kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
فرمانده نیروی زمینی ارتش:

پهپاد «آرش ۲» مخصوص تهاجم به حیفا و تل‌آویو است

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: امیر فرماندهی کل ارتش، ساختاری را برای نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی تعریف کرده‌اند، پهپاد آرش2 نیز در این ساختار سازماندهی شده و ما هم در بحث تولید و هم به کارگیری آن دستی بر آتش داریم.
 
 
 
 
 
امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش شامگاه یکشنبه ٢٠ شهریور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما اظهار داشت: بهترین شاخصه نیروی زمینی ارتش ولایت‌مداری و مردمی بودن آن است. همچنین از حیث نظامی نیز نیروی زمینی ارتش گسترده‌ترین، پرتجهیزات‌ترین و متنوع‌ترین نیروی مسلح کشور از حیث فناوری و تجهیزات است.
وی افزود: نیروی زمینی ارتش از حیث بین‌المللی نیز در میان کشورهای منطقه در 5 مولفه سرآمد است و رقیب ندارد. یکی از این حوزه‌ها، توان بالگردی است که چه از لحاظ تعداد و چه کیفیت بزرگ‌ترین ناوگان بالگردی منطقه متعلق به هوانیروز ارتش است. از حیث زرهی و توپخانه نیز این‌گونه است. 
فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه این نیرو از بُعد سازماندهی و ساختار تغییراتی داشته و به یک نیروی واکنش سریع، راهبردی، محوری، کاملا متحرک و مهاجم تبدیل شده‌ است، تاکید کرد: هیچ‌کدام از ارتش‌های منطقه چنین ویژگی‌هایی ندارند. 
امیر سرتیپ حیدری درباره فعالیت‌های مردم‌یاری نیروی زمینی ارتش بیان داشت: تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم تا در جایی که مردم نیازمند حضور ما هستند به آنها کمک کنیم. در زلزله سرپل ذهاب نخستین بالگردی که در میدان چمن این شهر فرود آمد، بالگرد سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش و بنده بود. بالگرد سرلشکر موسوی نیز بلافاصله در اختیار مجروحان قرار گرفته و آنها را منتقل کرد. در سیل نیز حضور ما به گونه‌ای بود که رهبر انقلاب فرمودند ارتش پیش از ستاد بحران وارد میدان شد. منظور سیل گلستان بود که ما در آن منطقه مستقر شدیم که نشان از چابکی ارتش و نیروی زمینی ارتش بود.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه ما در مقابله با ویروس کرونا تعداد 26 بیمارستان را با 12 هزار کادر درمان در اختیار جامعه پزشکی قراردادیم، گفت: این بخش کوچکی از ما در مقابله با ویروس کروناست. همچنین توانستیم 7 بیمارستان دائمی و تنفسی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسازیم که یک رکورد جهانی است.
وی ادامه داد: چینی‌ها توانسته بودند در 7 روز یک بیمارستان بسازند که نیروی زمینی ارتش توانست در کمتر از 7 روز یک بیمارستان را بسازد. این بیمارستان‌ها به وزارت بهداشت و درمان اهدا شده و ظرفیت آنها را ارتقا داد. امیر سرتیپ حیدری با اشاره به خدمات نیروی زمینی ارتش در ایام اربعین گفت: ما در ایام اربعین حسینی از مرز میرجاوه تا مرزهای خسروی، مهران و چذابه برای ارائه خدمات به زوار امام حسین(ع) موکب‌هایی ایجاد کردیم. چرا که رهبر انقلاب از ما خواستند در کنار مردم و برای مردم باشیم. فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به سؤالی درباره تعامل این نیرو با نیروی زمینی سپاه پاسداران تصریح کرد: اعتقاد ما این است که ارتش و سپاه یک لشکر الهی هستند، ما مکمل یکدیگر هستیم و بایستی نسبت به یکدیگر هم‌افزایی داشته باشیم. به لطف خداوند میان بنده فرمانده نیروی زمینی ارتش و برادر بزرگوارم سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه تا پیش از اینکه همکار و همرزم باشیم یک علقه برادری و اخوت حاکم است و در همه زمینه‌ها پشتیبان و مکمل یکدیگر بوده و کار ناتمام همدیگر را تمام می‌کنیم.
