kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
در ادامه رفتار خصمانه واشنگتن صورت گرفت

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران همزمان با ادعای تلاش برای احیای برجام

همزمان با ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر تلاش برای احیای برجام، دولت دموکرات جو بایدن در ادامه اقدامات خصمانه خود، تحریم‌های جدیدی را علیه صنعت پتروشیمی ایران اعمال کرد.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
آمریکایی‌ها در حالی که ادعا می‌کنند به دنبال احیای برجام و حتی گفت‌وگوی مستقیم با ایران هستند در راستای سیاست‌های خصمانه خود تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کردند.
غرب به دنبال این است تا با تاکتیک چماق و هویج، از یک‌سو توپ مذاکرات را در زمین ایران بیندازد و از سوی دیگر با اعمال فشار و سیاست‌های تحریمی خود، در مذاکرات هسته‌ای با ایران امتیازگیری سیاسی کند.
قابل‌تأمل آنکه بعد از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران، برخی مقامات آمریکایی و اروپایی خط‌ونشان کشیدند که «اگر توافق نشود تحریم‌ها حفظ و فشارها ادامه خواهد یافت»! «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال هم به نقل از منابع آگاه نوشت که «دولت بایدن تحریم جدید را با احیای برجام مغایر می‌داند» و «در صورت دستیابی به توافق، رفع خواهند شد.»!
این خبرنگار در ادامه نوشت: «همچنین متوجه شده‌ام که از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند.»
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه 26 خردادماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت‌های پوششی در چین و امارات که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می‌کنند، تحریم کرد.
بر اساس ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شرکت‌ها نقش مؤثری در دلالی فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور دارند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد: این شبکه به انجام معاملات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌های ایران کمک می‌کند و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و سایر منطقه شرق آسیا حمایت می‌کند.
«برایان نلسون» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا ادعا کرد: آمریکا مسیر دیپلماسی معنادار را برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دنبال می‌کند.
وی تصریح کرد: در صورت عدم دستیابی به توافق، ما به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد. آمریکا به افشای شبکه‌هایی که ایران از آنها برای فرار از تحریم‌ها استفاده می‌کند، ادامه خواهد داد.
بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدید شامل شرکت‌های پتروشیمی ایران ازجمله مارون، خارک و فن‌آوران ایران می‌شوند.
به گزارش ایرنا، در تحریم‌های جدید آمریکا نام دو شخص در چین و هند نیز به چشم می‌خورد که به ادعای آمریکا عنوان تسهیل‌کننده نقل و انتقال پول برای محصولات پتروشیمی ایران ایفای نقش کرده‌اند.
بر این اساس دو شخص حقیقی و ۹ شرکت با ادعای فروش محصولات پتروشیمی ایران تحریم شده‌اند.
امیرعبداللهیان: ایران حتی یک ‌قدم از حقوق مشروع خود
 عقب نخواهد نشست
تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان هفته گذشته با حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس به نمایندگان حاضر در جلسه گفت: «جمهوری اسلامی ایران حتی یک ‌قدم از حقوق مشروع خود و تحقق رفع تحریم‌های ظالمانه عقب نخواهد نشست. در صورت واقع‌بینی آمریکا، دستگاه دیپلماسی در عین ‌حال همچنان به مسیر دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های علیه مردم شریف ایران پایبند است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.»
در مقابل رفتار قلدرمآبانه
واکنش ما بر مبنای اقتدار است
امیرعبداللهیان روز پنج‌شنبه همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی به موضوع مذاکرات هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها پرداخت و گفت: ما همواره غرب را به مسیر دیپلماسی فراخواندیم و حتی به ابتکار ایران و چند روز قبل از نشست اخیر آژانس، طرحی سیاسی برای تداوم گفت‌وگو تا رسیدن به توافق نهایی روی میز قرار گرفت.
وزیر خارجه کشورمان افزود: در مقابل رفتار غیرسازنده آمریکا در آژانس، اقدام متقابل ما نیز افزایش فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در چارچوب قانون مجلس شورای اسلامی بود. ما دیپلماسی را بهترین مسیر برای نیل به توافق خوب، قوی و پایدار می‌دانیم اما در مقابل رفتار قلدرمآبانه، واکنش ما بر مبنای اقتدار می‌باشد.
