kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
گزارش خبری تحلیلی کیهان

کاهش شدید صادرات گاز روسیه به اروپا قیمت گاز 25 درصد دیگر گران شد

کاهش میزان صادرات گاز روسیه به اروپا به دلیل «مشکلات فنی» و یا طبق اعلام دولت آلمان با «منشأ سیاسی»، قیمت گاز طبیعی در قاره اروپا را ۲۵ درصد دیگر افزایش داد. تبعات اقتصادی جنگ اوکراین آن قدر جدی شده که غربی‌ها در چندین نوبت از اوکراین خواسته‌اند، با تسلیم کردن بخشی از خاک خود به روس‌ها، غائله را بخوابانند.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
114 روز از آغازین روز جنگ اوکراین می‌گذرد و کلاف سردرگم این جنگ هر روز به خود پیچیده‌تر می‌شود. فارغ از تأثیرات میدانی این نبرد در دو کشور طرفِ جنگ، آثار اقتصادی و سیاسی آن در دیگر نقاط جهان هر روز نگران‌کننده‌تر می‌شود. برای بررسی آخرین تحولات اقتصادی که این جنگ به بار آورده باید به قیمت سوخت و مواد غذایی در غرب و شرق عالم پرداخت. افزایش ۲۵ درصدی بهای گاز طبیعیِ اروپا در واپسین روزهای هفته گذشته در حالی ثبت شده است که پس از انتشار خبرها از کاهش ۴۰ درصدی جریان‌های انتقال گاز به اروپا از طریق خط لوله نورداستریم، «گازپروم» غول گاز روسیه اعلام کرد که ارسال گاز، حتی بیشتر از این میزان (احتمالا حدود ۶۰ درصد) کاهش خواهد یافت. به این ترتیب، معاملات آتی در بازار هلند، که معیار اروپایی است، به ۱۲۱ یورو در مگاوات ساعت افزایش یافت که بالاترین قیمت گاز از ماه می‌(اردیبهشت- خرداد) تا کنون است.
دولت آلمان می‌گوید منشأ این کاهش‌ها احتمالاً سیاسی است. مطالعه گروهی از اقتصاددانان برجسته آلمانی نشان می‌دهد که قطع واردات گاز روسیه بین ۰.۵ تا ۲.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای آلمان هزینه خواهد داشت. گازپروم هم گفته جریان گاز روسیه از طریق نورد استریم از روز پنجشنبه به ۶۷ میلیون متر مکعب در روز کاهش یافته است. این رقم، کاهش ۳۳ درصدی را در مقایسه با رقم اعلام شده در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد. تولیدکننده روسی روز سه شنبه اعلام کرده بود که به دلیل کمبود کمپرسورهای عملیاتی در «پورتووایا»، نقطه ورودی نورداستریم در سواحل بالتیک روسیه، جریان به ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز محدود می‌شود.
گازپروم کاهش جریان گاز را به تاخیر در تعمیرات گروه فناوری و صنعتی زیمنس آلمان نسبت می‌دهد که به تحریم‌های غرب علیه روسیه پیوسته است. تحریم‌های غرب بر روسیه تجهیزات کلیدی برای بهره‌برداری از خط لوله گاز نورد استریم را در خارج از کشور با مشکل مواجه کرده است و این امر نشان می‌دهد که انتقال محموله‌ها از طریق این مسیر حیاتی به آلمان ممکن است برای مدتی محدود شود.
صادرات گاز به فرانسه به طور کامل قطع شد
در این میان، مدیر شبکه انتقال گاز فرانسه (GRTgaz) روز جمعه اعلام کرد از دو روز پیش (۱۵ ژوئن) با قطع جریان فیزیکی گاز بین فرانسه و آلمان، گاز روسیه را با خط لوله دریافت نکرده و این جریان به طول کامل قطع شده است. به گزارش ایرنا به نقل از هفته نامه سیاسی لوپوئن (Le Point)، فرانسه برای حدود ۱۷ درصد گاز خود به روسیه متکی است که می‌تواند این میزان را از طریق خط لوله گاز یا به شکل مایع توسط حامل‌های ال‌ان‌جی (LNG) دریافت کند.
آتش‌سوزی مهیب در بزرگ‌ترین میدان گازی روسیه
 در میانه این بحران‌های گازی، در ساعات اولیه روز پنجشنبه، انفجار مهیبی در میدان گازی «اورنگوی» روسیه واقع در منطقه «یامالو-ننتس» به وقوع پیوست تا اوضاع سخت‌تر هم بشود؛ که البته علت آن هنوز نامشخص است. کاهش فشار در میدان اورنگوی با آتش‌سوزی در خط دوم کلکتور گاز واقع در بین واحدهای تصفیه گاز «یو کی پی جی-۷» و «یو کی پی جی- ۸ وی» به وقوع پیوسته که البته این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی به همراه نداشته است. میدان گازی اورنگوی دومین میدان گاز طبیعی بزرگ جهان پس از پارس جنوبی محسوب می‌شود. 
