kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۷۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
امدادرسانی به 14700 نفر طی یک هفته اخیر

بارش‌ها و ماندگاری هوای سرد در نقاط مختلف کشور ادامه دارد

سازمان هواشناسی کشور نسبت به لغزندگی جاده‌ها و کولاک برف در ۱۸ استان براثر بارش برف و باران هشدار داد و بر پرهیز از سفرهای غیرضروری و اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی تاکید کرد. 
 
 
 
 
به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به تقویت سامانه بارشی همراه با بارش برف و مه‌آلودگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و کولاک برف هشدار داد.
این شرایط جوی در روز یکشنبه در کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، خراسان شمالی، غرب سمنان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، ارتفاعات شمال خوزستان، ارتفاعات گیلان و مازندران، شمال ایلام مورد انتظار است.
بر اثر این مخاطرات احتمال اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، تاخیر و احتمال لغو پروازها، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقال منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز وجود دارد.
سازمان هواشناسی کشور پرهیز از سفرهای غیرضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارات احتمالی، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول، نمک‌پاشی معابر و مدیریت مصرف سوخت و انرژی را توصیه کرد.
سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار نارنجی رنگ دیگری از تقویت فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، در نواحی گرمسیر همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در دامنه و ارتفاعات بارش برف هشدار داد. این وضعیت جوی در روز یک‌شنبه در خوزستان، بوشهر، ایلام، نیمه غربی فارس دور از انتظار نخواهد بود.
این سازمان نسبت به تداوم استقرار توده هوای سرد، یخبندان و لغزندگی جاده‌ها از صبح دوشنبه تا پیش‌از ظهر روز دوشنبه در زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، قزوین، قم، البرز، تهران، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی هشدار داد. براثر این مخاطرات لغزندگی جاده‌ها و اختلال در تردد انتظار می‌رود.
  احتمال بارش برف و کولاک در تهران
به گزارش ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد: با بررسی نقشه‌های هواشناسی تصاویر ماهواره‌ای و خروجی مدل‌های پیش‌یابی عددی از یکشنبه با فعالیت سامانه بارشی در استان در بعضی ساعات بارش پراکنده برف، پدیده مه، گاهی وزش باد و در ارتفاعات استان احتمال کولاک برف پیش‌بینی می‌شود.
از روز دوشنبه به دلیل سکون نسبی جو و عدم وزش باد قابل ملاحظه روند افزایش آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا را تا انتهای هفته در مناطق پرتردد شهری پرجمعیت و صنعتی استان خواهیم داشت. به لحاظ دمایی همچنان تا یکشنبه هوای سرد ماندگار خواهد بود و از روز دوشنبه روند تدریجی افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.
آسمان تهران یکشنبه ابری در بعضی ساعت‌ها بارش برف و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۳- و حداکثر دمای ۲ درجه سانتیگراد و طی ‌دوشنبه قسمتی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲- و حداکثر دمای ۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
اداره کل هواشناسی استان تهران برای جلوگیری از آسیب و خطر، پرهیز از سفرهای غیرضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، مدیریت مصرف سوخت و آمادگی دستگاه‌های امدادرسان شهری و جاده‌ای را توصیه کرد.
 امدادرسانی به حدود 14700 نفر
 بر اثر ماندگاری سرما و بارش‌های اخیر
خبر دیگر اینکه، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره اقدامات امدادگران سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در حوادث جوی اخیر به ایسنا گفت: گزارش‌های دریافتی از حوادث جوی شامل کولاک و آبگرفتگی حاکی از این است که از یکشنبه ۱۸ دی ماه تا صبح شنبه(دیروز) مجموعا ۳۱ استان متاثر از بارش برف و باران و کاهش دما بودند که در این میان در ۲۴ استان شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و یزد عملیات امدادی انجام شد.
صادق محمودی با بیان اینکه در ۱۳۲ شهرستان خدمات امدادی ارائه شد، اظهارداشت: در مجموع در ٢٦٣منطقه شامل ١٢٠محور، ٢٣ شهر، ١٠٠روستا و ٢٠منطقه عشایرنشین ماموریت‌های امدادونجات انجام شد.
محمودی با بیان اینکه به ۱۴ هزار و ۶۹۵ نفر در این مدت امدادرسانی شده است، افزود: دو هزار و ۴۳۳ نفر اسکان اضطراری داده شده و ۳۱ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. ۳۷ نفر نیز با توجه به اینکه دچار آسیب‌دیدگی شده بودند به مراکز درمانی انتقال داده شدند. وی ادامه داد: متاسفانه در این مدت سه نفر نیز جان خود را در حوادث جوی از دست دادند، جانباختگان شامل دو زن بودند که در سیل فسا جان خود را از دست دادند و یک آقا نیز درپی ریزش آوار در منوجان کرمان جان خود را از دست داد.
محمودی با بیان اینکه آماده‌باش امدادگران برای مواجهه با حوادث جوی همچنان ادامه خواهد داشت، افزود: امدادگران جمعیت هلال احمر از آمادگی لازم برای مواجهه با حوادث جوی برخوردارند، لازم است مردم نیز به توصیه‌ها توجه کرده و از صعود به ارتفاعات در هنگام بارش برف و نیز ترددهای غیرضروری به خصوص رانندگی در جاده‌های برفگیر پرهیز کنند.