kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۷۳۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

نبرد تمام‌عیار جوانان فلسطینی با صهیونیست‌ها سازمان ملل: درگیری‌ها به نقطه جوش رسیده است

 
سرويس خارجي-
شدت تنش‌ها در كرانه باختري تا آنجا زياد شده كه نماينده سازمان ملل هشدار داده كه فلسطين در حال نزديك شدن به نقطه جوش است.
تصاوير و خبرهايي كه اين روزها از مناطق اشغالي فلسطين مخابره مي شود، تصويري از يك دنياي آخرالزماني است. جاده‌هاي به نسبت آرام و خلوت رام الله، صبح روز سه‌شنبه دچار آن چنان ترافيك سنگيني شده بود كه مسيرها از همه طرف مسدود بودند. پس از چند ساعت مشخص شد كه عملیات زیرگیری يك نظامی زن صهیونیست و زخمي شدن او باعث ايجاد اختلال در عبور و مرور عادي شده است. تصاوير نيز پيكر زني را نشان مي دادند كه روي زمين افتاده و حال او وخیم است. اگرچه گفته شد كه نظامیان صهیونیست به سوی عامل زيرگيري اين نظامي زن تیراندازی و او را به شهادت رساندند، اما انتشار تصاويري از اين زن صهيونيست در حالي كه بر روي آسفالت افتاده بود، حكايت از وخامت اوضاع داشت. اين عمليات جديدترين عمليات جوانان فلسطيني براي مقابله با اشغالگران است. عمليات‌هايي كه با هدف آزادسازي فلسطين بويژه در سال 2022 تشديد شده و تقريبا هر هفته مناطق اشغالي شاهد عمليات‌هاي تمام عيار عليه اشغالگران است.
البته عمليات زيرگيري نظامي صهيونيستي در صبح سه‌شنبه پس از عمليات يورش وحشيانه اي انجام شد كه در شب قبل از آن از سوي نظاميان در شمال الخليل و رام‌الله رخ داده بود. در بامداد سه شنبه نظاميان صهيونيست به شهرک بیت عامر يورش بردند که در نتیجه آنها ۲۲ فلسطینی به دلیل اصابت گلوله و یا استنشاق گاز اشک‌آور آسیب دیده و دو برادر فلسطینی نیز در اين حمله به شهادت رسیدند. وزارت بهداشت فلسطین نام اين دو برادر فلسطینی را «جواد عبد الرحمن عبد الجواد ریماوی» ۲۲ساله و «ظافر عبدالرحمن ریماوی» برادر ۲۱ساله او عنوان كرد و گفت با شهادت اين دو برادر همراه با «مفید اخلیل» تعداد شهداي يورش در بيت عامر به 3 نفر افزايش يافت. ابراهیم ابوعیاس، معاون شهردار بیت عامر، به میدل ایست آی مي گويد که سربازان صهيونيستي بی‌دلیل به شهر حمله کردند و بدون فکر به همه جا تیراندازی کردند. ابوعیاس گفت که سربازان گلوله‌های واقعی، گاز اشک آور و گلوله‌های لاستیکی را به سوی مردم محلی شلیک کردند.
شدت تنش‌ها در كرانه باختري طي روز دوشنبه و بامداد سه شنبه تا آنجا زياد بود كه يك دختر بچه فلسطینی هم در حمله نظامیان اشغالگر اسرائیلی به روستای حارس در مجاورت سلفیت به شدت زخمي شد. تصاویر، این کودک فلسطینی را در یک مرکز درمانی در حالی که از ناحیه دست و پا باندپیچی شده است، نشان می‌داد. همچنين تنش‌ها در دیگر مناطق کرانه باختری نیز تا آنجا تداوم داشته که اشغالگران اسرائیلی یک کودک ۱۴ ساله فلسطینی را بازداشت کردند. گفته شده این کودک فلسطینی شامگاه دوشنبه پس از حمله صهیونیست‌ها به محله شویکه در شمال طولکرم بازداشت شده و نامش «عبدالرحمن احمد الزغل» است و ۱۴ سال بیشتر ندارد.
فلسطين در نقطه جوش
با شهداي فلسطين طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه، تعداد فلسطینياني كه توسط اشغالگران در سال 2022 به شهادت رسيده‌اند به 206 نفر رسید. از اين میان، 154 نفر در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی به شهادت رسيدند و اين آمار بي سابقه باعث شده تا امسال پرحادثه ترين و برتلفات ترين سال برای فلسطینیان در اراضی اشغالی از سال 2006 به بعد باشد. تشديد اوضاع در سرزمين‌هاي فلسطيني حتي باعث شد تا «تور ونزلند»، فرستاده سازمان ملل در امور غرب آسيا روز دوشنبه در شورای امنیت اعلام كند كه درگیری‌ها در فلسطين به نقطه جوش رسیده است. اين فرستاده سازمان ملل همچنين نسبت به تشدید خشونت‌ها در بحبوحه توقف روند صلح هشدار داد. فرستاده سازمان ملل با بيان اين كه سطح بالای خشونت در کرانه باختری اشغالی در ماه‌های اخیر بي سابقه بوده است، اين را نيز افزود كه اين تنش‌ها منجر به رنج‌های بسيار زيادي در فلسطين شده است.
