kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۳۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ابتذال سیاسی مدعیان اصلاحات و نسخه‌پیچی‌های مضحک در سیاست خارجی

 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در دو مطلب مجزا به موضوع روابط ایران با متحدان استراتژیک خود ازجمله چین و روسیه و همچنین انگلیس خبیث پرداخته که در اولی با استناد به دلایل موردی و بعضاً مضحک از دولت خواسته تا در روابط خود با متحدان استراتژیک ایران تجدیدنظر کند و در دومی با مواضعی ذلیلانه و حقیرانه و با سرپوش گذاشتن بر کارنامه سیاه و ننگین انگلیس خبیث علیه ایران که تازه‌ترین آنها پرونده علیرضا اکبری ابر جاسوس انگلیسی به دولت توصیه کرده که از حواشی روابط خود با روباه پیر بکاهد.
گفتنی است اصلاح‌طلبان زمانی مدعی تعامل با دنیا و گفت‌وگوی تمدن‌ها بودند اما هیچ‌گاه مفهوم تعامل از موضع برابر برایشان حل نشد. محور گفتمانی اصلاحات در سیاست خارجی پذیرش مفهوم «کدخدا-رعیتی» است. ظاهراً هیچ مدل دیگری برایشان قابل‌تصور نیست. مفهوم
«منافع ملی» هم در این مدل سیاست خارجی محلی از اعراب ندارد.
مشکل این جماعت ایرانی است که روابط اقتصادی و سیاسی مستحکم و پایدار با کشورهای مستقل جهان داشته باشد. ایرانی که با ساختن شبکه‌ای از تعاملات خارجی، جایگاه خود در نظام بین‌الملل را تقویت نماید. چنین ایرانی هرگز به دریوزگی قدرت‌های سلطه‌گر غربی نمی‌افتد. مشکلشان رویه تعاملی جدیدی است که در سیاست خارجی کشور ما شروع شده است. رویه‌ای که اولویت اول سیاست خارجی آن، «گسترش روابط با همسایگان» و فهم راهبردی آن از آینده نظام بین‌الملل، «گردش به شرق» است. به معنای چرخش هسته قدرت و مرکز ثقل نظام بین‌الملل از غرب به شرق. روندی که به اذعان‌اندیشمندان بزرگ روابط بین‌الملل، مدت‌هاست شروع شده و با سرعت فزاینده‌ای به پیش می‌رود.
جماعتی که به دنبال کارشکنی در روابط ایران با چین و روسیه هستند یک ایران منفعل و حرف‌گوش‌کن در برابر غرب می‌خواهند. ایرانی که محو در تمدن غربی باشد. این‌ها یک ایران مستقل که با همه کشورهای غیر سلطه‌گر جهان تعاملات متوازن و عزتمندانه داشته باشد را برنمی‌تابند.
درباره رفتار غرب در برجام
نمی‌دانیم دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را؟
روزنامه شرق در مصاحبه با نماینده اصلاح‌طلب مجلس به موضوع برجام پرداخت و به نقل از او نوشت: «طرف آمریکایی منطقی در رفتارش نیست و حاضر نمی‌شود هیچ‌گونه تعهدی را بپذیرد و صرفاً قراردادی را که مربوط به تعهدات طرف ایرانی است، تحمیل می‌کند. طبیعی است که ایران هم این موضوع را نمی‌پذیرد»
در این مطلب آمده است: «طرف غربی طی سال‌های گذشته چه در دولت قبلی و چه در دولت فعلی نشان داده که مدل مذاکراتی دارد. وقتی مذاکره می‌کنند مدام تهدید می‌کنند که ما میز مذاکره را ترک می‌کنیم و یک یا دو هفته بعد اگر شما به نتیجه نرسیدید ما میز مذاکره را ترک می‌کنیم. یک پلیتیک دوم هم دارند؛ مثلاً ایران دو هفته تا ساخت بمب اتم فاصله دارد و بعد می‌گفتند یک ماه باز می‌گفتند شش ماه دیگر. از این یک ماه بعد و شش ماه بعد حدود هفت، هشت سال گذشته و هنوز ایران بمب اتمی نساخته است. این نوع رفتار ابزار تبلیغاتی و جنگ روانی غربی است. اینکه تکرار می‌کنند برجام مرده و برجام تمام شده است هم یکی دیگر از این شیوه‌های تبلیغاتی است. اگر واقعاً برجام مرده و برای شما تمام شده است، پس پیغام‌های متعدد غربی‌ها از طریق کشورهای مختلف و ایجاد واسطه برای ارتباط با ایران یا از طریق آژانس بین‌المللی چه معنایی دارد؟ اینکه مدام پیغام می‌دهند که حاضریم گفت‌وگو کنیم، حاضریم مذاکره کنیم به‌شرط اینکه شما فلان کارها را انجام دهید. بین حرف و عمل غربی‌ها پارادوکس و تناقض زیادی وجود دارد. نمی‌دانیم کدام را ملاک قرار دهیم؟ به عبارتی «دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را» این جای سؤال دارد.» نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفته است: «در بحث غنی‌‌سازی همه چارچوب‌های برجام را در مذاکرات جدید پذیرفته‌ایم. در غنی‌‌سازی 67.3 و رقیق‌کردن اورانیومی که غلظت بالا دارد و باز کردن سانتریفیوژهای نسل 6. نظارت فراپادمانی و نصب دوربین و... دیگر چیزی نمانده که ایران بخواهد نسبت به آن نرمش نشان دهد. مگر اینکه بگوییم کلاً فعالیت اتمی را تعطیل کنیم و نیروگاه‌های اتمی را هم بدهیم نمکی و اوراق کند. بیش از این نرمش امکان‌پذیر نیست و نه این دولت، نه هیچ دولتی این را نمی‌پذیرد.»
