kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
فقط یک مدال با ثبت رکورد جدید فاصله داشتیم

توزیع برابر قدرت در تمام اوزان کشتی آزاد/ایران با کسب 7 مدال نایب قهرمان جهان شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب 7 مدال رنگارنگ عنوان نایب قهرمانی جهان را به‌دست آورد؛ نتیجه‌ای قابل قبول و امیدوارکننده که البته نقدهایی هم به آن وارد است.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
یکشنبه شب با برگزاری فینال و رده‌بندی 3 وزن باقی‌مانده، مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان با قهرمانی آمریکایی‌ها به پایان رسید.این تیم در بلگراد صاحب 4 مدال طلا و 4 نقره و صاحب 198 امتیاز شد.تیم ایران هم با 7 مدال، 2 نشان طلای رحمان عموزاد و کامران قاسم‌پور، 3 نقره رضا اطری، محمد نخودی و حسن یزدانی و 2 برنز یونس امامی و امیرحسین زارع با مجموع 150 امتیاز نایب قهرمان جهان شد.
این مسابقات در غیاب روس‌ها به انجام رسید. سال گذشته تیم روسیه قهرمان شد و تیم‌های آمریکا و ایران دوم و سوم شدند.
نتایج انفرادی و رده‎بندی نهایی این مسابقات به شرح زیر است:
57 کیلوگرم: 1- زلیم خان آباکاروف (آلبانی) 2- توماس گیلمان (آمریکا) 3- زانابازار زاندانبود (مغولستان) و استوان میسیچ (صربستان)... 23- علیرضا سرلک (ایران)
61 کیلوگرم: 1- ری هیگوچی (ژاپن) 2- رضا اطری (ایران) 3- آرسن‌هاروتونیان (ارمنستان) و نارانخو نارمانداخ (مغولستان)
65 کیلوگرم: 1- رحمان عموزاد خلیلی (ایران) 2- جان دیاکومیهالیس (آمریکا) 3- اسماعیل موزوکایف (مجارستان) و باجرانگ (هند)
70 کیلوگرم: 1- تایشی ناریکانی (ژاپن) 2- زاین رترفورد (آمریکا) 3- ارنظر آکماتالیف (قرقیزستان) و زورابی یاکوبیشویلی (گرجستان)
74 کیلوگرم: 1- کایل داک (آمریکا) 2- تیموراز سالکازانوف (اسلواکی) 3- یونس امامی (ایران) و فرانک چامیزوه (ایتالیا)
79 کیلوگرم: 1- جردن باروز (آمریکا) 2- محمد نخودی (ایران) 3- ارسلان بوداژاپوف (قرقیزستان) و واسیل میخایلوف (اوکراین)
86 کیلوگرم: 1- دیوید تیلور (آمریکا) 2- حسن یزدانی (ایران) 3- بوریس ماکویف (اسلواکی) و عظمت دولتبیکوف (قزاقستان)
92 کیلوگرم: 1- کامران قاسم پور (ایران) 2- جی دن کاکس (آمریکا) 3- عثمان نورماگومدوف (آذربایجان) و میریانی مایسورادزه (گرجستان)
97 کیلوگرم: 1- کایل اسنایدر (آمریکا) 2- باتیربک تساکولوف (اسلواکی) 3- ماگومدخان ماگومدوف (آذربایجان) و گیوی ماتچراشویلی (گرجستان) 5- محمدحسین محمدیان (ایران)
125 کیلوگرم: 1- طاها آکگول (ترکیه) 2- لخاگواگرل مونختور (مغولستان) 3- امیرحسین زارع (ایران) و گنو پتریاشویلی (گرجستان)
رده‌بندی تیمی: 1- آمریکا 198 امتیاز 2- ایران 150 امتیاز 3- ژاپن 70 امتیاز 4- مغولستان 65 امتیاز 5- گرجستان 65 امتیاز 6- اسلواکی 55 امتیاز 7- ترکیه 47 امتیاز 8- بلغارستان 42 امتیاز 9- آذربایجان 40 امتیاز 10- هند 37 امتیاز.
کسب 7 مدال رنگارنگ 
کشتی آزاد شرایط متفاوتی نسبت به کشتی فرنگی داشت و از 57 تا 125 کیلوگرم، همه نفرات با حضور عادلانه در چرخه انتخابی تیم ملی به عضویت تیم اعزامی به بلگراد درآمده بودند. با این وجود مسابقات در شرایطی تمام شد که نایب قهرمان جهان شدیم و 7 مدال رنگارنگ از آن کشتی‌گیران کشورمان شد.
