kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
در سالروز صدور فتوای جهاد توسط آیت‌الله سیستانی

حشدالشعبی: به جنگ با تروریسم آمریکایی صهیونیستی در عراق ادامه می‌دهیم

دبیرکل جنبش نجباء از حشد‌الشعبی به مناسبت سالروز صدور فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی و تأسیس حشد در بیانیه‌ای ازحمایت‌های جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد و گفت غیورمردان عراق به مبارزه با تروریسم صهیونیستی-آمریکایی ادامه می‌دهند.
 
 
 
 
حشد‌الشعبی هشت سال پیش با فتوای حضرت آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی‌قدر شیعیان به منظور مبارزه با گروهک تروریستی داعش و در جریان فتوای جهاد کفایی تأسیس شد. وقتی گروهک وحشی و عجیب و غریب داعش در عراق و سوریه سربرآورد و در حال بلعیدن این کشورها بود و حتی به نزدیکی بغداد نیز رسیده بود، این فتوا شیعیان و حتی برخی از اهل سنت را برای دفاع و سرکوبی این گروهک گردآورد که در نتیجه این گردهمایی حشد‌الشعبی نضج گرفت.
شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء در پیامی ضمن تبریک سالروز صدور فتوای جهاد کفایی و تأسیس بسیج مردمی (حشد‌الشعبی) با صدور بیانیه‌ای بر ادامه مبارزه با تروریسم تأکید کرد. در این بیانیه آمده است: «در این روز خجسته، نقشه قدرت‌های بزرگ با صرف هزینه‌های هنگفت و حمایت‌های متنوع از گروه‌های تروریستی به‌منظور اشغال، تجزیه و نسل‌کشی فرزندان عراق، به شکست انجامید.»
شیخ اکرم الکعبی در تشریح ناکامی دشمن ادامه داد: «تلاش آنان ناکام ماند و خداوند مکرشان را به خودشان برگرداند. فرزندان صالح عراق برخاستند و آستین‌ها را بالا زدند و فتوا و ندای کرامت را اجابت کردند؛ خون و جان پاک خود را فدای ایمان و خاک ملت کردند و زیباترین تصاویر دلاوری و مردانگی را به نمایش گذاشتند.»
به گزارش فارس، وی با بیان اینکه «این دستاورد ارزشمند» حاوی پیام مهمی برای دنیاست، افزود: «جهانیان بدانند که قهرمانان غیور عراقی همیشه در برابر امواج تروریسم- که ساخته و پرداخته آمریکا و صهیونیسم است- خواهند ایستاد و سپری در مقابل نیروهای تاریکی و تکفیری‌ها خواهند بود.» وی در پایان بیانیه خود از همراهی و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار عراق، طی جنگ علیه تروریسم قدردانی کرد.
همچنین «فالح الفیاض» رئیس‌سازمان حشدالشعبی عراق نیز روز دوشنبه، در همایش هشتمین سالگرد صدور فتوای جهاد کفایی و تاسیس حشد‌الشعبی سخنرانی کرد. او گفت: «ما حامل سلاح حق هستیم و این سلاح‌ ابزاری برای محافظت از کشور‌، آزادی انسان و عزت است. کسانی هستند که تلاش دارند به منظور بازگرداندن توطئه‌ها علیه کشور، حشد‌الشعبی را به یک پدیده موقت در عراق تبدیل کنند اما حشد‌الشعبی به دلیل فتوای مرجعیت دینی دیگر یک امت است. حشد‌الشعبی یک نظام سرکش علیه فساد‌، بردگی و ذلت است و چیزی جز عراقی که حاکم بر خود باشد، نمی‌پذیرد.»
موافقت رئیس‌پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر
خبر مهم دیگر از کشور عراق آن‌که خبرگزاری رسمی عراق خبر داد که «محمد الحلبوسی» رئیس‌پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرده است. چند ساعت پیش از آن «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر از نمایندگان این جریان در پارلمان عراق خواست تا استعفای خود را به رئیس‌پارلمان ارائه دهند. وی در ادامه به همپیمانان پارلمانی جریان صدر گفت: «به همپیمانان خود در مجلس می‌گویم که شما از همپیمانی با ما آزاد هستید.» رهبر جریان صدر در ادامه گفت: «استعفای نمایندگان جریان صدر، فداکاری در راستای رها شدن ملت از سرنوشت مبهم است.» همچنین رهبر جریان صدر شامگاه روز یکشنبه خبر داد که همه نهادها و مؤسسات وابسته به این جریان در مرحله کنونی باید بسته شود. دفتر جریان صدر با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که مؤسسه «المرقد الشریف» با نهادهای اداری آن، دفتر «السید الشهید» (شهید صدر) در نجف اشرف، دفتر حفظ آثار شهید صدر، دفتر ویژه، موزه و پروژه بنیان مرصوص بسته نخواهند بود.