kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
وقوع سیل و آبگرفتگی در ۱9 استان کشور با 34 فوتی و 20 مفقودی

سپاه، ارتش، هلال احمر‌، دولت و شهرداری‌ها به یاری سیل‌زدگان شتافتند

رئیس‌سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از افزایش شمار جانباختگان سیل‌های اخیر در سراسر کشور به ۳۴ تن خبر داد و گفت: حدود ۲۰ نفر نیز همچنان مفقودند که جست‌وجو برای یافتن آنها ادامه دارد.

 


بارندگی‌های روزهای اخیر و فعالیت سامانه بارشی «مانسون» که همزمان با برخی کشورهای همسایه بخش‌های زیادی از کشور را در بر گرفته است باعث فوت و مفقودی تعدادی از هموطنان و وارد آمدن خسارت در شهرهای مختلف شده است.
در همین خصوص رئیس‌سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان در سراسر کشور اظهار داشت: پس از اعلام هشدار سازمان هواشناسی درباره بارش شدید باران در نقاط مختلف کشور و احتمال جاری شدن سیلاب، سازمان امداد و نجات امدادگران در سراسر کشور و به خصوص در استان‌های دارای احتمال بیشتر وقوع سیل به حالت آماده‌باش کامل درآمد. همچنین بالگردهای امدادی در استان‌های در معرض خطر نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.
مهدی ولی‌پور با بیان اینکه انبارهای امدادی نیز از نظر تجهیزات اسکان، اقلام زیستی و موادغذایی در این استان‌ها تقویت شدند، گفت: همچنین با استفاده از تجارب سال‌های قبل، پیش‌بینی لازم برای اختصاص اماکن اسکان اضطراری نیز در این استان‌ها در دستورکار قرار گرفت.
ولی‌پور درباره خدمات امدادی ارائه شده از سوی این سازمان از ابتدای مردادماه تا دیروز بیان داشت: در مجموع در ۶۲ شهرستان از ۱۷ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، کرمان، هرمزگان، قم، سمنان، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، گلستان، اصفهان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مرکزی عملیات‌های امداد و نجات مربوط به سیل و آبگرفتگی به اجرا در آمد.
وی با بیان اینکه تاکنون ماموریت‌های امداد و نجات در ۱۹ استان کشور انجام شده است، گفت: متاسفانه برابر آمارها از ابتدای شروع ماموریت‌های امداد و نجات در سیل‌های اخیر در مجموع ۳۴ نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۲۰ نفر نیز مفقود هستند که جست‌وجو برای یافتن آنها ادامه دارد.
فوت 10 نفر در سیل فیروزکوه
استاندار تهران روز جمعه در حاشیه بازدید از مناطق آسیب دیده از سیل شهرستان فیروز کوه اظهار داشت: از تمام ظرفیت‌ها برای رسیدگی به وضعیت مردم سیلزده فیروز کوه استفاده می‌کنیم.
به گزارش ایرنا، محسن منصوری افزود: سیلاب در منطقه حبله رود شهرستان فیروزکوه در روستاهای زرین‌دشت، مزداران و آتشان، ۱۰ کشته، ۱۶ مفقودی و ۱۲ مصدوم داشت، ۱۰ نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان و دو نفر برای درمان تکمیلی به بیمارستان منتقل شدند.
منصوری با اشاره به دلیل تاخیر امداد رسانی به مناطق سیل زده، گفت: بسته شدن راه‌های دسترسی و ترافیک جاده‌ای دلیل اصلی تاخیر در امداد رسانی به سیل زدگان بود که پس از عادی شدن وضعیت نیروهای کمک‌رسان و دستگاه‌های امدادی موفق به خدمات رسانی شدند.
وی ادامه داد: چند شهرستان در شرق استان درگیر سیل بودند در دماوند شدت سیل در مناطق روستایی بسیار زیاد بود، برخی جاده‌ها تخریب شدند، دام و خودروهای مردم آسیب دیدند.
استاندار تهران تاکید کرد: شهروندان از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها به ویژه در شهرستان‌های دماوند، شمیرانات و پردیس اجتناب کنند و رستوران‌ها و اماکن گردشگری نیز از پذیرش گردشگران خودداری کنند. منصوری توضیح داد: شدت تخریب سیل در شهرستانهای استان تهران مختلف است، اما فیروز کوه به دلیل رانش کوه بیشترین خسارت را داشته است. وی افزود: کوه در این منطقه حرکت کرده و در روستای مزداران شهرستان فیروز کوه تا این لحظه ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۶ نفر مفقود شدند.
