kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۶۸۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
گزارش خبری کیهان

روسیه گاز «نورد استریم یک» را به روی اروپا بست تورم در حوزه یورو رکورد زد

همزمان با این که روسیه گاز «نورد استریم یک» را به روی اروپا به دلیل اعلامیِ «مشکلات فنی» بست رسانه‌ها اعلام می‌کنند نرخ تورم در کشورهای حوزه یورو بار دیگر رکورد تازه‌ای را ثبت کرده است.
 
 
چالش تامین انرژی در اروپا به دلیل سیاست‌های غلط رهبران این قاره در اعمال تحریم‌های همه‌جانبه علیه روسیه، به بحرانی برای شهروندان این قاره تبدیل شده است. بر اساس گزارش‌ها قیمت برق و گاز هر روز در اروپا رکورد‌های تازه‌ای ثبت می‌کند و این در حالی است که کارشناسان می‌گویند هنوز زمان اوج قیمت‌ها فرا نرسیده است. به نوشته «فارین پالیسی» بزرگ‌ترین مشکل این روزهای اروپا «افزایش بهای گاز طبیعی» است که در سرتاسر قاره اروپا ویرانی به بار آورده، تورم را افزایش داده، صنایع را از پای درآورده و باعث شده مردم عادی وقتی قبض‌ها را می‌بینند، به خود بلرزند.» به این نکته مهم هم باید توجه داشت که قیمت گاز طبیعی در اروپا در حال حاضر حدود ۱۰ برابر بیش از متوسط قیمت آن در سال‌ها گذشته است و این در حالی است که نگرانی‌ها از توقف کامل صادرات گاز روسیه به اروپا در زمستان آینده همچنان وجود دارد. 
دیروز اما شرکت «گاز پروم» روسیه به بهانه مشکلات فنی صدور گاز به اروپا از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» را قطع کرد. منابع رسانه‌ای غربی از قبیل «رویترز» و خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه (دیروز) خبر دادند که روسیه ارسال گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم را به طور کامل قطع کرده است. رویترز هشدار داد، اقدام روسیه در قطع صدور گاز از طریق خط لوله نورد استریم به اروپا «تشدید نبرد اقتصادی بین مسکو و بروکسل، افزایش چشم‌انداز رکود و جیره‌بندی انرژی در برخی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی» را سبب خواهد شد.
شرکت گاز پروم اعلام کرده توقف صدور گاز از طریق نورد استریم به اروپا به دلیل «عملیات تعمیر و نگهداری» صورت گرفته است. قرار است از ساعت یک بامداد به وقت‌گرینویچ ۳۱ آگوست (نهم شهریور) تا ساعت یک بامداد سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) هیچ گازی از روسیه به آلمان ارسال نشود.اطلاعات مندرج در وبسایت اپراتور خط لوله نورد استریم ۱ در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که هیچ گازی به کشورهای اروپایی صادر نمی‌شود.رویترز در گزارش خود از ترس کشورهای اروپایی درباره پاسخ تلافی جویانه روسیه در قبال تحریم‌های غرب در رابطه با جنگ اوکراین سخن گفته است.
در گزارش این رسانه غربی آمده است: «دولت‌های اروپایی نگران هستند که ممکن است مسکو در تلافی تحریم‌های غرب که پس از حمله به اوکراین علیه این کشور اعمال شده است، قطع (صدور گاز) را تمدید کند و آنها ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را به استفاده از منابع انرژی به عنوان ابزار جنگ متهم کرده‌اند مسکو اما انجام چنین کاری را رد کرده است»رویترز ادامه داد: «اعمال محدودیت‌های بیشتر برای تامین گاز اروپا، بحران انرژی را تشدید می‌کند. همین حالا هم قیمت عمده‌فروشی گاز از آگوست(10 مرداد) گذشته به بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داده است که این موضوع بحران دردناکی را برای هزینه‌های زندگی برای مصرف‌کنندگان و مشاغل ایجاد و دولت‌های اروپایی را مجبور می‌کند تا میلیاردها دلار برای کاهش این هزینه‌ها هزینه کنند.»
