kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
برای نخستین بار در تاریخ برگزار می‌شود

رزمایش ایران، روسیه، چین و 10 کشور دیگر در حیاط خلوت آمریکا

یک وبگاه آمریکایی نوشت؛ رزمایش نظامی که با عنوان «رزمایش تک‌تیرانداز مرز» شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که حکومت‌های ضدآمریکا از سراسر جهان در حال متحد شدن هستند و آماده می‌شوند تا این پیام را به وضوح برسانند که منطقه آماده پذیرش نیروی چندقطبی است.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
امروز دیگر نه تنها پایگاه‌های آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس یا حتی در محدوده خاورمیانه در تیررس نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران هستند بلکه گستره حضور نیروهای نظامی کشورمان به دورترین آب‌ها و یا به عبارتی به حیاط خلوت آمریکا نیز رسیده چنان‌که یک سایت خبری-تحلیلی آمریکایی در این باره نوشته است: «این نخستین بار در تاریخ است که قرار است واحدهایی از نیروی دریایی ایران، در چند ده کیلومتری آب‌های آمریکا در نیمکره غربی و در یک رزمایش نظامی شرکت کند.»
وبگاه «واشنگتن فری بیکن» که نزدیک به جمهوری‌خواهان آمریکا است در گزارشی به برگزاری رزمایش مشترک میان ایران، روسیه و چین به همراه 10 کشور دیگر در آب‌های دریای کارائیب پرداخته و نوشته است: «ایران، روسیه و چین در حال آماده شدن برای اجرای یک رزمایش بزرگ در آمریکای لاتین هستند تا به آمریکا این پیام را برسانند که چگونه این ارتش‌ها می‌توانند در بیخ گوش آمریکا نمایش قدرت دهند. بر اساس گزارش مرکز جامعه آزاد امن (اندیشکده‌ای که رژیم‌های ضدآمریکایی را ردیابی می‌کند) ونزوئلا، تحت رهبری نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور سوسیالیست و ضد آمریکا قرار است میزبان رزمایش نظامی در اواسط ماه اوت (مردادماه) باشد. روسیه، چین و ایران به همراه 10 کشور دیگر، نظامیان خود را برای رزمایش‌های نظامی به نیمکره غربی می‌آورند؛ جایی که با نام دریای کارائیب حیاط خلوت آمریکا شناخته می‌شود.»
نشان‌ه­ای آشکار از تشکیل ائتلاف ضدآمریکایی
واشنگتن فری بیکن در ادامه افزوده است: «بر اساس گزارش ‌اندیشکده[مرکز جامعه آزاد و امن]، این رزمایش نظامی که با عنوان «رزمایش تک‌تیرانداز مرز» شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که حکومت‌های ضدآمریکا از سراسر جهان در حال متحد شدن هستند و «آماده می‌شوند تا این پیام را به وضوح برسانند که منطقه آماده پذیرش نیروی چندقطبی است» که بر پذیرش حکومت‌های ضدآمریکایی در آمریکای لاتین تمرکز دارد. بخش مهمی از «ارتش روسیه برای اولین بار آماده می‌شود تا واحدهایی از نیروهایش را برای برگزاری یک رزمایش نظامی به نیمکره غربی بیاورد»- حتی در شرایطی که مسکو درگیر جنگ در اوکراین است.»
این گزارش در ادامه افزود: «این رزمایش‌ جنگی یکی از واضح‌ترین نشانه‌هایی است که تا به امروز نشان می‌دهد ائتلافی ضدآمریکایی در آمریکای لاتین تشکیل شده است. حکومت‌های [ضدآمریکایی در آمریکای لاتین] برای تقویت روابط با روسیه، چین و ایران تلاش می‌کنند. مادورو اخیراً یک سفر دیپلماتیک به خاورمیانه را به پایان رساند که طی آن یک قرارداد استراتژیک 20 ساله با ایران امضا کرد که زمینه را برای پهلو گرفتن یک نفتکش [ساخت] ایران در ونزوئلا و تخلیه نفت خام تحریم شده ایران فراهم کرد. توافق راهبردی ایران و ونزوئلا در ادامه توافق‌های راهبردی مشابهی است که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با چین و روسیه امضا کرده است. حکومت‌های آمریکای لاتین نیز در حال امضای قراردادهای نظامی با روسیه هستند.»
