kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴

ادامه درگیری‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شمار تلفات به 155 نفر رسید

 
 
وزارتخانه‌های دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در بیانیه‌های جداگانه یکدیگر را به انجام حملات مجدد توپخانه‌ای به مواضع خود متهم کردند؛ این یعنی درگیری که شامگاه دوشنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد، درگیریی که تا کنون 155 کشته بر جای گذاشته است.
در شرایطی که رایزنی‌ها برای پایان دادن به درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان شدت یافته، حملات مرزی مجدد بین دو طرف دوباره خبرساز شده است. منابع رسانه‌ای روز چهارشنبه از آغاز دوباره درگیری‌ها بین نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر دادند.
وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان صبح دیروز با حملات خمپاره‌ای و توپخانه، مواضع نیروهای مرزی ارمنستان را هدف قرار داده‌اند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اما اعلام کرد که نیروهای نظامی ارمنستان با حملات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای مواضع مرزی نیروهای جمهوری آذربایجان را هدف قرار دادند. روایت ایروان و باکو درباره حملات امروز نیروهای نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی مطرح شده که خبرگزاری رویترز در گزارش خود نوشته که «قادر به تایید روایت‌های هیچ کدام از دو طرف نیست». برخی منابع نیز مدعی پیشروی آذربایجان در خاک ارمنستان شده‌اند.
به هر حال آن‌چه تاکنون اعلام شده نشان می‌دهد این درگیری تلفات نسبتاً سنگینی در دو طرف داشته است. «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان، اعلام کرد که 105 سرباز ارمنستانی در جریان درگیری‌ها کشته شدند. جمهوری آذربایجان، شامگاه سه‌شنبه، خبر داد که در درگیری اخیر این کشور با ارمنستان، 50 نفر از نظامیان این کشور کشته شده‌اند.
سخنگوی سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست تا هرچه زودتر به تنش‌ها خاتمه دهند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در نشست خبری گفت: «پوتین تمام تلاش خود را برای کمک به کاهش تنش در مرز بین این دو کشور انجام می‌دهد و این تلاش‌ها ادامه دارد.» به گزارش فارس، این در حالی است که شورای امنیت ارمنستان رسماً از روسیه برای اجرای مفاد معاهده دوستی، همکاری و کمک متقابل و همچنین «سازمان پیمان امنیت جمعی» و شورای امنیت سازمان ملل برای مقابله با باکو درخواست کمک کرده است.
درگیری مرزی این بار بین تاجیکستان و قرقیزستان
 خبر دیگر آن‌که در میان این تنش، یکی از منابع امنیتی تاجیکستان روز چهارشنبه اعلام کرد، در جریان حمله خمپاره‌ای از سوی قرقیزستان یک گارد مرزی کشته و 2 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. آن‌طور که ایسنا نوشته، تیراندازی امروز بین نگهبانان در حال گشت‌زنی در مرز قرقیزستان و تاجیکستان رخ داد. در سال‌های اخیر درگیری‌های مکرر در امتداد مرز به وقوع پیوسته، این جدیدترین تیراندازی به دنبال درگیری روز سه‌ شنبه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که مرگبارترین آنها از سال ۲۰۲۰ بود. سرویس مرزی قرقیزستان گفت که نگهبانان تاجیکستانی پس از درخواست برای ترک مواضع خود در امتداد مرز اقدام به تیراندازی کردند و نگهبانان قرقیزستانی نیز به این تیراندازی پاسخ دادند.