kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۷۷۰
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷

«کالیفرنیا» در آتش؛ مهار شعله‌ها غیرممکن شده است

 
 
مقام‌های ایالت کالیفرنیا در آمریکا اعلام کرده‌اند؛  شدت آتش‌سوزی به قدری بالا است که آتش‌سوزی ظرف ۴۸ ساعت ۲۰ هزار هکتار رشد داشته است و مهار آتش به دلیل شرایط جوی غیرممکن شده است. 
 به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه بی.بی.سی از شدت پیشروی آتش‌سوزی در کالیفرنیا خبر داد که ظرف ۴۸ ساعت، آتش‌سوزی در این ایالت بیش از
 20 هزار هکتار افزایش داشته است.
طبق این گزارش، صدها آتش‌نشان در کالیفرنیا در تلاش هستند تا بزرگ‌ترین آتش‌سوزی سال جاری میلادی را که در حال گسترش در سراسر این ایالت است، مهار کنند.
آتش‌سوزی «مک کینی» روز جمعه هفته گذشته در شمال شهرستان «سیسکیو» آغاز شد و تاکنون 
۲۱ هزار هکتار را سوزانده است.
بر اساس گزارش بی‌بی سی، مقامات گفته‌اند که حداقل دو هزار نفر از ساکنان و همچنین کوهنوردان در مسیر پیاده‌روی پسفیک کرست، منطقه را ترک کرده‌اند. خانه‌ها ویران شده است. از روز یکشنبه هیچ آتشی مهار نشده است. هشدار پرچم قرمز به مفهوم تهدید شرایط آتش‌سوزی خطرناک همچنان برقرار است و این در حالی است که کالیفرنیا از شرایط خشکی شدید رنج می‌برد.
فرماندار کالیفرنیا اعلام کرد که روز شنبه هفته جاری، در منطقه سیسکیو اعلام وضعیت اضطراری شد زیرا خانه‌ها بر اثر آتش‌سوزی تخریب شد و زیرساخت‌ها در معرض تهدید قرار گرفت. «گاوین نیوسام» افزود: آتش در پی سوخت‌های خشک، شرایط خشکسالی شدید، دمای بالا، باد و طوفان رعد و برق، تشدید و گسترش یافته است. مقام‌های ایالت کالیفرنیا هشدار داده‌اند که تندبادها و طوفان شدید می‌تواند طی روزهای آینده به گسترش آتش‌سوزی در این ایالت منجر شود.
سرویس جنگلداری ایالات متحده هشدار داده است که اوضاع احتمالاً برای آتش‌نشان‌ها بسیار خطرناک خواهد شد زیرا بادها می‌تواند نامنظم و بسیار قوی باشد و باعث گسترش آتش به هر جهت شود.
با این حال، «براد شاف» کارشناس هواشناسی به روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفته است که دود ناشی از شعله‌های آتش مک کینی می‌تواند به کاهش دما کمک کند، سپس با برخی از مواد تشکیل‌دهند رعد و برق خطرناک مقابله کند.
این آتش‌سوزی دومین آتش‌سوزی است که در روزهای اخیر ایالت کالیفرنیا را درمی‌نوردد. آتش‌سوزی اوک در نزدیکی پارک ملی یوسمیت همچنان بعد از هشت روز در جریان است اما ۶۷ درصد از آن مهار شده است.
بر اساس این گزارش، کالیفرنیا که با شرایط
 آب و هوایی خشک رو‌به‌رو است، همچنان با چندین ماه آتش‌سوزی در ماه‌های بعدی مواجه است. تغییرات آب و هوایی خطر داغی هوا را افزایش می‌دهد و
 آب‌ و هوای خشک می‌تواند به آتش‌سوزی‌ها دامن بزند.