kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
فائو: 

امسال تولید گندم در ایران ۴ میلیون تن افزایش می‌یابد

 
 
 
سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در نخستین گزارش خود در مورد چشم‌انداز تولید مواد غذایی در سال ۲۰۲۲، پیش‌بینی کرد در سال جاری زراعی، تولید غلات در ایران ۳۴ درصد افزایش یابد.
این سازمان جهانی در نخستین گزارش خود در مورد چشم‌انداز تولید مواد غذایی در سال ۲۰۲۲، با ابراز نگرانی از کاهش تولید غلات در جهان به دلایلی همچون افزایش قیمت مواد اولیه، بدی آب و هوا و بحران اوکراین، پیش‌بینی کرد تولید غلات ایران از ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن در سال گذشته زراعی به ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن در سال جاری زراعی افزایش می‌یابد و در این میان، گندم با ۴ میلیون تُن افزایش، بیشترین میزان رشد تولید را به خود اختصاص داده است.
بنا بر اعلام این سازمان تخصصی در حالی که در سال میلادی جاری، کشورهایی همانند استرالیا، هند و اوکراین با کاهش تولید گندم روبه‌رو خواهند بود، کشورهایی همچون ایران، کانادا و روسیه با افزایش تولید مواجه خواهند شد.
روند گرانی قیمت مواد غذایی در جهان
در همین حال و در شرایطی که سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود وضعیت فعلی تامین مواد غذایی و قیمت‌ها را فاجعه غذایی در آینده خوانده است روند گرانی قیمت موادغذایی در جهان ادامه دارد.
برهمین اساس دیروز قیمت ذرت که به  عنوان خوراک دام استفاده می‌شود 11.25 دلار افزایش یافت و هر بوشل از این محصول به قیمت 746 دلار و 25 سنت معامله شد.
خوراک دام 70 درصد هزینه تمام شده محصولات پروتئینی نظیر گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات را شامل می شود.
همچنین قیمت گندم نیز دیروز به عنوان اساسی‌ترین محصول جهان 2.25 دلار رشد قیمت داشت، در روزها و ماه‌ها اخیر هم این محصول افزایش قیمت داشت، به طوری که از ابتدای سال تاکنون بیش از 
50 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.
جنگ بین اوکراین و روسیه که هر دو تامین کننده 30 درصد غلات جهان هستند، به مشکلات کمبود مواد غذایی و رشد قیمت‌ها دامن زده است.
سازمان‌های بین‌المللی درباره تامین مواد غذایی در آینده هشدار می‌دهند و از این رو کشورها ذخیره‌سازی مواد غذایی را بیشتر کرده‌اند، نیمی از گندم صادراتی جهان در چین ذخیره شده است.
تمرکز کشت کشورها بر روی گندم
همچنین در همین شرایط که امنیت غذایی در جهان به خطر افتاده است، کشورها الگوی کشت خود را به سمت محصولات اساسی و مهم تغییر داده‌اند.
به گزارش فارس پس از جنگ روسیه و اوکراین که تامین محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی را در معرض خطر جدی قرار داده است، کشورها الگوی کشت جدیدی را پیاده می‌کنند.
الگوی کشت جدید کشورها بیشتر روی تامین محصولات اساسی به ویژه گندم متمرکز است و آنها تلاش می‌کنند که هر چه بیشتر این محصول بسیار مهم را در داخل تولید کنند.
  وزارت کشاورزی و شیلات ژاپن گزارش داد که کشاورزان این کشور تولید برنج را کاهش داده و به سمت کشت گندم و سویا رفته‌اند.
این اقدام به خاطر افزایش قیمت این محصولات در بازار جهانی ناشی از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین بوده و باعث شده تا ژاپن در معرض کمبود این محصولات کشاورزی قرار گیرد. از ۴۷ استان در ژاپن ۳۷ استان اعلام کرده‌اند که می‌خواهند کشت برنج را کاهش دهند.
روزنامه ژاپن تودی نوشته است از سال ۱۹۶۲ مصرف برنج در ژاپن همواره رو به کاهش بوده است، اما مصرف گندم و سویا در این کشور همچنان بالاست.
ژاپن ۸۰ درصد گندم و ۹۰ درصد سویای موردنیاز خود را وارد می‌کند و از زمان درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین قیمت این محصولات به شدت افزایش یافته است.
وزارت کشاورزی ژاپن پیش‌بینی کرده که امسال فقط ۳۵ هزار هکتار در این کشور زیر کشت برنج برود و تولید آن به حدود ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تن 
خواهد رسید.