kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
همزمان با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها صورت گرفت

تشدید برخورد جدی با محتکران و گرانفروشان

با عملیاتی شدن طرح بزرگ دولت برای عادلانه کردن یارانه‌ها، طی چند روز گذشته شاهد افزایش نظارت‌ها و برخورد نهادهایی همچون تعزیرات و پلیس با محتکران و گرانفروشان هستیم.

 


سرویس اجتماعی-
چند روزی است که طرح مهم دولت برای مردمی‌کردن و عادلانه‌‌سازی یارانه‌ها به اجرا در آمده است. با توجه به ابعاد وسیع این طرح، نکته مهمی که از سوی بسیاری از مردم و کارشناسان برای موفقیت این طرح بزرگ مطرح می‌شود، نحوه صحیح اجرا و از جمله اعمال نظارت دقیق، موثر و فراگیر و برخورد قاطع با فرصت‌طلبانی که با احتکار یا گرانفروشی قصد آسیب به این روند اصلاحی را دارند می‌باشد.
متاسفانه طی سال‌های اخیر، مفسدان اقتصادی و محتکران و گرانفروشان همچون زالو به قیمت سختی و مشقت مردم و تزریق مشکلات اقتصادی به جامعه با مکیدن خون مردم فربه و ثروتمند شده‌اند و اکنون به درستی انتظار می‌رود برای تحقق اهداف طرح بزرگ اقتصادی دولت، از این طیف غافل نشد.
در روزهای گذشته اظهارات مسئولان ارشد کشور از عزم جزم و هماهنگی برای برخورد با کسانی که قصد ایجاد مانع و مشکل در مسیر اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها را دارند حکایت داشته است.. دیروز هم در نشست سران سه قوه، بر استمرار نظارت دقیق بر بازار کالاهای ضروری معیشتی و حفظ آرامش معیشتی مردم تاکید شد.
در همین خصوص در کنار تاکید رئیس‌جمهور محترم بر برخورد با فرصت‌طلبان در مسیر اجرای این طرح، رئیس‌قوه قضائیه نیز هفته گذشته درخصوص همکاری با دولت در اجرای طرح‌های اقتصادی گفت:« معیشت و سفره مردم جزو اولویت‌دارترین موضوعات مدنظر دولت است و دستگاه قضایی نیز در این مهم با تمام توان به دولت کمک خواهد کرد.»
محسنی اژه‌ای با اشاره به مصوبات جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر افزایش اختیارات سازمان تعزیرات برای مقابله با گران‌فروشی و احتکار، اظهار داشت: «دستگاه قضایی با تمام توان در موضوعات «مدیریت ارز» و «کنترل بازار» و همچنین «مقابله با گرانفروشی و احتکار» به دولت کمک خواهد کرد تا از ناحیه سودجویان گزند و آسیبی به معیشت و سفره مردم وارد نشود.»
اتمام حجت دادستان کل کشور
با محتکران و اخلالگران توزیع کالا در بازار
پس از تاکید و دستور رئیس‌قوه قضائیه برای همراهی مسئولان قضایی با دولت، دادستان کل کشور نیز گفت: محتکران و سنگ‌اندازان در بازار بدانند که با انجام چنین اقداماتی مرتکب جرم خواهند شد و دستگاه قضایی برای شناسایی و‌ مجازات این افراد با جدیت اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی مستلزم تعامل، هماهنگی و همکاری بین قوای سه‌گانه و مردم است، افزود: دستگاه قضایی براساس وظایف ذاتی خود با عواملی که باعث بروز مشکلات اقتصادی در کشور می‌شوند و اقدام به احتکار، قاچاق و گران‌فروشی‌ می‌کنند، برخورد خواهد کرد.
وی تصریح کرد: برخورد با محتکران و اخلالگران در نظام اقتصادی کشور به صورت ویژه در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد.
افزایش 5 برابری جریمه‌های تعزیرات
