kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

عزم پوتین برای شکست ناتو روسیه ارتش 1/500/000 نفری تشکیل می‌دهد

وزیر دفاع روسیه با فرماندهان ارتش این کشور برای اجرای دستور پوتین مبنی بر افزایش نفرات ارتش این کشور به یک میلیون و 500 هزار نظامی دیدار کرده است. کارشناسان می‌گویند این خبر یعنی، جنگ اوکراین طولانی‌تر از چیزی خواهد شد که پیش از این تصور می‌شد.

 

سرویس خارجی-

328 روز (10 ماه و 25) روز از جنگ اوکراین می‌گذرد. طی این مدت اروپا و آمریکا با ارسال گسترده پول، تسلیحات و مستشاران نظامی و سربازان اجاره‌ای، تمام‌قد در حمایت از «کیف» وارد میدان شده‌اند و به اعتقاد بسیاری، عملا جنگ جهانی سوم کلید خورده است چرا که ناتو و کشورهای اروپایی در میدان جنگ حضور دارند.
براساس گزارش‌اندیشکده‌های غربی در حالی که اروپا و آمریکا امیدوار بودند که با طولانی‌تر شدن جنگ، اراده پوتین برای ادامه جنگ متزلزل شود اما نه تنها هیچ نشانه‌ای برای این مسئله وجود ندارد بلکه گزارش‌ها نشان می‌دهد روسیه عزم خود را برای شکست ناتو و اراده اروپایی‌ها جزم کرده است. وال استریت ژورنال اخیرا نوشته بود، «طولانی شدن جنگ اوکراین احتمالا به نفع روسیه خواهد بود چرا که اروپایی‌ها با ادامه جنگ، خسته خواهند شد». حالا خبر رسیده روسیه برنامه‌ها برای افزایش شمار نیروهای ارتش خود به یک میلیون و پانصد هزار نفر را آغاز کرده است.
وزارت دفاع روسیه دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با رهبری ارشد نیروهای مسلح روسیه درباره اجرای تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر افزایش تعداد نظامیان به ۱.۵ میلیون پرسنل دیدار کرده است. به گزارش ایسنا در بیانیه‌این وزارتخانه آمده: «وزیر دفاع روسیه در نشستی با معاونان وزیر دفاع، فرماندهان کل نیروهای مسلح و فرماندهان روس درباره اجرای تصمیم رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر افزایش تعداد نیروهای نظامی روسیه به ۱.۵ میلیون پرسنل دیدار کرد. چنین تغییراتی که باید با تامین تسلیحات و ایجاد زیرساخت‌های لازم هم هماهنگ شود، قرار است در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۶ انجام شود.» «سرگئی شویگو» هم در این رابطه گفت که «برای اطمینان یافتن از افزایش تعداد نیروهای ارتش روسیه، توجه ویژه به استخدام پیمانکاران، اطمینان از تامین به موقع تجهیزات و همچنین افزایش محل دفن زباله‌های صنعتی در مناطق نظامی موجود و مناطق جدید روسیه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع از مقر سربازان گروه «ووستوک »که در اوکراین فعال هستند، بازدید کرد.وی همچنین گزارش مربوط به اوضاع کنونی در منطقه نبرد و اقدامات صورت گرفته از سوی نیروهای گروه ووستوک را از زبان ژنرال «رستم مرادف»، مسئول نیروها شنید.وزیر دفاع روسیه همچنین به تلاش‌های این گروه برای تضمین حمایت کامل و جامع از نیروهای حاضر در جنگ اوکراین، سازماندهی اقدامات مقاوم ‌سازی و ایجاد شرایطی برای ارسال تجهیزات و مایحتاج لازم برای سربازان در صحنه نبرد و همچنین اقدامات پزشکی و واحدهای لجستیکی توجه ویژه نشان داد.
300 تروریست تکفیری وارد اوکراین شدند
منابع رسانه‌ای همچنین از ورود حدود ۳۰۰ شبه نظامی از حومه استان حلب سوریه به اوکراین، برای مقابله با ارتش روسیه خبر دادند. خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اعلام کرد حدود ۳۰۰ فرد مسلح که اواخر ماه گذشته میلادی اراضی سوریه در حومه حلب را ترک کرده بودند، وارد اوکراین شده‌اند تا با نیروهای روسی بجنگند. منابع مطلع در این باره گفتند که حقوق در نظر گرفته شده برای هر فرد مسلح برای جنگ با ارتش روسیه در اوکراین، در صورت داشتن تجربه رزمی ماهیانه تا ۲۵۰۰ دلار خواهد بود. طبق گفته این منابع، اکثر افراد جذب شده در منطقه اعزاز از شبه‌نظامیان سابق گروه موسوم به «ارتش ملی» وابسته به ترکیه بوده که طی ماه‌های گذشته به دلایل مختلف ازجمله دریافت حقوق کم از این گروه جدا شدند.
