kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۳۵۴
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

برجام نمی‌تواند همه مشکلات ایران را حل کند!

 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به قلم یکی از محکومان فتنه 88 و مشاور وزارت صمت در دولت روحانی نوشت: «شواهد حاکی از آن است که در پس لفاظی‌های بین‌المللی، آفتاب توافق در حال طلوع است.. ایران برای بهره‌وری از برجام باید برنامه جامعی تهیه نماید. با همه احترام به دولت رئیسی، به نظر نمی‌آید آنها امکان، استعداد و توان لازم برای مواجهه با این تحول را داشته باشند... ایران باید برجام را به‌عنوان پازلی از موزاییک بزرگ توسعه ایران ببیند. برجام به‌تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات ایران را حل‌وفصل نماید. نمی‌توانیم ایران را با ریسک برهم خوردن برجام در چند سال دیگر ادامه دهیم.»
گفتنی است چک بی‌محل برجام محصول 8 سال مذاکره و دیگر هیچ دولت برآمده از طیف موسوم به اصلاح‌طلبان بود که با شعار رفع تحریم و مذاکره رأی مردم را گرفت اما روز آخر دولت را با انبوهی از بدهی، مشکلات انباشته‌شده و صدها تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت. زمانی که غربگرایان در شیپور مذاکره با آمریکا می‌دمیدند، هشت سال قبل بود. اما اکنون باید پاسخگو باشند که چرا «مذاکره به هر قیمت، توافق به هر قیمت و اجرای یک‌طرفه به هر قیمت» در دستور کارشان بود؟ و چرا بی‌سابقه‌ترین رکود و تورم‌ها را با دو برابر تحریم بیشتر نسبت به قبل از برجام، سر سفره مردم و اقتصاد کشور آوردند؟!
وقتی کسی با وعده‌های فریبنده، کلاه سرش می‌رود و چکی را خرج می‌کند که بلامحل است و برگشت می‌خورد (به شهادت صاحب‌نظران، از ابتدا هم معلوم بود بلامحل است)، نمی‌تواند طلبکار شود که درباره آداب معامله و مذاکره و بده بستان کلاس بگذارد! متهم چک بی‌محل، فقط باید ضمن ابراز شرمندگی، بدهی‌اش را صاف کند.
این طیف مدعی زمانی که برجام در دولت روحانی امضا شد با حمایت از این خسارت محض به منافع ملی ایران ضربه زدند و هم‌اکنون که مذاکرات با راهبری هوشمندانه به توافق نزدیک شده با رفتاری متناقض و مضحک نقد کردن تمام تعهدات برجام پر خسارت، نمی‌خواهند مردم از همان منافع نامتوازن برجام بهره‌مند شوند.
نسخه جدید برجام بسیار متفاوت از نسخه قبلی خواهد بود
روزنامه آرمان ملی در مطلبی نوشت: «برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که نسخه جدید برجام بسیار متفاوت از نسخه اصلی خواهد بود. نسخه دو برجام با نسخه یک بسیار متفاوت است. نسخه یک توسط یک دولت معتدل اجرا می‌شد که درمجموع به سمت اقتصاد جهانی و باز‌سازی روابط با غرب گرایش داشت و برجام جدید، در فضای بسیار متفاوتی قرار خواهد گرفت زیرا ایران درواقع توجه خود را از غرب به سمت شرق معطوف می‌کند. بنابراین به یک توافق متفاوت نیاز دارد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که طرفین هنوز دغدغه‌های حل‌نشده و مشخص خود را دارند و خاصه ایران هنوز مسائل حل‌نشده پادمانی دارد که باید تا پیش از آغاز نشست فصلی شورای حکام حل‌وفصل شود.»
عصبانیت مدعیان اصلاحات از موفقیت دولت رئیسی
در واکسیناسیون و مهار کرونا
روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «تلخ و شیرین واکسیناسیون در دو دولت» به مقایسه دولت فعلی و دولت سابق در مهار کرونا پرداخت و تلاش کرد از موفقیت دولت در ایمن‌‌سازی عمومی در برابر کرونا اعتبارزدایی کند.