مقامات روسیه دلیل توقف صدور گاز از نورد استریم ۱ را به مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری مرتبط کرده و اعلام کرده‌اند که تحریم‌های کشورهای غربی مانع از دسترسی به تجهیزات مورد نیاز برای نصب و نگهداری خط لوله شده است.طبق گزارش رویترز، روسیه ظرفیت صدور گاز نورد استریم ۱ را در ماه ژوئن(تیر) به ۴۰ درصد کاهش داده بود و در ماه جولای(مرداد) این رقم به ۲۰ درصد رسیده بود.در بخش دیگری از گزارش این رسانه غربی آمده است: «روسیه البته از زمان آغاز جنگ ارسال گاز به بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان را به طور کامل متوقف کرده است»روز سه شنبه نیز شرکت گاز فرانسه (انژی) از تصمیم شرکت روس برای کاهش تحویل گاز به این کشور خبر داد. دلیل این امر از سوی طرف روس «نبود توافق میان طرف‌ها در اجرای قرارداد» عنوان شده است.
رکوردزنی تورم در حوزه یورو
همزمان با توقف صادرات گاز روسیه به اروپا منابع خبری از ثبت رکورد جدیدی در تورم حوزه یورو خبر داده و نوشته‌اند انتظار می‌رود این روند در ماه‌های پیش رو نیز افزایش داشته باشد. به گزارش تسنیم، آسوشیتدپرس دیروز(چهارشنبه )گزارش داده تورم در حوزه یورو در ماه آگوست(مرداد) به رقم بی‌سابقه 9.1 درصد رسید و انتظار می‌رود این روند صعودی در ماه‌های آینده نیز افزایش داشته باشد.مطابق این گزارش شاخص هزینه مصرف‌کننده که منعکس‌کننده میزان هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان برای کالا و خدمات است نسبت به ماه جولای(تیر) افزایش پیدا کرده و از 8.9 درصد در این ماه به 9.1 درصد در ماه آگوست(مرداد) رسیده است. برآوردها نشان می‌دهد که تورم در حوزه یورو طی ماه‌های آینده همچنان افزایشی خواهد بود و بحران انرژی به شدت به این مسئله دامن خواهد زد.
بحران غذا 
همزمان با افزایش تورم در اروپا، مشکلات برای میلیون‌ها انسان فقیر در کشورهای این منطقه نیز تشدید شده است.گاردین در گزارشی در همین زمینه نوشته است: «بانک‌های مواد غذایی در سراسر انگلیس افزایش کاملاً ناپایدار تقاضا را هشدار داده‌اند که مانع از تغذیه خانواده‌های گرسنه در زمستان امسال می‌شود.»سازمان‌های نماینده ۱۶۹ بانک مواد غذایی،  به گاردین گفتند که تعداد افرادی که به دنبال کمک اضطراری هستند،  «به‌طور چشمگیری» افزایش یافته است و پیش‌بینی کردند هفته آینده «تاریک و آزاردهنده» باشند. به گزارش ایرنا به نقل از گاردین تقریباً ۷۰ درصد از این سازمان‌ها گفتند که  ممکن است لازم باشد تقاضای مردم را رد کنند یا‌اندازه جیره‌های اضطراری را در زمستان امسال کاهش دهند. این هشدار در بحبوحه پیش‌بینی‌های نگران‌کننده جدید درباره تورم فزاینده، در انگلیس منتشر شده است.بانک سرمایه‌گذاری« گلدمن ساکس» آمریکا روز سه شنبه هشدار داد تورم در انگلیس ممکن است در سال آینده به ۲۲ درصد برسد. این رقم نزدیک به رکورد پس از دوران جنگ در سال ۱۹۷۵ است. در انگلیس همچنین همزمان با دورقمی شدن نرخ تورم و اعتصاب‌ اصناف بر سر افزایش دستمزد‌، ۱۱۵ هزار نفر از کارکنان بزرگ‌ترین شرکت پستی انگلیس نیز دیروز برای چندمین بار دست از کار کشیده و به خیابان‌ها آمدند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای دیلی میل، قرار است اعتصاب کارکنان شرکت پست سلطنتی انگلیس (رویال میل) که به گفته اتحادیه کارگران ارتباطات بزرگ‌ترین اعتصاب از سال ۲۰۰۹ میلادی است هفته آینده نیز در روزهای ۸ و ۹ سپتامبر (۱۷ و ۱۸ شهریور) ادامه پیدا کند.
تغییر الگوی مصرف شهروندان آمریکایی
در آمریکا نیز تورم بالا باعث شده شهروندان این کشور مصرف غذاهای باکیفیت و ارگانیک را کاهش داده و مجبور به خرید غذاهای کنسروی ارزان شوند. تارنمای«یاهوفایننس» در این زمینه نوشت: نظرسنجی جدید فدرال رزرو شعبه شهر دالاس آمریکا نشان می‌دهد که  با ادامه  فشارهای تورمی، برخی از تامین کنندگان مواد غذایی در حال کاهش تقاضا برای محصولات ارگانیک و مرغوب‌تر خود هستند.یکی از مدیران صنعت تولید مواد غذایی به شعبه فدرال رزرو در دالاس گفت رفتار مصرف کنندگان به سمت خرید غذاهای ارزان‌تر در خواروبارفروشی‌ها تغییر کرده است چرا که آنها با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. ما شاهد فشار بیشتر بر محصولاتی گران‌تر و به ویژه گوشت‌های باکیفیت هستیم.
