kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
با هدف توانمند‌سازی اقشار کم‌برخوردار

تفاهم‌نامه ساخت ۵۵۰ هزار نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک امضا شد

تفاهم‌نامه همكاري اجرای طرح توانمند‌سازی اقشار کم‌برخوردار از طريق ايجاد نیروگاه‌های خورشيدي به امضا رسيد.
 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دیروز تفاهم‌نامه همكاري اجراي اين طرح از سوي معاونت توسعه روستایي و مناطق محروم كشور، وزارت نيرو، بسيج سازندگي، كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي امضا شد كه قرار است بر اساس اين طرح طي پنج سال ۵۵۰ هزار واحد نيروگاه خورشيدي پنج كيلوواتي به‌منظور توانمند‌سازی اقشار کم‌برخوردار احداث شود.
معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم، اجراي اين طرح را گامي در جهت تحقق شعار توليد؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین ارزيابي كرد و گفت: اين طرح سه ويژگي اشتغال‌زایی، توليد و دانش‌بنیاني را به‌صورت توأمان دارد.
محمد مخبر طرح توانمندسازي اقشار کم‌برخوردار از طريق ايجاد نیروگاه‌های خورشيدي را طرحي مؤثر در راستاي خدمت‌رسانی به جامعه برشمرد و اظهار داشت: يكي از ویژگی‌های اجراي اين برنامه توانمند‌سازی و كمك به اقشار کم‌برخوردار جامعه است كه همواره دغدغه مسئولان نظام و كشور بوده.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنين از بانک‌های عامل به دليل همراهي با برنامه‌های دولت سيزدهم قدرداني كرد و از بانک‌های مشارکت‌کننده در اجراي اين طرح خواست حداكثر تلاش خود را براي تأمين منابع اجراي اين برنامه به كار گيرند تا روند توانمند‌سازی اقشار کم‌برخوردار با وقفه مواجه نشود.
ایجاد 25 هزار شغل
وزير نيرو هم در اين نشست با اشاره به اهميت ايجاد نیروگاه‌های تجديدپذير گفت: بر‌اساس اين برنامه قرار است در سال نخست ۱۱۰ هزار نيروگاه خورشيدي ايجاد شود كه براي اقشار کم‌برخوردار شغل دائمي و درآمد شرافتمندانه به ارمغان خواهد آورد.
سید امیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در حاشیه این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح با سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیارد تومان در مناطق محروم، بتواند ۲۵ هزار شغل ایجاد کند.
وی از اعطای تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه به افراد متقاضی در این طرح خبر داد و گفت: این طرح با اولویت افراد تحت پوشش و با معرفی کمیته امداد و سازمان بهزیستی اجرا خواهد شد و دریافت این تسهیلات نیاز به ضمانت‌نامه ندارد.
جهش در نیروگاه‌‌سازی
همچنین محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس ‌سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در حاشیه این نشست، با اشاره به اینکه ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی در گذشته نیز در کشور به‌صورت محدود وجود داشته است، گفت: کل نیروگاه‌های نصب شده در کشور تا‌کنون بیش از هفت هزار نیروگاه است که ویژگی منحصربه‌فرد طرح در دست اجرای دولت سیزدهم این است که طی پنج سال ۵۵۰ هزار نیروگاه در کشور ایجاد خواهد کرد و این یک جهش بزرگ خواهد بود.
وی افزود: قیمت فروش برق در این طرح ۲۲۰۰ تومان برای هر کیلووات ‌ساعت در نظر گرفته شده که از محل فروش برق، به توانمند‌سازی خانوارهای کم‌درآمد فعال در این طرح کمک خواهد شد.