kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۰۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
پس‌لرزه‌های جنگ اوکراین تمامی ندارد

هشدار سی‌ان‌ان، فایننشال‌تایمز و بلومبرگ درباره بحران مالی اروپا و سقوط اقتصاد آمریکا

تاثیرات جنگ اوکراین به ویژه در حوزه اقتصادی هر روز که می‌گذرد بیشتر خود را نشان می‌دهد. در حالی که تا دیروز نگرانی‌ها از افزایش تورم و قیمت حامل‌های انرژی و مواد غذایی بود اما امروز رسانه‌های غربی مثل سی ان ان، فایننشال تایمز و بلومبرگ از خطر فروپاشی اقتصادی اروپا و آمریکا سخن می‌گویند در این میان هم همه آمریکا را مسبب اوضاع کنونی معرفی می‌کنند.
 
سرویس خارجی-
117 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد. جدای از ویرانی این کشور و آوارگی میلیون‌ها اوکراینی در داخل و خارج آن تاثیرات بسیار مخرب این جنگ بر اقتصاد جهانی ازجمله اقتصاد کشورهای غربی هر روز بیشتر خود را نمایان می‌کند. کشورهای غربی در حال تجربه تورم‌هایی هستند که در طول 4 دهه گذشته و بعضا حتی 7 دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. مردم به خیابان‌ها ریخته‌اند و از دولت‌ها پاسخ می‌طلبند. وعده‌های غذایی مردم کم شده، میلیون‌ها فرانسوی ژتون غذا دریافت می‌کنند. صف‌های دریافت غذا و لباس رایگان در پایتخت‌های اروپایی و آمریکا طولانی‌تر شده است. افسردگی و گرایش به خودکشی در اروپا بیشتر شده است. برخی رسانه‌ها نسبت به تابستان داغ و خطر بروز شورش در کشورهای غربی سخن می‌گویند و حالا در تازه‌ترین برآوردها نیز رسانه‌های غربی نسبت به «خطر فروپاشی کامل اقتصادی غرب» هشدار می‌دهند.
مثلا شبکه خبری «سی ان ان» در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اسف بار اقتصادی آمریکا هشدار داده که «کشور در لبه پرتگاه اقتصادی قرار دارد.» در گزارش این رسانه آمریکایی همچنین می‌خوانیم: «بسیاری از عوامل کلیدی (همچون تورم و اختلافات سیاسی داخلی) چشم‌انداز اقتصادی آمریکا را مورد تهدید قرار داده و بر بیم وقوع یک رکود اقتصادی در این کشور افزوده است... بیم از مشکلات اقتصادی، فضای تنش‌آلود و آشفتگی‌های جدید داخلی را در آمریکا به‌وجود آورده که با توجه به در پیش بودن انتخابات میان دوره‌ای و (احتمال) تقسیم قدرت میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها، می‌تواند در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی اختلال ایجاد کند و یک رکود اقتصادی را به همراه داشته باشد.»
 به گزارش ایرنا «سی ان ان» این را هم اعلام کرده که: «معضلاتی همچون خوش‌بینی به بهبود روند اقتصادی پس از همه گیری کووید-۱۹، مشکلات در صنعت گردشگری از جمله لغو بیش از 800 پرواز خطوط داخلی آمریکا به دلیل کمبود نیرو تنها در یک روز (روز ۲۹ خرداماه ۱۴۰۱)، خالی ماندن قفسه‌های شیرخشک در فروشگاه‌ها، بحران افزایش بهای سوخت به علت وقوع جنگ در اوکراین و تورم، اقتصاد آمریکا را در فشار قرار داده است.... هم اکنون خانواده‌ها در آمریکا برای تهیه مواد غذایی و کالاهای اساسی به علت افزایش قیمت‌ها با مشکل مواجه‌اند و در برخی از شهرهای بزرگ کشور مسئولان با مشکل  وضعیت بی‌خانمانی دست به‌گریبانند.»
 «سی ان ان» در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: «ترکیبی از تورم بالا و افزایش بیکاری در یک اقتصادی که با اقدامات ضعیف بانک مرکزی مواجه است، می‌تواند بیش از هرزمان دیگری برای کاخ سفید یک فاجعه محسوب شود، دولت بایدن  امروز از گزینه‌های معتبر‌اندکی در برخورد با تورم مواجه است، چرا که طی سال گذشته  بارها خطر تورم را رد و آن را یک «پدیده موقت» و زود گذر خوانده بود... درصورت سقوط آمریکا به رکود اقتصادی، این وضعیت می‌تواند بر کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ جو بایدن تاثیرگذارد.»
