kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
عزای دولت‌های غربی برای «جاسوس انگلیس»

دلسوزی برای یک مهره سوخته یا وحشت از ضربه به شبکه جاسوسی غرب؟!

واکنش هیستریک و عصبی غربی‌ها به اعدام یک جاسوس انگلیس بیش از آنکه دلسوزی برای یک مهره سوخته باشد وحشت و نگرانی از ضربه به شبکه جاسوسی غرب در داخل ایران است.

 

سرویس سیاسی-

دستگیری و اعدام علیرضا اکبری جاسوس انگلیس‌ها در ایران همان‌طور که دور از انتظار هم نبود خشم و عصبانیت مقامات دولت انگلیس را برانگیخته و طی دو سه روز گذشته از نخست‌وزیر این کشور گرفته تا وزیر خارجه و شبکه سلطنتی به شکلی هیستریک و عصبی به اجرای این حکم اعتراض کرده‌اند.
پس از اعلام خبر اعدام اکبری، دولت انگلیس بر شدت این اعتراض افزود و کاردار سفارت ایران در لندن را احضار کرد. همچنین ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس اعدام اکبری را «یک اقدام بی‌رحمانه و بزدلانه» نامید و الفاظ توهین‌آمیز دیگری علیه، جمهوری اسلامی به‌کار برد.
پس از نخست‌وزیر انگلیس، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه این کشور هم به اعدام «علیرضا اکبری» که برای لندن جاسوسی می‌کرد، واکنش نشان داد و گفت: «این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند.»
او در توئیتی مداخله‌جویانه نوشت: ایران یک تبعه انگلیسی را اعدام کرده است. این اقدام مستحق محکومیت به شدید‌ترین شکل ممکن است. (این اقدام) بدون پاسخ نخواهد ماند.
کلورلی همچنین شنبه‌شب با انتشار پیامی در توئیتر، به واکنش لندن در قبال اجرای حکم اکبری اشاره کرد و نوشت: دادستان کل ایران را تحریم کردیم، کاردار ایران را احضار کردیم و به‌طور موقت سفیر انگلیس را برای مشورت فراخواندیم.
جدا از واکنش‌های عصبی دولت انگلیس به اعدام جاسوس خود‌، واکنش دیگر کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه نیز به موضوع جالب توجه بود.
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی مواضعی مداخله‌جویانه اعدام «علیرضا اکبری» مقام پیشین وزارت دفاع ایران را محکوم کرد.
مالی در ادامه مواضع بی‌اساس خود، این اعدام را اقدامی «با انگیزه سیاسی» خواند و از ایران خواست که به این اعدام‌ها پایان دهد. رابرت مالی در توئیتر نوشت: «از شنیدن خبر اعدام علیرضا اکبری، شهروند بریتانیایی- ایرانی وحشت‌زده شدم. بازداشت‌های ناعادلانه، اعترافات اجباری، دادگاه‌های ساختگی و اعدام‌های با انگیزه سیاسی توسط ایران باید متوقف شود». در ادامه نیز رئیس‌جمهور فرانسه در اقدامی خارج از عرف و قوانین دیپلماتیک و با دخالت در امور داخلی ایران به اعدام «علیرضا اکبری»، جاسوس انگلیس واکنش نشان داد. رئیس‌جمهور فرانسه ضمن توهین به جمهوری اسلامی گفت که در همبستگی با انگلیس ایستاده و این اعدام را محکوم می‌کند.
کار به جایی رسید که اتحادیه اروپا هم اعدام جاسوس انگلیس را محکوم کرد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز یکشنبه در بیانیه‌ای همسو با انگلیس ادعا کرد: اتحادیه اروپا اعدام علیرضا اکبری تبعه ایرانی-بریتانیایی در ایران را با شدید‌ترین لحن محکوم و بار دیگر مخالفت شدید خود با استفاده از مجازات اعدام در هر شرایطی را یادآوری می‌کند.
وی سپس با خانواده جاسوس انگلیس ابراز همدردی و با کارفرمای او ابراز همبستگی کرده و مدعی شد «اعدام یک شهروند اروپایی سابقه‌ای وحشتناک است که اتحادیه اروپا آن را از نزدیک پیگیری خواهد کرد.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این بیانیه مداخله‌جویانه، از ایران خواسته از هر گونه اعدام در آینده خودداری کند و سیاست ثابتی را در قبال برچیدن این مجازات دنبال کند.
گرچه این رفتار غربی‌ها از سوی وزارت امور خارجه بی‌پاسخ نماند و دستگاه سیاست خارجی کشورمان در واکنش به مداخلات نامتعارف انگلیس ازجمله در قلمرو امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، سایمون شرکلیف سفیر این کشور در تهران توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار کرد.
در این نشست مراتب اعتراض کشورمان نسبت به اقدامات خرابکارانه و مغایر با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس منعکس شد.
مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه با اشاره به اطلاعات متقن به دست آمده درخصوص دام طراحی‌شده برای علیرضا اکبری از سوی طرف انگلیسی، خاطرنشان ساخت: دولت انگلیس باید پاسخگوی برقراری ارتباطات نامتعارف منجر به تعرض به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد و حمایت ناموجه و شیطنت‌آمیز از عامل جاسوسی با ادعای روابط مبتنی بر احترام متقابل سازگار نیست.
مدیرکل غرب اروپا با تاکید بر اینکه اقدام قاطع برای صیانت از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران منوط به رضایت دیگر دولت‌ها از جمله انگلیس نخواهد بود، تصریح کرد تداوم این قبیل اقدامات غیرقانونی و مجرمانه به هیچ عنوان قابل تحمل نیست، لذا دولت انگلیس باید پیامدهای مسئولیت تداوم رویکرد غیرمتعارف و مداخله‌جویانه خود را پذیرا باشد. در ادامه تصریح گردید براساس قوانین مدنی جمهوری اسلامی ایران، تابعیت دوگانه قابل پذیرش نیست و مداخلات و اظهارات مخرب انگلیس به این بهانه، فاقد وجاهت است.
مدیرکل غرب اروپا در پایان ضمن محکومیت مجدد هرگونه اقدام نامتعارف و تهدیدزا در حوزه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، از سفیر انگلیس خواست تا مراتب را در اسرع وقت به لندن منعکس کند.
اما نکته درباره واکنش عصبی غربی‌ها به اجرای حکم اعدام این جاسوس انگلیسی از آن جهت است که از یک‌سو نشان‌دهنده عزم راسخ ایران برای ورق زدن سریع تحولات جدید قدرت‌نمایی ایران در نبرد اطلاعاتی با غرب است و از سوی دیگر بیش از آنکه دلسوزی برای یک مهره سوخته باشد وحشت و نگرانی از ضربه به شبکه جاسوسی غرب در داخل ایران است.