kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷
امدادرسانی به ۱۶ هزار نفر در کولاک و بارندگی‌های 8 روز گذشته

سازمان هواشناسی از تداوم بارش‌ها در 10 استان و احتمال وقوع سیل در4 استان خبر داد

سازمان هواشناسی کشور نسبت به تداوم بارش‌ها در ۱۰ استان و احتمال وقوع سیل در ۴ استان کشور هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تقویت فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، گاهی همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در روز سه‌شنبه در بوشهر، جنوب خوزستان، فارس و جنوب کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
بر اثر این مخاطرات، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل و خسارت به صنعت کشاورزی دور از انتظار نخواهد بود.
این سازمان برای کاهش اثرات مخرب ناشی از این شرایط جوی، خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول، پاک‌سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش آبزیان را توصیه کرد.
در ادامه این هشدار، سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش برف، رخداد مه، کولاک برف و کاهش دید در روز سه‌شنبه در ارتفاعات و دامنه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و جنوب اصفهان هشدار داد.
این سازمان همچنین با صدور هشداری زردرنگ از نفوذ سامانه بارشی، بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد و رخداد مه خبر داد. این وضعیت جوی در روز دوشنبه در بوشهر، روز سه‌شنبه در خوزستان، نیمه جنوبی کهگیلویه و بویراحمد، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نیمه غربی هرمزگان و روز چهارشنبه در هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد و کرمان دور از انتظار نخواهد بود.
این وضعیت جوی در روز سه‌شنبه در استان‌های یزد، نیمه شرقی خوزستان، نیمه شمالی کرمان و خراسان جنوبی و روز چهارشنبه در دامنه و ارتفاعات استان‌های یزد، نیمه شمالی کرمان و خراسان جنوبی نیز دور از انتظار نخواهد بود.
زمستان امسال «سخت» نیست
سرمای هوا «طبیعی» است
رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره کاهش دما و سرمای هوا به ایسنا گفت: روز چهارشنبه(۲۱ دی) یک سامانه بارشی‌ وارد کشور شد که کاهش دمای شدید هوا را به همراه آورد و تا جمعه (۲۳ دی) نیز ادامه داشت.
صادق ضیائیان درباره شدت سرمای هوا در مقایسه با سال‌های گذشته اظهارداشت: در حال حاضر زمستان سختی نداریم و نمی‌توان کاهش دما را به دو هفته آینده منحصر کرد چرا که به‌طور کلی در زمستان سرمای هوا طبیعی است و می‌تواند تا پایان زمستان نیز سرد بماند.
ضیائیان افزود: با وجود کاهش شدید دما تنها می‌توان گفت که به دمای میانگین رسیده‌ایم. در گذشته هم روزهای زمستانی دمای حداقلی شهرهایی مانند تهران زیرصفر بود. در واقع گرمای هوا در این فصل غیرطبیعی است و الان دمای هوا وارد حالت طبیعی خود شده است.
وی درباره سامانه بارشی جدیدی که وارد کشور می‌شود، گفت: این سامانه بارشی تغییرات دمایی زیادی به همراه ندارد اما عمده بارش‌های آن به‌صورت برف است. در واقع بارش‌ها در استان‌های گرمسیر به‌صورت باران و در مناطق سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود.
امدادرسانی به ۱۶ هزارنفر در برف و کولاک اخیر
سرپرست سازمان امدادونجات و جمعیت هلال احمر درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در حوادث مرتبط با بارش برف و باران و وقوع کولاک و آبگرفتگی در کشور به ایسنا گفت: از ۱۸ دی ماه تا صبح یکشنبه 25 دی ماه، ۳۱ استان کشور درگیر پدیده‌های جوی بودند که از این تعداد در ٢٨٨منطقه شامل ١٢٥محور، ٢٥ شهر، ١١٥روستا و ٢٣منطقه عشایری از ۱۴۲ شهرستان در ۲۷ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد عملیات امدادی به اجرا درآمده است.
صادق محمودی با بیان اینکه در این مدت به ۱۵ هزار و ۹۲۰ نفر امدادرسانی شده است، افزود: همچنین به سه هزار و سه نفر نیز اسکان اضطراری داده شده و ۳۱ نفر نیز به مناطق امن انتقال داده شدند. ۳۸ نفر از حادثه دیدگان نیز با توجه به سطح آسیب‌دیدگی نیازمند انتقال به مراکز درمانی بودند که به وسیله آمبولانس به بیمارستان انتقال داده شدند.
محمودی درباره آمار جانباختگان حوادث جوی اخیر نیز بیان داشت: طبق آمارهای جمعیت هلال احمر تعداد فوتی‌های مرتبط با حوادث جوی همان سه نفری است که در روزهای اخیر اعلام شد. دو خانم در شهرستان فسا و به دلیل سیل جان باختند و یک مرد نیز به دلیل ریزش آوار در منوجان جان خود را از دست داد.
وی درباره آمار خودروهای رها‌سازی شده از برف نیز گفت: ٨١٨دستگاه خودروی سواری از برف رها‌‌سازی شدند. همچنین امدادگران سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر از ۸۹ واحد مسکونی نیز عملیات تخلیه آب را انجام داده‌اند.
سرپرست سازمان امدادونجات و جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۱۸۱۰ امدادگر از ۵۰۵ تیم عملیاتی در ماموریت‌های مربوط به حوادث جوی در این ایام مشارکت داشتند، اظهارداشت: امدادگران سازمان امداد و نجات با توجه به ادامه بارندگی‌ها همچنان در آماده‌باش کامل قرار دارند. همچنین امدادرسانی در خراسان رضوی، فارس، کردستان، همدان و لرستان همچنان ادامه دارد.