kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
در حاشیه برگزاری نشست شورای حکام صورت گرفت 

ادعاهای گروسی علیه ایران به نیابت از آمریکا و اسرائیل

در حالی ‌که بازرسان آژانس چشم آمریکا هستند و همدستی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با آمریکا و اسرائیل زمینه ترور دانشمندان هسته‌ای و برخی خرابکاری‌های دیگر در تاسیسات هسته‌ای کشورمان را در پی داشته، مدیرکل آژانس به نیابت از آمریکا و اسرائیل در نشست خبری بار دیگر ادعاهای واهی علیه ایران را تکرار کرد.
 
 
 
سرویس سیاسی ـ
 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دعاوی رژیم صهیونیستی را که حاضر نیست عضو NPT شود و نظارت بازرسان را بپذیرد، مبنای اتهام‌پراکنی علیه ایران قرار می‌دهد اما اجازه ندارد درباره برنامه اتمی نظامی اسرائیل که با کمک غرب تدارک‌شده، هشدار بدهد یا بازخواست بکند. آژانس باید پاسخ بدهد که طرف مقابل ایران در چالش هسته‌ای، آمریکا و رژیم صهیونیستی است یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؟!
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشستی خبری را درباره موضوعات روز از جمله نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین و برنامه اتمی ایران برگزار کرد.
او در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل پادمانی آژانس گفت: «تحقیقات فعلی که در تلاش برای انجام آن با همکاری ایران هستیم، فعلا ثمربخش نبوده است و همچنان منتظر هستیم این اتفاق رخ دهد.»
مدیرکل آژانس در پاسخ به سؤال دیگری درباره مسائل پادمانی و اظهارات مقامات ایرانی درباره همکاری با این نهاد مدعی شد: «این چیز جدیدی نیست که شاهد هستیم وقتی آژانس چیزهای معینی را خواستار می‌شود، ایران مشارکت نمی‌کند و ما را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند.»
به گزارش فارس، وی افزود: «امیدواریم ایران هرچه زودتر همکاری با ما را از سر گیرد. ما آماده هستیم و می‌خواهیم که این اتفاق بیفتد. ما فقط می‌خواهیم که این مسائل شفاف‌‌سازی شوند.» گروسی ادعا کرد: «ما در مکان‌هایی که قرار نبوده، اورانیوم پیدا کردیم و از ایران خواستیم درباره آن توضیح بدهد، کجای این درخواست سیاسی است؟» او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره قرار گرفتن زیر فشارهای سیاسی ادعا کرد: «من زیر فشارهای سیاسی زندگی می‌کنم! در مورد ایران باشد یا اوکراین، همیشه تحت فشار سیاسی هستیم. مهم این است که ما چه کاری انجام می‌دهیم. وقتی دیگران برای منافع ملی خود فشار می‌آورند احساس آزردگی پیدا نمی‌کنم.»
گروسی درباره ادعاهای اخیر مقامات صهیونیست درباره زمان ‌گریز هسته‌ای ایران و ارتباطات تهران و آژانس ظرف هفته‌های اخیر گفت: «ما به گمانه‌زنی درباره مسائلی مانند زمان‌گریز هسته‌ای وارد نمی‌شویم. برخی نهادها یا اندیشکده‌ها دوست دارند این محاسبات را انجام دهند. ما ناظر و پایشگر هستیم. ما اندازه‌گیری می‌کنیم و اطلاعات خود را منتشر می‌کنیم.»
مدیرکل آژانس افزود: «اما در مورد تعامل با ایران، در سطحی نیست که تمایل دارم شاهدش باشم. البته که یک نمایندگی دائمی [ایران] را در اینجا داریم و با آنها در تماسیم. معتقدم باید سطح بالاتری از روابط و تعامل را داشته باشیم. پیش‌تر گفت‌وگوهای فشرده‌ای با تهران داشتیم که امیدوارم آنها ادامه پیدا کنند.» گروسی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال عدم احیای برجام و خروج ایران از معاهده عدم گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) گفت: «هیچ دلالتی بر تمایل ایران برای خروج از NPT نمی‌بینم. بسیاری از کشورها در سال‌های گذشته دست به اشاعه سلاح‌های اتمی زده‌اند اما در مورد ایران در تمایل برای حفظ تعهداتش در این معاهده بسیار شفاف عمل کرده است و امیدوارم همین‌طور بماند.»
انحراف آژانس از NPT 
ضرورت طلبکاری و تجدیدنظر ایران
