kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴

زلزله 5/4 ریشتری در خوی 133 مصدوم بر جای گذاشت

 
 
 
فرماندار خوی گفت: تعداد مصدومان زمین لرزه ظهر دیروز در این شهرستان به ۱۳۳ نفر رسیده است. 
ذبیح‌الله کاظمی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این زمین لرزه تاکنون موجب خسارت به ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر فیرورق و ۱۵ روستا اطراف نیز شده است.
به گفته وی، عمده مصدومان به دلیل مصدومیت جزیی به صورت سرپایی در چهار بیمارستان این شهرستان درمان و ترخیص شده‌اند و در حال حاضر تنها ۶ نفر در مراکز درمانی خوی بستری هستند.
سرپرست جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی هم گفت: ساعت ۱۳:۳۸ دیروز ۲۸ دی‌ماه زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۴ ریشتر خوی را لرزاند که در پی آن سه تیم ارزیاب هلال‌احمر شامل ۱۵ امدادگر آموزش‌دیده به منطقه اعزام شدند. همچنین تماس با فرمانداری خوی و دهیاری‌ها و خانه‌های هلال در سطح شهر و روستاهای آن برای بررسی میزان خسارات احتمالی و ضرورت امدادرسانی برقرار شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، حمید محبوبی تاکید کرد: هلال‌احمر استان در تمام شعب و پایگاه‌ها به حالت آماده‌باش درآمده است.
محبوبی افزود: درپی دریافت اخبار مردمی از طریق شماره ١١٢ مبنی بر آسیب در ١٢ روستا تیم‌های عملیاتی برای ارزیابی دقیق به مناطق اعزام شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: قبل از وقوع این زمین لرزه، پیش لرزه‌ای با بزرگی ٣.٦ ریشتر در ساعت ١٣:١٩ به وقوع پیوسته بود. 
محبوبی با بیان اینکه خسارت جانی تاکنون برای ما گزارش نشده است. گفت: ۶ تیم ارزیاب در محل مستقر شده‌اند و در حال ارزیابی منطقه هستند.
براساس آخرین گزارش سازمان امداد و نجات دیروز 11 مورد پس لرزه در منطقه رخ داد که بزرگ‌ترین آنها به قدرت 4.1 ریشتر بوده که در جریان آنها دیوارهای تعدادی از منازل تخریب شده، فرو ریخت.
براساس این گزارش، 19 روستا در منطقه آسیب بوده و از 15 روستا که مورد ارزیابی تیم‌های اعزامی هلال احمر قرار گرفته‌اند بیشترین خسارت تخریب در روستاهای وار، پسک، هندوان و یزدکان بوده ‌است.  همچنین تاکنون 6 تیم در استان اردبیل و 8 تیم در آذربایجان شرقی به عنوان تیم‌های معین هلال احمر در استان‌های مجاور در حال آماده‌باش هستند و همچنین 30 تیم عملیاتی از شهرستان‌های همجوار خوی به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند.
دستور رئیس‌هلال‌احمر برای رسیدگی فوری
 به زلزله‌زدگان خوی
رئیس ‌جمعیت هلال احمر به مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی دستور داد که با توجه به برودت هوا در منطقه حادثه‌دیده، از همه امکانات هلال احمر برای امدادرسانی سریع به زلزله‌زدگان استفاده کند.
پیرحسین کولیوند با بیان اینکه تمهیدات لازم برای اسکان اضطراری ۲۰۰ خانوار زلزله‌زده در حال انجام است، افزود: به محض وقوع زلزله تمامی تجهیزات و امکانات برای امدادرسانی از انبارها بارگیری و به همراه تیم‌های عملیاتی به مناطق حادثه‌دیده ارسال شد.