kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۴۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
رئیس ‌سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

ایران و اوراسیا برای افزایش 10 میلیارد دلاری حجم تجارت به توافق رسیدند

رئیس ‌سازمان توسعه تجارت پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و هیئت رسمی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: با نهایی شدن این موافقتنامه حجم تجارت طرفین 10 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

علیرضا پیمان پاک در نشست خبری امضای موافقتنامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اظهار داشت: مذاکرات نهایی انجام شد و لیست اقلام ممنوعه فاقد تعرفه صفر مشخص شدند که براساس آن ۹۰ درصد کالاها در لیست سبز تجاری قرار گرفتند و ۱۰ درصد محصولات ممنوعه مشخص شدند. وی با بیان اینکه طی یک ماه آینده این موافقتنامه به امضای دولت‌ها خواهد رسید، تصریح کرد: نهادهای مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت صمت و وزارت امور خارجه در مذاکرات حضور داشتند که متن آن نهایی شد و به امضا رسید. پیمان پاک با بیان اینکه امیدوارم این توافقنامه در جهش تجارت اثرگذار باشد، تاکید کرد: مطالعات نشان می‌دهد موافقتنامه تجارت ترجیحی در سه سال گذشته با تجارت ترجیحی اثر مثبتی داشته است و اکنون نیز تعرفه صفر گمرکی برای ۹۰ درصد کالاها می‌تواند منجر به جهش جدی در صادرات و واردات شود.
اواسط سال 1402؛ زمان اجرای موافقتنامه
به گفته وی اواسط سال 1402 این موافقتنامه عملیاتی می‌شود و در افزایش تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا که متشکل از پنج کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان است، اثرگذار خواهد بود.
پیمان پاک همچنین با اشاره به بازار 500 میلیارد دلاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اظهار داشت: زمینه برای توسعه صادرات کالاهای صنعتی، کشاورزی، تجهیزات پزشکی و دارو وجود دارد و از سوی دیگر نیازهای نهادها و مواد اولیه روغن را وارد کنیم.
وی تاکید کرد: نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا 10 میلیارد دلار تجارت را افزایش خواهد داد و افق روشنی را پیش روی ایران قرار می‌دهد. رئیس ‌سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اقتصاد پایداری برخوردار هستند، گفت: با بازارهای قابل پیش‌بینی مانند این کشورها می‌توان قرارداد خوبی در زمینه‌های مختلف به امضا رساند که بر تجارت تاثیر مثبتی می‌گذارد.
وی تاکید کرد: البته تولید باید به گونه‌ای باشد که دچار کمبود کالا در داخل کشور نباشیم که ممنوعیت صادرات را به دنبال داشته باشد بلکه تجارتی مبتنی بر تولید را در دستور کار قرار دهیم.
ایران شریک مهمی برای اوراسیا
همچنین آندری اسلپنو وزیر تجارت اوراسیا با بیان اینکه پنج کشور این اتحادیه برای همکاری با ایران اهمیت بسیاری قائل هستند، گفت: ایران شریک نزدیک و مهمی برای روسیه و اعضای دیگر محسوب می‌شود، بر همین اساس موافقتنامه موقت تجارت ترجیحی موجب گسترش فعالیت‌های اقتصادی میان کشورها شد. وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و توقف برخی تجارت‌ها، خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌ها در تجارت اوراسیا با ایران فقط در یک‌سال اخیر ۲۰ درصد افزایش واردات و صادرات را تجربه کردیم و تداوم نیز خواهد داشت.
به گفته وی، این موافقتنامه به افزایش بیشتر تعاملات میان کشورها کمک خواهد کرد.