kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷

عقب‌نشینی دوباره غرب مقابل مسکو / اروپا واردات گازوئیل از روسیه را افزایش داد

تارنمای بیزنس اینسایدر در گزارشی که حکایت از ضعف و عقب‌نشینی اروپا در مقابل روسیه دارد، از افزایش واردات گازوئیل از روسیه توسط اتحادیه اروپا خبر داد.
 
 
 
 
در حالی که اروپا به شدت در تلاش است تا به هر نحوی که شده خود را از وابستگی به نفت و گاز روسیه خلاص کند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که همه این تلاش‌ها بیهوده بوده و همه اقداماتی هم که تا کنون صورت گرفته نه تنها شکست خورده بلکه به بروز اختلاف و چند دستگی در اتحادیه اروپا منجر شده است. تارنمای «بیزنس اینسایدر» نیز در گزارشی که حکایت از ضعف و عقب‌نشینی اروپا در مقابل روسیه دارد،نوشت: «درحالی که اتحادیه اروپا مدعی تلاش برای کاهش وابستگی خود به انرژی روسیه است، آمارها نشان می‌دهد واردات گازوئیل روسی از سوی کشورهای اروپایی افزایش داشته است. »
به گزارش ایرنا، این رسانه افزود: واردات گازوئیل اروپا از روسیه ماه گذشته و همزمان با تلاش این قاره برای رها شدن از عرضه سوخت مسکو در  واکنش به جنگ اوکراین، ۱۳ درصد افزایش یافت. شرکت رصد کالاهای انرژی موسوم به «ورتکسا» در گزارشی اعلام کرد: گازوئیلی که از روسیه به اروپا ارسال می‌شود، نزدیک به ۲۰۰ هزار بشکه در روز از گازوئیلی که از منابع غیر روسی وارد می‌شود بیشتر است. در مجموع، واردات گازوئیل روسیه در اروپا از ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی (خرداد1400)تاکنون  ۲۳ درصد افزایش یافته است. «بیزنس اینسایدر» اذعان کرد «افزایش اشتهای اروپا برای گازوئیل روسیه، بر پیچیدگی توقف جریان انرژی مسکو همزمان با جنگ اوکراین، تاکید دارد. اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری متعهد شد تا ۹۰ درصد از واردات نفت خام از  روسیه  را تا پایان سال  ۲۰۲۲ کاهش دهد، اما از آن زمان تاکنون با قیمت‌های سرسام آور و محدودیت‌های دستیابی به منابع جایگزین، دست و پنجه نرم می‌کند»
«دیوید ولش»، اقتصاددان ارشد شرکت «ورتکسا» در این باره گفت: «به دلیل افزایش قیمت گازوئیل و فشار بر پالایشگاه‌ها برای همگام شدن با تقاضا، به نظر می‌رسد این که اروپایی‌ها بتوانند ممنوعیت واردات گازوئیل اعلام شده از روسیه را به طور کامل اجرا کنند، زیر سؤال است.» روزنامه فایننشال تایمز نیز چندی پیش گزارش داد مشکلات ناشی از افزایش تورم و کمبودهای تهدیدکننده انرژی، اتحادیه اروپا را وادار به عقب‌نشینی از سختگیری خود در قبال روسیه کرده است.این رسانه افزود: دولت‌های اروپایی تلاش‌ها برای محدود کردن تجارت نفت روسیه را با به تاخیر‌انداختن طرحی که مسکو را از بازار مهم بیمه دریایی «لویدز» لندن محروم می‌کند، کاهش داده‌اند.
نگرانی از شورش‌های خیابانی در آلمان
خبر دیگر این که دولت آلمان نگران این مسئله است که افزایش قیمت‌های ناشی از جنگ اوکراین و کاهش عرضه انرژی از طرف روسیه منجر به اعتراضات و شورش‌های خیابانی گسترده شود. خبرگزاری «دویچه وله» آلمان در گزارشی در این زمینه نوشت: دولت آلمان نگران است که پیش‌بینی برخی سیاستمداران و محققان علوم اجتماعی به واقعیت تبدیل شده و افزایش قیمت‌ها دستمایه جریان‌های راست افراطی قرار گیرد تا به‌خصوص در دوران پساکرونا کشور را به ناآرامی بکشانند. در ادامه این گزارش آمده است: سیاستمداران دولت ائتلافی آلمان بیم دارند که افزایش قیمت گاز و مواد غذایی به بروز ناآرامی‌های اجتماعی در فصل پاییز منجر شود. نگرانی آنها از ظهور ناآرامی‌ها مشابه وقایعی است که در زمان اعمال محدودیت‌های کرونایی و اقدامات دولت رخ داد.البته هراس از اعتراضاتی که با تحریک راست‌گرایان افراطی آغاز می‌شود تا حدودی موجه است. راست‌گرایان از همین حالا خود را برای بسیج توده‌ای و تحرکاتی این‌چنینی آماده کرده‌اند.بر اساس این گزارش فراخوان برای تظاهرات در برلین، در ساعت‌های مختلف و با عناوینی چون شورش و قیام و جنگ داخلی، از جمله مواردی است که به این نگرانی‌ها دامن می‌زند.«دویچه وله» در ادامه این گزارش نوشت: گستره اعتراضات در بسیاری از شهرها در ظاهر بسیار کم و پراکنده است و سازماندهی اعتراضات متمرکز نیست. آمار و ارقام دقیقی در این خصوص وجود ندارد، اما این امکان وجود دارد که اعتراضات گسترش یابند.برخی از سیاستمداران خواستار ایجاد مدلی شده‌اند که در آن شهروندان بتوانند برای یافتن راه‌حل مشکلات پیش رو، هم‌اندیشی کنند. به عبارت دیگر، از نگاه این سیاستمداران، دولت باید بخشی از جامعه و گروهی از شهروندان را متقاعد کند که چرا آلمان درخصوص مسئله انرژی تا این حد به روسیه وابسته شده است و سیاستمداران نیز باید صادقانه اشتباهات خود را بپذیرند.