مدعیان اصلاحات بعد از 9 سال مذاکره بااینکه در گوشه و کنار اعتراف می‌کنند طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای با ایران، غیرمنطقی و مستکبرانه بوده و بیش از این نرمش امکان‌پذیر نیست اما بازهم نمی‌خواهند مسئولیت خوش‌بینی و اعتماد بیش‌ازحد خود به آمریکا را گردن بگیرند و بابت اینکه 8 سال کشور را معطل مذاکرات بی‌نتیجه با غربی‌ها کردند و زلف همه مشکلات کشور را به تحریم‌ها گره زدند نه‌تنها عذرخواهی نمی‌کنند بلکه می‌خواهند شکست برجام را بر گردن منتقدان روند مذاکرات در آن سال‌ها بگذارند!
به سراغ نمونه‌های مشابه «علیرضا اکبری» ابرجاسوس بروید
روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به اعدام علیرضا اکبری، ابرجاسوس انگلیس پرداخت و نوشت: «تکرار این نکته را در حاشیه اعدام جاسوس انگلیس لازم می‌دانیم که حرف امروز ما این است که اعدام یک جاسوس فقط وقتی اثر مصونیت بخشی خود را در جامعه برجای خواهد گذاشت که متولیان امور با ردیابی شیوه‌های به کار گرفته‌شده توسط او، به سراغ نمونه‌های مشابه بروند و اجازه ندهند افراد دیگری با استفاده از همان شیوه‌ها اهداف بیگانگان را دنبال کنند و محقق سازند.»
خنثی‌‌سازی تحریم‌ها، باعث عقب‌نشینی غربی‌ها می‌شود
روزنامه آرمان ملی هم در مطلبی به نقل از فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «من تصور می‌کنم ایران می‌خواهد با افزایش قدرت هسته‌ای‌اش طرف‌های مقابل را وادار به مذاکره و پذیرش خواسته‌هایش کند. آنچه باعث عقب‌نشینی غربی‌ها می‌شود، خنثی‌‌سازی تحریم‌هاست. اینکه گفته می‌شود خنثی‌‌سازی تحریم‌ها با تقویت ظرفیت‌های داخلی محقق می‌شود حرف غلطی نیست، مشروط بر آنکه اصلاحات اقتصادی صورت بگیرد.»
در این مطلب آمده است: «از زمان شروع مجدد مذاکرات بی‌اطلاع هستم ولی به‌عنوان یک ایرانی آرزو می‌کنم که هرچه زودتر شروع شود و معتقدم ما باید با قدرت و قوت پای میز مذاکره بنشینیم اما در مورد اروپایی‌ها باید گفت در عمل نشان دادند که کاری از دستشان برنمی‌آید.»
زمانی که منتقدان برجام بر ضرورت خنثی‌‌سازی تحریم‌ها تأکید می‌کردند، مدعیان اصلاحات شعار «نمی‌توانیم» سر می‌دادند. آنها همچنین می‌گفتند اگر به آمریکا روی خوش نشان نمی‌دهیم حداقل به اروپایی‌ها خوش‌بین باشیم. همین دست‌فرمان باعث شد تروئیکای اروپا در 8 سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به‌عنوان پلیس خوب مذاکرات با طرح مسائلی نظیر اینستکس، مذاکرات را دچار کرده و ایران را فریب دهند. حالا اصلاح‌طلبان می‌گویند «اروپایی‌ها کاری از دستشان برنمی‌آید» و «خنثی‌‌سازی تحریم‌ها، باعث عقب‌نشینی غربی‌ها می‌شود»