پرونده ایران در حالی طی بیست سال براساس اغراض سیاسی مفتوح مانده که آژانس، بازرسی‌های بی‌سابقه- فراتر از ضوابط معاهده ان‌پی‌تی- انجام داده و اذعان کرده که برنامه هسته‌ای ایران به سمت اهداف نظامی منحرف نشده است. غرب به همراه آژانس، چندبار با ایران توافق کرده‌اند پرونده مطالعات ادعایی را در ازای همکاری‌های ایران ببندند اما هر بار نقض عهد کرده‌اند. هرقدر هم همکاری افزایش یافته، در غرض‌ورزی غرب برای نگاه داشتن پرونده به‌عنوان استخوان لای زخم، خللی ایجاد نکرده است. شورای حکام آژانس که در قبضه آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی است، به همراه گماشته خود(گروسی)، ادعای «تصمیم ایران در گذشته برای مطالعات نظامی مرتبط با برنامه هسته‌ای» را برجسته‌‌سازی می‌کند؛ اما نسبت به تسلیحات نظامی رژیم جعلی اسرائیل، کور و کر است!
بازرسان آژانس؛ 
چشم آمریکا در ایران
این در حالی است که «جی کارنی» سخنگوی وقت کاخ سفید در سال ۲۰۱۲ در کنفرانس خبری‌اش گفت؛ «ما «چشم» داریم و می‌توانیم برنامه ایران را مشاهده کنیم». وقتی خبرنگار از او پرسید منظور شما از «چشم» چیست؟ کارنی گفت؛ «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آنها چشم ما در ایران هستند!»
مستندات و اتفاقات بسیاری نشان می‌دهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نه مستقل است نه فنی بلکه مرکزی سیاسی است که مجری سیاست‌های خصمانه و ضدایرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. گروسی با بهانه‌جویی و برای رفع مسئولیت، ادعا می‌کند که اسرائیل، چون عضو ان‌پی‌تی نیست، نمی‌توان بر فعالیت‌های این رژیم نظارت کرد یا توضیح خواست! مستند به همین ادعای گروسی و رویکرد گزینشی آژانس، ضرورت دارد ایران در عضویت خود در آژانس و معاهده یکطرفه شده «ان‌پی‌تی- تا زمان عادلانه شدن نظارت‌ها نسبت به همه دولت‌ها، از جمله رژیم صهیونیستی و برخی دولت‌های غربی- تجدیدنظر کند. متن ان‌پی‌تی صراحت دارد که آژانس باید از تولید و گسترش تسلیحات اتمی جلوگیری کند و ضمنا به اعضا برای داشتن فناوری صلح‌آمیز یاری برساند. اما آژانس، درست مقابل این تعهد جمعی عمل کرده و بنابراین از اهداف معاهده منحرف، و از حیّز انتفاع ساقط است.
گفتنی است، هجدهم خرداد امسال بود که سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.
در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»
نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی برگزار شده است که سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه در بیانیه‌ای ادعاهای خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران تکرار کردند.  این سه کشور در این بیانیه، ادعا کردند: «هنگامی که در حال نزدیک‌تر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است.»
در این بیانیه با تکرار تلاش‌ها برای انداختن توپ در زمین ایران نوشته شده: «درخواست اخیر ایران تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه شنبه در واکنش به بیانیه غیرسازنده و خلاف حُسن‌نیت سه کشور اروپایی در مورد مذاکرات رفع تحریم، گفت: باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام بین طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حُسن‌نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق رفع تحریم و با یادآوری این موضوع که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایده‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، به طرف‌های اروپایی درباره تأثیرپذیری از فضا‌سازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به‌دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد.
3 کشور اروپایی مسیر سازنده را در پیش بگیرند
خبر دیگر اینکه، ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروز در نشست خبری، در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپا، تصریح کرد: این بیانیه، یک موضع نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود. به گزارش مهر، وی تأکید کرد: توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفت‌وگوهای وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند و در یک مسیر سازنده و متکامل تلاش کنند که مسیر برای توافق باز شود.
 
