kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
در ادامه اقدامات ضدایرانی 

پارلمان اروپا به تلافی شکست در اغتشاشات متمم پیشنهادی علیه سپاه پاسداران را تصویب کرد

پارلمان اروپا روز چهارشنبه در بدعتی خطرناک به قطعنامه‌ای رأی داد که در آن از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست تروریستی اتحادیه قرار دهند.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
پارلمان اروپا به تلافی شکست غرب در پروژه ایجاد آشوب و اغتشاش به بدعت خطرناکی علیه نهاد رسمی نظامی کشورمان روی آورد و علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (مبنی بر دعوت از اتحادیه اروپا برای تروریستی خواندن سپاه) یک متمم پیشنهادی را تصویب کرد.
نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه در ادامه اقدامات مداخله‌جویانه و احضارهای سریالی سفرای ما از سوی کشورهای اروپایی، به متمم پیشنهادی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. 
در این رأی‌گیری ۵۹۸ نماینده به این طرح رأی موافق، ۹ نماینده رأی مخالف و ۳۱ نماینده رأی ممتنع دادند. بحث افزودن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط مقامات کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر مطرح شده اما گفته می‌شود که در این زمینه پیچیدگی‌های حقوقی وجود دارد.
گفتنی است تصمیمات پارلمان اروپا، در قالب «پیشنهاد» و «درخواست» از اتحادیه اروپا مطرح شده و تصمیم نهایی درخصوص قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به تروریسم یا عدم آن را شورای اروپا می‌گیرد.
براساس گزارش‌های منتشرشده، احتمالا امروز (پنجشنبه) در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.
نکته حائز اهمیت این است که گرچه نقشه دشمن برای به زانو درآوردن ایران در مذاکرات هسته‌ای با بصیرت ملت آگاه و انقلابی ایران و جان‌فشانی مدافعان امنیت با شکست مواجه شد و خود آنها در رسانه‌هایشان طی سه ماه گذشته به شکست خود اعتراف کرده‌اند اما کشورهای غربی برای آنکه مسئله اغتشاش در ایران را روی آنتن نگه‌داشته و آتش خاموش‌شده فتنه را روشن کنند در قالب دیدار با فعالان اپوزیسیون و ضدانقلاب، تحریم و تروریستی نامیدن سپاه پاسداران به‌دنبال آنند برای تکرار بحران‌های اجتماعی و سیاسی و آشوب‌های خیابانی، برنامه‌ریزی و پادوهای داخلی خود را ریشارژ کنند.
اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا دیروز در اظهاراتی مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران ادعا کرد که از شناسایی سپاه به‌عنوان نهاد تروریستی حمایت می‌کند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر نسبت به تحرکات ضدایرانی اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این‌باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.»
کنعانی تأکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به‌طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.
فایننشال تایمز گزارش داد؛ نگرانی‌های انگلیس درباره تصمیم علیه سپاه
و اقدامات تلافی‌جویانه ایران
یک نشریه انگلیسی دوشنبه‌شب در گزارشی به نقل از مقامات رده‌بالای این کشور نوشت که دولت لندن نسبت به تبعات شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان تروریستی نگران و بعید است که در این زمینه تصمیم‌گیری قریب‌الوقوعی صورت گیرد.
فایننشال‌تایمز دوشنبه‌شب در گزارشی نوشت که روند بررسی تروریستی نامیدن سپاه «به‌عنوان قدرتمند‌ترین شاخه نظامی ایران»، توسط وزارت کشور انگلیس آغاز شده اما هنوز «هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است زیرا در داخل دولت بحث‌هایی در مورد نحوه اجرای این اقدام وجود دارد.»
این نشریه انگلیسی با بیان اینکه «برای یک دولت بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی یک کشور دیگر را به‌عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجد» افزود: به گفته مقاماتی که در جریان مذاکرات داخلی دولت قرار دارند، یک اضطرابی در وزارت امور خارجه انگلیس نسبت به شناسایی سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی وجود دارد.
طبق ادعای فایننشال‌تایمز، وزارت امور خارجه انگلیس نگران اقدام تلافی‌جویانه تهران علیه اتباع دوتابعیتی انگلیس و ایران است و بر همین اساس بعید است که شناسایی سپاه تصمیمی قریب‌الوقوع باشد.
در ادامه این گزارش آمده است: تحلیلگران می‌گویند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، تنش‌ها بین لندن و تهران را تشدید خواهد کرد و خطر اقدامات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت. همچنین هرگونه امیدهای آینده درخصوص تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات توافق سال ۲۰۱۵ را که ایران با قدرت‌های جهانی امضا کرد پیچیده خواهد کرد.