باقری: برای موفق نشان دادن حاضر به عبور 
از خطوط قرمز نظام نیستیم
علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه هم صبح روز پنجشنبه،
۲۶ خرداد در اجلاسیه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی حضور یافت و طی سخنانی اظهار داشت: اهتمام جدی برای پرهیز از هزینه کردن از گنجینه سیاست خارجی برای موفق نشان دادن دیپلماسی ازجمله ویژگی‌های راهبردی دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است؛ به‌عبارت‌دیگر برای اینکه خود را مردان موفق در میدان دیپلماسی نشان دهیم، حاضر نیستیم تا در قبال اصول و مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم، بلکه هنر دیپلماسی آن است که مردان خود را فدا کند تا اهداف سیاست خارجی محقق شود.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی: برجام را در صورت 
بازگشت طرف مقابل می‌پذیریم
 محمد اسلامی، رئیس‌سازمان انرژی اتمی نیز در جریان سفر هیئت دولت به اصفهان در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در ۲۰ سال گذشته مذاکرات زیادی پیرامون موضوع هسته‌ای ایران انجام‌شده که سرانجام به برجام رسید ولی آنها حتی بعدازاین معاهده، زیر آن زدند. قرار شد تحریم‌ها لغو شود و ما هم پذیرفتیم که فعالیت هسته‌ای خودمان را محدود کنیم و از حقوق مسلم خودمان کوتاه آمدیم اما طرف مقابل به تعهدات پایبند نبود و اکنون‌که صحبت بازگشت به برجام است، همان اتهامات واهی قبلی را با مدارک جعلی رژیم صهیونیستی تکرار می‌کنند.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی ادامه داد: وقتی دیدیم آنها به تعهدات پایبند نیستند، ما هم دوربین‌های اضافه در مراکز هسته‌ای را که برای اجرای برجام نصب شده بود، جمع‌آوری کردیم. این به معنای آن نیست که ما همکاری خودمان را با آژانس بین‌المللی هسته‌ای قطع کرده‌ایم، اما دوربین‌های اضافی و فرا پادمانی را جمع‌آوری کردیم و در صورت بازگشت طرف مقابل به تعهدات برجامی، ما هم عین عبارات برجام را می‌پذیریم.
اذعان سناتورهای آمریکایی
 به دستان خالی دولت بایدن
 در قبال ایران
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در حالی است که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه 25 خرداد نشستی پشت درهای بسته با نمایندگان دولت بایدن ازجمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تشکیل داد تا طرح به‌اصطلاح «ب» آن را در قبال ایران و مذاکرات وین بداند اما سناتورها پس‌ازاین نشست اذعان کردند که دستان کاخ سفید 
خالی است.
خبرنگار آمریکایی رسانه جوئیش اینسایدر درباره این نشست گزارش داد چند سناتور آمریکایی در جلسه علنی پیشین در مورد مذاکرات با ایران خواستار یک جلسه غیرعلنی شدند تا از طرح ب آمریکا اطلاع یابند.
این خبرنگار به نقل از «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا پس‌ازاین نشست نوشت: فکر نمی‌کنم آنها (دولت بایدن) طرح ب داشته باشد آنها چیزی در این مورد به ما نشان نداده‌اند.
«تد کروز»، سناتور تندرو جمهوری‌خواه هم این نشست را «بسیار نگران‌کننده» خواند و درباره سیاست دولت بایدن در قبال ایران گفت: آنها طرح ب ندارند، طرح الف هم ندارند، هیچ برنامه‌ای
 ندارند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: بازگشت به برجام
 در راستای منافع ملی ما است
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر همان روز پنج‌شنبه 26 خرداد در نشستی با خبرنگاران توپ زمین مذاکرات را همچنان به زمین ایران‌انداخت و ادعا کرد همچنان معتقدیم اگر ایران مسائلی که خارج از برجام را کنار بگذارد و روی توافقی که مدتی است روی میز قرار دارد، تمرکز کند ظرفیت نهایی کردن و امکان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود دارد.