امیر سرتیپ حیدری با اشاره به ابعاد همکاری نیروی زمینی ارتش و نیروی زمینی سپاه بیان داشت: به عنوان مثال، ما اخیراً در منطقه سه مرزی ایران، افغانستان و پاکستان مستقر شده بودیم، به کمک و مساعدت ویژه نیروی زمینی سپاه نیاز داشتیم که با دستور برادر بزرگوارم سردار پاکپور در کسری از زمان این مشکل حل شد. البته در همه زمینه‌ها این‌گونه است. امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه تاکتیک‌های استفاده شده در رزمایش اقتدار 1401 به طور کامل بومی است، خاطرنشان کرد: همه ارتش‌های دنیا در شرایطی از یک سری تاکتیک‌های یکسان استفاده می‌کنند. اما یک سری از تاکتیک‌ها به طور انحصاری متعلق به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. یعنی ابداع، اختراع و ورود تاکتیک‌های مذکور به عرصه دفاعی در اختیار نیروی زمینی بوده و خودمان آن را خلق کرده و به وجود آورده ایم. در واقع، این تاکتیک‌ها عاریه‌ای نبوده و از هیچ ارتش دیگری تقلید نشده است.
فرمانده نیروی زمینی با اشاره به تجهیزات و تسلیحات مورد استفاده در رزمایش اقتدار 1401 نزاجا گفت: در ارتش‌های کشورهای منطقه تا امروز سراغ ندارید که یک نیروی زمینی بتواند عملیات متحرک هوایی در شب انجام بدهد. یعنی عملیاتی به وسیله بالگردها انجام داده و بالگردهای کبرا با اهداف خود در شب درگیر باشند.
وی افزود: این عملیات در نوع خود منحصر به فرد بوده و تا شب 14 شهریور 1401 تجربه نشده است. یعنی در ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین‌بار است و هیچ کدام از ارتش کشورهای منطقه بتوانند به وسیله بالگرد هلی برن انجام داده و قابلیت اینکه با اهداف درگیر بشوند را ندارند.
امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه فناوری و سامانه پرواز در شب نیز کاملا بومی است، تصریح کرد: فناوری همه بخش‌های این سامانه به هم پیوسته در اختیار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار داده و تولید خود نیروی زمینی ارتش به کمک وزارت دفاع است.
وی افزود: یکی از تنگناهای هوانیروز ارتش حوزه موشکی بود. ما پیش از این موشک تاو را داشتیم که برد آن 2.5 کیلومتر بود و بالگرد می‌توانست در حالت ایستایی با هدف درگیر شود یعنی باید بالگرد‌هاور می‌کرده و پس از طی یک مسافت با هدف درگیر می‌شد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به دستیابی هوانیروز ارتش به موشک شفق گفت: امروز با دست توانای کارکنان شریف هوانیروز و همراهی عزیزان وزارت دفاع و همچنین هدایت بسیار خوب معاونت آماد ستاد کل و فرمانده کل ارتش به قابلیت تولید موشک شفق با برد 12 تا 20 کیلومتر رسیده‌ایم. با تولید این موشک، برد موشکی ما نسبت به نمونه آمریکایی 9.5 برابر افزایش داشته است. این موشک یک دوربین بسیار خوب داشته و به قابلیت 
FIRE & FORGET یا آتش و رها مجهز است. یعنی خلبان دیگر نیاز نیست که حالت ایستایی داشته باشد و پس از شلیک می‌تواند صحنه نبرد را ترک کند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به سؤالی درباره نوع پهپادهای به کار گرفته شده در رزمایش اقتدار 1401 نزاجا خاطرنشان کرد: مقوله ورود پهپادها به نیروهای مسلح بسیار مهم و گسترده است. در جنگ‌های اخیر واقع شده در جغرافیای اطراف ما، قابلیت‌های منحصر به فرد پهپادها به منصه ظهور رسید. ارتش جمهوری اسلامی ایران با خواست فرمانده کل ارتش هم در تولید پهپادها و هم در سازماندهی پهپادها پیشگام و پیش‌قدم بوده است. امروز نیروی زمینی ارتش محوریت پهپاد در ارتش را در اختیار دارد. ما امروز پهپادهایی با برد راهبردی در اختیار داریم و پهپادی با برد 2 هزار کیلومتری نیز داریم. البته پهپادهایی با بردهای پایین‌تر نیز در سازمان رزم خود داریم.