کنعانی افزود: ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس اعلام کرده و می‌کند و آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی درخصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همکاری با آژانس هم در مسیر حقوقی و هم در مسیر تکالیف است. ایران همان‌طور که تکالیفی دارد حقوقی هم دارد.
وی همچنین در واکنش به احتمال صدور قطعنامه در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: تا جایی که اطلاع داریم تا الان پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای نشست ارائه نشده است. معتقدیم که هرگونه تکرار اقدام غیرسازنده مشابه اقدام غیرسازنده قبلی در آژانس مجدداً نتیجه غیرسازنده خواهد داشت.
کنعانی افزود: امیدواریم برخی کشورها اعتبار آژانس را به‌عنوان سازمان فنی و تخصصی و غیرسیاسی قربانی دیدگاه‌ها و منافع سیاسی خود نکنند. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه‌ای خود را در این زمینه ایفا کند و به حفظ اعتبار و جایگاه حرفه‌ای و تخصصی آژانس توجه بیشتری کند، تاکید کرد: ایران هرگونه اقدام و واکنش خود را در ارتباط با تحولات آتی متناسب با تحولی که در آژانس رخ خواهد داد تنظیم می‌کند.
وی همچنین درباره پاسخ طرف مقابل به پاسخ اخیر ایران و همچنین اظهارات وزیر خارجه آمریکا که مدعی شد برخی شکاف‌ها در مذاکرات را پُر کردیم و ایران از برخی درخواست‌های خارج و غیرمرتبط با برجام کوتاه آمده است، تصریح کرد: پاسخ ایران قبلاً داده شد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ رسمی هستیم.
کنعانی افزود: مقامات دولت آمریکا ضرورت دارد رفتار سازنده‌ای را برای دستیابی به توافق در پیش بگیرند، ما بارها تاکید کرده‌ایم و مجدداً تاکید می‌کنیم کشوری که به‌طور یک‌جانبه از توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی خارج شده و مانع دستیابی به یک توافق مبتنی بر منافع مشترک در روند توافق شده است و با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه و غیرمنطقی هزینه‌های زیادی را بر دولت و ملت ایران تحمیل کرده است، حق ندارد اکنون در مقام مدعی قرار بگیرد و ژست طلبکارانه به خود بگیرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این آمریکا است که باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند که یک عضو قابل اعتمادی است، این دولت آمریکاست که باید اثبات کند یک رژیم قانون‌گریز و بحران‌آفرین نیست، این آمریکا است که باید اثبات کند به هنجارهای بین‌المللی پایبند است و به نرم‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد.
کنعانی با بیان اینکه ایران در پاسخ داده شده به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی به هیچ عنوان موضوعات جدیدی که مانع شکل‌گیری توافق و مانع جمع‌بندی توافقات شود را مطرح نکرده و مطالبات جدی در آنجا طرح نکرده است، افزود: اما اینکه طرف‌های مقابل برای امتیازگیری می‌خواهند به جنگ روانی متوسل شوند و به زیاده‌خواهی روی بیاورند، بسیار طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده‌خواهی تمکین می‌کند و نه از خطوط قرمز خود عبور می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما معتقد هستیم که آمریکا و اروپا به‌ویژه صادرکنندگان سه‌گانه بیانیه اخیر باید اثبات کنند که در روند مذاکره به نُرم‌های بین‌المللی پایبند هستند، گفت: ما تاکید می‌کنیم که اگر اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد، برای دستیابی به یک توافق مبتنی بر مذاکرات انجام شده و توافقی که در روند مذاکرات صورت‌گرفته و متونی که تبادل شده است، زمینه برای دستیابی به یک توافق همه‌جانبه تأمین‌کننده منافع و مصالح متقابل فراهم است.
کنعانی درباره سیاست‌های دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها یا برجام تنها موضوع یا مهم‌ترین موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه صرفاً یکی از موضوعات سیاست خارجی است.