kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
خطیب جمعه تهران:

فریادمان برای حل مشکلات اقتصادی کمتر از مقوله حجاب نبوده است

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه حجاب مبنای قرآنی و فقهی دارد و علما آن را از ضروریات دین می‌دانند، گفت: ما فریادمان در رابطه با مشکلات اقتصادی اگر بیشتر از حجاب بوده، کمتر نبوده است.
 
 
 
 
آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره فرمایشات مهم رهبری در دیدار با ائمه جمعه کشور تصریح کرد: انصافا این فرمایشات می‌تواند منشور امامت جمعه باشد.
به گزارش فارس، امام جمعه موقت تهران در مورد موضوع حجاب و عفاف گفت: غربی‌ها می‌گفتند تا زمانی که زن از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود پیشرفت نمی‌کند اما خلافش را در ایران دیدند که زن ایرانی با حجاب اسلامی در تمامی عرصه‌ها خوش درخشید و غربی‌ها از این عصبانی شدند و در نتیجه قرارگاه فرهنگی علیه حجاب را فرماندهی کرده و در ترویج این منکر می‌دمند.
وی بیان داشت: در نوبت قبل، در جواب شبهه‌هایی که در این مقوله وارد می‌شود که آقا شما چرا به مسائل اقتصادی اعتراض نمی‌کنید و فقط به حجاب چسبیده‌اید گفتم گذشته از اینکه حجاب مبنای قرآنی و فقهی دارد و علما آن را از ضروریات دین می‌دانند، ما نیز فریادمان در رابطه با مشکلات اقتصادی اگر بیشتر از حجاب بوده، کمتر نبوده است.
آیت‌الله خاتمی درباره حواشی ایجاد شده بعد از خطبه‌های نماز جمعه اخیر تهران، تاکید کرد: بخشی از حرف من را تحریف کردند. گفته بودم بسیاری از کسانی که «بی‌حجاب هستند» اما «شل‌حجابی و کم‌حجابی» را به حرف من اضافه کردند. کم حجابی هم گناه است اما من درباره «بی‌حجابی» حرف زدم.
امام جمعه موقت تهران افزود: من گفتم بسیاری از بی‌حجاب‌ها برخاسته از همین خانواده‌هایی هستند که تدین ندارند؛ این حرفی بود که من زدم. اصلاً در کلام من اسمی از «دزدها» نبود. بعد از خطبه دیدم که منتشر شده فلانی گفته است که اکثر بی‌حجاب‌ها از خانواده دزدها هستند. من به آن خبرنگاری که این کار را کرده است می‌گویم امانت داری شما کجا رفته است؟ یک ماه تا توانستند فحاشی و هتاکی بی‌منطق کردند.
وی ادامه داد: من گفتم اکثر آنها یعنی برخی از آنها! چه بسا یک خانمی از خانواده متدینی باشد اما از آنها بریده باشد. من گفتم «اکثر»؛ اکثر مفهوم دارد. کلمه دزد را من اصلاً نگفتم؛ هم تلویزیون این خطبه‌ها را پخش کرده است و مردم دیده‌اند و هم مکتوب خطبه‌ها که از ابتدا تا انتها آن را می‌نویسم موجود است. از خداوند می‌خواهم به همه ما امانت‌داری را عنایت کند.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با پوتین و اردوغان اظهار داشت: مواضع رهبری انقلاب در این دیدارها تجلی عزت، حکمت و مصلحت بی‌رو دربایستی بود، به پوتین گفتند از کشته شدن مردم عادی در جنگ ناخرسند هستیم. در عین حال گفتند در قضیه اوکراین اگر ابتکار عمل را در دست نمی‌گرفتید طرف مقابل دست به کار می‌شد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: رهبری انقلاب در دیدار با اردوغان تاکید کردند که حفظ تمامیت ارضی سوریه مهم است که موضعی حکیمانه بود.
وی تصریح کرد: دعوای استکبار و در راس آن آمریکا دعوا بر سر اسلام ناب محمدی است این‌ها این اسلام ناب حاکم بر ایران را بر نمی‌تابند، اما بدانید نخواهید توانست ایران اسلامی را از قرآن، اسلام و اهل بیت(ع) جدا کنید، ما تا ابد ایستاده‌ایم.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به آغاز ایام عزاداری سید و سالار شهیدان گفت: بهترین فرصت برای جهاد تبیین مجالس عزاداری محرم است، نباید این فرصت را از دست داد.
