kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۶۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲

نمایش قدرت علیه فتنه در بغداد حکیم: حشدالشعبی افتخار ملی است

 

سرویس خارجی-
در حالی که جریان «صدر» چند روزی است آشوب‌هایی را در عراق به وجود آورده، عراقی‌های حامی وحدت و مقاومت در بغداد گرد هم آمدند تا مقابل جریانی که خواسته یا ناخواسته، آب به آسیاب دشمنان ملت عراق می‌ریزند بایستد. «سید عمار حکیم»
در جریان گردهمایی بزرگ مردمی در بغداد گفت: «حشد‌الشعبی نهادی نظامی و ملی و موجب افتخار است.»
در حالی که انتخاب «محمد شیاع سودانی» به عنوان گزینه نخست‌وزیری امیدها را برای خروج از بن‌بست سیاسی عراق زنده کرده بود، هواداران «مقتدی صدر» عصر چهارشنبه به پارلمان این کشور یورش بردند آن هم در سایه اهمال آشکار دولت «مصطفی کاظمی» که با کم‌کاری دولتش مهاجمین به راحتی به منطقه شدیداً محافظت شده سبز بغداد وارد شدند. دیروز نیز باز عده‌ای از آنان همین اقدام را تکرار کردند؛ جریان صدر در اقدامی خلاف عقل و قانون، طرفدارانش را به تظاهرات دعوت و فضای بغداد را متشنج و آشوب‌زده کرد. تجمع دیروز صدری‌ها نیز خیلی ساده به حمله به پارلمان انجامید! در یکی از ویدیوهای منتشر شده از این حمله یکی از طرفداران مقتدی صدر روی صندلی ریاست پارلمان عراق نشسته! و می‌گوید: «مردم، رهبرند!»
در جریان حمله دوم به پارلمان آنها برنامه‌ای دیگر را نیز به این آشوب افزودند: «دفتر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، اعلام کرد که طرفداران پس از ورود به صحن پارلمان می‌توانند تحصن نامحدود داشته باشند.»
درست در بحبوحه این آشوب‌ها، حامیان مقاومت جمعه شب به مناسبت فرارسیدن ماه محرم‌الحرام در میدان «خلانی» بغداد گرد هم آمدند و در مقابل جریان فتنه، قدرت «مردم» را به نمایش گذاشتند. «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در سخنرانی خود در جریان این گردهمایی آرام و مسالمت‌آمیز با بیان اینکه در هفته‌های گذشته شاهد تلاش‌های بسیار برای ایجاد فتنه میان طیف‌های گوناگون ملت عراق و نیز درون بزرگ‌ترین طیف اجتماعی عراق بودیم، اظهار داشت: «این تلاش‌های شوم جز در پی آسیب زدن و شر رساندن به عراق و ملت عراق نیست.»
گفتنی است، به هر حال عراق محل اجتماع اقوام و مذاهب گوناگون است که همه با هم «مردم» عراق را تشکیل می‌دهند و تنها راه برای سامان دادن به آن یک ساختار سیاسی کارآمد است و اولین قدم برای این مهم خروج از بن‎‌بست بی‌دولتی و تشکیل یک دولت مقتدر مرکزی است تا در جهت مصالح مردم گام بردارد و سنگ‌اندازی در مسیر تشکیل دولت مانع تحقق این هدف است.
به گزارش فارس، رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر پایبندی به قانون و حفظ اقتدار حکومت و نهادهای آن، قهرمانی‌های حشد‌الشعبی را یادآور شد و گفت: «امروز حشد‌الشعبی نهادی نظامی و ملی و موجب افتخار است. بار دیگر سالروز افتخارآمیز تأسیس آن را گرامی می‌داریم و به نیروهای حشد که آن رژه استوار و افتخارآفرین و مقتدرانه را اجرا کردند درود می‌فرستیم و این همه را تأکیدی بر ضرورت ادامه روند تحکیم نهاد حشد‌الشعبی و تقویت و توسعه آن برای تبدیل شدنش به پشتوانه‌ای قدرتمند می‌دانیم.»
حکیم بر ضرورت عبور از بن‌بست سیاسی با خردمندی و ایثار تاکید کرد و ادامه داد: «باید سازوکاری آشکار و علنی برای ملت جهت انتخاب رئیس‌جمهوری ایجاد شود و این مسئله پشت درهای بسته نماند تا مسائل از حالت شخصی درآید و به بحران کشیده نشود، برادران کرد ما یا درباره نامزد نهایی ریاست جمهوری توافق کنند یا با دو نامزد به مجلس بروند و انتخاب نهایی را به نمایندگان ملت واگذار کنند و این همه باید طبق جدول زمانی مشخص و کوتاه انجام شود.»
رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر ضرورت تقویت نهادهای امنیتی و نظامی از ارتش و پلیس و حشد و پیشمرگه و مبارزه با تروریسم و دیگر تشکیلات با رعایت معیارهای حرفه‌ای و ملی و دکترین نظامی مناسب و تقویت تسلیحاتی و آموزشی تأکید کرد و گفت: «همه این موارد موجب اقتدار دولت و قانون و جامعه می‌شود.»
حکیم با اشاره به حمله اخیر ترکیه به دهوک تصریح کرد که جنایت بزرگی که چند روز پیش در دهوک رخ داد قابل اغماض نیست و بخشی از زنجیره‌ای از حملات ترکیه و نقض حاکمیت ارضی عراق است، به خصوص که مشخص شده که هیچ تفاهم‌نامه‌ای با ترکیه وجود ندارد که اجازه ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق را بدهد. ضمن اینکه حضور ده‌ها پایگاه و اردوگاه نظامی ترکیه در خاک عراق به بهانه مبارزه با تروریسم نیز هیچ مجوز قانونی ندارد.
«ریبوار حمد» از اعضای ارشد حزب «جماعت عدالت کردستان» نیز گفت که اعتراض به گزینه نخست‌وزیری باید در صحن پارلمان باشد و خیابان جای اعتراض به این موضوع نیست. او به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که هرگونه تنش و درگیری هزینه هنگفتی را به عراق تحمیل می‌کند و حکما باید از فتنه و آشوب به دور بمانند. ریبوار حمد در ادامه با هشدار درباره توطئه‌های بین‌المللی، گفت که برخی به دنبال این هستند که عراق را به پرتگاه بکشانند.
مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق نیز بعد از ظهر شنبه در پی ورود دوباره هواداران جریان صدر به منطقه سبز بغداد و ساختمان پارلمان، نشست امنیتی فوق‌العاده برگزار کرد و گفت که «ادامه کشمکش‌های سیاسی باعث بالاگرفتن تنش‌ها در خیابان‌ها شده است که این به نفع عموم مردم نیست.»
چارچوب هماهنگی شیعیان نیز روز شنبه در واکنش به ورود دوباره طرفداران جریان صدر به پارلمان در بیانیه‌ای نسبت به تعرض به نهادهای رسمی، پارلمان و تهدید به حمله به دستگاه قضایی و نهادهای رسمی و دستگاه‌های امنیتی ابراز نگرانی کرد. چارچوب هماهنگی همچنین در مقابل، خواستار تظاهرات مسالمت‌آمیز ملت عراق در دفاع از قانون اساسی و نهادهای رسمی این کشور شد.