kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۰۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳

پایداری شبکه گاز کشور با وجود سرمای کم‌سابقه

 

به گفته مسئولان وزارت نفت، شبکه سراسری گاز کشور در موج سرمای اخیر پایداری خود را حفظ کرده و برخی مشکلات به‌وجود آمده نیز با تدابیر صورت گرفته، مدیریت می‌شود.
چند روزی است موج سرمای شدیدی سراسر کشور را دربر گرفته است. این موج سرما همزمان با سرازیر کردن نعمت الهی و سیراب کردن زمین، مشکلاتی را هم در برخی مناطق کشور به‌وجود آورده است. مهم‌ترین موضوع، تأمین گاز برای گرمایش بخش خانگی است که به جز برخی مناطق کشور، برای اکثر شبکه سراسری بدون مشکل صورت می‌گیرد.
محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به آخرین وضعیت تامین گاز کشور عنوان کرد: مصرف گاز خانگی در 24 ساعت گذشته 663 میلیون متر مکعب در روز بوده است و تولید به 846 میلیون متر مکعب رسیده است. رقم تولید گاز بسیار بالاست، ولی 78 درصد آن در بخش خانگی مصرف می‌شود.
وی افزود: از همه مردم عزیز ایران تقاضا داریم که با مصرف بهینه گاز به خادمان‌شان در شرکت ملی گاز کمک کنند تا گاز به همه هم‌وطنان برسد. کافی است مردم با تنظیم دمای خانه روی 18 درجه از هدررفت انرژی جلوگیری کنند تا همه مشکلات گازرسانی رفع شود.
جولایی تأکید کرد: در حال حاضر به همت کارکنان شرکت گاز، شبکه سراسری گاز کاملا پایدار است و تعطیلی ادارات منجر به کاهش 25 میلیون متر مکعبی گاز در روز شده است.
جریان گاز برقرار است
غلامرضا کوشکی، رئیس ‌مرکز راهبری شرکت ملی گاز ایران هم در گفت‌و‌گویی تلویزیونی، با بیان اینکه از اواسط هفته گذشته شاهد ورود اوج سرما به کشور بودیم، اظهار کرد: این گستردگی سرما در کشور باعث شد که طی روزهای گذشته موازنه تولید و مصرف به خصوص در استان‌های شمالی و شمال شرق کشور که سرمای بی‌سابقه‌ای داشتند منفی باشد، به گونه‌ای که در برخی شهرهای استان دما به منفی ۲۸ درجه نیز رسید.
وی افزود: حداکثر انتقال گاز را به شبکه شمال شرق کشور داشتیم و جریان گاز همچنان برقرار است؛ با حداکثر ظرفیت ایستگاه‌ها و خطوط انتقال گازرسانی انجام می‌شود و جریان گاز به آن سمت قطع نشده است.
قطع گاز وارداتی از ترکمنستان
وزیر نفت هم که برای بررسی وضعیت پایداری انتقال شبکه گاز به استان خراسان رضوی سفر کرده بود، روز یکشنبه در جلسه فوق‌العاده ستاد انرژی استان خراسان رضوی و در ارتباط تلفنی با رئیس‌جمهور ضمن تشکر از مردم کشور برای صرفه‌جویی گاز بیان کرد: از روز پنجشنبه صبح واردات گاز ترکمنستان به ایران قطع شد و کشور تمام توان خود را برای تأمین گاز به کار بست و به یک رکورد بی‌نظیر دست پیدا کرد.
به گزارش استانداری خراسان رضوی، جواد اوجی یادآور شد: قطع گاز ترکمنستان به واسطه مشکل پیش آمده در این کشور است و حتی براساس اخبار رسیده شهر عشق‌آباد و استان‌های مجاور در پایداری شبکه گاز و برق دچار مشکل شده‌اند.
وی ادامه داد: میانگین دما در 20 استان کشور منفی 10 درجه است و هم‌اکنون در کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان قطعی گاز خانگی گزارش شده است، درحالی که در ایران شبکه گاز در شرایط پایدار قرار دارد.
توزیع 17 هزار بخاری برقی و نفتی در تربت جام
وزیر نفت همچنین تأکید کرد: در این مدت سعی شد تا با تغییر آرایش در بخش تولید و مصرف نسبت به پایداری شبکه انتقال گاز تصمیم‌گیری لحظه‌ای رخ دهد تا دچار کمترین میزان قطع گاز در کشور و استان خراسان رضوی باشیم.
اوجی گفت: متأسفانه از روز شنبه در برخی از نقاط جنوب استان خراسان رضوی دچار قطعی گاز شدیم که پیش‌بینی شد به سرعت گاز مایع در اختیار آنها قرار گیرد و بخاری نفتی و گازی نیز توزیع شد.
وی خطاب به رئیس‌جمهور توضیح داد: مدیریت مصرف گاز با همکاری استانداران سراسر کشور و برپایی ستاد سوخت و بحران برای رصد لحظه‌ای میزان گاز شکل گرفت.
وزیر نفت همچنین در گفت‌وگو با تلویزیون با اشاره به آخرین وضعیت تامین گاز کشور عنوان کرد: تاکنون در هیچ‌یک از نقاط کشور شاهد قطعی گاز نبودیم و فقط در شهر تربت جام قطعی گاز موردی به دلیل افت فشار شبکه رخ داد که مشکل در اسرع وقت رفع شد.
