kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۳۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
در سفر رئیس‌جمهور به اسلامشهر صورت گرفت

گفت‌وگوی صمیمانه با کارگران و اقشار مختلف مردم و تعیین مهلت 2 ماهه برای راه‌اندازی نخستین «بندر خشک» کشور

آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه به منظور انجام بخش دیگری از سفر دولت مردمی به شهرستان‌های استان تهران به اسلامشهر سفر کرد. رئیس‌جمهور در این سفر برای راه‌اندازی نخستین «بندر خشک» کشور در اسلامشهر مهلت 2 ماهه تعیین کرد، از روند احداث و پیشرفت پروژه ملی متروی اسلامشهر و پروژه بیمارستانی ۴۰۳ تختخوابی در حال احداث این شهر بازدید کرد، آیت‌الله رئیسی در این سفر بار دیگر تأکید کرد: هر مدیری که روحیه تحول‌گرایی و انگیزه برای گره‌گشایی از مشکلات مردم ندارد، کنار گذاشته شود.
 
 
 
 
رئیس‌جمهور صبح پنجشنبه طی سفر به اسلامشهر در ادامه سفر دولت مردمی به شهرستان‌های استان تهران، در جلسه شورای اداری این شهر گفت: سفر ما به اسلامشهر باید زودتر انجام می‌شد، اما این به معنای آن نبود که کار در این‌جا متوقف مانده باشد و گام‌های خوبی در اسلامشهر برای رفع مشکلات برداشته شده است.
تاکید بر بهره‌برداری از فاز اول بیمارستان اسلامشهر
تا پایان سال
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه امروز کار مضاعف مدیران نیاز کشور است، افزود: در ابتدای ورود به اسلامشهر به بیمارستان در حال احداث این شهر رفتم که ۱۴ سال است احداث آن آغاز شده است. این سؤال وجود دارد که چرا احداث این بیمارستان ۱۴ سال طول کشیده ولی مسئله مهم این است که نباید گذاشت که احداث آن بیش از این طولانی شود.
وی اظهار داشت: دوستان گزارش دادند که در حال حاضر برای تکمیل این بیمارستان سه شیفته کار انجام می‌شود و آثار کار سه شیفته را نیز آنجا دیدیم و نوید این داده شد که تا آخر سال فاز اول آن به بهره‌برداری برسد تا مردم بتوانند از بخش‌های اورژانس و بعضی از بخش‌های دیگر آن استفاده کنند. بخش‌های بعدی بیمارستان هم قرار است در ماه‌های سال بعد به بهره‌برداری کامل برسد که این کار امکان‌پذیر است.
آیت‌الله رئیسی بیان داشت: معلوم می‌شود که با یک همت و با یک نگاه بسیجی و با همان روال کاری که بچه‌ها در جبهه‌ها کار کردند، می‌شود کارها را به پیش برد. با اراده پولادین بچه‌های بسیجی همه راه‌ها همواره می‌شود و کارهایی که خیلی‌ها فکر می‌کردند نمی‌شود، این جوانان با همت بلند خود انجام دادند.
تعطیلی یا کندی کار کارخانه‌ها 
از خطوط قرمز دولت مردمی است
رئیس‌جمهور گفت: به عزیزانی که برای مشکلات کارخانه خود با آنها ملاقات کردم نیز گفتم که خط قرمز ما این است که کارخانه بخواهد دچار کندی یا خدای ناکرده تعطیلی شود. تحت هیچ شرایطی نباید اجازه داد کارخانه‌‌ها و کارگاه‌ها نیمه‌تعطیل یا تعطیل شود و باید آنها را به چرخه تولید برگردانیم.
وی با بیان اینکه امروز مسئله اشتغال مسئله بسیار مهمی برای ما و این منطقه است، خاطرنشان کرد: دو هفته قبل که به پاکدشت رفته بودیم، آنجا گفتند ما دنبال کارگر هستیم، اینجا هم باید زمینه‌ها به نحوی فراهم شود که بیکار در این شهرستان نداشته باشیم و این امکان‌پذیر است. اسلامشهر هم می‌تواند با راه‌اندازی بندر خشک زمینه‌ای فراهم کند که اینجا بیکار نداشته باشد و دنبال نیروی کار هم بگردند.
