kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۶۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
تلاش شبانه‌روزی دولت به نتیجه رسید

مشکل آب همدان حل شد

اَبرپروژه آبرسانی به همدان با همت شبانه‌روزی دولت سیزدهم، وزارت نیرو و بسیج امکانات نیروهای عملیاتی صنعت آب و بدون برجام و FATF به بهره‌برداری رسید و مسئله آب شرب این شهر پس از دو دهه، به صورت پایدار رفع شد.
 
 
 
 
بر اساس اطلاعات میدانی اَبَرپروژه آبرسانی به شهر همدان، از سه‌شنبه شب با تکمیل اجزا این پروژه فرآیند انتقال آب شرب با کیفیت در دستور کار قرار گرفته و مخازن تعبیه شده در مسیر این طرح در حال پر شدن است. بدین ترتیب طرح عظیم آبرسانی به همدان به بهره‌برداری رسید و مسئله آب شرب این شهر پس از 17 سال به صورت پایدار حل شد.
بر اساس اطلاعات موجود، اَبَرپروژه آبرسانی به همدان یکی از طرح‌های نیمه‌تمامی است که پس از 17 سال به دولت مردمی به ارث رسید. عملیات اجرایی این طرح 140 کیلومتری از سال ۱۳۸۶ آغاز شد اما در سال‌های گذشته به کندی پیش می‌رفت و در هشت سال گذشته نیز به نوعی متوقف شده بود. با توجه به اهمیت سد تالور در تامین آب شرب شهر همدان، پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم این پروژه در فهرست پروژه‌های ویژه فوق اضطراری قرار گرفت. 
اَبرپروژه آبرسانی به همدان با همت شبانه‌روزی دولت سیزدهم، وزارت نیرو و بسیج امکانات نیروهای عملیاتی صنعت آب و بدون برجام و FATF به بهره‌برداری رسید و مسئله آب شرب این شهر پس از دو دهه، به صورت پایدار رفع شد. به ثمر رسیدن این کار بزرگ، ثابت کرد؛ آب خوردن مثل مسکن و بسیاری از مشکلات مردم هیچ ربطی به برجام و FATF نداشت و ندارد و فقط همت مسئولان را می‌طلبید که دولت سیزدهم به کار بسته است.
جزئیات فاز نخست آبرسانی به همدان
بر اساس آخرین جزئیات رسمی منتشر شده از پروژه‌های آبرسانی به همدان، اخیرا طرح رینگ آبرسانی شهر همدان به طول 16 و نیم کیلومتر به این پروژه اضافه شده است که بر اساس آن با استفاده از یک خط انتقال آب را به سد آبشینه و تصفیه‌خانه شهید بهشتی متصل می‌کند.
این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع ۵۷۶ متر است که ایستگاه شماره یک و ۲ هر کدام ۲۲۰ متر و ایستگاه شماره سه، ۱۳۶ متر طول پمپاژ دارد. علاوه ‌بر این، پنج مخزن تعادلی به ظرفیت 145 هزار متر‌مکعب در طرح جای‌گذاری شده است و ایستگاه مخزن نخست پنج هزار مترمکعب، مخزن شماره ۲ و ۳ هر کدام ۱۰ هزار مترمکعب، مخزن شماره ۴ حدود ۳۰ هزار مترمکعب و ایستگاه تصفیه‌خانه به ۲ مخزن ۳۰ هزار  مترمکعبی، و یک مخزن 30 هزار متر‌مکعبی در سطح شهر همدان آب را انتقال می‌دهند.
لازم به ذکر است، وظیفه پمپاژ آب در سه ایستگاه تعبیه شده، طی فاز نخست توسط هفت الکتروموتور انجام شده و 600 لیتر آب در ثانیه برای مردم همدان تامین و روانه خطوط انتقال به قطر یک متر و 20 سانتی‌متر و یک متر و 60 سانتی‌متر می‌شود.
نکته قابل توجه در رینگ آبرسانی، به همدان فعالیت همزمان تامین تجهیزات و طراحی است که سبب می‌شود خط لوله به قطر 70 سانتی متر از جنس چدن داکتایل، کمتر از یک ماه به بهره‌برداری برسد. لازم به ذکر است، بر اساس جزئیات فنی، این پروژه در زمان نرمال شش ماه زمان نیاز دارد اما با بسیج نیروهای عملیاتی و افزایش تعداد جبهه‌های کاری به عدد 12 شاهد تکمیل یک ماهه این پروژه بوده‌ایم.
عمل به وعده دولت سیزدهم
گفتنی است، 29 مردادماه سال جاری بود که علی‌اکبر محرابیان؛ وزیر نیرو در بازدید از پروژه آبرسانی به همدان از بسیج امکانات و اعتبارات برای تکمیل این پروژه خبر داد و تاکید کرد: فاز یک اَبَرپروژه آب‌رسانی شرب به همدان می‌تواند مسئله آب این شهر را مرتفع کرده و تلاش می‌کنیم طی دو تا سه هفته آتی این طرح را به بهره‌برداری برسانیم. بر این اساس 22 شهریور ماه سال 1401، این پروژه عظیم به بهره‌برداری رسید و این وعده دولت سیزدهم نیز محقق شد.