همدلی نوشت: «وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی در یک ادعای فوق عجیب و تخیلی، از ایران به‌عنوان ۶ کشور برتر مهار کرونا در جهان یاد کرده است. بهرام عین‌اللهی در مراسم بزرگداشت روز پزشک گفت: «ما کار را در بالاترین پیک کرونا یعنی پیک پنجم با روزانه ۵۰ هزار مراجعه، ۸۰۰۰ بستری در آی سی یو و بیش از ۷۰۰ مرگ شروع کردیم، اما با کار جهادی و حمایت مردم واکسیناسیون به‌سرعت انجام شد، و رکورد واکسیناسیون روزانه را نسبت به جمعیت در دنیا داشتیم. روزانه یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن و هشت میلیون و ۶۰۰ هزار در هفته واکسن تزریق می‌کردیم طوری که اعلام شده ایران جزء شش کشور برتر در دنیا در زمینه مهار کرونا است»
در ادامه این مطلب آمده است: «به نظر می‌رسد حامیان رئیس‌جمهور فعلی فراموش کرده‌اند که بارها در دولت گذشته بر لزوم واردات واکسن و آن‌هم واکسن‌هایی که در شرایط پیک چهارم و پنجم کرونا در ایران پای به عرصه جهانی گذاشته بودند تأکید می‌شد. اتفاقاً این واکسن‌ها در زمره واکسن‌هایی بودند که مجوز اضطراری و تزریق آزمایشی برای آنها صادر نشده بود و بااین‌حال عده‌ای در داخل کشور که امروز در ستاد کرونا و وزارت بهداشت و درمان و رسانه‌های منتسب فریاد جشن واکسیناسیون سر می‌دهند اجازه به واردات و مصرف آنها را ندادند. آنچه مشخص است این است که می‌شد در دولت وقت از بدو ورود ویروس به کشور فارغ از دعواهای سیاسی و جناحی و لج و لجبازی‌های مرسوم عمل نمود و هیچ‌گاه اجازه داده نمی‌شد ویروس منحوس میلیون‌ها نفر مبتلا و ده‌ها هزار کشته برجای گذارد.»
شایان ذکر است که دولت روحانی به خاطر مخالفت رئیس‌و پزشکان سازمان نظام پزشکی وقت (ظفرقندی) و همچنین مدعیان اصلاحات با واردات واکسن‌های چینی و روسی، از این کار صرف‌نظر کرد. آنان می‌گفتند واکسن را سیاسی نکنید حال‌آنکه خود در این دام افتاده بودند. در آن زمان تعداد قربانیان روزانه کرونا به بیش از 700 نفر رسیده بود. بااین‌حال روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش رئیس‌جمهور باعث شد تا وی شخصاً پیگیر خرید و ثبت سفارش واکسن شود. واکسن‌های چینی هم به ایران آمدند؛ خط تولید واکسن ایرانی برکت هم گسترش یافت و واکسیناسیون عمومی سرعت بیشتری پیدا کرد تا آنکه فوتی‌های روزانه کرونا در برهه‌ای نزدیک به صفر هم شد. مدعیان اصلاحات فراموش کرده‌اند که روحانی که می‌گفت «واکسن، سوهان قم نیست که همه‌جا یافت شود» دولت او، واردات واکسن را به fATF و برجام گره می‌زدند!
مدعیان اصلاحات و القای بروز و ظهور شکاف
بین آمریکا و اسرائیل در قبال ایران!
روزنامه مردم‌سالاری در گزارش تیتر یک خود با عنوان «امتناع بایدن از پاسخ به تماس تل‌آویو درباره برجام» نوشت:، روزنامه تایمز اسرائیل فاش کرد که در سایه پیشرفت گسترده روند احیای توافق هسته‌ای، کاخ سفید درخواست راهبردی رژیم صهیونیستی مبنی بر انجام گفت‌وگوی تلفنی میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را نپذیرفت... به گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای با ایران به مرحله نهایی رسیده است می‌توان گفت که اسرائیل اولویت مهمی برای آمریکا نیست و در سبد اولویت‌های این کشور قرار ندارد... پیش‌ازاین نیز پایگاه خبری عبری روتر اعلام کرد که با توجه به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، دیدار ایال حولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا لغو شد.»
مردم‌سالاری نوشت: «در این گزارش آمده است که لغو دیدار وزیر خارجه آمریکا با حولاتا و برگزاری آن در سطح معاون وزیر در حالی است که تل‌آویو تلاش گسترده‌ای در راستای قانع کردن آمریکا برای عدم امضای توافق با ایران کرده است. همچنین برخی مسئولان صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که در قانع کردن واشنگتن برای عدم امضای توافق هسته‌ای با ایران شکست خورده‌اند و اسرائیل اکنون در رویا‌رویی با ایران تنها مانده است.»
در شماره روز شنبه کیهان نوشتیم که «گزارش‌ها و اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر ایجاد شکاف بین آمریکا و اسرائیل، یک بازی رسانه‌ای و اساساً در افکار عمومی داخل و خارج ادعایی دروغ و غیرقابل‌باور است. خود کاخ سفید هم بارها به‌ویژه همین چند روز پیش اعلام کرده است که «اهداف اسرائیل و آمریکا در برجام یکسان است».