ند پرایس که به سؤال خبرنگاری درباره نشست روز چهارشنبه سناتورها با مقامات دولت بایدن درباره مذاکرات وین پاسخ می‌داد، بار دیگر از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ انتقاد کرد و مدعی شد برنامه هسته‌ای ایران به شکل فزاینده‌ای به یک چالش تبدیل می‌شود و گزینه‌های خوب بسیار محدودی وجود دارد و به دلیل تصمیم‌های دولت پیشین آمریکا ما به این نقطه رسیده‌ایم.
وی ادامه داد: اگر دولت پیشین آمریکا تصمیم به خروج از برجام نمی‌گرفت، ما در این موقعیت نبودیم. ما نمی‌توانیم به گذشته برگردیم اما می‌توانیم به برجام بازگردیم و اگر به برجام بازگردیم در مقابل برنامه هسته‌ای ایران موقعیت بهتری خواهیم داشت.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنان به موضوع تصنعی زمان‌گریز هسته‌ای اشاره کرد و ادعا کرد که این زمان به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته و به چند هفته محدود شده است. بنابراین گزینه‌های خوبی در اختیار نداریم. اما گزینه بازگشت به برجام همچنان وجود دارد اگر ایران تصمیم بگیرد مسائل خارج از برجام را کنار بگذارد و به میز مذاکره 
بازگردد.
این مقام وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که ما و همچنین تعدادی از قانون‌گذاران کنگره معتقدیم که اگر بتوانیم به پایبندی مشترک به برجام بازگردیم، این امر در راستای منافع ملی آمریکا خواهد بود زیرا بار دیگر ایران را موظف می‌کند تا برنامه هسته‌ای محدودی داشته باشد و تحت سخت‌گیرانه‌ترین و جامع‌ترین رژیم نظارتی قرار بگیرد.
بلینکن: پیگیر مسیر دیپلماسی معنادار
برای بازگشت به برجام هستیم
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز عصر پنجشنبه 26 خردادماه با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد: دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام صادق و استوار بوده است.
وی در راستای سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ به‌رغم آنکه بارها به ناکارآمدی آن اعتراف کرده است، مدعی شد: در صورت عدم دستیابی به توافق، ما همچنان از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران استفاده خواهیم کرد.
بلینکن درباره تحریم‌های جدید علیه ایران نیز مدعی شد آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و شرکت‌های پوششی در چین، امارات و ایران را که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می‌کنند، تحریم کرد.
وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: پتروشیمی‌های وابسته به ایران در خارج از این کشور به انجام معاملات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و سایر بخش‌های شرق آسیا حمایت می‌کنند.
سالیوان بازهم توپ مذاکرات وین را 
به زمین ایران‌انداخت
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بازهم توپ مذاکرات وین را در زمین تهران ‌انداخت و گفت: توپ در زمین ایران است و باید ببینیم در چند روز آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن روز پنجشنبه 26 خرداد در مرکز امنیت جدید برای آمریکا گفت: بازگشت به برجام همچنان یک «احتمال زنده» است. یک توافق بر روی میز وجود دارد. توپ در زمین ایران است و باید ببینیم در چند روز آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد، ایرانی‌ها ممکن است با این توافق موافقت نکنند که در این صورت ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و مناطق دیگر همکاری خواهیم کرد تا به تحمیل هزینه بر ایران ادامه دهیم.
سالیوان بار دیگر بدون اشاره‌ای به زیاده‌خواهی‌های آمریکا مدعی شد: دیدگاه ما این است که باید مسائل خارجی را کنار بگذاریم، بر هسته اصلی برجام توجه کنیم و به این توافق بازگردیم. درواقع توپ در زمین ایران است و باید ببینیم در چند روز آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.
بورل: همه عناصر لازم برای احیای برجام
 در دسترس است
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود در شورای امنیت سازمان ملل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران در وین گفت: من با همه طرف‌ها در حال گفت‌وگوی مستمر هستم تا همه طرف‌ها به برجام برگردند و این توافق به‌طور کامل اجرایی شود.
به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع‌رسانی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وی با بیان اینکه عناصر اصلی برای رسیدن به توافق کاملاً شناخته‌شده و در دسترس هستند، گفت: همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شود.