بحران عرضه انرژی به‌دنبال کاهش بیشتر جریان گاز از روسیه نگرانی در مورد بالاتر رفتن صورت‌حساب انرژی در آلمان را افزایش داده و باعث افزایش غیرمنتظره نرخ تورم در این کشور در ماه جاری میلادی شده‌است.اداره فدرال آمار آلمان چندی پیش اعلام کرد قیمت مصرف‌کننده در این کشور 8.5 درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش‌یافته که قابل‌مقایسه با نرخ تورم در سایر کشورهای اتحادیه اروپاست.برخی تحلیلگران عقیده دارند با توجه به بی‌ثباتی قیمت انرژی ممکن است تورم هنوز به اوج خود نرسیده باشد.دولت آلمان قصد دارد از ماه اکتبر (مهر)برای تمام مصرف‌کنندگان گاز مالیات وضع کند تا عرضه‌کنندگان بتوانند افزایش قیمت واردات گاز به‌خاطر کاهش عرضه روسیه را جبران کنند.این شرایط نگرانی‌های زیادی را در بین شهروندان آلمانی ایجاد کرده و باعث ایجاد دلسردی و ناامیدی و ترس از آینده شده است.
الگوی ما اسرائیل است!
همسر رئیس‌جمهور اوکراین نیز در اظهاراتی متملقانه رژیم صهیونیستی را با توجه به آنچه سابقه مواجهه این رژیم با گروه‌های مقاومت خواند، «منبع الهام‌بخش استقامت»! برای اوکراین توصیف کرد. به گزارش فارس، «اولنا زلنسکا» در مصاحبه با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی مدعی شد: «اغراق نیست اگر بگوییم تجربه گذشته اسرائیل الهام‌بخش شهروندان اوکراینی است» در حالی که جنایات و اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بارها به تایید نهادهای بین‌المللی رسیده،« زلنسکا» در این مصاحبه مدعی شد: «ما توان و قدرت استقامت اسرائیلی‌ها را در شرایط دشواری که اسرائیل برای سال‌ها در آن قرار داشته، می‌بینیم. استقامت شما برای ما الگو است»به نوشته رسانه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، زلنسکا درخصوص کمک‌های رژیم صهیونیستی به اوکراین هم اظهارنظر کرد و گفت که کشورش از همه کمک‌هایی که می‌تواند دریافت کند، به ویژه از کمک اسرائیل در درمان زخمی‌های اوکراینی قدردانی می‌کند. 
همسر زلنسکی پس از هفته‌ها مخفی شدن و تغییر مکان بعد از آغاز جنگ، در هفته‌های اخیر بارها در انظار عمومی ظاهر شده و هفته گذشته در کنگره آمریکا برای جلب حمایت غرب سخنرانی کرد. زلنسکی یهودی‌الاصل است و روابط عمیقی با مقامات و ثروتمندان صهیونیست دارد و از ابتدای بحران اوکراین، روابطش با تل‌آویو نزدیک‌تر شده است؛ این باعث شده روابط رژیم صهیونیستی و روسیه به دلیل جانبداری تل‌آویو از کیف و اتهام‌زنی به مسکو، پرتنش شود. موضع تل‌آویو در مخالفت با روسیه و در قالب اظهارات «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات کابینه در راستای حمایت از اوکراین، نارضایتی‌های مسکو را افزایش داده است. چندی پیش، وزارت دادگستری روسیه از یکی از دادگاه‌های این کشور خواست تا فعالیت‌های آژانس یهود در این کشور را متوقف کند زیرا مدارکی وجود دارد که نشان ‌می‌داد این آژانس قوانین کشور روسیه را نقض کرده است.در پی اعلام این امر، یک هیئت صهیونیستی پنجم مرداد ماه جاری برای بررسی موضوع آژانس یهود «سخنوت» به مسکو سفر کرد که طبق گزارش رسانه‌های عبری، مذاکرات مسکو- تل‌آویو درخصوص تنش‌های ایجاد شده بر سر آژانس یهود بی‌نتیجه بوده است. 
دخالت مستقیم آمریکا در جنگ
 روسیه نیز آمریکا را به دخالت مستقیم در جنگ اوکراین متهم کرد و اعلام کرد جاسوس‌های آمریکایی حملات موشکی اوکراین را هماهنگ و تایید می‌کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، «وادیم اسکیبیتسکی»، معاون اطلاعات ارتش اوکراین در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف اذعان کرده است که واشنگتن حملات موشکی هیمارس علیه مواضع روسیه را هماهنگ می‌کند.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: همه این‌ها نشان می‌دهد که به‌رغم ادعاهای کاخ سفید و پنتاگون، آمریکا مستقیما در جنگ اوکراین دخیل است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که می‌خواهد اوکراین در این جنگ پیروز باشد و میلیاردها دلار سلاح در اختیار کیف قرار داده، اما مقامات آمریکا نمی‌خواهند تقابل مستقیمی میان سربازان آمریکا و روسیه صورت پذیرد.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «این دولت بایدن است که مستقیماً مسئول تمامی حملات راکتی کیف به بخش‌های مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی مناطق پرجمعیت دونباس و دیگر منطقه‌هاست که به کشتار گسترده غیرنظامیان منجر شده است.»