روز جمعه بااینکه اسرائیلی‌ها خبر «انجام نشدن گفت‌وگوی تلفنی میان جو بایدن و یائیر لاپید» را برجسته و ادعا کردند که میان آمریکا و اسرائیل شکاف به وجود آمده! اما وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بازهم در تهدیدهای خود علیه ایران گفت که «ما به تعمیق همکاری با ارتش آمریکا و گسترش اقدامات برای آسیب رساندن به هم‌پیمانان ایران در منطقه ادامه می‌دهیم»
سخنان اخیر سفیر انگلیس، خیانت به ملت ایران است
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: «آنچه از سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران نقل شده این است که وی در جلسه‌ای با اعضاء اتاق بازرگانی استان بدون توجه به تاریخ طولانی ظلم و جفای دولت متبوعش نسبت به ملت ایران گفت: به نظر منفی مردم ایران نسبت به انگلیس احترام می‌گذارم اما بدانید که مردم انگلیس هم همین حس را نسبت به ایران دارند! سفیر انگلیس همچنین در پاسخ به اعتراض حاضرین در جلسه به نقش مخرب دولت انگلیس در بر هم خوردن روابط تجاری بین دو کشور، همراهی با تحریم‌های آمریکا، اولویت دادن به غرض‌ورزی‌های سیاسی به‌جای روابط اقتصادی و... مدعی شد 90 درصد تقصیرها در حوزه کاهش روابط اقتصادی بین دو کشور بر عهده طرف ایرانی است!»
جمهوری اسلامی نوشت: «سخن اخیر سفیر انگلیس در تهران نشان می‌دهد او همانند سفرای کشورش در دوران قاجار و پهلوی درصدد خیانت به مردم ایران است ولی فراموش کرده است که ایران بعد از انقلاب اسلامی با ایران دوران قاجار و پهلوی متفاوت است و مردم ایران به بیگانگان اجازه خیانت و جسارت نمی‌دهند.»
در ادامه این مطلب آمده است: «وزارت امور خارجه کشورمان هم هرچند پاسخ نرمی به سفیر گستاخ انگلیس داده ولی چنین برخوردهایی با سفرای گستاخ، بازدارندگی لازم را ندارند کما اینکه عدم برخورد قاطع با سفیر روسیه در تهران نیز او را از گستاخی پشیمان نکرد.»
لجن‌پراکنی با طعم ضدیت با قانونمندی!
روزنامه شرق در شماره دیروز خود یادداشتی را به قلم محمدعلی ابطحی منتشر کرده بود: «[آقای وزیر ارتباطات] موقعیت سختِ شما را درک می‌کنم. دولت شما از خاستگاهی آمده که خیلی موافق اینترنت نیستند و گمان می‌کنند که می‌شود جامعه پلتفرمی فعلی را نادیده گرفت یا دنیا را به عقب راند.»
در ادامه این متن بیمارگونه آمده است: «بر اساس همین فکر از مجلس و تریبون‌های مختلف همه تصمیم گرفته‌اند ملت را صیانت کنند؛ صیانتی نشدنی! آنها شما را از خودشان می‌دانند و توقع‌های نشدنی‌شان را از شما درخواست دارند. این هم از سختی‌های سیستم یکدست است. شما که می‌دانید، رسانه جابه‌جا شده است. روزنامه و تلویزیون و مجله مرجعیت اصلی ندارد. این روزها فیلم، موسیقی، آموزش، خبر، کسب‌وکار و حتی دین‌داری و روضه و منبر و عبادت از طریق اینترنت انجام می‌شود.»
متأسفانه طیف موسوم به اصلاح‌طلب نمی‌خواهد در مورد یک طرح حقایق را بفهمد یا و همان را بر زبان بیاورد. نه اینکه نتوانند بلکه الزامات حزبی و جناحی آنها اقتضا می‌کند تا به وارونه‌نمایی بپردازند.
چنان‌که خواندید در یادداشت فوق بار دیگر طرح قانونمند کردن محیط مجازی مورد لجن‌پراکنی و دروغ‌گویی یکی دیگر از افراد قبیله اصلاح‌طلب قرار گرفته است. به‌راستی آنها چرا این‌همه شیفته فضای مجازی بی‌قانون هستند؟! که در مسیر قانونمند شدن آن این‌همه سنگ‌اندازی می‌کنند؟ این در حالی است که از آمریکا تا همه اروپا و تا کشورهای آسیای دور و حتی کشورهایی نظیر کویت و گوام و... برای فضای مجازی‌شان قانون وضع کرده‌اند و تنها ایران است که فضای مجازی بی‌قانون دارد.