kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
سخنگوی وزارت خارجه:

وارد فاز اجرایی سند همکاری 25 ساله ایران و چین شده‌ایم

ناصر کنعانی با اشاره به برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: ما وارد فاز اجرایی این توافق شده‌ایم و خوشبختانه جهش بسیار خوبی را در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بوده‌ایم.
 
 
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز دوشنبه، دهم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
کنعانی در پاسخ به سؤالی درخصوص توسعه روابط تجاری ایران و چین گفت: خوشبختانه اراده مشارکت در عالی‌ترین سطح برای گسترش روابط میان دو کشور مبتنی بر منافع و مصالح مشترک وجود دارد. گفت‌وگوی اخیر رؤسای دو کشور هم بخش قابل توجهی ناظر بر بعد دوجانبه و همکاری‌ها و فعال‌‌سازی توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور بوده است.
وی یادآور شد: ما وارد فاز اجرایی این توافق شده‌ایم. در سفر سال گذشته وزیر امور خارجه کشورمان به چین و دیداری که با همتای خود داشتند به صورت مشترک اجرایی شدن این توافق را رسماً اعلام کردیم از آن زمان تاکنون خوشبختانه جهش بسیار خوبی را در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم که این جهش در سایه تحریم‌های ظالمانه‌ و یک‌جانبه‌ای که از سوی دولت آمریکا علیه ایران وجود دارد جهش قابل توجهی است.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: بر اساس آماری که داریم رشد ۴۳ درصدی تجارت خارجی ایران و چین را شاهد بودیم، رشد حدودا ۵۸درصدی صادرات کشور به چین را شاهد بودیم و این تنوع همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و گمرکی بوده است.
کنعانی عنوان کرد: در مجموع در سایه داشتن یک سند جامع و بلندمدت و اراده سیاسی مشارکت در عالی‌ترین سطح بین دو کشور و مبتنی بر سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش مناسبات با همسایگان و گسترش مناسبات با شرق و سیاست آسیامحور خوشبین هستیم که اتفاقات مثبتی در روند رو به رشدهای مناسبت‌های اسلامی ایران به چین شکل بگیرد و این مبتنی بر منافع و مصالح مشترک دو کشور است.
جمهوری اسلامی ایران همواره 
به انتخاب مردم عراق احترام می‌گذارد
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر عراق گفت: تحولات جاری که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است همواره جزو امور داخلی عراق بوده و معتقدیم جریانات و احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور و به روش‌ مسالمت‌آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روزافزون عراق کمک کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد و تاکید می‌کند که گفت‌وگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور است و ما هم این اطمینان را داریم که ملت عراق با بلوغی که دارند و درایت و تدبیری که در رهبران عراق سراغ داریم، می‌توانند از این مرحله هم به خوبی عبور کنند و ما شاهد ثبات و آرامش روز افزون در عراق باشیم.
 تاکید بر پیگیری حقآبه هیرمند
کنعانی در پاسخ به سؤالی در مورد هیرمند گفت: ما مسئله حقآبه را مبتنی بر قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان موضوع بسیار مهمی می‌دانیم و تاکید داریم که التزام سرپرستی موقت افغانستان به مفاد قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان درخصوص حقآبه یک محک و یک بستر آزمونی مبنی بر میزان تعهد مقامات این کشور به اجرای توافقات مشترک و رعایت حقوق همسایگان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران اعلام آمادگی کرده که چنان‌که موانع فنی وجود دارد آماده است که هیئت فنی خود را اعزام کند تا با همکاری با طرف‌های ذی‌ربط افغانستان بتوانند مشکلات و موانع احتمالی فنی را برطرف کنند.
وی افزود: همچنین اعلام آمادگی کردیم تا وزیر نیرو به افغانستان سفر کند و با مقامات ذی‌ربط این کشور گفت‌وگو کنند و زمینه اجرایی کردن کامل توافق آبی میان دو کشور را فراهم کنند.
کنعانی افزود: حقیقت امر این است که ما هنوز شاهد تحقق انتظارات جمهوری اسلامی ایران از برادرانمان در افغانستان نیستیم و میزان آبی که وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود بسیار ناچیز است و انتظار داریم برادران افغانستانی ما به تعهدات و مسئولیت خود در این ارتباط عمل کنند.
درگیری مرزی با طالبان ناشی از عدم توجه
 و توجیه درست نیروهای مرزبانی افغانستان بود
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درگیری مرزی نیروهای طالبان در مرزهای شرقی کشور گفت: به نظر می‌آید این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه درست نیروهای مرزبانی افغانستان به خطوط مشترک مرزی و خطوط شناخته شده مرزی بین‌المللی دو کشور است.
وی افزود: نیروهای مرزبانی افغانستان متاسفانه توجیه وضعیت مرزی نیستند و شناخت دقیقی از مناطق مرزی و خطوط مرزی ما ندارند و برخی از اقدامات تحرکات آنها موجب ایجاد سوء‌تفاهم و برخورد مرزی می‌شود.
کنعانی ادامه داد: واقعیت این است که ما افغانستان را همسایه، دوست و برادر خود می‌دانیم و خواستار حفظ آرامش در خطوط مرزی با افغانستان هستیم و خواستار بهترین همکاری‌ها و هماهنگی‌ها برای تامین امنیت خطوط مرزی مشترک دو کشور هستیم چرا که این مرزها، باید مرزهای امنیت و همکاری باشد و امیدوار هستیم در طرف مقابل هم این تاکید و اهتمام بیشتر باشد که ما شاهد پیشگیری از اتفاقات مشابه در مرزهای مشترک دو کشور باشیم.