kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
با انتشار بیانیه‌ای صورت گرفت

تقدیر ۲۷۳ نماینده مجلس از اقدامات تحول‌گرایانه دیوان محاسبات

در جلسه دیروز مجلس بیانیه نمایندگان مجلس در تقدیر از عملکرد دیوان محاسبات قرائت شد که در آن از ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه و همچنین ارائه گزارش‌های مستمر در بازه زمانی 2 ماهه تقدیر شده بود. 
 
 
 
 
جلسه علنی مجلس دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و بررسی طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش در دستورکار قرار گرفت. در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه تقدیر و تشکر ۲۷۳ نفر از نمایندگان مجلس از دیوان محاسبات قرائت شد.  در این بیانیه آمده: «بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) در دیدار مورخ ۴ خرداد ۱۴۰۱ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با عنایت ویژه ایشان به عملکرد دیوان محاسبات کشور که فرمودند «بحمدالله در این سال‌های اخیر دیوان محاسبات چابک، فعال و خوب شده یعنی این گزارش‌های تفریغ بودجه در موعد خودش خیلی زود و خیلی خوب انجام می‌شود» و اظهار رضایت ایشان از عملکرد این نهاد نظارتی مایه مباهات و نشان افتخاری برای خانواده بزرگ دیوان محاسبات کشور و پشتیبانی معنوی برای اهتمام مضاعف به وظایف مورد تاکید معظم‌له گردید.» این بیانیه در ادامه افزوده: «دیوان محاسبات کشور به‌عنوان بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی و منتخبین ملت و نظارت بر حُسن اجرای قانون و در راستای پاسداری از بیت‌المال در سال ۱۴۰۱ گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را به انضمام تعداد ۲۱ فقره گزارش‌های خاص تحلیل در اجرای اصل ۵۵ قانون اساسی و بند ج ماده یک قانون دیوان محاسبات کشور و بند یک ماده ۲۱۹ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای نخستین‌بار ۶ ماه زودتر از موعد مقرر قانونی و همراه با نظارت کارشناسی و پیشنهادات خود تهیه و تسلیم مجلس شورای اسلامی نمود.» در بیانیه نمایندگان می‌خوانیم: «مضافاً اینکه ارائه گزارش عملکرد ارزیابی قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که برای اولین‌بار صورت گرفت و همچنین گزارش‌های مستمر نظارت بر اجرای قوانین بودجه سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ کشور در مقاطع زمانی ۲ ماهه نیز که مورد تقاضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود دستاورد جدیدی دیگر توسط دیوان محاسبات کشور است که به لطف الهی و تلاش‌های مجاهدانه همکاران خدوم دیوان محقق گردید.»در انتهای این بیانیه آمده: «بنا به مراتب فوق بدین‌وسیله مراتب تقدیر و تشکر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اقدام هوشمندانه و تحول‌گرای دیوان محاسبات که گام دیگری در سرعت و چابکی این نهاد در تحقق منویات مقام معظم رهبری است را از ریاست دیوان محاسبات کشور، مسئولان و همکاران تلاشگر و زحمتکش و حافظان بیت‌المال در این سنگر مقدس اعلام می‌داریم.»
تصویب یک فوریت
اصلاح قانون انتخابات مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در صحن علنی مجلس در جریان بررسی تقاضای یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، آن را با ۱۴۴ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و شش رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ رأی به تصویب رساندند. محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در جریان بررسی یک فوریت طرح مذکور گفت: یکی از مسائلی که رهبر انقلاب از مجلس مطالبه کرده‌اند بحث اصلاح قانون انتخابات بوده است و مهم‌ترین تاکید ایشان بر اصلاح بندهای ۱۸ گانه قانون انتخابات بوده است که سال ۱۳۹۵ توسط ایشان برای اجرا ابلاغ شد. از آن سال تاکنون در مجلس گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شد ولی به سرانجام نرسید و قانون انتخابات مطابق سیاست‌های کلی اصلاح نشد. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: در این طرح شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان مطابق شرایط روز در نظر گرفته شده و فرآیند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان نیز به تغییرات جدی و اساسی نیازمند است. جوکار بیان کرد: برای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، روش‌هایی در این طرح در نظر گرفته شده است. همچنین بحث‌های تبلیغات منابع مالی داوطلبان و رسیدگی به جرایم انتخاباتی مدنظر قرار داده شده است. وی تصریح کرد: الگوی نظام انتخاباتی که پیش از این بر مبنای سه الگوی شهرستانی- استانی، تناسبی و ترجیحی بوده است نیز در نظر گرفته شده است. جوکار خاطرنشان کرد: یک فوریت این اصلاح را به رأی می‌گذاریم و در کمیسیون، اصلاحات مد نظر را انجام خواهیم داد. مهم آن است که ما محدودیت زمانی داریم و باید قانون انتخابات اصلاح شود تا به شش ماهه دوم سال موکول نشود.
