kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
سخنگوی دولت:

رکورد سفر اربعین شکسته شد

همزمان با نزدیک شدن به اربعین حسینی(ع) و حضور بی‌نظیر زائران و مشتاقان زیارت اربعین در کربلای معلی و سایر شهرهای زیارتی در عراق، سخنگوی دولت روز گذشته از شکسته شدن رکورد سفرهای زائران ایرانی به مراسم اربعین خبرداد و افزود: تا کنون بیش از 3 میلیون زائر به عراق سفر کرده‌اند. 
 
 
 
 
سرویس اجتماعی-
 
علی بهادری جهرمی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت ضمن اشاره به حضور میلیونی هموطنان در آئین زیارت اربعین حسینی(ع)‌،به خبرنگاران گفت: تا امروز رکورد سفرهای زائران ایرانی به مراسم اربعین شکسته شده است و بیش از 3 میلیون زائر به عراق سفر کرده‌اند. 
بهادری همچنین افزود: تا‌کنون حدود 1.5 میلیون نفر از زائران به کشور بازگشته‌اند که امیدواریم با مشارکت مردم، خیرین و موکب‌داران، این مراسم پرفیض باشکوه‌تر برگزار شود.
انتقال زائران از عتبات به مرزهای کشور 
با وسایل نقلیه ایران
 امسال نیز عمده دغدغه زائران مانند سنوات گذشته، فراهم بودن امکانات حمل‌ونقل برای رسیدن به مرز و سپس انتقال به شهرهای مبدا در کشور است که خوشبختانه با تدابیر وزارت کشور، فراجا، جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت، مدیریت شهری مناطق مختلف و همچنین سایر دستگاه‌ها، به نظر می‌رسد امسال دغدغه چندانی نسبت به تردد زائران اربعین حسینی(ع) وجود نداشته باشد.
در همین رابطه، وزیر کشور با اشاره به اینکه چند روزی است که تردد در مرزها روان است و گذر زوار به خوبی و راحتی انجام می‌شود،تصریح کرد: به جز ۲ روز که مقداری ازدحام بود و ما از زائران خواهش کردیم به مرزها مراجعه نکنند، شرایط فراهم است و در هر ۶ مرز تسهیلات خیلی خوبی برای زوار وجود دارد و امکانات خدمات و انتقال آنها در هر دو طرف مرز فراهم شده است.
احمد وحیدی، درباره شرایط تمدید گذرنامه هم اظهار کرد: آنهایی که مشتاق سفر هستند می‌توانند برای تمدید اعتبار گذرنامه یا دریافت برگ تردد موقت مرزی، از خرمشهر، قصر شیرین و مهران اقدام کنند. فراجا این آمادگی را فراهم کرده است تا پاسخگوی خیل عظیم مشتاقان باشد.
وحیدی درباره افزایش نرخ حمل‌ونقل در برخی شهرهای عراق هم اظهار کرد: در این زمینه هماهنگ شد و دولت عراق هم موافقت کرد که وسایل نقلیه از داخل ایران اعزام شود. پس از این هماهنگی، برخی از خودروها به داخل عراق رفتند و تعدادی دیگر هم در حال اعزام هستند.
وی افزود: با دریافت برخی گزارش‌ها از گرانی کرایه‌ها در مسیرهایی چون بغداد به تمرچین، بلافاصله پیگیری شد و البته دولت عراق هم تاکید کرده است که بخش‌های خصوصی رعایت قیمت‌های عرف را داشته باشند و کرایه حمل‌ونقل گران نشود. با این حال وسایل حمل‌ونقل ما آماده است تا در این زمینه کمک کند و هماهنگی لازم با دولت عراق هم انجام شده است.
اعزام 100 دستگاه ون به مهران
 برای جابه‌جایی زائران اربعین
معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نیز گفت: طی روزهای سه‌شنبه تا چهارشنبه(23 شهریورماه) بیش از ۱۰۰ دستگاه ون خریداری شده از ایران خودرو دیزل برای کمک به جابه‌جایی زائران اربعین، عازم مرز مهران شد. همچنین روز سه‌شنبه، قرارداد خرید پنج هزار دستگاه ون با ایران خودرو دیزل برای نو‌سازی ناوگان حمل‌ونقل درون شهری منعقد شد.
وی اضافه کرد: به دستور وزیر کشور و با همکاری اتحادیه تاکسیرانی، برای ۱۰۰ دستگاه از این خودروهای تحویل داده شده، راننده تامین و به طور موقت در اختیار ستاد مرکزی اربعین قرار گرفت.