امیر سرتیپ حیدری درباره ویژگی‌های پهپاد آرش 2 بیان داشت: این پهپاد را به طور مخصوص برای حیفا و تل‌آویو در نظر گرفته‌ایم. یعنی پرنده بی‌نظیری است که برای این کار ساخته شده است. امیر فرماندهی کل ارتش ساختاری را برای نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی تعریف کرده‌اند. پهپاد آرش2 نیز در این ساختار سازماندهی شده و ما هم در بحث تولید و هم به کارگیری آن دستی بر آتش داریم. این پهپاد وارد نیروی زمینی شده و در رزمایش‌های آتی از قابلیت‌های آن رونمایی خواهیم کرد. دیگر ویژگی این پهپاد نقطه‌زن بودن آن است، یعنی دقیقاً همان نقطه‌ای که موشک فتح مورد اصابت قرار داد توانست مورد اصابت قرار بدهد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه پهپاد آرش 2 قابلیت‌های منحصر به فردی داشته و امکان بازیابی چندباره تا برخورد به هدف را دارد، تاکید کرد: منتظر اوامر مطاع هستیم تا روزی دستور به کارگیری آن صادر شود.
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره ارتقای توان تحرک این نیرو گفت: رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب بنده فرمودند ارتقای تحرک و کارآمدی یگان‌ها برابر نیازهای عملیاتی روز. این موارد تکالیف سنگین و راهبردی است. ارتقای تحرک یعنی یک نیروی زمینی ساخته شود که متکی به خود بتواند در کسری از زمان یگان‌های سنگین، نیمه سنگین، فوق سنگین و تاکتیکی خود را جابجا کرده و از اقصی نقاط کشور به مرزها برساند.
وی ادامه داد: تحرک ما بسیار ناچیز و کم بود. ما مبلغی درنظر گرفته بودیم تا خودروهای کشنده فوق سنگین را از سوئد خریداری کنیم، حتی این خودروها تا بندر جبل علی هم آمد. اما به ماجرای برجام گره خورد و آنها را بازگرداندند. یعنی ما ماندیم و نگاه به ماموریتی که رهبر انقلاب بر دوش ما گذاشته است.
امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه ما برای دستیابی به ارتقای تحرک طبق فرامین رهبر انقلاب که بر نگاه به داخل و بهره‌گیری از نیروهای جوان تاکید دارند، رفتیم، بیان داشت: امروز حجم بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در نیروی زمینی فعال هستند، کارخانجات خودمان را فعال کرده و به سراغ بازتولید خودروهای کشنده رفتیم. امروز با افتخار می‌گویم که به طراز آن نیروی زمینی که باید تحرک خود را ارتقا بدهد، رسیده‌ایم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به توان این نیرو در استفاده از کشنده‌های سنگین، نیمه سنگین و فوق سنگین خاطرنشان کرد: ما قادر هستیم تا در آینده بسیار نزدیک دو لشکر زرهی را به طور همزمان جابجا کنیم. اهل فن می‌دانند که امروز این کار در استطاعت هیچ ارتشی نیست. اما، ما امروز می‌توانیم یک لشکر به علاوه دو تیپ را به راحتی جابه‌جا کنیم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به سؤالی درباره توان دفاعی نیروهای مسلح و احتمال سوءاستفاده دشمن گفت: ما معمولاً وقتی رونمایی می‌کنیم که علاوه‌بر محصول رونمایی شده یک دست برتر پنهان را کنار گذاشته‌ایم و نمی‌توانیم دست خودمان را به صورت کامل رو کنیم. یعنی آنچه رونمایی شده در لبه فناوری است و برای ما اهمیت زیادی ندارد. اما همه می‌دانند وقتی می‌گوییم که موشک با برد اعلامی را ساخته‌ایم یعنی برد بالاتر را هم در اختیار داریم. هدف ما ایجاد بازدارندگی است و اینکه دشمنان بدانند که اگر دست از پا خطا کنند با استفاده از تجهیزات و تسلیحات دفاعی بومی خودمان دست و پای آنها را می‌شکنیم. یعنی اجازه عرض‌اندام به آنها نداده و همواره دست برتر را نگه می‌داریم.