هشدار فرستاده سازمان ملل درباره رسيدن اوضاع به نقطه جوش البته بي دليل هم نيست. با ادامه اشغالگري‌ها، شهر بيت المقدس هفته گذشته شاهد يك بمب‌گذاري بي سابقه بود كه در نتيجه آن حداقل دو صهيونيست كشته شدند. اين بمب‌گذاري صهيونيست‌ها را غافل‌گير كرد و آنها هنوز نتوانسته‌اند عامل اين عمليات را پيدا كنند. از طرف ديگر با وجود افزايش آمار شهداي فلسطيني در كرانه باختري، اما به نظر مي رسد كه فلسطيني‌ها همچنان مصمم به ادامه عمليات‌ها و فعاليت‌هاي خود عليه اشغالگران هستند و نشانه‌اي از كاهش تنش‌ها ديده نمي شود.
خاخام قاتل، پدرمعنوي كابينه نتانياهو
انتظار مي رود كه شدت تنش‌ها در كرانه باختري با روي كارآمدن صهيونيست‌هاي تندرو و افراطي در كابينه جديد تل آويو و كنست افزايش يابد، چون كابينه جديد تل‌آويو با حضور افرادي مانند ايتمار بن گوير تشكيل مي شود كه بدنبال اشغال كامل كرانه باختري و الحاق اين منطقه به ساير مناطق اشغالي هستند و از هم اكنون زنگ خطر تشديد تنش‌ها به صدا درآمده است. به‌ويژه آن كه در پشت پرده كابينه جديد رژيم صهيونيستي، خاخام به شدت افراطي به نام «داو لیور» قرار دارد كه از او به عنوان رهبر و پدر معنوی كابينه نتانیاهو ياد مي شود.
لیور، علني و به صورت واضحي از پاک‌سازی قومی مسلمانان و اعراب سخن مي‌گويد و صهيونيست‌ها او را رهبر معنوی سه حزب صهیونیسم مذهبی، قدرت یهودی و نوام مي‌دانند كه همگي با نتانياهو براي تشكيل كابينه شريك شده‌اند. لیور آشكارا بارها این ادعا را مطرح كرده كه سرزمین غربی اسرائیل (به معنای تمام فلسطین تاریخی) فقط به یهودیان تعلق دارد. او مدعی است که «سرزمین شرقی» نيز كه امروز شامل كشور اردن است، متعلق به یهودیان است. اين خاخام تندرو، از ساخت شهرک‌های غیرقانونی و اشغالي در خاک فلسطین حمایت می‌کند و حق فلسطینی‌ها را برای داشتن زمین به رسمیت نمی‌شناسد. یکی از شاگردان او در سال 1994‌، حداقل 29 فلسطینی را در مسجد ابراهیمی در الخلیل به ضرب گلوله به شهادت رساند و ليور اين قتل عام را مقدس خواند و ستايش كرد. در ژوئیه 2014 نيز در بحبوحه تهاجم صهيونيست‌ها به نوار غزه، لیور حکمی مذهبی صادر کرد و خواستار تخریب کل نوار غزه شد و با بياني ضدانساني گفت: «سربازان اسرائیلی نبايد تمایزي بین جنگجویان و غیر نظاميان قائل شوند.» حال اين چهره به شدت افراطي و تندرو، رهبر معنوي كابينه نتانياهو شده و طبيعي است با قدرت‌گيري كابينه نتانياهو، اوضاع در كرانه باختري با تنش بسياري زيادي همراه شود.
بن بست تل آويو در سياست خارجي
همزمان با اوضاع پرتنش در كرانه باختري، سياست خارجي تل آويو نيز با بن بست بي سابقه‌اي رو‌به‌روست. یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی با نگارش نامه‌ای به سران 50 کشور جهان از آنها خواست تا ضمن رایزنی با محمود عباس ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و اعمال فشار بر وی، مانع از را‌ی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رابطه با اعلام نظر دیوان بین‌المللی کیفری درخصوص اشغالگری رژیم صهیونیستی ضد فلسطینیان شود. لاپید در این نامه از سران و مقامات ارشد 50 کشور خواسته است تا با تشدید فشارهای خود بر تشکیلات خودگردان و محمود عباس از هرگونه ابتکار دیپلماتیک و حقوقی که به شناسایی تشکیل دولت مستقل فلسطینی شود، جلوگیری کنند.
اين نامه نگاري لاپيد بيش از هرچيز بحران را در سياست خارجي صهيونيست‌ها نشان مي‌دهد. بويژه آن كه بسياري از متحدان غربي تل آويو حتي در آمريكا نسبت به شكل‌گيري كابينه افراطي تل آويو ابراز نگراني كرده‌اند و اكنون نيز نخست وزير موقت رژيم صهيونيستي از ديگر كشورها خواسته است تا از شكل‌گيري دولت مستقل فلسطيني جلوگيري كنند. در واقع شكست صهيونيست‌ها در ميدان ديپلماسي باعث شده تا لاپيد در آخرين اقدام ممكن دست به نامه نگاري بزند و با عجز و ناتواني خواستار فشار به فلسطيني‌ها شود. با اين حال انتظار مي رود كه با روي كارآمدن تندروها در تل آويو، فلسطيني‌ها بهتر از قبل بتوانند توجه بين المللي را به حقانيت و مواضع مشروع خود در مقابله با اشغالگران جلب كنند.