kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی:

600 هزار شرکت در کشور فرار مالیاتی دارند

رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی گفت: حدود 600 هزار شرکت در سال گذشته با اینکه فعالیت اقتصادی داشته‌اند و سازمان امور مالیاتی پیامک اطلاع‌رسانی برای آنها ارسال کرده، اظهارنامه نداده‌اند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، داوود منظور در بازدید دادستان کشور از سازمان امورمالیاتی، مبارزه جدی با فرار مالیاتی را یکی از برنامه‌های مهم نظام مالیاتی برشمرد و تصریح کرد: با هوشمند‌سازی نظام مالیاتی و اجرای برنامه‌های مربوط به مبارزه با فرار مالیاتی، در سال گذشته حدود دو میلیون و 200 هزار مودی جدید شناسایی شد و امسال نیز بالغ بر یک میلیون و 500 هزار اظهارنامه جدید از این مودیان شناسایی شده، دریافت کردیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بالغ بر 11 میلیون مودی در پایه‌های مختلف در کشور وجود دارد که از این تعداد، حدود چهار میلیون و 450 هزار نفر صاحبان مشاغل (شخص حقیقی) هستند که با توجه به اینکه امسال اطلاعات قابل اتکایی از فعالیت اقتصادی مودیان در اختیار نظام مالیاتی قرار داشت، در نهایت امسال شاهد افزایش سه برابری مالیات ابرازی صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال 1400 بودیم.
رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اطلاعات و داده‌های سامانه‌های مالیاتی نشان داد؛ در کشور حدود دو میلیون و 90 هزار شرکت ثبت شده وجود دارد اما از این تعداد، بالغ بر یک میلیون و 100 هزار شرکت هیچ فعالیتی نداشته و اظهارنامه هم تسلیم نکرده‌اند که لیست این شرکت‌ها به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شده تا به طور کلی غیرفعال شوند.
منظور افزود: تعداد 330 هزار فقره اظهارنامه امسال در بخش اشخاص حقوقی دریافت کردیم اما اطلاعات و داده‌های سامانه‌های مالیاتی در این بخش نیز نشان داد که حدود 600 هزار شرکت در سال گذشته علی‌رغم اینکه فعالیت اقتصادی داشته‌اند و سازمان امور مالیاتی نیز پیامک اطلاع‌رسانی برای آنها ارسال کرده، اظهارنامه نداده‌اند که رسیدگی به وضعیت این شرکت‌ها در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد.
او خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های جدید در پنج‌ماهه نخست امسال، رشد 69 درصدی در وصول مالیات‌ها را شاهد بودیم و سهم مالیات از بودجه کشور به 45 درصد افزایش یافته است.
در ادامه این دیدار، محمدجعفر منتظری؛ دادستان کل کشور بر ضرورت تامین هزینه‌های کشور از محل درآمد‌های مالیاتی تاکید و ضمن تشکر از تلاش‌ها و تحولات صورت گرفته در یک سال اخیر خاطرنشان کرد: متحول‌سازی و توانمند نمودن نظام مالیاتی مهم‌ترین کار جهادی است که انتظار می‌رود سازمان امور مالیاتی کشور همچون یک‌سال گذشته، در سه سال باقیمانده دولت به انجام برساند. مهم‌ترین وظیفه ماموران مالیاتی، دفاع از حقوق عامه در کنار مالیات‌ستانی است و در صورتی که مالیات به درستی دریافت شود، امور جامعه نیز به درستی پیش خواهد رفت.
او بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید تاکید کرد و گفت: باید مراقبت شود در جریان وصول مالیات به فعالان رسمی اقتصاد، ظلمی نشود و سازمان امور مالیاتی کشور، بر شناسایی اشخاصی که درآمد‌های بالا و ثروت زیاد دارند، اما مالیات پرداخت نمی‌کنند، متمرکز شود.