جمالی نژاد خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این تعداد، ۵۰ دستگاه از ون‌های موجود و فعال در شبکه تاکسیرانی تهران هم عازم مرز مهران شدند تا تردد زائران به ویژه زائرانی که به کشور بازمی‌گردند، تسهیل شود. وی یادآور شد: همچنین ۱۳۳ دستگاه اتوبوس خریداری شده توسط وزارت کشور برای حمل‌ونقل درون شهری، طی هفته گذشته به طور موقت تا آخر برنامه اربعین به مهران اعزام و در اختیار ستاد قرار گرفته و قرار است این رقم به ۲۰۰ دستگاه افزایش یابد.
تمدید اعتبار برگ گذر ویژه اربعین
 تا پایان ماه صفر 
همچنین سردار مهدی حاجیان، سخنگوی فراجا اظهارکرده است: با هماهنگی‌های به عمل آمده با طرف عراقی برگ گذر ویژه اربعین حسینی(ع) تا پایان ماه صفر اعتبار دارد. به زائران عزیزی که قصد دارند بعد از ماه صفر در کشور عراق حضور داشته باشند توصیه می‌کنم، گذرنامه رسمی به همراه داشته باشند چرا که گذرنامه ویژه اربعین بعد از پایان ماه صفر قابل پذیرش نیست.
گفتنی است، پیش از این تاریخ اعتبار گذر ویژه اربعین تا روز 26 شهریور مصادف با اربعین حسینی اعلام شده بود که با هماهنگی‌های به عمل آمده با کشور عراق تا آخرین روز ماه صفر تمدید شد.
پیش از این حاجیان درباره این برگ‌های تردد و از سرگیری مجدد صدور و تمدید گذرنامه‌ها گفته بود: با توجه به اینکه شرایط ورود و خروج در مرزها به یک وضعیت پایدار و روان رسیده است صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین نیز از سر گرفته شده و پلیس آماده خدمت‌رسانی به زوار عزیز است، اما باید این عزیزان بدانند که گذرنامه‌های ویژه اربعین ظرف ۷۲ ساعت به دستشان می‌رسد و با توجه به این موضوع برنامه‌ریزی کنند.
گرامی‌داشت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی
 و ابومهدی المهندس
یکی از جاذبه‌های مراسم پیاده‌روی اربعین امسال توجه ویژه زائران به شهدای مدافع حرم و قدر شناسی از عاملان اصلی برقراری امنیت در مسیر پیاده‌روی به‌ویژه سردار رشید اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بود که در سالیان گذشته همواره برای امنیت و به جریان افتادن بزرگ‌ترین اجتماع حسینی مجاهدانه تلاش کردند.
همچنین سردار حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی کشور هم در دیدار با هیئت نظامی کشور عراق که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور در شهرستان خرمشهر انجام شد، با گرامی‌داشت یاد شهدا به ویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس که زحمات فراوانی برای برگزاری این مراسم عظیم کشیدند، افزود: انصافا شهیدان عزیز حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس دو بزرگ‌مردی بودند که هر لحظه‌ای از شبانه‌روز پای کار ایستادند و با جدیت و سرعت عمل و از همه مبادی مربوطه برای رفع هر مشکل در رابطه با این مراسم پیگیری و مشکل را رفع می‌کردند.
با تأکید بر تشکیل یک اتاق وضعیت مشترک میان دو کشور برای رصد لحظه‌ای مرزها و تصمیم‌گیری مناسب در مواقع حساس گفت: تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان دو کشور می‌تواند در تسهیل ترددها، امنیت و انتقال تجربیات به یکدیگر برای جلوگیری از بروز مشکلات و رفع خلأهای موجود کمک کند.
فرمانده کل انتظامی کشور با بیان این که حدود ۵۰ درصد زائران ایرانی به کشور بازگشته‌اند، افزود: پلیس جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود را در اختیار طرف عراقی قرار دهد و با آموزش و همکاری بیش از پیش در رفع خلأهای موجود همکاری داشته باشیم.