kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۷۴۲
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴

گزارش مهم روزنامه لوموند فرانسه درباره شرایط در حال انفجار سرزمین‌های اشغالی

 
 
 
سرویس خارجی- 
تبعیض نژادی و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها آن‌قدر زیاد شده که، نظر روزنامه معروف فرانسوی را به خود جلب کرده است. این روزنامه مشهور و با سابقه قدیمی در گزارش مفصل خود وضعیت در مناطق اشغالی را «در حال انفجار» توصیف کرده است. 
آنچه غربی‌ها و مقامات اروپایی و آمریکایی با آب و تاب 
بسیاری آن را «تنها دموکراسی غرب آسیا» می‌نامند، این روزها دارای یک عنوان سیاه هم شده و اکنون روزنامه فرانسوی زبان لوموند در گزارشی تأیید کرده رژیم صهیونیستی یک رژیم آپارتاید است. فرانسوی‌ها روی روزنامه لوموند حساب زیادی باز می‌کنند، چون این روزنامه به درخواست «شارل دو گل»، هجدهمین رئیس‌جمهور فرانسه در ۱۹ دسامبر ۱۹۴۴ و پس از آزادی فرانسه در جنگ جهانی دوم تاسیس شد و معمولا گزارش‌هایش در سخنان سیاستمداران فرانسوی مورد استناد واقع می‌شود. گزارش جدید روزنامه لوموند نیز درباره اوضاع فلسطین می‌گوید که «وضعیت عرب‌ها در فلسطین اشغالی بسیار اسف‌بار است و در آن، تبعیض و خشونت موج می‌زند.» البته بعید است که با وجود اذعان این رسانه فرانسوی به تبعیض نژادی در فلسطین اشغالی، سیاستمداران فرانسوی به این گزارش توجهی کنند و دست از حمایت‌هایشان از تل‌آویو بردارند.
از کشتار تا تخریب اماکن مسلمانان
روزنامه لوموند در گزارش خود با اشاره به اوضاع شهروندان فلسطینی در اراضی 1948 می‌گوید: فلسطینیان حاضر در اراضی اشغالی با وضعیت اسفباری رو‌به‌رو هستند؛ چرا که کشتارهای خارج از قانون صورت می‌گیرد و عبادتگاهها نیز تخریب و مغازه‌های آنان غارت می‌شود. 
به نوشته این روزنامه فرانسوی، اقدامات خشونت‌آمیز سال گذشته در فلسطین اشغالی، نشانگر تبعیضی است که ساکنان اراضی اشغالی با آن رو‌به‌رو هستند؛ و این خشم و سرخوردگی به این معناست که انفجار وضعیت در راه است. شبکه خبری الجزیره ضمن ترجمه این مقاله، گزارش داد، یک سال پس از درگیریهای شدید، یکی از تجار حاضر در «اللد» وضعیت را این‌گونه توصیف می‌کند: «فضا، فاسد است». در منطقه «رمات اشکول» که کانون خشونت در سال گذشته بود، یک فلسطینی می‌گوید: «ما در زیر سایه اشغالگری زندگی می‌کنیم. ما قربانیان تبعیض هستیم.» یک شهروند چهل ساله فلسطینی نیز می‌گوید: «من یک عرب هستم. آنان (اسرائیلیها) از ما می‌خواهند که فراموش کنیم چه کسانی هستیم، ولی ما فراموش نمی‌کنیم. ما در این سرزمین زندگی می‌کنیم. لذا در همین جا، مقاومت خواهیم کرد.»
گزارش نشریه فرانسوی در ادامه می‌گوید که تل‌آویو طی ۲۰ سال برای فلسطینی‌ها کاری نکرد. حتی میانگین فقر در شهرهای موسوم به مختلط (فلسطینیان و صهیونیستها) دو برابر بیشتر [از مناطق تحت اشغال صهیونیستها] است.
«محمد بابای» که یکی از فعالان فلسطینی در شهر «یافا» در فلسطین اشغالی است، در گزارش لوموند می‌گوید: «اگر کسی [در یافا] از همزیستی سخن گفت، یاوه گفته است. مردم احساس خشم و سرخوردگی می‌کنند. بسیاری از آنان نمی‌توانند زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند. یافا از داخل آتشفشانی است که می‌جوشد.»
تأیید رسمی آپارتاید اسرائیلی
اگر روزنامه فرانسوی لوموند به صورت تلویحی و غیرمستقیم رژیم صهیونیستی را یک رژیم با مشخصات آپارتایدی معرفی کرد، همزمان روز پنجشنبه پارلمان کاتولونیا به عنوان نهاد قانونگذار در بخش خودمختار اسپانیا به صورت رسمی با صدور قطعنامه‌ای اقدامات تل‌آویو را خلاف قوانین بین‌المللی و مصداق بارز «آپارتاید» دانست.
