kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۲۸۸۸
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
نقشه‌ای که روز به روز آبی‌تر می‌شود

 سکوت شبکه‌های معاند و سلبریتی‌های مدعی پس از صفر شدن فوتی‌های کرونا در ایران

 
 
 
 سرویس اجتماعی-
پس از مدت‌ها که آمار فوتی‌های روزانه کرونا در کشور تک رقمی شده بود، 12خرداد ماه، تعداد فوتی‌ها پس از دو سال و ۱۰۰ روز به صفر رسید، آن هم در شرایطی که هنوز کشورهای زیادی تلفات روزانه بالایی دارند.
پس از اینکه مدتی بود که تعداد فوتی‌های کرونا در کشور تک رقمی شده بود، روز پنجشنبه گذشته وزارت بهداشت از صفر شدن فوتی‌های روزانه کرونا در کشور پس از دو سال و 100 روز خبر داد. خبر مسرت‌بخشی که شادی مردم را در پی داشت. البته این در شرایطی بود که در همان روزی که تعداد فوتی‌های کرونا در ایران به صفر رسید، بسیاری از کشورها همچنان درگیر تلفات بالای این بیماری هستند.
 ایران جلوتر از سایر کشورهای جهان 
در مدیریت پاندمی کرونا
 در همین رابطه سخنگوی ستاد ملی کرونا روز جمعه گفت: در ده روز گذشته که ما فوت تک رقمی داشتیم 
22 کشور که هیچ مشکل تحریمی و واکسیناسیون نداشتند فوت دورقمی داشتند. شیراوژن افزود: دیروز که ما بدون فوتی کرونا بودیم‌،آمریکا ۲۱۶ فوتی، آلمان ۲۰۶ و کانادا ۱۲۰ نفر فوتی داشتند.
 تلاش ۲۴ ساعته کادر سلامت
 آمار فوتی کرونا را به صفر رساند
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت روز پنجشنبه گذشته و پس از صفر شده فوتی‌های کرونا در صفحه مجازی خود نوشت: « خدا را شاکر هستیم که پس از دو سال جهاد شبانه‌روزی و جانفشانی کادر سلامت کشور و تقدیم شهدای گرانقدر مدافع سلامت، امروز خبر مسرت‌بخش صفر شدن آمار فوت کرونا را شنیدیم. با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران که حتی در شرایط بحرانی کرونا نیز ادامه داشت، دانشمندان ما با همت شبانه‌روزی توانستند واکسن کرونا را در داخل کشور تولید کنند، به طوریکه در حال حاضر ۶ مرکز تولید واکسن کرونا در کشور فعالیت دارند. مردم قهرمان ایران در واکسیناسیون کرونا مشارکت گسترده داشتند و حماسه‌ای ملی رقم زدند، چرا که واکسیناسیون اکثریت مردم باعث شد ایمنی قابل توجهی در برابر این ویروس ایجاد شود. در شرایط کنونی، بسیاری از کشورهای مدعی، با آمار ابتلا و مرگ و میر بالایی رو‌به‌رو هستند، درحالی‌که در جمهوری اسلامی ایران این آمار به صفر رسیده است.»
 ‌نامه قدردانی وزیر بهداشت از رهبری 
در پی ثبت آمار صفر تلفات روزانه کرونا برای نخستین بار از آغاز شیوع این بیماری در کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، این دستاورد را به ایشان تبریک گفت.
در نامه وزیر بهداشت به رهبر انقلاب آمده است:«همچنان که مستحضرید آمار روزانه فوت هموطنان عزیزمان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا متعاقب تزریق ۱۵۰ میلیون دُز واکسن که به‌رغم نارسایی‌های ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار صورت گرفت، از چندی پیش به تک رقمی گرایید و در تاریخ پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ پس از ۸۳۱ روز مقابله نفس‌گیر با همه‌گیری این ویروس، جمهوری اسلامی ایران، نخستین روز بدون مرگ ناشی از کرونا را به ثبت رساند.
 هر چند مشکلات ناشی از شیوع کرونا همچنان پایان نیافته و‌ افول این بیماری بر خاتمه قطعی آن دلالت ندارد، اما دستاورد حاضر که با مدد الهی، حمایت‌های آن رهبر عظیم‌الشأن و همت رئیس‌جمهور انقلابی و دولت مردمی حاصل گردید، نشان از قدرت ملت ایران، روحیه ایثار نیروهای جهادی درمان، اخلاص و ابتکار دانشمندان با ایمان و همبستگی عمیق مردم عزیزمان با دولت خدمتگزار سیزدهم و دیگر قوا و نهادهای انقلابی دارد.از این رو وظیفه خود می‌دانم توفیق حاصله را به محضر شریف حضرتعالی تبریک عرض نموده، ضمن تجدید عهد با ارواح طیبه شهدای مدافع سلامت، بذل رهنمودها و تدابیر حکیمانه و دعای خیر رهبر عزیزمان را برای ریشه‌کنی نهایی این بیماری مسئلت نمایم.»
