kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۴
گزارش خبری تحلیلی کیهان

بحران انرژی در غرب شکاف ‌انداخت /برلین: هدف روسیه نابودی اتحادیه اروپاست

بحران انرژی در اروپا به بروز اختلافات عجیب و غریبی در بین کشورهای غربی منجر شده طوری که به دنبال سفر وزیر خارجه مجارستان به مسکو اروپایی‌ها این کشور را به «خیانت» متهم کردند و رئیس‌جمهور آلمان نیز هشدار داد اتحادیه اروپا نباید دچار شکاف شود در غیر این صورت از هم فرو می‌پاشد.
 
سرویس خارجی-
 
بحران انرژی در غرب به ویژه اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد و بنابر نوشته رسانه‌های غربی به بروز شکاف گسترده‌ای بین کشورهای اروپایی منجر شده است. «فایننشال تایمز» در این زمینه نوشته: «برخی از کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد کمیسیون اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه را بسیار سختگیرانه قلمداد می‌کنند و به دنبال معافیت از طرح بروکسل در این زمینه هستند و این موضوع ایجاد شکاف در جبهه غرب در مقابله با روسیه را آشکار کرده است.» به نوشته این روزنامه اقتصادی «دولت‌های اروپایی تلاش می‌کنند طرح‌های بروکسل را برای کاهش تقاضای گاز به منظور مقابله بهتر با کاهش عرضه گاز روسیه در زمستان امسال تضعیف کنند. دیپلمات‌های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از زمان اعلام این طرح از سوی کمیسیون اروپا در هفته گذشته مشغول مذاکرات هستند. این طرح از کشورهای  عضو این اتحادیه می‌خواهد مصرف گاز خود را از ماه آینده به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند. این طرح بر سر میزان این هدف و این که آیا بروکسل قدرت آن را دارد که آن را به طرحی الزام آور تبدیل کند، دچار اختلاف است.»
 پایگاه تخصصی «اویل پرایس» نیز طی گزارشی با اشاره به بروز شکاف در اتحادیه اروپا نوشته که داستان عرضه گاز «نورد استریم یک» در حال بر هم زدن انسجام اتحادیه اروپاست زیرا پوتین مزیت استفاده از جریان خط لوله گاز طبیعی به عنوان ابزاری برای مختل کردن بیشتر راهبردهای انرژی اروپا را مشاهده کرده است.» از سوی دیگر بنا به نوشته این وب سایت تخصصی حوزه نفت و انرژی «دیدارهای سطح بالا میان پوتین، رئیسی و اردوغان، رؤسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه، نه تنها تعجب و ناراحتی بلکه نگرانی‌ها را در داخل ناتو و اتحادیه اروپا برانگیخته است. انتظار می‌رود که اتحاد انرژی ترکیه و روسیه ادامه یابد، زیرا آنکارا باید چراغ را روشن نگه دارد.»
خیانت مجارستان
در میان شکاف و چنددستگی در بین کشورهای اروپایی موضوع «خیانت» مجارستان نیز حسابی در اتحادیه اروپا جنجال به پا کرده است. به نوشته «اویل پرایس» سفر اخیر «پیتر سیارتو»، وزیر خارجه مجارستان به مسکو، یکی دیگر از رویدادهای جالب توجه  اخیر است. این مقام مجارستانی در دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود خواستار (دریافت) گاز بیشتر از روسیه شده است. بر اساس این گزارش مجارستان برای تامین 85 درصد از نیازهای انرژی خود به گاز روسیه وابسته است و به همین دلیل با درخواست اتحادیه اروپا برای تحریم واردات گاز روسیه مخالفت کرده است. نخست‌وزیر این کشور نیز روز جمعه اعلام کرد تحریم‌ها علیه روسیه شکست خورده و باید اروپا به سمت عادی ‌سازی روابط با روسیه گام بردارد. 
نشریه انگلیسی «اسپکتاتور» روز یکشنبه در تحلیلی نوشت که کشورهای اتحادیه اروپا آمادگی «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان برای برداشتن نخستین گام در جهت عادی‌‌سازی روابط با روسیه را به‌عنوان خیانت به خود تلقی می‌کنند. به‌نوشته این مجله، این یکی از نشانه‌هایی است که ثابت می‌کند اتحاد کشورهای اروپایی در برابر فشارهای اقتصادی در رابطه با اوکراین در حال از بین رفتن است. در این تحلیل یادآوری شده که به‌رغم اینکه اظهارات نخست‌وزیر مجارستان باعث انتقاداتی شده، ولی گویای این مسئله است که بوداپست در جایی که دیگران می‌ترسند واقعیت را بیان کنند، به‌سادگی صادق است.
هشدار رئیس‌کمیسیون اروپا
