kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵

گشوده شدن بزرگ‌ترین پرونده تحقیقات پارلمانی در عراق درباره ترور سردار سلیمانی

 

افشاگری اخیر مایک پمپئو درباره جزئیات ترور حاج قاسم
و ابومهدی المهندس موجب شد که شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان مجلس عراق خواستار تحقیقی دقیق درباره نفود دستگاه اطلاعاتی آمریکا در فرودگاه بغداد و دستگاه اطلاعاتی عراق شوند.
اظهارات اخیر «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا درخصوص ترور سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نایب‌رئیس ‌سازمان الحشد‌الشعبی که در عراق به فرماندهان پیروزی بر داعش (قادهًْ النصر) معروفند، بار دیگر موجب ایجاد یک جنجال سیاسی و امنیتی در عراق شد بر سر نقش مشکوک سفارت آمریکا که فراتر از مرزهای یک نمایندگی دیپلماتیک عمل می‌کند. «رفیق الصالحی» نماینده ائتلاف الفتح در مجلس عراق، دیروز (یکشنبه، ۱۹ ژوئن)، از گشودن بزرگ‌ترین پرونده تحقیقات مجلس عراق درباره جنایت علیه فرماندهان پیروزی بر داعش در فرودگاه بغداد گفت که اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا تکان‌دهنده و بیانگر دخالت برخی شخصیت‌های عراقی در این جنایت بود. وی تصریح کرد: «پمپئو جزئیات ترسناک و محرمانه‌ای را درباره تهاجم آمریکا به عراق و میزان مداخله در امور داخلی فاش کرد. ائتلاف الفتح عملا اقدام کرد تا بزرگ‌ترین تحقیقات مجلس را از طریق کمیته‌های تخصصی آغاز کند تا هر دخیل و جاسوس سفارت آمریکا بازخواست شود و به عدالت سپرده شود. این تحقیقات شامل میزبانی و احضار فرماندهان ارشد امنیتی عراق برای اطلاع از شرایط حادثه، آنچه در واقع اتفاق افتاده و میزان  نفوذ آمریکایی‌ها در سرویس‌های امنیتی عراق و همکاری آنها در این جنایت خواهد بود.»
از سوی دیگر «محمد الصیهود» نماینده ائتلاف دوله القانون نیز در واکنش به سخنان پمپئو گفت که این اظهارات حقیقی و واقعی است، امری که ما بارها از آن سخن گفتیم اما گوش شنوایی نبود.
وی در گفت‌وگو با وبگاه المعلومه، توضیح داد: «اظهارات وزیر امور خارجه سابق آمریکا درخصوص افشای جزئیات ترور رهبران پیروزی بر داعش و افراد دخیل در این ترور، از جمله جاسوسان و عوامل داخل فرودگاه و پیگیری نیروهای دلتا مستقر در سفارت آمریکا، حقایقی واقعی است. بسیاری از ما در مورد این امر با همان اطلاعاتی که پمپئو فاش کردیم، صحبت کرده‌ایم اما گوش‌های شنوایی برای این سخنان نیافتیم». این نماینده عراقی افزود: «عملیات فرودگاه بغداد و تمامی ترورهایی که در عراق رخ داده، با برنامه‌ریزی سرویس اطلاعات آمریکا و موساد اسرائیل که تحت پوشش‌های مختلف در سفارت حضور دارند، طراحی شده است. آن‌چه که آنها در مورد شخص ثالث به ویژه در جریان تظاهرات و ترور بسیاری از تظاهرات‌کنندگان می‌گفتند، قطعاً کار و برنامه‌ریزی سرویس اطلاعات آمریکا - اسرائیل است.»
وی در ادامه خواستار تشکیل یک دولت مقتدر و میهن‌پرست برای برآورده کردن خواسته‌های مجلس به ویژه باز کردن پرونده ترور رهبران پیروزی بر داعش از سوی نهادهای امنیتی حرفه‌ای و مورد اعتماد شد.
وجود شواهد قطعی در همکاری برخی از داخل عراق در ترور فرماندهان
«صفاء الاعسم» مشاور نظامی نیز می‌گوید که سخنان اخیر وزیر خارجه سابق آمریکا درباره ترور فرماندهان پیروزی بر داعش، بیانگر «شواهد قطعی» دال بر دخالت افرادی از داخل عراق در این پرونده ترور است و این اظهارات برای بازخواست فوری افراد درگیر در این جنایت کافی است.
«حسین الکنانی» کارشناس امنیتی عراق نیز از نیروهای ملی خواست تا به روند پاک‌سازی همه عناصر مشکوک در سرویس اطلاعاتی عراق و اخراج افسران اطلاعاتی اماراتی که تحت پوشش همکاری و هماهنگی فعالیت می‌کنند، تسریع ببخشند زیرا اظهارات پمپئو موید این امر است که فرودگاه بین‌المللی بغداد کاملاً تحت کنترل دستگاه اطلاعاتی و جاسوسان اشغالگر آمریکایی است.
وی تصریح کرد: اظهارات وزیر خارجه سابق آمریکا مبنی بر استفاده از مزدوران و جاسوس‌های وابسته به دستگاه اطلاعاتی آمریکا و سفارت واشنگتن در بغداد، برای ما شوکه‌کننده نبود بلکه عین حقیقت بود. اما گویا دولت کنونی عراق اهمیتی برای آن قائل نیست و تحت هدایت آمریکایی‌ها در قبال آن اهمال می‌کند.
الکنانی از نیروهای ملی خواست تا به تشکیل دولت و پاک‌سازی کلیه عناصر مشکوک در سرویس اطلاعات عراق و کارکنان فرودگاه بغداد و گذرگاه‌های مرزی و نیز اخراج افسران اطلاعاتی اماراتی که تحت پوشش همکاری و هماهنگی اطلاعاتی با عراق در تعامل هستند، سرعت ببخشند. «محمد جمال» تحلیلگر سیاسی عراق نیز تاکید کرد که جاسوسانی که برای نیروهای آمریکایی و سفارت آنها در بغداد کار می‌کنند،  به فرودگاه بین‌المللی بغداد نفوذ کرده‌اند. این افراد به عنوان کارمندان شرکت‌های امنیتی، راننده یا مترجم کار می‌کنند و بیشتر آنها تحت استخدام دستگاه اطلاعات آمریکا هستند.