دکتر رئیسی به حضور مسئولان راه‌آهن و گمرک در جلسه شورای اداری اشاره کرد و گفت: آقای استاندار یک جلسه‌ای را همین‌جا برگزار کنند و آقای منصوری معاون اجرایی ریاست جمهوری هم حضور داشته باشند تا مسائل مربوط به بندر خشک را سریع حل کنید.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در مدت حداکثر ۲ ماه مشکلات راه‌اندازی بندر خشک اسلامشهر را رفع کنید، افزود: کاری کنید که مردم ببینند همه این زمان‌هایی که در راه‌اندازی این بندر تاخیر افتاد، الان با همت شما جبران شده است. راه‌اندازی این بندر می‌تواند در مرحله اول تا ۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که تا ۲۰ هزار فرصت اشتغال قابل افزایش است.
وی همچنین با اشاره به استقرار بخش‌هایی از گمرک در اسلامشهر بر تکمیل استقرار گمرک تا ۱۰ روز آینده تاکید کرد و اظهار داشت: مسئولان گفتند یک ماه زمان برای تکمیل استقرار گمرک لازم است، اما پیشنهاد بنده ۱۰ روز است و مردم از امروز زمان را محاسبه کنند تا در ۲ ماه آینده بندر خشک و مقدمات فعالیت آن در اسلامشهر راه‌اندازی شده باشد.
دشمن از اینکه با وجود تحریم‌ها هر روز در کشور نوآوری و پیشرفت اتفاق می‌افتد، عصبانی است
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آنچه که دشمن را عصبانی می‌کند همین است که می‌بیند هر روز در این کشور یک نوآوری، یک پیشرفت و خلاقیت در حوزه‌های مختلف اتفاق می‌افتد.
دعوت همگانی برای مشارکت در حرکت تحولی و جهادی برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور
آیت‌الله رئیسی گفت: از همه شما مردم و مسئولان می‌خواهم که در یک حرکت تحولی و یک کار متفاوت و یک کار جهادی برای خدمت به مردم، پیشرفت کشور، ایجاد نشاط اجتماعی، ارتقای مشارکت اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی و حاکمیت ارزش‌های الهی بر زندگی مردم در کشور مشارکت کنید.
برخلاف خواست و تصور دشمن
تولید و تجارت ایران در منطقه زبانزد شد
رئیس‌جمهور همچنین در اجتماع پرشور مردم شهرستان اسلامشهر با بیان اینکه رشادت‌ها و ایثار و فداکاری مردم این منطقه در ۴۳ سال گذشته از افتخارات این نظام و انقلاب است، گفت: مردم با اندیشه و با انگیزه اسلامشهر حقیقتا پشتوانه این نظام و انقلاب هستند و صدق این مدعا هزار شهید و هزاران جانباز و ایثارگری است که این منطقه تقدیم نظام و انقلاب کرده است.
آیت‌الله رئیسی فرهنگ ایثار و شهادت، ایستادگی و مقاومت و همچنین انسجام مردم این شهرستان را به‌رغم تنوع قومیتی از ویژگی‌های مردم شهرستان اسلامشهر برشمرد.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت‌ها در صنایع هسته‌ای، دفاعی و نظامی و علم و تکنولوژی موجب عصبانیت دشمن شده است، تصریح کرد: دشمن تصورش این بود که با تهدید و تحریم تولید، صادرات و تجارت ما دچار وقفه خواهد شد اما نه تنها در این راستا به موفقیت نرسید بلکه تولید و صادرات نفتی و  غیرنفتی ما در منطقه زبانزد شد و اتصال ما به پیمان شانگهای، اوراسیا و سایر پیمان‌های منطقه‌ای با تمام زیرساخت‌های اقتصادی و غیراقتصادی در منطقه برقرار شد.