بروز اختلاف بین سران اروپا و خیانت مجارستان تمام ماجرا نیست. «اورسولا فون‌درلاین»، رئیس‌کمیسیون اروپا نیز در جدیدترین اظهارات خود هشدار داده که با کاهش عرضه گاز از روسیه، کشورهای اروپایی باید خود را برای توقف کامل آن آماده کنند، که به‌عقیده وی، «دیر یا زود» چنین اتفاقی خواهد افتاد. «فون‌درلاین» در مصاحبه با آژانس 
« دی پی آ» این را هم گفته که: «در زمان حاضر، روسیه فقط به‌طور جزئی گاز خود را به اروپا عرضه می‌کند یا اصلاً سوخت را به 12 کشور عضو اتحادیه اروپا عرضه نمی‌کند، بنابراین اروپا باید برای بدترین سناریو؛ یعنی توقف کامل عرضه گاز از روسیه دیر یا زود، آماده‌باشد.» رئیس‌کمیسیون اروپا در عین حال از کشورهایی که وابستگی کمتری به گاز روسیه دارند، خواست در تلاش‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی مشارکت کنند. به‌گفته وی، اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا از نزدیک در هم تنیده شده و بحران گاز، همه کشورهای اروپایی را به یک شکل تحت تأثیر قرار خواهد داد.‎
 روسیه علیه اتحاد اروپا جنگ به راه ‌انداخته
رئیس‌جمهوری آلمان نیز جنگ اوکراین را «جنگ علیه اتحاد اروپا» خواند و در مورد وقوع تفرقه در میان کشورهای اروپایی هشدار داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس‌جمهور آلمان در شهر پادربورن در غرب آلمان، ضمن محکوم کردن «اقدام ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در حمله به اوکراین»، عنوان کرده که: «نباید دچار تفرقه شویم و نباید اجازه دهیم کار بزرگمان در تشکیل اروپای واحد که آن‌قدر امیدوارانه آغاز شده بود، نابود شود... این جنگ تنها در خاک اوکراین در جریان نیست بلکه پایه مشترک ارزش‌های ما و نظم صلح ما را متاثر کرده است... اما دفاع از این ارزش‌ها و تضمین آنها به معنای آمادگی برای پذیرش معایب حساس هم هست.»رئیس‌جمهوری آلمان به جزئیات بیشتر در مورد معایب مورد بحثش اشاره نکرد.
افزایش تنش‌ها بین روسیه و اسرائیل
خبر دیگر درباره جنگ اوکراین این که رسانه‌های عبری از تقلای مقامات صهیونیست برای تدارک یک بسته تحریمی علیه روسیه در واکنش به احتمال انحلال آژانس یهود در این کشور خبر دادند. بنا بر گزارش‌های رسانه‌های عبری، عصر روز یکشنبه رژیم اسرائیل در واکنش به تصمیم احتمالی روسیه برای انحلال آژانس یهود و توقف فعالیت‌های آن در خاک خود به دلیل «نقض قوانین روسیه از سوی آژانس» اعلام کرد در حال تدارک اتخاذ تصمیمات سیاسی علیه مسکو است. بنا‌بر گزارش‌های مذکور، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صبح روز یک شنبه جلسه‌ای را با حضور وزرا و مقامات وزارت امور خارجه و شورای امنیت قومی برگزار کرد تا درباره بحران روزافزون با روسیه و اقدامات احتمالی اسرائیل برای پاسخ به مسکو رایزنی کند. پایگاه الکترونیکی روزنامه «یدیعوت آحارانوت» به نقل از یک مقام بلندپایه صهیونیست نوشت: «در صورتی که روسیه تصمیم نهایی مبنی بر بستن دفاتر آژانس یهود در اراضی این کشور را اتخاذ کند، پاسخ اسرائیل به مسکو در حد فراخواندن سفیر اسرائیل برای رایزنی خواهد بود. اقدامی دیپلماتیک که بیانگر تشدید تنش دیپلماتیک اسرائیل در مواجهه با مسکو است.»یکی دیگر از مقامات صهیونیست در گفت‌وگو با وبگاه عبری «واللا»،  بر لزوم آمادگی رژیم اسرائیل برای «هر سناریوی احتمالی» تاکید کرد.
روابط بین رژیم صهیونیستی و روسیه در ماه‌های پس از آغاز درگیری‌ها در اوکراین وارد تنشی فزاینده شده و بارها مقامات دو طرف مواضع تندی را علیه یکدیگر اتخاذ کرده‌اند. پیش‌تر لاپید در سمت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرده بود که روسیه در حال ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین است. پس از این اتهام‌زنی بود که وزارت امور خارجه روسیه «الکس بن زوی» سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو را احضار کرد. اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم گفته بود هیتلر اصالت یهودی داشته، عصبانیت مقامات صهیونیست را در پی داشت. بحران جدید در روابط مسکو و تل‌آویو پنج‌شنبه (۳۰ تیر) زمانی که وزارت دادگستری روسیه درخواست انحلال آژانس یهود را به دادگاه منطقه‌ای «باسمانی» مسکو داد، تشدید شد که نشان می‌داد مسکو در قصد خود جدی است و از سخنان و هشدار به اقدامات عملی روی آورده است.