  کشورهای غربی هنوز کشته می‌دهند
در همین زمینه، رضا آریان پور نماینده مینودشت و کلاله و عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌و‌گو با وبدا با اشاره به صفر شدن آمار فوتی‌های کرونا در ایران در روز
۱۲ خرداد ماه اظهارداشت: آمار فوتی‌های کرونا در ایران در حالی به صفر رسیده که کشورهای اروپایی و آمریکایی که اولین تولید کنندگان واکسن کرونا در جهان بودند و کشورهای مدعی در این حوزه به شمار می‌رفتند همچنان با فوتی ناشی از ابتلا به این بیماری در کشور خود مواجه هستند. آریان پور افزود: در ابتدای شروع ویروس کرونا ما در تامین ماسک مورد نیاز برای کشور هم با محدودیت‌ها و مشکلاتی مواجه بودیم و تحریم‌ها این مشکلات را برای ما بیشتر می‌کرد. ما با تکیه بر توان داخلی خود از جمله شرکت‌های دانش بنیان توانستیم امروز به نقطه‌ای برسیم که نه تنها در تولید ماسک بلکه در تولید واکسن کرونا هم به خودکفایی کامل برسیم و حتی زمینه برای صادرات این محصولات را نیز فراهم کنیم.
وی خاطرنشان کرد: درست است که آمار فوتی‌های کرونا در ایران به صفر رسیده اما باید بدانیم که کرونا همچنان در سطح کشورهای مختلف جهان قربانی می‌گیرد و شایع است و سویه‌های جدید آن ممکن است از مرزها به کشور ما وارد شود و لذا نباید اقدامات پیشگیرانه را فراموش کنیم. اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا را جدی نگیریم و مجدد آمار فوتی‌ها و مبتلایان به این بیماری در کشور بالا رود، ممکن است در آینده همان‌هایی که خیر خواه کشور نیستند صفر بودن آمار فوتی‌ها در امروز را حتی به سخره هم بگیرند.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار داشت: ما امروز در تولید واکسن کرونا در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم و با توجه به آمار پایین مبتلایان به این بیماری در کشور ممکن است واکسن‌های تولید شده مصرف داخلی چندانی نداشته باشد لذا دولت باید زمینه را برای صادرات این واکسن‌ها فراهم کند چرا که زیرساخت‌ها برای تولید واکسن کرونا فراهم است.
 صفر شدن آمار جانباختگان 
حاصل تلاش وزارت بهداشت و دولت سیزدهم است
سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده تفت و میبد و عضو دیگر کمیسیون بهداشت مجلس نیز در گفت‌و‌گو با وبدا با اشاره به اعلام خبر صفر شدن فوتی‌های کرونا اظهارداشت: خدا را به خاطر این موفقیت در مهار بیماری کرونا و به صفر رسیدن آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری شکر می‌کنم.
میرمحمدی با بیان اینکه این موفقیت مرهون تلاش مجدانه وزارت بهداشت، دولت سیزدهم و شخص آقای رئیسی است، افزود: با تلاش گسترده و با واکسیناسیون عمومی، مسئولین این بیماری را در کشور مهار کردند.
وی با تشکر از شرکت‌های تولید‌کننده واکسن کرونا، گفت: تلاش مجدانه آنها آن هم در شرایط تحریم واقعاً قابل توجه بود و جای قدردانی و تشکر دارد.
میرمحمدی خاطرنشان کرد: ما در حالی که شاهد به صفر رسیدن آمار فوتی‌های کرونا در کشورمان هستیم که در کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا و امثال آن کرونا همچنان از مردم این کشور کشته می‌گیرد.
وی افزود: بر خلاف دولت قبل که واکسیناسیون مردم در برابر بیماری کرونا را به برجام منوط می‌کرد ما شاهد بودیم که در دولت جدید با تلاش و کوشش خستگی‌ناپذیر، واکسیناسیون عمومی انجام شد و آمار فوتی‌های این بیماری از ۷۰۰ نفر به صفر رسید.