رئیس‌جمهور گفت: امروز کار، تلاش و پیشرفت به‌رغم تحریم‌ها در کشور به نحوی است که شگفتی بسیاری از مسئولان کشورهای دیگر را برانگیخته و طبیعی است که دشمن از این شرایط ناراحت و عصبانی باشد.
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: فتنه‌ها و شیطنت‌های اخیر علیه کشور از سوی دشمنان برای متوقف ساختن مسیر توسعه و پیشرفت کشور است.
بار دیگر با صدای بلند اعلام می‌کنیم 
هر مدیری که روحیه تحول‌گرایی و انگیزه
برای گره‌گشایی از مشکلات مردم ندارد، کنار گذاشته شود
وی شاخصه مدیریت در تراز انقلاب اسلامی را بروز و ظهور کارآمدی مدیران در عرصه‌های مختلف عنوان کرد و گفت: بارها گفته‌ایم و بار دیگر با صدای بلند اعلام می‌کنیم هر مدیری که روحیه تحول‌گرایی و انگیزه برای گره‌گشایی از مشکلات مردم ندارد، یا با روابط ناسالم نظام اداری و اجرایی کشور را آلوده می‌کند، حتما باید از پیش پای خدمتگزاران واقعی مردم کنار گذاشته شود.
دکتر رئیسی همچنین با اشاره به مشکل بیکاری در این شهرستان، ایجاد اشتغال را از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر این منطقه و بلکه سراسر کشور عنوان کرد و افزود: بحمدالله در این شهرستان ظرفیت برای ایجاد اشتغال وجود دارد و با راه‌اندازی بندر خشک این شهرستان که برای رفع مشکلات و راه‌اندازی آن فرصت حداکثر ۲ ماهه تعیین کرده‌ایم، گام مهمی در زمینه ایجاد اشتغال برداشته خواهد شد و زمینه برای اشتغال حداقل
۵ هزار نفر فراهم می‌شود.
بازدید رئیس‌جمهور
از روند احداث پروژه ملی مترو اسلامشهر
رئیس‌جمهور در این سفر، از روند احداث و پیشرفت پروژه ملی متروی اسلامشهر بازدید کرد و با توضیحات مسئولان شهری در جریان آخرین وضعیت این پروژه قرار گرفت.
متروی شهرستان اسلامشهر به طول ۱۵,۵ کیلومتر در امتداد خط ۳ مترو تهران و به‌صورت یکپارچه در حال اجراست که در حال حاضر حفاری تونل‌ها بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. تکمیل زنجیره متروی اسلامشهر و اتصال آن به مترو تهران در بهبود حمل‌ونقل مردم و کاهش ترافیک از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا عملیات اجرایی ایستگاه متروی میدان نماز اسلامشهر از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده است.
رئیس‌جمهور همچنین در جریان این بازدید با تعدادی از کارگران این پروژه به گفت‌وگوی چهره به چهره پرداخت و در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت.
بازدید رئیس‌جمهور از بیمارستان ۴۰۳ تخت‌خوابی
در حال احداث اسلامشهر
رئیس‌جمهور همچنین از پروژه بیمارستانی ۴۰۳ تخت‌خوابی در حال احداث شهرستان اسلامشهر بازدید کرد و در جریان روند تکمیل این پروژه قرار
گرفت.
پروژه بیمارستان ۴۰۳ تخت‌خوابی اسلامشهر از جمله پروژه‌های معطل مانده این شهرستان است که روند احداث آن از ۱۴ سال پیش آغاز شده بود اما تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت. پس از استقرار دولت مردمی و با اهتمام مسئولان دولت در یک سال گذشته براساس مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور به تهران و تخصیص بودجه ۴۰۰ میلیاردی، پیشرفت آن به ۷۳ درصد رسیده است و بناست مرحله اول آن (اورژانس و درمانگاه) تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
دکتر رئیسی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری حداکثری از توان نیروهای بومی برای تامین کادر بیمارستان تصریح کرد: نزدیکی این پروژه عظیم بیمارستانی به فرودگاه امام خمینی(ره) می‌تواند در گردشگری سلامت هم مورد استفاده قرار بگیرد که امیدواریم با سرعت مناسب به نتیجه برسد و نیاز مردم این شهرستان به خدمات درمانی را تا حد زیادی مرتفع کند.