در همین رابطه، سید سجاد حسینی؛ کارشناس مدیریت منابع آب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهارداشت: مردم همدان به واسطه اینکه تنها یک منبع یعنی سد اکباتان را برای تامین منابع آب شرب داشتند در دو دهه اخیر و به ویژه در سال جاری با مشکل آب شرب مواجه می‌شدند.‌
وی اظهار داشت: با توجه به موارد ذکر شده، با بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به همدان شاهد حل این مشکل بزرگ هستیم و مردم همدان به صورت بلندمدت دیگر با مشکل آب شرب مواجه نمی‌شوند.‌
همچنین ناصر علیزاده هوشیار؛ مشاور مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ضمن اشاره به بهره‌برداری از اَبَرپروژه آبرسانی به همدان گفت: شهر همدان در سال‌های اخیر هیچ سامانه رینگ آبرسانی نداشت اما با تلاش جهادی نیروهای عملیاتی صنعت آب کشور و تاکید وزیر نیرو، سامانه رینگ 16 و نیم کیلومتری همدان که از خط لوله 700 از نوع چدن داکتایل نیز برنامه‌ریزی شد و به اتمام رسید. اَبَرپروژه آبرسانی همدان 17 سال روی زمین مانده بود و با تاکید دولت سیزدهم مبنی بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، به اتمام رسید و مشکل آب همدان در بلندمدت رفع شد.
همچنین علیرضا الماسوندی؛ معاون تلفیق و تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: همزمان با تکمیل پروژه آبرسانی به همدان، تکمیل سامانه آبرسانی این شهر نیز در قالب یک رینگ ۱۶ و نیم کیلومتری در دستور کار قرار گرفت که رکوردهای بی‌نظیری از فعالیت اجرایی در این بخش به ثبت رسید.
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، ظهور ادبیات تنش آبی در دولت قبل یک پرونده جدید به اصطلاح علمی را در ادبیات مدیریت منابع آب کشور باز کرد. بر این اساس نظریه‌پردازهای رسانه‌ای دولت روحانی با طرح مسئله تنش آبی موضوع محدودیت منابع آب با محوریت آب شرب را به مسائل آب و هوایی و اقلیمی گره زدند و حل این مسئله را منوط به آمارهای خارج از دسترس نظیر میزان بارش کردند و از سوی دیگر مسئله سازگاری با شرایط تنش آبی و کمبود منابع آبی را طرح کردند.
این تغییر ادبیات در حوزه منابع آب در حالی به پیش می‌رفت که مطابق منابع بین‌المللی موجود در حوزه مدیریت منابع آب، تنش آبی به جای اینکه یک مسئله مرتبط با پدیده‌های اقلیمی باشد، یک مسئله مدیریت است که در قالب استقرار سیاست‌های توسعه عرضه و مدیریت تقاضا قابل حل است.
به معنای ساده‌تر، ناترازی میان منابع و مصارف آب در هر منطقه مطابق هر مشترک تعریف اساسی تنش آبی است و این مسئله به وسیله صرفه‌جویی در مصرف و توسعه زیرساخت به منظور بهبود شرایط منابع حل شدنی است.
دولت سیزدهم به دنبال رفع تنش آبی
با توجه به ارائه معنای واقعی پدیده تنش آبی، دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل به جای گره زدن حل موضوع به میزان بارش علاوه ‌بر اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف به سوی استقرار زیرساخت‌های متنوع برای رسیدن به پایان تنش آبی اقدام کرد.
در همین راستا یکی از شهرهایی که به طور گسترده در دو دهه گذشته با تنش آبی مواجه بوده، همدان بود. نکته قابل توجه اینکه در طی ۲۰ سال گذشته اَبرپروژه آبرسانی به همدان در دستور کار قرار داشت اما به واسطه ترک‌فعل صورت گرفته در دولت‌های قبل این پروژه ۱۷ سال به صورت ناتمام با پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد رها شده بود.
بر این اساس، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش برای حل مسئله تنش آبی، مسئله همدان با تسریع در دو پروژه بزرگ در قالب اَبَر طرح آبرسانی در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس با گذشت یک سال از فعالیت دولت سیزدهم، هم‌اکنون این پروژه بزرگ به صورت کامل در فاز اول به بهره‌برداری رسید و ۶۰۰ لیتر آب شرب بهداشتی با کیفیت در هر ثانیه روانه همدان می‌شود. با تکمیل اَبَرپروژه آبرسانی همدان مسئله آب شرب این شهر به صورت پایدار پس از دو دهه حل خواهد شد.