پارلمان کاتولونیای اسپانیا در قطعنامه‌ خود ضمن به رسمیت شناختن جرائم آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها آن را به شدت محکوم کرد و از دولت کاتالونیا و اسپانیا خواست از همه ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک خود برای مجاب کردن مسئولان اسرائیلی به اجرای توصیه‌های عفو بین‌المللی و دیده‌بان حقوق بشر استفاده کنند.
سازمان عفو بین‌الملل هم ۳۱ فروردین‌ماه سال جاری با توصیف رژیم صهیونیستی به عنوان نظام «آپارتاید» اذعان کرده بود که کشتار و شکنجه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها و سلب حقوق آنها «جنایت علیه بشریت» است. عفو بین‌الملل در آن تاریخ در صفحه توئیتر خود نوشت: «رژیم آپارتاید تنها بخشی از گذشته نیست؛ این واقعیتی است که میلیون‌ها فلسطینی در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی اشغالی آن را تجربه کرده‌اند و تا به امروز ادامه دارد. رژیم آپارتاید جان یک گروه را مهم‌تر از جان گروه دیگر می‌داند و اسرائیل رژیم آپارتایدش را با کشتار، شکنجه و سلب حقوق اولیه فلسطینیان حفظ و تداوم می‌بخشد؛ این جنایت علیه بشریت است و باید خاتمه یابد.»
شهادت سه فلسطینی 
آپارتاید توصیف کردن رژیم صهیونیستی با اقدامات این رژیم همخوانی کاملی دارد و صبح جمعه نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی سه فلسطینی را در شمال کرانه باختری شهید و هشت نفر دیگر را مجروح کردند. وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای تعداد شهدا را سه نفر اعلام کرد و افزود که هشت نفر دیگر به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در جنین مجروح شده‌اند.
منابع فلسطینی افزودند که یک گروه از نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی پس از نفوذ به محله شرقی شهر جنین، خودروی حامل سه جوان فلسطینی مذکور را به رگبار بستند که در پی این تیراندازی، هر سه نفر بلافاصله به شهادت رسیدند. طبق گفته منابع محلی، هشت نفر دیگر از شهروندان فلسطینی در پی تیراندازی امروز صبح مجروح شده‌اند و نیروهای امدادی آنها را برای درمان به بیمارستان منتقل کرده‌اند. از ابتدای سال جاری میلادی کشتار فلسطینیان به دست نظامیان صهیونیست شدت گرفته است به‌نحوی که ۷۰ فلسطینی که اغلب آنها از ساکنان کرانه باختری و قدس بودند، به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیدند.
همچنین جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی بهای ترور بزدلانه سه جوان فلسطینی را خواهد پرداخت، گفت: دستاورد این جنایت پافشاری ملت بر گزینه مقاومت است.
ادامه آتش سوزی‌های زنجیره‌ای 
در ادامه اوضاع آشفته مناطق اشغالی، منابع خبری از وقوع آتش سوزی جدید در کارخانه‌ تولید‌کننده بُردهای الکترونیکی نظامی در رژیم صهیونیستی خبر دادند. نکته‌ حائز اهمیت شباهت این شرکت با شرکت تامار است که هردو در زمینه‌ تولید و پشتیبانی تجهیزات نظامی در رژیم اشغالگر قدس فعالیت دارند و هر دو نیز در حوادثی مشابه دچار حریق و انفجار شدند.
پیشتر در بامداد روز چهارشنبه نیز کارخانه‌‌ای در منطقه «روحووت» تل‌آویو به دلیل نشت ماده سمی آمونیاک، دچار حریق شده بود که در آن حادثه نیز گزارش شد چندین نفر بر اثر استنشاق آمونیاک این کارخانه که در جنوب تل‌آویو واقع است، زخمی و راهی بیمارستان شدند.
در روز چهارشنبه هفته گذشته نیز برخی منابع محلی از وقوع آتش‌سوزی در پالایشگاه بندر «حیفا» واقع در فلسطین اشغالی خبر دادند.
طی هفته گذشته نیز چند منطقه از سرزمین‌های اشغالی شاهد حوادثی از قبیل آتش‌سوزی و انفجار در مراکز صنعتی و نظامی و دانشگاهی شده است و به‌رغم تلاش‌ها برای بایکوت کردن این حوادث، آن چیزی که صهیونیست‌ها را متحیر کرده، افزایش این دست حوادث بدون دلیل و سبب مشخص است.