تردید نسبت به تداوم حمایت‌های آمریکا از اوکراین
جنگ اوکراین در وضعیتی پیش می‌رود که طرف اوکراینی کاملاً وابسته به حمایت آمریکا و غرب عمل می‌کند و از آن سو، ماهیت غرب، گرایش به طرف «سود» است نه زیان. فرقی هم نمی‌کند این طرف دوست است یا دشمن. تجربه افغانستان و رها کردن دولت صد در صد وابسته این کشور از سوی آمریکا نیز این واقعیت را برای عموم به نمایش گذاشت. همین تحولات باعث شده تا تلویزیون سی ان ان در مصاحبه با وزیر دفاع اوکراین از او درباره میزان اعتمادش به حمایت‌های آمریکا بپرسد.
 «متیو چانس» خبرنگار سی.ان.ان درجریان مصاحبه خود با وزیر دفاع اوکراین نسبت به وعده‌های غرب به اوکراین ابراز تردید کرده و وزیر دفاع اوکراین را دراین زمینه مورد پرسش قرار داد. چانس در این مصاحبه اختصاصی از وی پرسید: «تا چه‌اندازه این موضوع می‌تواند واقعه بینانه باشد؛ تعهدی بی‌پایان در زمینه تامین امنیت اوکراین از جانب آمریکا؛ آمریکا همان کشوری است که خود را از جنگ افغانستان به یکباره بیرون برد. (پس از ۲۰ سال جنگ بی‌ثمر فرار کرد). این تعهد یعنی ادامه حمایت‌های نظامی تا چه‌اندازه می‌تواند واقعی باشد؟» وزیر دفاع اوکراین درپاسخ به این سؤال گفت: «با نگاه کردن در چشمان لوید آستین وزیر دفاع و مارک میلی رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا و دیگر وزرای دفاع (ناتو) من احساس می‌کنم که این وعده‌ها صادقانه باشند، آنها می‌گویند که کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین هرگز متوقف نخواهد شد.»[!!]
قانون‌گذار اوکراینی: 
توان مبارزه طولانی‌مدت را نداریم
«لسیا واسیلنکو» عضو ارشد پارلمان اوکراین اما روز جمعه گفته که، کشورش توان جنگ طولانی‌مدت در برابر روسیه را ندارد. او در مصاحبه با «اسکای نیوز» گفته: «انگلیس از نظر [کمک] نظامی و تحریم [علیه روسیه] بسیار عالی عمل کرده است اما مسئله این است که باید سرعت آنها بیشتر شود...اوکراین نیز مانند انگلیس یا هر کشور دیگری قادر نیست در جنگی طولانی مدت دوام بیاورد و این چیزی است که روسیه تلاش می‌کند به دست آورد. روسیه تلاش می‌کند این جنگ را طولانی کند و اوکراین و دیگران را خسته و فرسوده کند تا به نوعی از صلح که روسیه ارائه می‌دهد تن دهند.»
اوکراین دوم!
همچنین «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفته که، به وضوح تلاش‌هایی در حال انجام است تا مولداوی به «اوکراین دوم» تبدیل شود. اظهارات لاوروف پس از آن صورت می‌گیرد که با تداوم درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، غربی‌ها برای ایجاد زمین جدیدی برای روس‌هراسی به مولداوی متوسل شده‌اند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» لاوروف همچنین گفته، موشک‌های «جاولین» و «استینگر» که کشورهای غربی به عنوان کمک تسلیحاتی به اوکراین ارسال کرده‌اند، اکنون از بازار سیاه به فروش رفته‌اند.
مسکو: حدود ۲ هزار مزدور خارجی را کشتیم
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، کمتر از هفت هزار مزدور خارجی از ۶۴ کشور به کی‌یف رسیده و حدود ۲ هزار نفر از آنها کشته شده‌اند. وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی ۶ هزار ۹۵۶ نفر وارد اوکراین شده‌اند، می‌افزاید: «از این تعداد یک‌هزار و ۹۵۶ نفر کشته شدند و یکهزار و ۷۷۹ نفر این منطقه را ترک کردند.»
پوتین: دوران جهان تک قطبی به پایان رسیده
آخرین خبرها از اطراف جنگ اوکراین این‌که رئیس‌جمهور روسیه گفت: «باوجود تلاش منتفعان از جهان تک قطبی برای حفظ آن به هر قیمتی، باید گفت جهان تک‌قطبی به پایان رسیده است.» این مطلب را «ولادیمیر پوتین» طی یک سخنرانی ویدئوکنفرانسی در اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ بیان کرد. رسانه‌های روسیه، مخاطب اظهارات پوتین درباره پایان یافتن جهان تک قطبی را آمریکا ارزیابی کرده‌اند.
وی در ادامه به نظریه «میلیارد طلایی» مطرح شده از سوی نظریه پردازان غربی نظام بین‌الملل اشاره کرد و افزود: «کشورهای موسوم به «میلیارد طلایی» همچنان بر این باورند که برتر هستند و بقیه جهان را مستعمره خود می‌دانند.» رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: «نخبگان حاکم بر غرب در دنیایی رویایی زندگی می‌کنند و نمی‌خواهند تغییرات نوظهور در جهان را باور کنند.»