زندگی مسالمت‌آمیز و توام با امنیت برای عموم شهروندان است. ما به هیچ عنوان جنگ را برای هیچ ملتی نمی‌پسندیم چرا که خود قربانی جنگی تحمیلی و ناخواسته شدیم. ما به یک وجب از خاک هیچ کشوری چشم نداریم بلکه حامی تمامیت ارضی همه کشورها و دوست روزهای سخت همسایگان‌مان بوده‌ایم.
رئیس جمهور در ادامه فداکاری و جانفشانی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از مردم عراق و سوریه و بلکه کل منطقه را نشأت گرفته از همین سیاست اصولی و انسانی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: معتقدیم نباید به هیچ کسی ظلم کرد و نباید به هیچ وجه زیر بار ظلم رفت؛ ما عدالت را برای همه می‌پسندیم و برای همه ملت‌ها صلح و امنیت می‌خواهیم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز با شعارهای زیبا در آزادی و دفاع از حقوق زنان بیشترین ظلم‌ها به این قشر صورت می‌گیرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران آزادی را برای همه ملت‌ها، همه مردان و همه زنان می‌پسندد و به آن پایبند است.
رئیس جمهور ادامه داد: ما معتقدیم ظلم به مردم فلسطین ظلم به بشریت است و پایمال کردن حقوق انسان‌ها در هر کجای عالم که باشد از نگاه ما محکوم است.
رئیسی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در دفاع از حق، عدالت و حقوق زنان و مردان گفت: توجه به حقوق شهروندان از ابتدا مورد تاکید امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده و ما نیز خود را موظف به حمایت و صیانت از این حقوق می‌دانیم.
جزئیات گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و پوتین
درباره انرژی و ترانزیت
رئیس جمهور کشورمان همچنین بعد از ظهر روز پنجشنبه در پاسخ به تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، ضمن مرور روابط دو جانبه و منطقه‌ای تهران-مسکو، بر لزوم افزایش همکاری و هماهنگی‌های فیمابین تاکید کرد.
آیت الله رئیسی همچنین توافقات دو کشور برای گسترش همکاری‌ها در عرصه انرژی و ترانزیت را سازنده و مثبت عنوان کرد و افزود: از حل و فصل مسائل سوریه در چارچوب روند آستانه حمایت می‌کنیم.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی از آمادگی و علاقه‌مندی کشورش برای ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی و نیز گسترش همکاری‌ها در عرصه حمل و نقل و ترانزیت خبر داد.
رئیس جمهور روسیه همچنین بر اهمیت مذاکرات روند آستانه در حل و فصل مسائل سوریه تاکید کرد و همه طرف‌ها را متعهد به آن دانست.
رفع موانع مدیریت بانک مرکزی
در برخورد با پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی
در دستور کار دولت
دیروز جمعه نیز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل جلسه داد و تصمیماتی برای رفع موانع پیش‌روی بانک مرکزی در اعمال مدیریت و برخورد با موارد پولشویی و عوامل اخلال در نظام اقتصادی اتخاذ کرد.
در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از اقدامات انجام شده برای شناسایی و برخورد با عوامل اخلال در نظام اقتصادی کشور ارائه داد و پیشنهادهای اعضا برای مدیریت در این زمینه مطرح و بررسی شد.