تصویب لایحه انتقال محکومان 
بین ایران و بلژیک
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با ۱۹۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن با لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک موافقت کردند. در ماده واحده این لایحه آمده است؛ لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک مشتمل بر یک مقدمه و بیست و دو ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود. براساس تبصره این ماده واحده، رعایت اصول هفتادوهفتم (۷۷)، یکصدوبیست‌وپنجم (۱۲۵) و یکصدوسی‌ونهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این قانون، الزامی است.
تقدیر نمایندگان از وزارت اطلاعات
احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۰۲ نفر از نمایندگان در تقدیر و تشکر از اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) در پی کشف و خنثی‌‌سازی توطئه دشمنان کوردل انقلاب اسلامی را قرائت کرد. در این بیانیه آمده: «ضمن عرض تسلیت و تعزیت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) و اصحاب باوفای ایشان، بار دیگر چشمان تیزبین سربازان گمنام امام زمان(عج) در آستانه ماه محرم‌الحرام و با تأسی از حماسه نهضت حسینی، توطئه دشمنان کوردل ایران اسلامی را کشف و قبل از هرگونه اقدام خصمانه و خرابکارانه علیه ملت شریف ایران با عنایت ویژه الهی نقش بر آب کرد.» این بیانیه افزوده: «دشمنان این سرزمین باید بدانند خدعه و نیرنگی که در سر می‌پرورانند و خیال آن را دارند، با مجاهدت‌های خاموش و انقلابی مجاهدان عرصه گمنامی رو‌به‌رو خواهند شد.» در بخش پایانی این بیانیه آمده: «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات اخیر سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات و به‌ویژه در پیشگیری اقدامات عملیاتی و دستگیری جاسوسان سرویس موساد از تمامی مجاهدان عرصه ایثار و شهادت می‌خواهیم به شیطنت‌های استکبار پاسخ کوبنده و درخور بدهند و به ایادی استکبار خصوصاً رژیم کودک‌کش صهیونیستی و دست نشاندگان آن در گروهک تجزیه‌طلب کومله هشدار می‌دهیم که اقدامات مغرضانه آنان بدون پاسخ نخواهد ماند و بنا به وعده الهی نصرت از آنِ مؤمنان و خسران و عذاب در انتظار منافقان خواهد بود و به تعبیر 
رهبر کبیر انقلاب اسلامی این رژیم غاصب
به فضل الهی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.»
اعمال تحریم­‌های جدید 
برابر است با تقویت فعالیت‌­های هسته­‌ای
یعقوب رضازاده نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی دیروز در صحن علنی مجلس، در تذکر شفاهی خود گفت: در بحث مذاکرات برجامی به کشورهای عضو ۱+۵ توصیه می‌کنم و تذکر می‌دهم به بهانه‌جویی‌های مختلف متأثر از رژیم صهیونیستی تحریم‌های جدیدی را عنوان نکنند. وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی کشور ما متأثر از برجام نیست، اگر طرف مقابل مذاکرات تحریم‌های جدید را مطرح کند خودش متضرر می‌شود چراکه سریعاً سانتریفیوژها را تقویت، دوربین‌های نظارتی را خاموش و از حضور جاسوس‌های آژانس جلوگیری خواهیم کرد. رضازاده در ادامه در تذکری به رئیس‌جمهور بیان کرد: آقای رئیس‌جمهور به داد دریاچه ارومیه برسید، چرا که سلامتی مردم در خطر است و کشاورزی نیز در حال نابودی بوده، سریعاً اعتباری برای رفع مشکل فیزیکی تونل در نظر بگیرید. نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر دفاع عنوان کرد: افزایش ۱۰ درصدی حقوق نیروهای مسلح در شأن نیروهای مسلح نیست، با هماهنگی حقوق کارکنان را افزایش دهید و همسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کنید. وی همچنین خطاب به وزیر کشور نیز گفت: حقوق دهیاران پایین است، همچنین بیمه آنها نیز با مشکل مواجه است و از طرف دیگر بدهی‌های آنها هم پرداخت نشده؛ لذا دستورات لازم را برای حل مشکل دهیاران صادر کنید.