امام جمعه موقت تهران افزود: دهه اول محرم دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر است، تقویت نظام اسلامی از برجسته‌ترین معروف‌ها و تضعیف نظام اسلامی از بدترین منکرها است. 
تأکید رئیس‌جمهور بر مهارت‌آموزی؛
تصویب ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار
 برای تجهیز مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای
غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس‌سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت هفته ملی مهارت و 6 مرداد؛ روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیان داشت: مهارت آموزی هنر تبدیل علم نافع به عمل صالح است؛ رسول اکرم (ص) نیز هر روز این دعا را داشتند که خدایا پناه می‌برم بر تو از علمی که سودی نبخشد.
به گزارش ایرنا، وی افزود: هر علمی که به عمل درآید و به دست عالمان عامل زمینه رفاه، خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت مردم را فراهم کند، در مسیر علم نافع قرار می‌گیرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در سازمان فنی و حرفه‌ای بیش از ۶۴۰ مرکز آموزشی و پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه برای مهارت آموزی جوانان تجهیز کردیم که به صورت رایگان اقدام به آموزش مهارت‌آموزی به جوانان می‌کنند. همچنین بیش از ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد هم در کشور وجود دارد که نقش موثری در توسعه مهارت‌های آموزشی دارند.
حسینی‌نیا گفت: در دولت سیزدهم مهارت‌آموزی مورد تاکید ویژه ریاست جمهوری است و رئیس‌جمهور معتقد است که پیشرفت کشور در پرتو توسعه آموزش و پرورش و مهارت آموزی است؛ بر همین اساس در سفرهای پربرکتی که هیئت دولت و رئیس‌جمهور به سایر استان‌ها داشتند، شاهد تصویب بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای هستیم که این موضوع نویدبخش روزهای روشن در این زمینه است.
رئیس‌سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: در این سازمان برای عملیاتی کردن شعار سال ۱۴۰۱ که توسط رهبر معظم انقلاب «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده است، توجه به مقوله آینده مشاغل را که متاثر از تکنولوژی‌های روز و روند پرشتاب آن است، در دستور کار قرار دادیم و با ایجاد طرح‌هایی مانند طرح مهارت آموزی برای دانشجویان، زمینه را برای مهارت‌آموزی بیش از ۵۰۰ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل در مهارت‌های دانش بنیان ایجاد کردیم.
نهضت مهارت‌آموزی
وی از آغاز توسعه مشارکت بخش خصوصی در قالب طرحی تحت عنوان «مهارت آموزی در محیط واقعی کار با کمک اصناف کشور» خبر داد و افزود: این طرح می‌تواند زمینه مهارت آموزی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار جوان را در کارگاه‌های تولیدی و خدماتی فراهم کند که امیدواریم یک نهضت مهارت‌آموزی را با کمک یکدیگر داشته باشیم؛ چراکه این اتفاق یک بازی برد – برد برای همه فعالان اصناف و نیز جوانان حاضر در طرح مهارت آموزی خواهد بود.
حسینی‌نیا اظهار داشت: همچنین هزار و ۵۰۰ مرکز کارگاهی را در کنار کارخانه و مراکز تولیدی ایجاد کردیم که زمینه مهارت‌آموزی هر چه بیشتر را برای کارگران شاغل در این کارخانه‌ها ایجاد می‌کند؛ امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که هر کارخانه یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای را در درون خود داشته باشد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: امیدواریم با تلاش جهادگونه همکاران در بخش دولتی و خصوصی بتوانیم چتر کامل آموزش مهارتی را با کیفیت بالا و متناسب با نیاز کشور فراهم کنیم که در این مسیر نیازمند کمک دولت و مردم خیّر هستیم.