روسیه و متحدانش ایران و چین در آستانه نمایش قدرت بزرگی با رزمایش نظامی در ماه اوت [مرداد ماه] در ونزوئلا هستند. «جوزف هومیر»، تحلیلگر امنیت ملی و مدیر اجرایی این ‌اندیشکده، به [وبگاه] واشنگتن فری بیکن گفت که چگونه از این نوع رزمایش نظامی مشترک برای مشروعیت بخشیدن به کشورهای ضداستکباری و مشروعیت‌زدایی از رژیم‌های [تحت سلطه آمریکا] در نیمکره غربی استفاده می‌شود. با عادی‌‌سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب، ما در معرض خطر تضعیف مشروعیت اخلاقی [رژیم‌های تحت سلطه آمریکا] در آمریکای لاتین هستیم.»
نفوذ ایران، روسیه و چین در آمریکای جنوبی
این گزارش در ادامه به نفوذ ایران، روسیه و چین در آمریکای لاتین پرداخته و خاطرنشان ساخت: «همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در حال تقویت حضور خود در آمریکای لاتین است... همزمان با افزایش روابط نظامی و اقتصادی ایران و ونزوئلا، دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه- متحد مادورو- یک پیمان نظامی با روسیه تمدید کرد که «به سربازان، هواپیماها و کشتی‌های روسیه اجازه گشت در مرزهای این کشور آمریکای مرکزی و انجام تمرین‌های آموزشی نظامی مشترک داده شد.» براساس این گزارش، این توافقنامه نظامی در بحبوحه جنگ روسیه با اوکراین امضا شد که نشان می‌دهد حضور در آمریکای لاتین برای مسکو با وجود فشار بر مرزهای خود همچنان در اولویت است.»
گزارش واشنگتن فری بیکن افزود: «روسیه در آمریکای لاتین عملیات اطلاعاتی مخفیانه انجام داده است... چین نیز در منطقه فعال بوده، اگرچه این تلاش‌ها توجه رسانه‌ای کمی به خود جلب کرده است. وانگ یی، وزیر خارجه چین ماه گذشته چندین قرارداد اقتصادی در آمریکای لاتین امضا کرد و با اروگوئه، نیکاراگوئه و اکوادور تماس گرفت. ابتکار کمربند و جاده چین، برنامه‌ای برای افزایش ردپای جهانی چین، راه خود را به آرژانتین باز کرده است، جایی که برای ساخت پروژه‌های زیربنایی کار می‌کند.
در انتهای این مطلب آمده است: «در حالی که روسیه تلاش می‌کند تا سیستم مالی بین‌المللی را [مبتنی بر دلار] مشروعیت‌زدایی کند، چین با یک بانک مستقر در سوئیس توافق‌نامه‌ای را برای ایجاد ذخیره ارز یوان همراه با ‌اندونزی، مالزی، هنگ‌کنگ، سنگاپور و شیلی امضا کرده است. با دلار آمریکا مقابله کند.»
پرواز پهپادهای ایرانی در ونزوئلا
خبر دیگر اینکه خبرگزاری فارس از قول منابع خبری خود نوشت که بعد از ظهر دیروز (چهارشنبه به وقت تهران) پهپادهای ایرانی مونتاژ شده در ونزوئلا در جریان رژه نظامی این کشور به پرواز درآمدند.
مطابق این گزارش ارتش ونزوئلا برای اولین‌بار در رژه نظامی خود در پنجم ژوئن (سه‌شنبه ۱۴ تیر)‌، پهپادهای رزمی ایران مونتاژ شده در ونزوئلا را نمایش داد.
پهپادهایی که در ابتدا با نام ایرانی «مهاجر-۲» شناخته می‌شدند، اکنون با نام «آنتونیو خوزه  سوکره» شناخته می‌شوند. رصد، شناسایی و حمله با قابلیت ضد‌تانک و ضد نفر از ویژگی‌های تجهیزاتی این پهپاد است که در این رژه اعلام شد.
ونزوئلا سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که ایران در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین به این کشور کمک می‌کند. ایران و ونزوئلا دو کشور از اعضای اوپک هستند و با واشنگتن اختلاف دارند، در زمینه صادرات نفت نیز همکاری می‌کنند.