kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
امیرعبداللهیان خطاب به جوزپ بورل:

آمریکا اگر به رفتار غیرسازنده ادامه دهد با پاسخ متناسب ایران مواجه می‌شود

وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از رفتار دوگانه و متناقض کاخ سفید گفت که اگر آمریکا به رفتار غیرسازنده ادامه دهد با پاسخ متناسب ایران رو‌به‌رو خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه ۲۸ خردادماه در مورد آخرین تحولات مرتبط با گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها به صورت تلفنی به رایزنی پرداختند.
وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از تلاش‌های جوزپ بورل برای رسیدن به توافق و انتقاد از اقدامات غیرسازنده و شتابزده آمریکا در صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در پاسخ به درخواست تداوم مذاکرات اظهار داشت: ایران از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه همواره استقبال کرده است، اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار، ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.
امیرعبداللهیان افزود: ما بعد از صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس، نشان دادیم که از حقوق ملت عقب‌نشینی نمی‌کنیم و اگر آمریکا بخواهد رفتار غیرسازنده خود را ادامه دهد، با پاسخ متناسب ما مواجه خواهد شد. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین و مناسب‌ترین مسیر و راه‌حل است.
امیرعبداللهیان با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است، یادآور شد: به همین دلیل همواره در گفت‌وگوها، ابتکارات مهمی را برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده‌ایم، اما باید مذاکره نتیجه بخش باشد.
جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز تمایل برای تداوم ایفای نقش مثبت در رسیدن به توافق نهایی اظهار داشت: راه برون‌رفت از شرایط کنونی، پیگیری دیپلماسی و اجتناب از اقدامات غیر سازنده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به اراده سازنده جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافق خوب و پایدار، گفت: تا رسیدن به توافق در وین فاصله زیادی نداریم و اکنون نیز زمان آن است که گفت‌وگوها مجدداً و با سرعت از سر گرفته شود و تلاش شود تا از افزایش تنش جلوگیری شود. آماده‌ام تا در اسرع وقت مساعی لازم را برای نیل به نتیجه مورد توافق طرف‌ها صورت دهم.
گفت‌وگو با همتای اماراتی
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب (۲۸ خرداد) در گفت‌وگو با شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان وزیر امور خارجه امارات عربی متحده درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو و تبادل‌‌نظر پرداخت.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو با اشاره به اولویت همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بر افزایش دیدار و رایزنی‌های دوجانبه بین مقامات دو کشور تأکید و آن را زمینه‌ساز توسعه و گسترش مناسبات بین دو کشور
ارزیابی کرد.
امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان حفظ امنیت و پیشرفت برای همسایگان و منطقه بوده و مداخله و حضور بیگانگان را مخل امنیت منطقه می‌داند. 
امیرعبداللهیان حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه را موجب بی‌ثباتی و ناامنی و عامل ترور و خرابکاری در کل منطقه خواند.
شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان وزیر امور خارجه امارات نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با اشاره به منافع مشترک دو کشور در توسعه روابط فیمابین، از رایزنی‌های منظم مقامات ایرانی و اماراتی استقبال کرد. وزیر خارجه امارات همچنین تأکید کرد: امارات عربی متحده به هیچ طرفی اجازه اقدامات مخرب از خاک خود علیه کشورهای همسایه امارات را نخواهد داد و امنیت همسایگان را همیشه مدنظر خواهد داشت.
دو وزیر خارجه بر تداوم تماس‌ها و رایزنی بین دو کشور تأکید کرده و همچنین آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها را مورد رایزنی قرار دادند.
امیرعبداللهیان همچنین از همتای اماراتی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.
سردرگمی رژیم صهیونیستی
در برابر ایران هسته­‌ای
«عاموس یادلین» رئیس ‌سابق سازمان ضد اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی و رئیس ‌کنونی ‌اندیشکده مطالعات امنیت داخلی این رژیم در گفت‌وگویی به «جبهه‌های نگران‌کننده در رویارویی با ایران و حزب‌الله» پرداخت. وی در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از سردرگمی رژیم صهیونیستی در قبال پرونده هسته‌ای ایران گفت و افزود، اولین جبهه نگران‌کننده در این باره موضوع هسته‌ای است به نحوی که «غنی‌‌سازی ایران به ۶۰ درصد رسیده؛ ما در وضعیتی هستیم که نمی‌دانیم چه سیاستی پیش بگیریم».
یادلین ادامه داد: نمی‌دانیم باید از بازگشت به توافقی حمایت کنیم که ایران را از نظر هسته‌ای به عقب برمی‌گرداند اما پول زیادی به آن می‌دهد یا اینکه از عدم بازگشت به توافق حمایت کنیم که این سیاست رسمی اسرائیل است اما اگر ایران غنی‌‌سازی ۹۰ درصدی انجام داد یا از توافق منع گسترش سلاح هسته‌ای خارج شد،
چه کنیم؟
در همین ارتباط، «المانیتور» آمریکا در مقاله‌ای از تحلیلگر صهیونیست «بن کسبیت» فاش کرد، سران رژیم صهیونیستی درخصوص نحوه برخورد با توافق هسته‌ای ایران دچار اختلاف هستند و نمی‌توانند بر روی این موضوع توافق کنند که احیای توافق هسته‌ای به نفع این رژیم است یا خیر. همچنین «امیر بوحبوط» تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی در ماه می‌گذشته به وب‌سایت عبری «واللا» گفت، این رژیم بیم آن دارد که در «نبرد با ایران» تنها بماند و دلیل آن را «فقدان گزینه نظامی قابل اعتماد آمریکا برای حمله به ایران» اعلام کرد.
به گزارش فارس، یادلین دو جبهه نگران‌کننده دیگر برای تل‌آویو را «پروژه دقت موشکی حزب‌الله» و موضوع سوریه عنوان کرد و گفت: سیاست داخلی و اینکه اسرائیل به کدام سمت می‌رود را مشاهده کرده‌ام. ما قبل از پایان سال چالش‌های بزرگی داریم؛ از ایران و حزب‌الله گفتم، اینها امور بسیار مهم هستند؛ درباره ایران هسته‌ای و حزب‌الله، (بحث حزب) راست و چپی وجود ندارد.
در همین ارتباط، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی ماه فوریه خود گفت، لبنان این قدرت را دارد که موشک‌های خود را به هزاران موشک نقطه‌زن تبدیل کند.
همچنین هفته جاری، روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت، حزب‌الله در جنگ احتمالی آینده علیه رژیم صهیونیستی مانند جنگ ۳۳ روزه نخواهد بود و شش غافلگیری مهم برای صهیونیست‌ها دارد. از سوی دیگر‌، شبکه خبری الجزیره قطر در گزارشی تأکید کرد که رژیم صهیونیستی با هدف سرپوش گذاشتن بر شش بحران داخلی خود، در حال افزایش تهدید و تنش با ایران است.
الجزیره در این گزارش که آن را سه‌شنبه چهاردهم ژوئن منتشر کرد، نوشت: «تقابل دین، سیاست و روابط جریان سکولار صهیونیستی با جریان دینی و دیگر مذاهب به خصوص یهودیان غربی «اشکنازی» و شرقی «سفارادی»، مهم‌ترین بحران‌های داخلی [در رژیم صهیونیستی] است که اکنون ظاهر شده و برای آنکه پیامدهایش بافت جامعه و بافت دینی یهود را پاره‌پاره نکند، [سران تل‌آویو] در حال سرپوش گذاشتن بر آن هستند».