فایننشال تایمز: مقصر بانک مرکزی آمریکاست
روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز نیز بانک مرکزی آمریکا را در ایجاد شرایط تورمی کنونی جهان مقصر دانسته و نوشته: «وقت آن است که بانک مرکزی آمریکا صادق باشد و برآوردهای غلط خود از وضعیت اقتصادی جهان را اصلاح‌کند.»
در گزارش مهم این روزنامه چاپ انگلیس می‌خوانیم: «بانک‌های مرکزی و بازارهای جهان درحال بیدار شدن هستند و دیگر بر کسی پوشیده نیست که در حال گذار به شرایط مالی سخت‌تری هستیم. اکنون نمی‌توان انکار کرد که پس از یک دوره طولانی مقاومت، قدرتمندترین بانک‌های مرکزی جهان نیز با صدای بلند تصدیق می‌کنند که بدون توجه به تأثیر تورم بر بازارها، چاره‌ای جز مقابله قدرتمندانه‌تر با آن ندارند... غیرقابل انکار است که پس از سال‌ها تزریق نقدینگی گسترده و پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره، امروز جهان با تنگنای مالی گسترده‌ای روبه‌روست که به زودی قابل ترمیم نیست.»
این روزنامه، تغییر نظام‌های مالی جهان تحت تاثیر تورم را هم «غیرقابل اجتناب و یک اجبار» ارزیابی کرده و نوشته: «تورم معیشت خانوارها را تهدید کرده، نابرابری را افزایش داده و ثبات مالی بازارها را به هم ریخته است و پیش‌بینی نادرست بانک مرکزی آمریکا مبنی بر گذرا بودن تورم یکی از دلایل اصلی وضعیت موجود است... بانک مرکزی آمریکا برای به دست آوردن دوباره اعتبار خود باید مثل بانک مرکزی اروپا اشتباهش را بپذیرد و برآوردهای خود را اصلاح کند.»
هشدار بلومبرگ درباره فروپاشی حوزه یورو
در اروپا نیز وضعیت اقتصادی «بحرانی» است. مردم روزانه در خیابان علیه افزایش تورم شعار می‌دهند روز شنبه هزاران انگلیسی در لندن به خیابان‌ها ریختند و روز یک شنبه نیز نوبت ایتالیا بود که مردم در 20 شهر به خیابان‌ها بریزند و علیه وضعیت وخیم اقتصادی شعار دهند. بر اساس این گزارش، کارگران ایتالیایی از ارسال تسلیحات به اوکراین و تحریم‌های روسیه که به گفته آنها به کشور و اقتصادشان آسیب می‌زند، خشمگین هستند. ماه گذشته، یک اعتصاب سراسری با شعار «اسلحه‌هایتان را کم کنید، دستمزدهای ما را افزایش دهید» در ایتالیا برگزار شد. این در حالی است که  اقتصاددانان هشدار می‌دهند رکود جدی اقتصادی می‌تواند به سقوط دولت این کشور منجر شود. بلومبرگ نیز دیروز در گزارشی هشدار داد طرح‌های بانک مرکزی اروپا جلوی فروپاشی حوزه یورو را نمی‌گیرد. بر اساس این گزارش  بانک مرکزی اتحادیه اروپایی اخیرا طرحی را برای کمک به کشورهای اروپایی با بدهی بالا در دستور کار قرار داده است، اما کارشناسان می‌گویند بعید به نظر می‌رسد این طرح‌ها بتواند حوزه یورو را نجات دهد. به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، کارشناسان می‌گوید: طرح جدید بانک مرکزی اتحادیه اروپا که شامل فروش اوراق قرضه در راستای نجات کشورهای بدهکار اروپایی است نمی‌تواند حوزه یورو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از فروپاشی نجات دهد.‌ این طرح بانک مرکزی اتحادیه اروپا با هدف کمک به کشورهای اروپای جنوبی که بیشترین بدهی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند در دستور کار قرار گرفته و قرار است از محل فروش اوراق قرضه به این کشورها کمک مالی شود.«اولی رهن»، رئیس‌بانک مرکزی فنلاند طی مصاحبه‌ای با رویترز گفته؛ بعید است که این‌گونه اقدامات به کشورهایی که واقعا بدهی سنگینی دارند کمک کند. ریچارد کوکسون، کارشناس مالی نیز بر این باور است؛ اگرچه هدفگذاری اصلی بانک مرکزی اتحادیه اروپا پایین آوردن تورم است به نظر می‌رسد که مقامات این بانک اهداف دیگری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر دارند که شامل حفظ ضعیف‌ترین کشورهای اروپایی در حوزه یورو است.کوکسون در یادداشتی در بلومبرگ نوشت؛ با در نظر گرفتن نرخ بالای تورم در اکثر کشورهای اروپایی که نشان‌دهنده شکست سیاست‌های بانک مرکزی اتحادیه اروپاست، بعید به نظر می‌رسد که این بانک بتواند حتی با افزایش نرخ بهره راه به جایی ببرد.
