kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
وزارت خارجه:

هیچ‌کس را غیر از سلمان رشدی و حامیانش محکوم نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه «در ماجرای حمله به سلمان رشدی، هیچ‌کس را غیر از حامیان او شایسته سرزنش نمی‌دانیم» گفت: نفرت‌پراکنی و توهین به مقدسات دینی، هم از نظر دینی و هم از نظر اخلاقی و حقوقی محکوم است.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سؤالی درباره حمله به سلمان رشدی گفت: ما این موضوع را در رسانه‌ها دنبال کردیم. ما در ماجرایی که در حمله به سلمان رشدی اتفاق افتاد، هیچ‌کس را غیر از حامیان او شایسته سرزنش نمی‌دانیم. وی با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خطوط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان خودش را در معرض خشم مردمی نه تنها مسلمانان بلکه تمامی ادیان قرار داد. کسی در این ارتباط حق ندارد ایران را متهم کند. وی افزود: این اهانتی که انجام شد و حمایتی که از او شکل گرفت باعث خشم و غضب تمام ادیان شد. نکته‌ای که ما در ادبیات تعدادی کشورها می‌بینیم این است که به آزادی عقیده اشاره می‌کنند اما نمی‌تواند توجیهی برای اهانت به ادیان الهی شود. ما معتقدیم که نفرت‌پراکنی و توهین به مقدسات دینی، هم از نظر دینی و هم از نظر اخلاقی و حقوقی محکوم است. محکوم کردن اقدام ضارب و تطهیر اقدامات اهانت‌کننده، نشان‌دهنده یک رفتار متناقض است. ما هیچ اطلاعی درباره فرد ضارب نداریم و ما هم اخبار را از رسانه‌های آمریکایی پیگیری کردیم. کنعانی درباره اهانت یک روزنامه عربستانی به امام خمینی(ره) گفت: اهانت به امام خمینی(ره) قطعا مردود است و ما برنمی‌تابیم و انتظار داریم دولت عربستان در این زمینه اهتمام جدی داشته باشد تا از تکرار آن جلوگیری شود.
ما خود را در کنار ملت افغانستان می‌دانیم
وی درخصوص روابط ایران و افغانستان گفت: سالروز خروج نیروهای نظامی آمریکا پس از 20 سال اشغالگری از افغانستان را یادآوری می‌کنم. ثمره این اشغال چیزی جز ویرانی، کشتار و وضعیت اسفبار نبود. ما از آن چیزی که در افغانستان گذشت رنج بردیم. پس از خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی از این کشور، نسبت به جبران ویرانی‌ها و خرابی‌ها در این کشور مسئولیت دارد و خروج آنان پایان مسئولیت آنان نیست. کنعانی گفت: ما معتقدیم که آن چیزی که منجر به بازگشت ثبات و امنیت در این کشور است، تشکیل دولت فراگیر متشکل از همه اقوام در این کشور است. این مهم‌ترین موضعی است که ایران دارد. ما خود را در کنار ملت افغانستان می‌دانیم. گفت‌وگوهای ما در سطوح مختلف با دولت سرپرستی ادامه دارد و این گفت‌وگوها برای کمک به ایجاد ثبات و امنیت در این کشور است. ما تلاش خواهیم کرد که در کنار مردم افغانستان باشیم و نقش سازنده خود را برای امنیت ایفا کنیم.
لزوم توجه به منافع ملی
می‌تواند باعث استقرار ثبات در عراق شود
وی درباره تحولات داخلی در عراق اظهار کرد: مسائل عراق بسیار مهم است. ما تحولات این کشور را با حساسیت دنبال کرده و در پرتو وجود همکاری‌های نزدیک و برادرانه با جریان‌های مختلف این کشور در تلاش هستیم تا دیدگاه آنها به هم نزدیک شوند. اظهار نظر در مسائل داخلی این کشور صحیح نیست. ما معتقدیم که لزوم توجه به منافع ملی می‌تواند باعث استقرار ثبات در این کشور شود. ارتباط ما با دوستانمان در عراق برقرار است و در سطوح مختلف این ارتباط انجام می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: ما به دنبال تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های سیاسی در عراق هستیم. ارتباط ما با تمام طرف‌های عراقی مستمر و عمیق است و ما در کنار هیچ جریان و گروه سیاسی در مقابل یک جریان دیگر قرار نداریم. نگاه ما به عراق به صورت یک کشور واحد است. در کنار دولتی واحد هستیم که امکان همکاری‌ها و افزایش نقش منطقه‌ای عراق فراهم می‌شود.
کره جنوبی باید دارایی‌های ایران را به زودی بازگرداند
کنعانی درخصوص دارایی‌های بلوکه شده ایران در سئول گفت: پیگیری ما با طرف کره‌ای ادامه دارد. دارایی‌های ما در آن کشور هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد و دولت این کشور باید این دارایی‌ها را به زودی بازگرداند. اقدامات مثبت کره جنوبی می‌تواند باعث گسترش همکاری‌های دوجانبه دو کشور باشد. آخرین گفت‌وگوها توسط دکتر باقری با طرف کره‌ای انجام شده و معتقدیم که کره باید بدون ارتباط دادن این موضوع به موضوعات دیگر، دارایی‌های ایران را به زودی بازگرداند.
آمریکا در روابط ایران و روسیه مداخله نکند
سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری‌های فناورانه ایران و روسیه اظهار کرد: همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف، متنوع است و ما در حوزه فناورانه هم همکاری‌های برجسته داریم. اساسا همکاری‌های ما هیچ ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد. ادعاهای دولت آمریکا سیاسی است و ما انتظار داریم که آمریکا به جای دامن زدن به این موضوعات، مداخله‌ای در روابط دو کشور نداشته باشد.
حملات رژیم صهیونیستی به غزه
کنعانی درخصوص حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: حملات رژیم صهیونیستی نشانه ذات و ماهیت تجاوزگری و آدم‌کشی این رژیم است. ما شاهد تجاوزات تلخ این رژیم به غزه بودیم. سفر آقای نخاله به ایران بر اساس گفت‌وگوهای ایران با گروه‌های مقاومت است و نمی‌دانیم که حمله این رژیم آیا با سفر آقای نخاله مربوط بوده است یا خیر. معتقدم که این‌گونه رفتارها ناشی از بحران‌های داخلی این رژیم است که باعث شده تا اقدام به رفتارهای تهدید‌آمیز و غیرقانونی در پیرامون کند. حمله اخیر این رژیم در سوریه هم نشانه همین بحران‌ها است.