افزایش جانباختگان سیل امام‌زاده داوود
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر درخصوص آخرین جزئیات امدادرسانی نیروهای امدادی در محدوده امام زاده داوود تهران و آخرین آمار جانباختگان و مفقودشدگان این سیلاب به ایسنا گفت: با توجه به وقوع سیلاب در امامزاده داوود، ٣٠٥ نیروی عملیاتی در این حادثه وارد عمل شدند تا اقدامات لازم را انجام دهند.
مرتضی مرادی پور افزود: در این حادثه دست‌کم هشت نفر جان خود را از دست دادند و ۱۹نفر همچنان مفقود هستند. همچنین ۷۰۰ نفر به محل امن منتقل شدند.
کشف اجساد جدید در سیل امام‌زاده داوود
توسط آتش‌نشانی
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از کشف و خارج کردن 8 جسد از پایین و بالای بازارچه امام‌زاده داوود‌(ع) خبرداد.
سید جلال ملکی به ایسنا گفت: در جریان جست‌وجوهای صبح جمعه عوامل آتش‌نشانی سه جسد را که احتمالا مربوط به همین حادثه سیل بوده در پایین‌دست رودخانه کن کشف کردند، که البته باید اجساد به پزشکی قانونی منتقل شده و نظر قطعی درباره دلیل مرگ آنان صادر شود.
ملکی ادامه داد: از صبح جمعه در دو بخش آتش‌نشانان تهران با هماهنگی افرادی که اطلاعات بیشتری از منطقه دارند و حدس می‌زنند که نفراتی در این بخش حضور داشته باشند مشغول به کار هستند. در پایین بازارچه و بالای بازارچه امام‌زاده داوود‌(ع) اکیپ‌های آتش‌نشانی تقسیم شده و مشغول به کار هستند. از صبح جمعه تا به حال نیز آتش‌نشانان تهران اجساد پنج نفر را در این محدوده از زیر سیلاب خارج کردند. دو نفر در قسمت پایین بازارچه، از زیرزمین یک رستوران خارج شدند که یک خانم و یک پسر بچه خردسال بودند که اجساد هر دو نفر خارج شد.
وی افزود: سه نفر نیز در قسمت بالایی حضور داشتند که جسد نفر سوم نیز دیروز از زیر گل و لای ناشی از سیلاب خارج شد. در مجموع تا به این لحظه آتش‌نشانان تهران در ارتفاعات امامزاده داوود و بالادست رودکن جسد پنج نفر را خارج کردند. سه نفر را هم ابتدای دیروز در قسمت پایین دست رودخانه خارج کرده بودند.
به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، عملیات جست و جو همچنان ادامه دارد تا اگر همچنان فردی زیر سیلاب است سریع‌تر به آنها دسترسی پیدا شود..
فوت 3 نفر در سیل چالوس
سرپرست مدیریت بحران مازندران اظهارداشت: مسیر ۱۰ روستا به دلیل آورده در محور فرعی ناتر دلیر شهرستان چالوس مسدود و روستای واسکول در محاصره سیلاب است و تاکنون پیکر سه نفر پیدا شده است.
محمدی افزود: اول جاده دلیر روستای فولادکلا ۳۰ نفر در محاصره سیل و دو نفر داخل رودخانه افتاده‌اند.
سیل در استان مرکزی جان یک نفر را گرفت
مدیرکل بحران استان مرکزی نیز گفت: در پی سیل در استان مرکزی، یک‌ نفر جان خود را از دست داد، همچنین ۳ نفر دیگر نیز مصدوم شدند.
سیلاب در الیگودرز ۲ کشته
و ۱۵ مفقودی در پی داشت
مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نیز به خبرگزاری مهر گفت: به دنبال وقوع سیلاب و رانش زمین در منطقه «ذلقی» الیگودرز، دو نفر کشته و بین هشت تا ۱۵ نفر نیز مفقود شده‌اند.
پازوکی افزود: تیم‌های هلال احمر و امدادی در حال جست‌وجوی مفقودی‌ها هستند. این اتفاق به دلیل رانش زمین برای خانواده‌های عشایری که چادر در حاشیه کوه‌ها و رودخانه‌ها دارند، رخ داده است.
فوت 2 کودک زاهدانی
بر اثر ریزش سقف خانه در بارندگی
سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان نیز گفت: بارش شدید باران و در پی آن ریزش سقف یک خانه، جان دو کودک را در شهر زاهدان، گرفت.
