kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۴۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷

قاره سبز در خشکسالی و آتش همچنان می‌سوزد

همزمان با بحران اقتصادی و افزایش تورم و دست به‌گریبان بودن اروپاییان با بحران انرژی و سوخت، «قاره سبز» این روزها با دو بحران جدی دیگر نیز دست و پنجه نرم می‌کند: خشکسالی بی‌سابقه و آتش‌سوزی‌های عظیم!
 
 
سرویس خارجی-
 
بحران بی‌سابقه زیست محیطی تابستان امسال قاره سبز را دربرگرفته است. موضوع خشکسالی شدید و 
آتش‌‌سوزی‌های گسترده طی روزها و هفته‌های اخیر آن‌قدر جدی بوده که این روزها به سر تیتر خبرهای رسانه‌های این کشورها تبدیل شود. بر اساس گزارش‌ها از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۲۲) تا کنون، ۶۵۷ هزار و ۹۸۸ هکتار از اراضی اتحادیه اروپا به دلیل آتش‌سوزی‌های جنگلی ویران شده‌اند که این میزان از آغاز ثبت داده‌های مربوطه در سال ۲۰۰۶، یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود. خبرگزاری «ائوروپا پرس» با استناد به آمار جمع‌آوری شده توسط «سیستم اطلاعات آتش‌سوزی جنگلی اروپا» نوشته حدود ۶۶۰ هزار هکتار از اراضی سوخته در اثر آتش‌سوزی‌های جنگلی در اروپا در حالی یک رکورد جدید به شمار می‌رود که فصل آتش‌سوزی‌ها هنوز به پایان نرسیده است.
این گزارش می‌افزاید: اسپانیا با ۲۴۵ هزار و ۶۱ هکتار اراضی ویران شده در صدر این فهرست قرار دارد. پس از اسپانیا، رومانی با ۱۵۰ هزار و ۵۲۸ هکتار اراضی سوخته و پرتغال با ۷۵ هزار و ۲۷۷ هکتار قرار دارند. وزارت انتقال زیست محیطی اسپانیا از آغاز سال ۲۰۲۲ تا کنون، ۴۳ آتش‌سوزی بزرگ را ثبت کرده است. طبق داده‌های جمع‌آوری شده، در فرانسه که در روزهای اخیر با آتش‌سوزی‌های شدید مواجه است، این رقم به 
۶۱ هزار و ۲۸۹ هکتار می‌رسد. «خسوس سان میگل آیانز» هماهنگ‌کننده «سیستم اطلاعات آتش‌سوزی جنگلی اروپا» می‌گوید: خشکسالی و دمای بسیار بالا کل اروپا را تحت تاثیر قرار داده و خطر آتش سوزی در جنگل‌ها را به شدت افزایش داده است. وی می‌افزاید: وضعیت بسیار نگران‌کننده است و ما فقط نیمی از فصل آتش‌سوزی را پشت سر گذاشته‌ایم. بر اساس این گزارش، تعداد آتش‌سوزی‌ها در بخشی از فرانسه در سال جاری حدوداً سه برابر میانگین سالانه در ۱۰ سال اخیر ثبت شده‌است.به گفته خبرنگار الجزیره از جنوب غربی فرانسه، شرایط به گونه‌ای است که شعله‌های آتش‌ پس از مهار به دلیل شدت گرما دوباره فعال شده و خشکی خاک به حدی است که آب پس از برخورد به زمین تبخیر می‌شود.
تهدید کشاورزان و دامداران
 بر اساس این گزارش، کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، آلمان، اسپانیا، پرتغال، هلند و انگلیس در این تابستان خشکسالی شدیدی را تجربه می‌کنند که این آسیب زیادی به کشاورزان و دامداران وارد می‌کند و مقامات این کشورها را به اعمال محدودیت مصرف آب واداشته است.بر این اساس، ایتالیا در حال حاضر بدترین میزان از خشکی را در ده‌های اخیر را پشت سر می‌گذارد و سطح آب بزرگ‌ترین دریاچه این کشور (دریاچه گرادا) به پایین‌ترین میزان ثبت‌شده از آن در تاریخ نزدیک شده ‌است.بخش‌های شمالی این کشور ماه‌ها است که بارانی به خود ندیده و امسال با کاهش ۷۰ درصدی بارش برف مواجه شده است. تا حدی که راه‌های حیاتی آب و برخی رودخانه‌های این کشور که در مرکز زمین‌های کشاورزی و بخش‌های صنعتی ایتالیا جاری می‌شدند خشک شده‌اند.موج‌های گرمای پیاپی در سراسر اروپا، موجب شده که توجه این کشورها بار دیگر به مسئله همیشگی تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین متمرکز شود.مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا، هفته گذشته نسبت به وخیم‌تر شدن وضعیت خشکسالی هشدار داد و اعلام کرد که موج گرما و خشکی می‌تواند تا ۴۷ درصد از این قاره را درگیر کند.«آندرا تورتی» محقق ارشد مرکز مشاهدات خشکسالی اروپا گفت: این موج گرما و خشکی اخیر به مراتب وخیم‌تر از خشکسالی شدید سال ۲۰۰۸ اروپا که در 500 سال گذشته بی‌سابقه بود، به نظر می‌آید.
آمریکا متهم ردیف اول
این روزها در حالی تغییرات آب و هوایی متهم ردیف اول هجوم گرمای بی‌سابقه شناخته شده که گزارشی از روزنامه گاردین، آمریکا را عامل اول تغییرات اقلیمی در جهان معرفی می‌کند.به گزارش ایرنا، انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط آمریکا حدود ۲ هزار میلیارد دلار خسارت به کشورهای جهان وارد کرده است. آمریکا از این نظر در رتبه‌ای بالاتر از کشورهای چین، روسیه، هند و برزیل قرار گرفته است.این پنج کشور از سال ۹۰ تا به امروز خسارتی معادل ۶ هزار میلیارد دلار یعنی حدود ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان، وارد کرده‌اند؛ خسارتی که موج گرمای بی‌سابقه و نابودی محصولات کشاورزی را به دنبال داشته است.روزنامه فرانسوی زبان «لو دووار» نیز در مطلبی نوشت: امروزه می‌دانیم که شرکت‌های بزرگ نفتی حداقل از سال ۱۹۷۰ و احتمالاً از سال ۱۹۵۳ در مورد پیامد فعالیت‌های خود را بر اقلیم و خطراتی که محصولات آنها برای جوامع بشری به دنبال دارد، آگاه بودند.