kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
در نشست دستاوردهای حوزه بانوان پس از انقلاب اسلامی تشریح شد

رشد قابل توجه زنان در عرصه‌های تخصصی پزشکی، ورزشی، فرهنگ و هنر

در نشستی رسانه‌ای، گوشه‌هایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌بسیج جامعه زنان در نشست رسانه‌ای دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر وضعیت زنان در جمهوری اسلامی توسط رسانه‌ها و نظام‌های معاند زیر سؤال رفته است، تصمیم گرفتیم در نشستی رسانه‌ای با استناد به آمار دقیق و متقن که بسیاری از آنها از منابع خارجی استخراج شده است، از جایگاه زن در نظام اسلامی دفاع کنیم.
مینا بیابانی درباره تشکل مردمی بانوی ایران؛ بانی نشست این رسانه‌ای نیز اظهارداشت: این تشکل برای تحقق الگوی سوم زن مسلمان که نافی الگوی شرقی و غربی زن است ایجاد شده است که تصمیم دارد هم در عرصه داخلی هم خارجی فعالیت کند.
رشد قابل توجه تربیت پزشک متخصص زنان
در ادامه این نشست عاطفه سماعی؛ پزشک و متخصص جراحی زنان و زایمان درباره پیشرفت‌های پزشکی و تحصیلی زنان بعد از انقلاب گفت: بعد از انقلاب ورود به تحصیلات تکمیلی برای زنان خاصه پزشکی، مورد تایید بزرگان و علما قرار گرفت، علت این امر هم حفظ حریم زنان در مراجعه به پزشک همجنس بود.
سماعی افزود: در همین راستا تحصیل تخصص زنان برای زنان اختصاصی و بیمارستان‌های تخصصی زنان نیز ایجاد شد، طوری که امروز با یک رشد ۱۷درصدی، در سال ۱۳۹۸ به آمار ۶۰ هزار پزشک زن رسیده‌ایم. از ۵۹۷ متخصص زن قبل از انقلاب به ۳۰هزار متخصص و یک رشد قابل توجه رسیده‌ایم. در قبل از انقلاب نیز پزشک فوق تخصصی وجود نداشت اما اکنون حدود پنج هزار پزشک فوق تخصص منهای فلوشیپ‌ها داریم. اکنون به ازای هر ۱۰۰هزار خانم، ۶۰ ماما داریم که مطابق استانداردهای جهانی است.
وی درباره رفاه و امنیت بهداشت و درمان برای زنان نیز گفت: تا دورافتاده‌ترین مناطق کشور ما دسترسی به انواع غربالگری‌ها از جمله غربالگری سرطان سینه و جنین وجود دارد. درحالی که در کشوری مثل نروژ که رتبه
۳ رفاهی را در امر بهداشت دارد یک مادر باردار ممکن است در طول بارداری خود هیچ‌وقت فرصت ملاقات با پزشک را نداشته باشد و فقط توسط ماما ویزیت شود. همچنین ایران در بحث سرطان دهانه رحم که شایع‌ترین سرطان برای زنان در دنیاست، کمترین آمار را دارد که این موضوع هم به خاطر توجه ویژه به بهداشت زنان بعد از انقلاب و همچنین سبک زندگی عفت بنیان زن ایرانی است.
افزایش استفاده زنان از فضاهای ورزشی
در ادامه این نشست؛ مریم کاظمی‌پور؛ معاون توسعه ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر وضعیت سرانه فضای ورزشی زنان گفت: هم‌اکنون در سطح کشور ۲۶هزارو۷۰۰ باشگاه فعال ورزشی وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰۰ باشگاه مختص بانوان و ۴۱۰۰ باشگاه به صورت مشترک با ساعات متفاوت برای خانمها و آقایان اداره می‌شود.
کاظمی‌پور افزود: از کارهای مهم ما در دولت سیزدهم عدالت‌محور کردن سرانه فضای ورزشی برای خانم‌ها بود. به همین خاطر در اولین ابلاغیه به ادارات کل استان‌ها خواستار این شدیم که فضاهای ورزشی به صورت عدالت‌محور بین زنان و مردان تقسیم بشود. همچنین ساعات باشگاه‌ها نیز باید با توجه به مشغولیت‌های زنان اختصاص یابد و این‌گونه نباشد که فقط ساعات صبح مخصوص استفاده خانم‌ها باشد تا خانم‌های شاغل و حتی برخی از خانه‌داران نتوانند از فضاهای ورزشی استفاده کنند.
وی ادامه داد: این ابلاغیه‌ها منجر به این شد که امروز رشد 18.5 درصدی در استفاده از سالنها و اماکن ورزشی توسط بانوان را داشته باشیم. البته برای بیشتر شدن این آمار باید از ظرفیت بخش خصوصی و نیمه خصوصی که فضاهای ورزشی خود را فقط به اعضای ارگان خودشان اختصاص می‌دهند هم استفاده کنیم.
معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش درباره طرح آزمایشی دختران آفتاب در هرمزگان نیز گفت: ۱۵۰هزار دختر عشایری و روستایی مدارس شبانه‌روزی تحت تعلیم در کانون‌های عمومی و قهرمانی قرار گرفتند تا ورزش و سلامت جسمانی در فضای بومی و محلی و همچنین سبک زندگی و اصلاح الگوی زندگی زنان خطه خود با محوریت ورزش را ترویج کنند.
بعد از انقلاب امنیت زنان
در عرصه فرهنگ و هنر تامین شده است
مریم یامین‌پور نویسنده و منتقد سینما نیز در این نشست از وضعیت زنان در حوزه هنر قبل و بعد از انقلاب گفت و افزود: زن در آثار سینمایی قبل از انقلاب منفعل بود و فقط برای رقص و آواز و جلوه‌گری کاربرد داشت. اما طبق گفته امام خمینی(ره) بعد از انقلاب که ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم؛ زنان حالا با امنیت به محیط‌های هنری رفت‌وآمد می‌کنند و در آثار سینمایی زن فاعل و‌ اندیشمند و محترم داریم.
یامین‌پور در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز بعد از گذشت ۴۳سال از انقلاب اسلامی، گاهی در برخی محافل هنری اخباری درباره ناهنجاری‌های اخلاقی منتشر می‌شود گفت: وقتی بعد از انقلاب ما زن را هم به عنوان مادر، هم همسر، هم فرزند و هم زن فعال اجتماعی معرفی کردیم نباید انتظار داشته باشیم که غرب این را و این خوانش از زن را از ما بپذیرد، پس بدیهی است که بخواهد در جهت ناامن کردن فضای هنر با ما اقدام و مقابله کنند.
وی بیان داشت: برخی مسائل وجود دارد و حقایقی هست که باید به آنها رسیدگی شود، اما آنچه به طور کلی در عرصه فرهنگ و هنر و سینما است نشان از این دارد که همه تلاش برای ایجاد امنیت زنان انجام شده است.