kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۰۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰

استقبال بازار سرمایه از ابقای «عشقی» در سازمان بورس

 
 
دیروز خبر استعفای مجید عشقی و عدم پذیرش آن خبرساز شد، اما در مجموع بازار سرمایه روند صعودی خود را حفظ کرد.
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته خبرسازترین چهره بازار سرمایه بود. در ابتدا خبر استعفای عشقی و حتی پذیرش آن از سوی وزیر اقتصاد در رسانه‌ها مطرح گردید، اما این خبر خیلی زود تکذیب شد.
البته موضوع استعفای مجید عشقی در شورای عالی بورس هم مطرح شد و اعضای شورا این موضوع را بررسی کردند اما بر استمرار مدیریت عشقی در سازمان بورس و حمایت از وی تأکید کردند و بدین ترتیب موضوع استعفا از دستور کار خارج شد.
همچنین ظاهرا در این جلسه وزیر اقتصاد ضمن حمایت از نگاه جمعی شورای عالی بورس بر ادامه فعالیت مجید عشقی تأکید کرده است.
نکته قابل تأمل آنکه همزمان با انتشار خبر استعفای عشقی، از رضوانی‌فر- مدیرعامل شستا در دولت روحانی- به عنوان گزینه جانشین عشقی رئیس‌ سازمان بورس مطرح شد که این موضوع در شورای عالی بورس رخ نداد.
دلیل مخالفت شورای عالی بورس
در همین حال، مدیر روابط عمومی سازمان بورس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد بررسی استعفای رئیس ‌سازمان بورس در شورای عالی بورس، گفت: در این جلسه استعفا مورد بررسی قرار گرفت و تقریباً همه اعضای شورای عالی بورس با استعفای مجید عشقی رئیس‌ سازمان بورس مخالفت کردند و فقط یک عضو رأی ممتنع داد، بنابراین رئیس ‌سازمان بورس همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. هادی سلیمی‌زاده افزود: از مهم‌ترین دلایل مخالفت اعضای شورای عالی بورس با استعفای آقای عشقی، عملکرد یک‌ساله گذشته سازمان بورس در مقایسه با دوره‌های قبلی بسیار بهتر بوده، از جمله این عملکردها عرضه خودرو در بورس کالا، ارتقای شفافیت شرکت‌ها و گزارش‌های بورسی، سامانه‌های جدید نظارتی، ارتقای هسته معاملات و مسئله مهم، شکستن انحصار در مجوزها و صدور مجوزهای جدید برای نهادهای مالی در بازار سرمایه عنوان شد.
وی همچنین ادامه داد: به اعتقاد اعضای شورای عالی بورس، بازار سرمایه به مسیر اصلی و حرفه‌ای خود برگشته و به صورت حرفه‌ای اداره می‌شود و همچنین قول حمایت و پیگیری موارد مصوب شورای عالی بورس با کمک دستگاه‌های اجرایی داده شد.
وی این را هم گفت که یکی از مسائل مهم در بازار سرمایه، ثبات مدیریت است. متأسفانه طی سه سال گذشته این ثبات وجود نداشته و در نتیجه به خاطر حفظ روند حرفه‌ای بازار سرمایه، اعضای شورای عالی بورس با این استعفا مخالفت کرده و آقای عشقی همچنان به کار خود در سازمان بورس به عنوان رئیس ‌سازمان ادامه می‌دهد.
ضعف اطلاع‌رسانی
البته درباره ماجرای دیروز چند ایراد به اطلاع‌رسانی سازمان بورس وارد است. خبرگزاری مهر در این باره نوشت:
۱. مجید عشقی متن استعفای خود را تهیه کرده و به وزیر اقتصاد تقدیم کرده بود، فضای مجازی این خبر را پوشش داد ولی هیچ خبری در رسانه‌های رسمی سازمان بورس اعم از سنا و سایت سازمان بورس نبود. 
2. رئیس ‌روابط عمومی سازمان بورس، رسماً رسانه‌های رسمی (حتی رسانه خود سازمان بورس) را برای انتشار خبر مناسب ندانسته و به شبکه اجتماعی فیلتر شده توئیتر برای اطلاع‌رسانی خبرهای خود اکتفا کرده بود و اگر رسانه‌های رسمی با وی تماس نمی‌گرفتند شاید این خبر در هیچ رسانه رسمی منتشر نمی‌شد.
رشد پرقدرت در آینده نزدیک 
سهامداران بازار سرمایه امیدوارند با ابقای مجید عشقی در سمت خود، شاخص کل بورس که طی هفته‌های اخیر روند مثبتی به خود گرفته است، در ادامه هم این روند را حفظ کند. دیروز پس از اعلام خبر استعفا و عدم پذیرش آن، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با افزایش چهار هزار و 437 واحد به رقم یک‌ میلیون و 409 هزار و 64 واحد رسید.
در همین رابطه عضو اتاق تهران با بیان اینکه اعتماد به بازار سرمایه به دلیل دخالت‌ها از بین رفت، گفت: با توجه به رشد نقدینگی در کشور و اقدامات انجام شده طی مدت اخیر، حتماً بازارهای مالی رشد خواهند کرد.
عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: با توجه به رشد بازارها در دو سال گذشته و افت محسوس بازار سهام، باید توجه کرد که بازارها در بازه زمانی میان مدت به هم نزدیک خواهند شد و بدون شک بازار سهام هم خود را به سایر بازارها می‌رساند.
وی افزود: بررسی وضعیت بازار سرمایه در بلندمدت نشان می‌دهد این بازار نه تنها نسبت به سایر بازارها بازدهی کمتری نداشته، بلکه همواره در بلندمدت نسبت به سایر بازارها بازدهی بیشتری برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است؛ از این رو تورم این دو سال هم حتماً با یک تأخیر زمانی تأثیر خود را در بازار سرمایه نشان خواهد داد.
دو عامل رشد بازار سرمایه
این عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: دلایل رشد بازار در هفته‌های اخیر یکی به قیمت‌های جذاب سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه و اقدامات حمایتی صورت گرفته، مرتبط است و دیگری افزایش قیمت ارز است که تمایل به خرید سهام را افزایش داد.
آرگون گفت: طرح بیمه سهام هم خیلی خوب است و می‌تواند به کاهش ریسک سهامداران خرد کمک کند و یک ابزار حمایتی و انگیزشی برای سهامداران خرد است تا دیگر نگران کاهش ارزش سرمایه خود نباشند.
وی تاکید کرد: عدم دخالت در بازار و پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری، توجه به بودجه سال آینده و روند سودآوری شرکت‌ها و همچنین کاستن از نااطمینانی‌ها و افزایش پیش‌بینی‌پذیری شرایط می‌تواند از یک سو موجب افزایش سودآوری شرکتها و از سوی دیگر باعث بازگشت اعتماد به بازار سرمایه شود.