kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
در جنین اتفاق افتاد

هلاکت افسر صهیونیست به دست دو جوان فلسطینی /رئیس‌ شاباک: در دایره بسته گرفتار شده‌ایم

 
 
 
سرويس خارجي- 
عمليات بامداد چهارشنبه جوانان فلسطيني در «الجلمه» کرانه باختری عليه افسر صهيونيست چندمين عمليات مهم، موثر و موفق مسلحانه طی هفته‌های گذشته است كه نظاميان را هدف قرار مي‌داد. اين عمليات‌ها نشان مي دهند كه فلسطيني‌ها اهداف خود را دقيق‌تر مشخص كرده و خواب‌های تازه‌ای برای اشغالگران دیده‌اند!
مقاومت مسلحانه جوانان فلسطيني در برابر اشغالگران صهيونيست به ویژه در کرانه باختری در حال جواب دادن است. ترديدي نيست كه بسياري از صهيونيست‌ها هنوز در شوك حادثه تیراندازی سه جوان فلسطيني به اتوبوس سربازان تيپ پيشرفته نظاميان گولاني در هفته گذشته هستند و احتمالا اكنون بسياري از آنان مي دانند كه مبارزان فلسطيني برخلاف سال‌هاي گذشته، اكنون مسلح هستند. براي بسياري از صهيونيست‌ها ثابت شده كه انقلاب سنگ تبديل به انقلاب سلاح و گلوله شده و دوراني كه در دست فلسطيني‌ها فقط سنگ و تيركمان بود، به تاريخ پيوسته است.
تعداد عمليات‌هاي مسلحانه نيروهاي فلسطيني عليه نظاميان اشغالگر صهيونيستي ديگر به يك عمليات در يك هفته محدود نيست، بلكه در كمتر از يك هفته جوانان فلسطيني در نقاط مختلف كرانه باختري اشغالگران را با سلاح گرم هدف قرار مي دهند. در يك هفته گذشته، كرانه باختري شاهد حداقل 4 عمليات مسلحانه بوده است. كمتر از 10 روز پس از عمليات موفق عليه نظاميان تيپ نخبه گولاني، جوانان فلسطيني در بامداد چهارشنبه يك شب جهنمي ديگر را براي نظاميان صهيونيستي رقم زدند. پایگاه عبری زبان «والا» در ساعات بامداد روز گذشته گزارش داد که مبارزان فلسطینی با کمین در مسیر نظامیان صهیونیست در نزدیکی روستای الجلمه،  به روی نظامیان این رژیم تیراندازی کردند. رسانه‌هاي صهيونيستي در ابتداي وقوع اين عمليات تلاش كردند تا از انتشار خبرهاي مرتبط با آن جلوگيري كنند، اما در نهايت در ساعات صبح چهارشنبه اعتراف كردند كه عمليات شب گذشته دو جوان فلسطيني به كشته شدن حداقل يك افسر ارتش منجر شده است.
دو جوان فلسطيني كه عمليات موفق خود را در نزدیکی روستای الجلمه انجام دادند، «أحمد ایمن» و «عبد‌الرحمن‌هانی عابد» ساکن شهرک «کفرذان» در غرب جنین بودند كه در اين عمليات به شهادت رسيدند. تصويري از اين دو جوان شهيد در كنار هم منتشر شده كه حكايت از دوستي نزديك آنها دارد. تصوير اين دو جوان زير 30 سال حكايت از آن دارد كه آنها با آرزوي بزرگ آزادي فلسطين و با اطلاع از شهادت خود، عمليات ضداشغالگري‌شان را در سياهي شب با موفقيت انجام داده‌اند تا نشان دهند هنوز نسل جوان فلسطين پاي آزادي خاكش ايستاده است. احتمالا آنان با اطلاع از شهادت احتمالي خود در اين عمليات مسلحانه، اما روياي آزادي فلسطين براي نسل‌هاي بعدي اين سرزمين را در خاطر خود پرورانده‌اند. با توجه به بيانيه گردان شهداي الاقصي در همان ساعت نخست عمليات، مشخص شد كه شهداي عمليات وابسته به گردان‌هاي نظامي الاقصي بوده‌اند.
از گولاني تا الجلمه
اگر فقط تحولات 10 روز پيش را از حمله به نظاميان گولاني تا عمليات الجلمه در بامداد چهارشنبه بررسي كنيم، به اين نكته پي خواهيم برد كه تحولات فلسطين به طرز حساب شده اي در حال شكل دهي به يك قيام مسلحانه و دقيق است.
عمليات‌هاي 10 روز گذشته از جمله آتش زدن برج ديده باني يك پادگان نظامي رژيم صهيونيستي تا ديگر عمليات‌ها به طور عمده نظاميان اشغالگر را هدف قرار مي دهد. اين عمليات‌ها به روشني حكايت از برنامه ريزي دقيق دارد و در موارد متعددي به كشته شدن صهيونيست‌ها يا وارد كردن آسيب‌هاي جسمي وخيم عليه آنان منجر شده است. لذا آمار تلفات نظامي صهيونيست‌ها به شدت در حال افزايش است و چه بسا فرماندهان ارتش رژيم صهيونيستي تا حد امكان اجازه نمي دهند كه همه آمار تلفات شان منتشر شود. همين چند روز پيش نيز ارتش رژیم صهیونیستی از كشته شدن یک نظامی خود در جولان اشغالی خبر داد و درباره چگونگی هلاکت این نظامی مدعی شده بود که او حین رزمایشی که با‌تانک‌ها در جولان اشغالی برگزار شد، ناگهان از هوش رفت و با سر به زمین برخورد کرد، اما اين نكته را نمي‌توان فراموش كرد كه اهالي جولان نيز سال‌هاست به‌دنبال پايان دادن به اشغالگري صهيونيست‌ها هستند و چه بسا كه تلفات ارتش صهيونيستي در جولان در نتيجه برنامه ريزي نيروهاي آزادي خواه آن منطقه صورت گرفته است. همچنين تیراندازی فلسطینی‌‌ها به طور عمده نظاميان اشغالگر را هدف قرار مي دهد. اين وضعيت برخلاف تیراندازی صهيونیست‌ها به فلسطینی‌هاست كه به طور عمده مردم غيرمسلح و غيرنظامي را هدف قرار مي‌دهند. لذاعمليات فلسطيني‌ها در قالب مقاومت مسلحانه در برابر یک نيروي اشغالگر در سرزمین‌های فلسطيني صورت مي گيرد و در واقع عمليات نيروهاي فلسطيني را مي توان در چارچوب جنبش‌هاي آزادي بخش و رهايي‌بخش تقسيم بندي كرد.