این گزارش می‌افزاید: در حالی که هزینه‌های انرژی عامل اصلی در افزایش تورمی بوده که تاکنون در سال جاری شاهد بوده ایم فکر نمی‌کنیم درک این که چرا خواربارفروشی‌ها حساسترین بخش بودجه مصرف کنندگان را تشکیل می‌دهند نیازی به مدرک دکترا در اقتصاد داشته باشد. شما می‌توانید انتخاب کنید که سفر نکنید، یا پروژه خرید خانه را به تاخیر بیندازید. اما مصرف کنندگان نمی‌توانند تا وقتی منتظر تعدیل قیمت‌ها هستند خوردن و آشامیدن را متوقف کنند. از سوی دیگر براساس نتایج یک نظرسنجی آن‌لاین، کارگران بخش راه‌آهن آمریکا نیز در بحبوحه افزایش تورم در این کشور برای آغاز یک اعتصاب گسترده در ماه آینده آماده می‌شوند.نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد 9 کارگر از هر 10 کارگر بخش راه‌آهن، می‌خواهند  به‌منظور دریافت دستمزد و شرایط کاری بهتر، در اعتصابی گسترده شرکت کنند.اتحادیه کارگران راه‌آهن اعلام کرد 96 درصد از حدود 3200 کارگر بخش راه‌آهن برای شرکت در اعتصابی گسترده که برای تاریخ 16 سپتامبر(25 شهرثیور) یا بعد از آن ترتیب داده می‌شود، اعلام آمادگی کرده‌اند.
آزمایشگاه بیولوژیک صلح‌آمیز!
خبر دیگر درباره جنگ اوکراین این که بعد از آن که روسیه چند روز پیش اعلام کرد شواهدی از تلاش‌های آمریکا برای ساخت سلاح بیولوژیک در اوکراین در اختیار دارد وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای مدعی شده این آزمایشگاه‌ها مصارف صلح‌آمیز دارند.!طبق گزارش راشاتودی، بیانیه وزارت خارجه آمریکا و ۸ کشور دیگر از جمله اوکراین در شرایطی صادر شده که روسیه آمریکا را به داشتن برنامه تسلیحات بیولوژیک در چندین کشور در سراسر جهان متهم کرده است.این ۹ کشور مدعی شده‌اند هدف برنامه بیولوژیک آنها «محافظت از سلامت انسان‌ها و حیوان‌ها و از جمله پیشگیری، کشف و کنترل شیوع بیماری‌های مسری است.وزارت دفاع روسیه چند ماه پیش اعلام کرد که اسنادی در اوکراین به دست آورده که نشان می‌دهد که آمریکا با مشارکت اوکراین در این آزمایشگاه‌های بیولوژیک تحقیقاتی را بر روی عوامل بیماری‌زای خطرناک انجام داده است.
رزمایش بزرگ روسیه
 امروز همچنین در نمایش قدرتی دیگر از سوی روسیه رزمایش بزرگ این کشور با نام «وستوک-۲۰۲۲» با مشارکت بیش از ۵۰ هزار نظامی از کشورهای مختلف شروع می‌شود.هفته نامه «نیوزویک» روز سه شنبه با تمرکز بر این رزمایش بزرگ  نوشت، فیلمی در رسانه‌های اجتماعی چین منتشر شده  که نشان می‌دهد نظامیان ارتش چین طی روزهای گذشته با قطار وارد روسیه شده‌اند. ردیف‌هایی از خودروهای زرهی و کامیون‌های نظامی چین نیز در این تصاویر مشاهده می‌شوند.
صدها تجهیزات نظامی، ۱۴۰ هواپیمای جنگی و ۶۰ رزمناو و شناور در این رزمایش شرکت می‌کنند و محدوده جغرافیایی وستوک ۲۰۲۲ که در ابتدا در نظر گرفته شده بود در ۱۳ منطقه برگزار شود، به ۷ منطقه کاهش یافته است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که نظامیان جمهوری آذربایجان، الجزایر، ارمنستان، بلاروس، هند، قزاقستان،قرقیزستان، چین،لائوس، نیکاراگوئه، سوریه و تاجیکستان در این رزمایش حاضرند.