به هیچ عنوان چرخ تولید در کارخانه
نباید کُند یا متوقف شود
دکتر رئیسی در گفت‌وگوی چهره به چهره با جمعی از کارگران کیان تایر در جریان مسائل و مشکلات ‌آنها قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در حاشیه شورای اداری اسلامشهر با تعدادی از کارگران کارخانه کیان‌تایر دیدار و با توضیحات ایشان و مسئولان این کارخانه در جریان مسائل و مشکلات کیان‌تایر از جمله تعیین تکلیف مالکیت و موضوع واگذاری آن قرار گرفت.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: به هیچ عنوان چرخ تولید هیچ کارخانه‌ای از جمله کیان تایر نباید کند یا متوقف شود و کارخانه شما با قدرت باید به فعالیت خود ادامه دهد.
وی همچنین در ادامه به دغدغه کارگران و مسائل و مشکلات معیشتی آنها اشاره کرد و خطاب به مسئولان شهری و مدیرعامل این شرکت تاکید کرد هرچه سریع‌تر برای پرداخت مطالبات کارگران اقدام شود تا کارگران کیان‌تایر بتوانند با نشاط و روحیه مضاعف به فعالیت خود ادامه دهند. رئیس‌جمهور همچنین بر لزوم تخصیص و ارائه تسهیلات به این شرکت برای ادامه روند فعالیت آن تا زمان تعیین تکلیف مالکیت و واگذاری آن تاکید
کرد.
پیام تشکر دکتر رئیسی از تیم ملی فوتبال کشورمان
رئیس‌جمهور در پیامی از اعضای پرتلاش و باغیرت تیم ملی فوتبال که شیرینی پیروزی را به کام مردم کشورمان نشاندند صمیمانه تشکر کرد.
آیت‌الله رئیسی در پیامی به مناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان برابر تیم فوتبال ولز آورده است: بچه‌های پرتلاش و باغیرت تیم ملی فوتبال ایران، از اینکه با همه وجود جنگیدید و شیرینی پیروزی را به کام مردم کشورمان نشاندید، صمیمانه از شما و سرمربی و سایر دست‌اندرکاران تیم ملی تشکر می‌کنم. دعای خیر یک ملت در ادامه این راه نیز بدرقه راه‌تان است.
گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مالزی
آیت‌الله رئیسی: مالزی برای ایران
جزو اولویت‌های اسلامی و آسیایی است
خبر دیگر اینکه، آیت‌الله رئیسی روز جمعه در تماس تلفنی با «انور ابراهیم» نخست‌وزیر مالزی با تبریک انتخاب وی به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور گفت: ایران و مالزی ظرفیت‌های بزرگ و متنوعی در عرصه‌های اقتصادی، فناوری، فرهنگی و همکاری‌های بین‌الملل دارند که اهتمام جدی مسئولین دو کشور می‌تواند این ظرفیت‌ها را در راستای منافع دو ملت فعلیت ببخشد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر توسعه روابط گفت: مالزی برای جمهوری اسلامی ایران جزو اولویت‌های اسلامی و آسیایی است.
نخست‌وزیر مالزی: همه تلاش خود را
برای گسترش روابط با ایران به کار خواهیم گرفت
«انور ابراهیم» نخست‌وزیر مالزی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با بیان اینکه ایران و مالزی در عرصه‌های فرهنگی و تجاری ظرفیت‌های زیادی برای گسترش روابط دارند، تصریح کرد: همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا روابط ما به‌عنوان دو کشور و ملت بزرگ اسلامی هرچه بیشتر گسترش یابد.