پیش‌تر نيز «رونن بار» رئیس‌سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) از افزایش ۳۰ درصدی تیراندازی در کرانه باختری علیه صهیونیست‌ها خبر داده بود و نسبت به وضعيت فعلي در كرانه باختري به شدت احساس ترس و نگراني كرده بود. اين ترس و نگراني بويژه از آن جهت است كه اين رژيم با بن بست سياسي رو‌به‌روست و هم اکنون تركيب بن بست سياسي و بي ثباتي امنيتي باعث شده تا ارتش رژيم اسرئيل قادر به کنترل درآوردن اوضاع در چند متري خود نباشد، چه برسد به خارج از فلسطين!
در همین خصوص بنی گانتس وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته گفته بود که این رژیم به حملات خود علیه کرانه باختری شدت خواهد بخشید و شمار نیروهایش را در این منطقه افزایش خواهد داد، اما همزمان بسياري ديگر گفته‌اند كه كار از عمليات نظامي در كرانه باختري گذشته است و شايد حتي افزايش عمليات‌هاي نظامي، اوضاع را براي صهيونيست‌ها بدتر هم كند. روزنامه صهیونیستی‌هاآرتص نيز روز چهارشنبه در گزارشي فاش كرد که برخی مسئولان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند که بایستی فعالیت‌های ارتش در شمال کرانه باختری کاهش یابد تا از فروپاشی اوضاع جلوگیری شود. به نوشته‌هاآرتص، این مسئولان امنیتی اسرائیل بر این باور هستند که اسرائیل به دلیل اصرار بر تداوم بازداشت‌های شبانه، در تشدید تنش‌ها سهیم است و اوضاع در حال خارج شدن از كنترل است.
گرفتار دايره بسته
به دلیل شکست حملات پیاپی اسرائیل به منظور فرونشاندن شعله مقاومت،  «رونین بار» رئیس‌دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شاباک» نيز روز سه شنبه در سخنرانی کنفرانس سالانه «مرکز سیاست‌گذاری ضد تروریسم» در دانشگاه «رایشمن» گفت: اسرائیل به دلیل افزایش عملیات‌ها در کرانه باختری و ناتوانی سرویس‌های تشکیلات خودگردان در ایفای نقش خود در سایه کاهش کنترل آن وارد یک دایره بسته شده است. به گفته بار، این واقعیت، نیروهای تل آويو را بر آن داشته تا حملات علیه شهرها و شهرک‌های کرانه باختری را تکرار کنند و در اين شرايط زمینه را برای رشد مقاومت هموار مي شود.
البته علاوه ناامني و بي ثباتي سياسي، اختلافات داخلي نيز امان صهيونیست‌ها را بريده است. با افزایش جنگ قدرت در بین احزاب رژیم صهیونیستی در سایه در پیش‌بودن انتخابات پارلمانی پائيز، احزاب تندروی دینی حریدی به‌دنبال گرفتن وزارت دارایی این رژیم از كابينه احتمالي نتانیاهو رئیس‌حزب لیکود به عنوان یک پیش شرط برای ائتلاف با او هستند، اما بعيد به نظر مي رسد كه نتانياهو با توجه به اختلافات پيشينش، حاضر به كنار آمدن با رقباي قبلي خود باشد و در اين صورت شانس تشكيل كابينه در انتخابات آتي تل آويو نيز در پایين‌ترين سطح خود قرار دارد.
دلگرمي گروه‌هاي فلسطيني به عمليات الجلمه
عمليات موفق دو جوان فلسطيني عليه نظاميان صهيونيست با دلگرمي و واكنش اميدواركننده ديگر گروه‌هاي فلسطيني رو‌به‌رو شد. «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد: مبارزان « جنین القسام» به مبارزه و مقاومت علیه اشغالگران صهیونیست ادامه می‌دهند و مرحله جدیدی را رقم می‌زنند که عنوان آن انقلاب مداوم تا تحقق اهداف ملت ما است. وی افزود: مبارزان قهرمان در جنین همه دیوارهای پوشالی اشغالگران در شهرهای کرانه باختری را در هم شکسته‌اند و به اقدامات رعب‌افکنانه اشغالگران اعم از یورش و به کارگیری هواپیما و پهپاد توجهی نمی‌کنند. سخنگوی حماس در ادامه گفت: شهدای جنین به مثابه محرک انقلاب و تشدید مبارزه ضد اشغالگران هستند و این خونهای پاک بهای پیروزی و آزادی است. وی افزود: این انقلاب مداوم و مستمر خواهد بود و در همه شهرهای کرانه باختری برای دفاع از مسجد مبارک الاقصی و در واکنش به جنایات اشغالگران و ادامه روند آزاد‌سازی اراضی و آزادی فلسطین و مقدسات، ادامه‌دار بوده و تشدید خواهد شد.