اوجی گفت: توزیع نفت سفید و کپسول گاز و 17 هزار بخاری برقی و نفتی به صورت رایگان در شهر تربت جام در حال انجام است.
وی افزود: همچنین تصمیم گرفتیم که تا سال آینده یک خط لوله تقویت فشار از مشهد به تربت جام احداث کنیم تا سال آینده دیگر مشکلی از بابت تامین پایدار گاز این شهر نداشته باشیم.
ذخیره‌‌سازی سوخت مورد نیاز مناطق سردسیر
همزمان با افزایش نیاز هموطنان به سوخت در سرمای حاکم بر فضای کشور، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش هم تأکید کرد سوخت مورد نیاز در تمامی مناطق کشور، به مقدار کافی ذخیره‌‌سازی شده و در اختیار همه هموطنان قرار می‌گیرد.
جلیل سالاری ضمن تأکید بر آمادگی شبانه‌روزی مجموعه تأمین و توزیع سوخت کشور برای تأمین فرآورده مورد نیاز بخش‌های مختلف گفت: تمهیدات لازم برای تأمین سوخت ویژه مورد نیاز مناطقی که در انتهای زنجیره شبکه گاز و در معرض افت فشار شبکه قرار دارند، ‌اندیشیده شده است و در این زمینه هماهنگی‌های لازم با سازمان راهداری، پلیس راهور و... انجام شده است تا مجموعه ۱۲ هزار دستگاه ناوگان فعال در زنجیره توزیع سوخت کشور بتوانند به‌صورت شبانه‌روزی به فعالیت بپردازند.
ذخیره‌‌سازی ۸ هزار تن گاز مایع
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش همچنین از ذخیره‌‌سازی هشت هزار تن گاز مایع در ابتدای فصل سرد در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به پیش‌بینی ناترازی سوخت در کشور، از ابتدای سال تمهیداتی را در این‌باره ‌اندیشیده بودیم و با توجه به شرایط دمایی هوای کشور و پایداری آن تا هفته آتی، ذخیره‌‌سازی سوخت مایع در مناطق بحرانی انجام شده و نفت سفید مورد نیاز تمامی مناطق سردسیر ارسال شده و در فروشندگی‌های روستایی ذخیره‌‌سازی شده است.
سالاری با اشاره به توزیع رایگان گاز مایع و نفت سفید از طریق فروشندگی‌ها و با همکاری استانداری و فرمانداری‌ها تصریح کرد: در این زمینه نفتکش‌های سیار و نفتکش‌های مجهز به توزیع در گالن با اعلام فراخوان‌هایی، نسبت به توزیع سوخت، مقابل درِ منازل اقدام می‌شود.
ارسال سیستم‌های گرمایشی
وی ضمن اعلام آمادگی مجموعه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور برای تأمین گاز مایع موردنیاز بخش‌های مختلف گفت: گاز مورد نیاز مجموعه‌های مرغداری، گلخانه‌ها، نانوایی‌ها و... که دچار قطعی و افت شبکه گاز شوند، تأمین خواهد شد، همچنین با هماهنگی‌ شرکت ملی گاز ایران با مجموعه وزارت کشور، هلال‌احمر و...سیستم‌های گرمایشی بر پایه سوخت مایع، به مناطق در معرض قطعی گاز ارسال خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش افزود: انتظار داریم با تعطیلی در برخی استان‌ها، بخشی از مصارف حوزه غیرخانگی شامل مجموعه‌های اداری و تجاری کاهش یابد و با مدیریت مصرف از سوی مردم، حدود هشت میلیون لیتر کسری سوخت جبران شود تا دچار چالش نشویم.
قطعی گاز صنایع به زودی برطرف می‌شود
همزمان با تلاش مسئولان برای تأمین گاز بخش خانگی، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که قطعی گاز صنایع موقتی است و به زودی با بهبود شرایط جوی و برطرف شدن این محدودیت، تولید صنعتی به روال سابق بازخواهد گشت.
امید قالیباف دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: محدودیت‌ها و قطعی‌های گاز صنایع ناشی از برودت شدید هوا و در اولویت قرار داشتن مصارف خانگی است و بر این اساس موقتی خواهد بود.
وی پیش‌بینی کرد طی روزهای آینده شاهد رفع تدریجی محدودیت تامین انرژی برای صنایع باشیم، هرچند در بسیاری موارد از قبل سوخت جایگزین تعریف و تامین شده بود.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درخصوص قطعه‌سازان خودرو و تامین نشدن انرژی مورد نیاز برای تولید قطعه و رسانیدن به خطوط تولید خودروسازان، تاکید کرد: با توجه به موقتی بودن این قطعی‌ها، این کاهش تولیدها قابل جبران خواهد بود و به نظر نمی‌رسد تاثیر آنچنانی بر برنامه‌های تولید خودرو در ماه‌های پایانی سال داشته باشد.