به گزارش ایرنا در روزهای گذشته، برخی پایگاه‌های خبری از عزیمت دسته‌هایی از عناصر تروریست «جماعت آلبانیایی» پس از جدایی از گروه تروریست تحت سرکردگی «عبد الجشاری» ملقب به «ابوقطاده آلبانی» از استان ادلب سوریه به مقصد اوکراین خبر دادند تا در کنار نیروهای اوکراینی با روسیه بجنگند. به نوشته وب سایت محلی «عناب بلدی»، «جماعت آلبانیایی» سال ۲۰۱۲ در استان ادلب سوریه از گروهی از تروریست‌های تبعه آلبانی، کوزوو، مقدونیه و دره پرسیوو در جنوب صربستان تأسیس شد. این گروه علیه نیروهای دولتی سوریه در منطقه فرودگاه ابوالظهور و شهر جسر الشغور در حومه حلب جنگیده است. گروه تروریست یاد شده همچنین در سال ۲۰۲۰ هم در منطقه الکبینه در ارتفاعات لاذقیه و همچنین غرب حلب به فعالیت پرداخت و سرکردگی آن را عبدالجشاری متولد اسکوپیه پایتخت مقدونیه شمالی بر عهده‌دارد.یک منبع دیگر در گروههای مسلح مستقر در ادلب به روزنامه القدس العربی گفت که «هیئت تحریرالشام» برای خروج عناصر تروریست خارجی از شمال سوریه و رفتن به اوکراین آنها را تحت فشار گذاشته است.
این منبع افزود: گروه هیئت تحریر الشام اگر نگران واکنش و مخالفت‌های داخلی نبود، همه عناصر (تروریست) خارجی را از شمال سوریه بیرون می‌کرد چرا که بیم آن دارد که آنها با فعالیت‌های بی‌انضباط خود برای این گروه مشکلاتی را ایجاد کنند، به‌ویژه آنکه اخباری از نزدیکی روابط ترکیه با سوریه شنیده می‌شود.به گفته منابع سوری، هیئت تحریر الشام از جمله گروههای مسلحی است که زیر نظر ترکیه در شمال سوریه فعالیت می‌کند و اکنون از نزدیک شدن روابط آنکارا با دمشق نگران شده است. ترکیه در طول ماههای اخیر تلاش کرده است که گروههای مسلح مستقر در شمال سوریه را به نوعی زیر چتر هیئت تحریر الشام برده و یکپارچه کند. بر اساس این گزارش اوکراین با پیوستن این گروههای مسلح برای کمک در جنگ با روسیه مخالفتی ندارد، به ویژه آنهایی که در سال‌های جنگ سوریه، توانمندی‌های بالایی در نبرد کسب کرده‌اند.سایت آمریکایی «المانیتور» نیز به نقل از منابعی از داخل گروه‌های مسلح تروریست در سوریه تایید کرد که گروهی از افراد مسلحی که در حومه استان لاذقیه با نیروهای دولت سوریه می‌جنگیدند، اخیرا وارد اوکراین شده‌اند.
بیلد: اکنون پوتین می‌خواهد جنگ را برگرداند!
نشریه آلمانی «بیلد» نیز در گزارشی با اشاره به سه عملیات احتمالی روس‌ها در 6 ماه آینده نوشته است: اول: حمله در منطقه لوهانسک. تصرف کامل مناطق لوهانسک و دونتسک همچنان هدف رسمی جنگ کرملین است و از نقطه نظر نظامی قابل دستیابی است، اگرچه بسیار دشوار است. روس‌ها نیروها را به لوهانسک منتقل کرده‌اند و از نظر لجستیکی، حمله در این منطقه هنوز برای روسیه امکان‌پذیر است. دوم: یک عملیات دفاعی برای شکست ضد حمله اوکراین و استفاده از آن به نفع خود. روس‌ها ممکن است سعی کنند با نابود کردن بخش‌های قابل توجهی از نیروهای مکانیزه اوکراین در برابر حملات اوکراینی که برای بهار ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است، دفاع کنند. این به روس‌ها این امکان را می‌دهد که حمله خود را آماده کرده و نیروهای خسته اوکراینی را عقب برانند. سوم، خطرناکترین عملیات، حمله دوم روسیه به شمال اوکراین و شاید حتی به کی یف، پایتخت اوکراین است. بعید است، اما غیرممکن نیست.