حضور میدانی و به موقع مسئولان ارشد کشوری
در مناطق سیل زده
یکی از نکات مهم سیل در روزهای اخیر، حضور به موقع و سریع مسئولان در مناطق سیل زده و بررسی شرایط و مشکلات موجود از نزدیک بود. در این خصوص می‌توان به حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور، استاندار و شهردار تهران در بخش‌های سیل زده امام زاده داوود و بازدید معاون اول رئیس‌جمهور و استاندار تهران از مناطق سیل زده فیروزکوه یا سفر وزیر کشور به مناطق سیل زده یزد اشاره کرد. حضور نیروهای امدادی هلال احمر، بسیج، سپاه و ارتش و تلاش نیروهای شهرداری‌ها نیز در امدادرسانی به آسیب دیدگان و رفع مشکلات چشمگیر بود.
دستور رئیس‌جمهور به همه استانداران
و دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور
خبر دیگر اینکه رئیس‌جمهور دیروز با توجه به بارش‌های پیش رو و احتمال سرریز شدن سدها و آب بندها، استانداران سراسر کشور و دستگاه‌های مرتبط را موظف کرد اقدامات و تدابیر لازم را برای پیشگیری از بروز خسارات در دستور کار قرار دهند.
«هشدارباش» سیل در تمام کشور
وزیر کشور با بیان اینکه امدادرسانی در مناطق سیل‌زده به صورت گسترده در حال انجام است، گفت: اکنون تمام کشور هم در هشدارباش است و هم بسیج ظرفیت‌ها برای همه مناطق انجام شده است.
به گزارش ایسنا، احمد وحیدی درباره وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان در کشور، گفت: نزدیک به ۱۸ استان با سیل درگیر بودند که استان‌های مازندران، گیلان، البرز، مرکزی، اصفهان، یزد، تهران و... از جمله استان‌های درگیر با سیل بودند که خدا را شکر مدیریت خوبی انجام شد و با اینکه حجم بارش‌ها بسیار زیاد بود، مدیریت شد. به عنوان مثال در استان یزد که معمولا ۴۰ میلی‌متر در سال بارش دارد، در سیل نزدیک به ۷۵ میلی‌متر بارندگی داشت که حجم بسیار بزرگی است. در استان‌های دیگر هم به همین صورت است.
وحیدی با بیان اینکه در چند منطقه مانند امامزاده داوود، فیروزکوه و یزد مقداری بیشتر مشکل داشتیم، افزود: البته در حال حاضر در یزد عمدتا مشکل آبگرفتگی معابر است که در چند نقطه آبگرفتگی داریم که باید به سرعت آن را برطرف کنیم. به ویژه در بافت تاریخی که اهمیت ویژه‌ای دارد که این اقدامات در حال انجام است.
امدادرسانی ارتش و سپاه
در مناطق سیل زده
در پی هشدارهای سازمان هواشناسی کشور مبنی بر تداوم و گسترش رگبار‌های موسمی و فعالیت سامانه بارشی در ۲۷ استان، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: با توجه به شرایط پیش رو و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور و احتمال وقوع سیل و بروز مشکل و چالش برای مردم، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن قدردانی و تشکر از تلاش‌های ارزنده و مجاهدانه پاسداران و بسیجیان برای حضور به موقع در صحنه عملیات امداد و نجات و خدمت‌رسانی به هموطنان عزیز در مناطق زلزله‌زده کشور، شامگاه جمعه طی دستوری بر ضرورت ارتقا و تشدید آمادگی‌های سپاه‌های استانی و یگان‌های امدادی بسیج برای کمک به سایر نیروهای امدادی در صورت وقوع سیل و بروز شرایط بحرانی در مناطق مختلف کشور تاکید کرد.
سردار رمضان شریف افزود: سپاه ظرفیت‌های خود را متناسب با نوع مخاطره اعلام شده توسط سازمان هواشناسی کشور و دیگر مراجع ذی ربط سازماندهی و آماده ورود به صحنه امدادرسانی در همراهی با سایر دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره برای مقابله با بحران کرده است.
همچنین به دنبال درخواست وزیر کشور و با دستور فرمانده کل ارتش، فرمانده نیروی زمینی به عنوان فرمانده میدانی امدادرسانی ارتش، مأموریت یافت تا در مناطق مرکزی آسیب‌دیده از سیل به‌ویژه استان یزد، نیازهای ستاد بحران در حوزه‌های مختلف را تأمین کند.
دستور وزیر بهداشت
برای تدابیر ویژه رسیدگی به سیل زدگان
وزیر بهداشت نیز با توجه به بارش‌های پیش رو و احتمال سرریز شدن سدها و آب بندها، سازمان اورژانس و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را ملزم کرد تا ضمن آمادگی کامل، تدابیر لازم برای رسیدگی فوری به سیل زدگان و بسیج همه امکانات شامل اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی، اقدامات تشخیصی و ارائه خدمات درمانی سریع و‌ مطلوب به مصدومان احتمالی را اتخاذ کنند.