افزایش میل به خودکشی در انگلیس
در انگلیس نیز نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد یک سوم مردم این کشور به دلیل افزایش چشمگیر قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی با افسردگی رو‌به‌رو شده‌اند و همزمان موسسه‌های بهداشت و روان نسبت به بالارفتن آمار خودکشی هشدار داده‌اند. ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری اسکای‌نیوز نوشته نتایج یک نظرسنجی انجام گرفته از سوی این شبکه خبری نشان می‌دهد نزدیک به یک‌سوم مردم انگلیس به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی در مقایسه با ۶ ماه گذشته، احساس افسردگی بیشتری می‌کنند.. از آنجایی که خانواده‌ها این روزها با هزینه‌های فزاینده‌ای رو‌به‌رو هستند و دولت انگلیس هم تحت فشار زیادی برای مقابله با بحران تورم قرار دارد، در یک نظرسنجی از مردم پرسیده شده است که تورم کنونی چگونه بر آنها و خانواده‌هایشان تاثیر گذاشته است.در پاسخ به این سؤال‌، بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند که نگرانی آنها در مقایسه با ۶ ماه پیش بیشتر شده و نزدیک به یک سوم هم احساس خشم بیشتری می‌کنند. 
خداحافظی ژاپن با تورم صفر درصدی
تاثیرات بحران اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین دامن ژاپن را نیز گرفته است! براساس گزارش یک شرکت تحلیل داده‌ها، میانگین قیمت موادغذایی در ژاپن که پیش از این به داشتن نرخ تورم صفر شناخته می‌شده، ظرف یک سال گذشته دست کم یک و نیم برابر افزایش یافته است. به نوشته خبرگزاری کیودو، داده‌های روز دوشنبه نشان می‌دهد که تولیدکنندگان موادغذایی در ژاپن  قیمت‌ها را در نتیجه بالا رفتن هزینه‌های مواد اولیه و نفت خام، افزایش داده‌اند. ژاپن همچنین شاهد افزایش قیمت محصولات وارداتی به دلیل کاهش ارزش ین در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای دیگر است.
حمله اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه 
خبر دیگر از تحولات میدانی اوکراین این که شبکه الجزیره دیروز در صفحه ویژه خود درباره پوشش خبرهای جنگ روسیه و اوکراین، گزارشی درباره حمله به تاسیسات حفاری روسیه در دریای سیاه منتشر کرد.طبق این گزارش، رئیس‌منطقه شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ بعد از همه پرسی از اوکراین به روسیه ملحق شد، از حمله نیروهای اوکراینی به تاسیسات حفاری نفت روسیه خبر داد.به گفته «سرگئی آکسیونوف»، تاسیساتی که هدف حمله اوکراین قرار گرفته، به شرکت «چرنومورنفت و گاز» شبه جزیره کریمه تعلق داشت.گفته می‌شود که در این حمله سه نفر زخمی و هفت کارگر تاسیسات حفاری مفقود شده‌اند و جست‌وجو برای یافتن آنها ادامه دارد.مقام‌‎های اوکراینی اظهارنظری درباره درستی یا نادرستی خبرها درباره حمله به تاسیسات حفاری روسیه در دریای سیاه انجام نداده‌اند.