در مسابقات جهانی کشتی آزاد که 24 تا 27 شهریور در صربستان به انجام رسید، رحمان عموزاد و کامران قاسم‌پور در 65 و 92 کیلوگرم به مدال طلا رسیدند. رضا اطری، محمد نخودی و حسن یزدانی در 61، 79 و 86 کیلوگرم صاحب نشان نقره شدند و یونس امامی و امیرحسین زارع در 74 و 125 کیلوگرم مدال برنز را از آن خود کردند. اگر محمدیان مبارزه رده‌بندی‌اش مقابل حریف آذربایجانی را نمی‌باخت، تیم ایران با 8 مدال صاحب رکورد جدیدی در تاریخ مسابقات جهانی می‌شد.
نگاهی به مدال‌هایی که در اوزان دهگانه مسابقات جهانی گرفتیم، حالا این امیدواری را برای کشتی ما به همراه دارد که با توریع برابر قدرت در 10 وزن مواجه شده‌ایم. رضا اطری و رحمان عموزاد در سبک وزن مدال گرفتند، امیرمحمد یزدانی هم بود، او هم یک مدال دیگر به تیم اضافه می‌کرد. در میان وزن با یونس امامی و محمد نخودی و حسن یزدانی مدال گرفتیم و در سنگین ‌وزن با کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع. 
هرچند تعداد و کیفیت مدال‌مان در بلگراد خوب بود، اما یک نکته را نباید فراموش کرد که باتوجه به در پیش بودن المپیک پاریس، هنوز اوضاع در اوزان المپیکی به آن شکلی که باید باشد، نیست. ما در 6وزن المپیکی، علیرضا سرلک، رحمان عموزاد، یونس امامی، حسن یزدانی، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع را داشتیم که از این محل یک طلا، یک نقره و 2 برنز برای‌مان حاصل شد و با توجه به اینکه طلا در المپیک‌ها تعیین‌کننده است، این چندان آمار مطمئنی به نظر نمی‌رسد.
از بین این نفرات قطعا یونس امامی و امیرحسین زارع می‌توانند با درس گرفتن از اشتباهات‌شان همچنان شانس‌های ایران برای طلای المپیک باشند، البته اگر در این فاصله جوان دیگری نتواند دوبنده تیم ملی را از این نفرات بگیرد. خوبی چرخه به همین است، دیگر هیچ کسی صاحب وزن نیست، مگر با مسابقه.
آنالیز اشتباه یا قدرت حریف؟
از سوی دیگر یکی از انتقاداتی که طی دو روز اول مسابقات به تیم ایران وارد بود و شرایط شوک‌آوری را مرحله پایانی 4 وزن اول و مرحله مقدماتی 3 وزن دوم ایجاد کرده بود، باخت‌های یک‌طرفه مقابل آمریکایی‌ها بود. شکست با اختلاف حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور و شکست محمد نخودی برابر جردن باروز چیزی بود که خیلی‌ها انتظارش را نداشتند. در روزهای بعد هم یونس امامی و محمدحسین محمدیان برابر دِیک و اسنایدر مغلوب شدند تا این سؤال مطرح شود که آیا این شکست‌ها محصول آنالیز اشتباه حریفان آمریکایی است و یا قدرت ماورایی آنها در بدن‌سازی، تغذیه، علم تمرین و آمادگی جسمانی.
علیرضا دبیر هم بعد از آنکه کامران قاسم‌پور طلسم آمریکایی‌ها را در فینال 92 کیلوگرم شکست، به همین نکته اشاره کرد که واقعا نمی‌دانیم آنها چه کار می‌کنند اما از ما قطعا به لحاظ بدنی جلوترند.
حتی شکست ثانیه آخری امیرحسین زارع مقابل طاها آکگول هم درشرایطی که زارع سال گذشته این حریف را در اسلو شکست داده بود، بار دیگر مسئله آنالیز را پررنگ‌تر از قبل جلوه داد که قطعا کادرفنی‎‌ که همه چیز را می‌خواهد شفاف و عادلانه پیش ببرد، در مورد تمام این موارد بررسی‌های لازم را در آینده انجام خواهد داد.