دچار خوش‌بینی کاذب نشویم
با این حال، یک اپیدمیولوژیست با اشاره به لزوم طی کردن چهار مرحله برای ریشه‌کنی کرونا، اظهارداشت: موضوع مشخص، این است که هنوز در مرحله پاندمی هستیم؛ در شرایط فعلی باید هوشیاری خودمان را حفظ کرده و اپیدمی را تمام شده تلقی نکنیم و دچار خوش‌بینی‌های کاذب نشویم.
حمید سوری به ایسنا گفت: اگر بخواهیم فقط بر پایه بستری و مرگ‌ومیر به وضعیت اپیدمی نگاه کنیم، اپیدمی
 نه‌ تنها در کشور ما، بلکه در همه جهان روند کاهشی معناداری داشته است که من نام آن را آتش‌بس یک‌طرفه ویروس علیه جامعه بشری گذاشته‌ام. البته معنایش این نیست که اپیدمی را تمام شده تلقی کنیم و معنایش این نیست که اپیدمی خاتمه یافته و تمام شده است. در حال حاضر ضمن ابراز امیدواری، باید برای هر سناریوی احتمالی دیگر هم هوشیار و آماده‌باشیم. همچنین باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را ادامه دهیم که نقش محافظتی دارد.
  ۲رقمی شدن آمار روزانه مبتلایان در کشور
 پس از 28 ماه
اما نکته مهم دیگر اینکه طی دو روز گذشته پس از
 ۲۸ ماه آمار روزانه مبتلایان به کرونا ویروس در کشور دو رقمی شد و به زیر 100 نفر کاهش یافت.
بنا بر اعلام دیروز وزارت بهداشت، از 14 تا ۱۵ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۰ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، سه بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۳۳۱ نفر ماند.
۴۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
 افزایش چشمگیر شهرهای آبی
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت همچنین از افزایش شهرهای آبی در نقشه کرونایی کشور خبر داد و اعلام کرد: بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، هیچ یک از شهرهای کشور همانند هفته‌های گذشته، در وضعیت قرمز و نارنجی نیستند. تعداد شهرهای با وضعیت زرد از 
۲۵۳ به ۱۴۷ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۹۵ به ۳۰۱ شهر افزایش یافت.
 چرا ساکتید؟!
اما تداوم تک رقمی بودن فوتی‌های کرونا و موفقیت صفر شدن تعداد فوتی‌ها در روز پنجشنبه در حالی است که هنوز روزهای تلخ فوت روزانه بیش از 700 هموطن و ابتلای حدود 50 هزار نفر در روز در تابستان گذشته را فراموش نکرده‌ایم. روزهایی که تامین واکسن به راحتی انجام نمی‌شد و برخی مسئولین دولت قبل هم تسهیل در واردات واکسن را به برجام و پذیرش FATF ربط می‌دادند اما با شروع به کار دولت سیزدهم و ورود مستقیم رئیس‌جمهور به موضوع واردات واکسن در مدتی کوتاه دهها میلیون واکسن وارد و در کنار رونق تولید واکسن‌های داخلی و انجام سریع واکسیناسیون سراسری کشور در شرایطی مناسب و ایمن قرار گرفت.
در این میان سیاه‌نمایی و نمک پاشی شبکه‌های معاند و برخی سلبریتی‌های همیشه طلبکار و مدعی در روزهای سخت کرونایی در سال گذشته از ذهن‌ها فراموش نمی‌شود. شبکه‌های معاند که لحظه به لحظه اخبار تعداد فوتی‌های ایران را مخابره و به نوعی ایران را مرکز کرونا در دنیا معرفی می‌کردند این روزها که ایران در موفقیتی چشمگیر و بالاتر و بهتر از کشورهای غربی که هنوز تلفات بالای کرونایی دارند موفق به مهار این بیماری شده است علاقه‌ای به بیان آمار و ارقام کرونا در کشورمان ندارند.
برخی چهره‌های سلبریتی نیز که یا در اقدامی ذلت مندانه از نخست‌وزیر کانادا واکسن گدایی می‌کردند و یا برای تاخیر در واردات واکسن ضجه سر می‌دادند و برای واردات واکسن آمریکایی توئیت می‌زدند و از هر اقدامی برای سیاه‌نمایی دریغ نمی‌کردند، این روزها که واکسن‌های غیر آمریکایی و داخلی مرگ و میر را در ایران به صفر یا تعداد انگشت شمار رسانده و همان تولید‌کننده‌های واکسن آمریکایی روزانه قریب 300 فوتی دارند، به جای انتشار پیام تشکر از دولت و حاکمیت و تبریک به مردم سکوت پیشه کرده‌اند تا نشان دهند این جماعت بیشتر در لحظه‌های سختی و غم ملت دنبال انجام ماموریت و خوش خدمتی به دشمن هستند تا همراهی با مردم.