افزایش اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی یکی از خبرهای مهم روزهای اخیر بود. وزیر دادگستری در همین خصوص گفت: «پیش‌تر می‌گفتند مجازات‌های تعزیرات بازدارنده نیست. طی روزهای اخیر مجوزهایی گرفتیم که یکی از آنها افزایش جریمه‌ها در مقایسه با جریمه‌های قبلی تعزیرات است و این جریمه‌ها تا پنج برابر افزایش یافت.
برخورد قاطع و بدون اغماض با محتکران
و اخلالگران نظام توزیع مایحتاج عمومی
رئیس‌کل دادگستری استان تهران هم دیروز اعلام کرد: حسب گزارش‌های واصله در زمینه تامین بسیاری از کالاهای اساسی کمبودی وجود ندارد اما ممکن است برخی از افراد سودجو مضایقی را برای تامین کالاهای اساسی مردم ایجاد کرده باشند. لذا درخصوص برخورد با محتکران و اخلالگران در نظام تامین مایحتاج عمومی ضمن تعامل با سایر دستگاه‌ها، باید از هر‌گونه مسامحه‌ای پرهیز شود.
القاصی مهر بر ضرورت همراهی قاطع و جدی سازمان تعزیرات، دولت، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در جهت برخورد با محتکرین و اخلالگران در نظام تامین مایحتاج عمومی تاکید کرد.
پیش از این هم دادستان تهران در جلسه مشترک با نمایندگان دستگاه‌های نظارتی بر بازار که با حضور گزارش‌های نمایندگان سازمان‌های وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، سازمات تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات سپاه، اداره کل اطلاعات استان تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی و متولی امر تنظیم بازار برگزار شد، با تأکید بر افزایش و استمرار نظارت‌های میدانی و تقویت کمی و کیفی تیم‌های بازرسی به منظور کاهش فشار ناشی از نوسانات اخیر بازار بر مردم و اقشار آسیب‌پذیر جامعه، خطاب به مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی دستور داده بود تا تمام گزارش‌های گرانی در بازارهای مختلف را به دادستانی تهران اعلام کنند. صالحی به نیروهای انتظامی و امنیتی حاضر در جلسه هم دستور داد در زمان مورد نیاز برای کمک به سازمان تعزیرات حکومتی در برخورد با تخلفات و کارشکنی‌ها، اقدام
کنند.
ورود جدی‌تر پلیس
برای برخورد با فرصت‌طلبان اقتصادی
سخنگوی نیروی انتظامی هم در روزهای اخیر از راه‌اندازی قرارگاه عملیاتی «امین» در سراسر کشور به‌دستور فرمانده کل انتظامی کشور در راستای مبارزه با قاچاق کالا و احتکار و جلوگیری از اخلال در نظام تولید و عرضه کالاهای اساسی و معیشت‌محور خبر داده بود.
افزایش کشفیات و برخورد با محتکران و گرانفروشان
اما در همین چند روز اخیر که بحث اجرای طرح جدید اقتصادی دولت و عادلانه‌‌سازی یارانه‌ها مطرح شده است، با افزایش نظارت میدانی دستگاه‌های نظارتی در سطح کشور شاهد برخورد قاطع با محتکران و گرانفروشان و جریمه و تشکیل پرونده برای آنها هستیم.
نمونه‌های زیادی در شهرها و استان‌ها و با ابعاد و مقادیر مختلف از مصادیق این برخورد‌ها وجود دارد که تنها به چند نمونه اشاره می‌کنیم.
در روزهای گذشته بنابر اعلام سخنگوی ناجا، تنها طی 24 ساعت با ورود پلیس بیش از یک‌هزار و ۴۴۵ تن انواع کالای اساسی احتکارشده در سراسر کشور از جمله بیش از 757 تن گندم و آرد، 301 تن روغن خوراکی، 151 تن ماکارونی، 136 تن برنج و 100 تن نهاده‌های دامی مجموعاً به‌ارزش یک‌هزار و 194 میلیارد ریال کشف و در این خصوص ۲۵۷ متهم بازداشت و ۵۵ واحد صنفی متخلف پلمب شدند.
رئیس‌پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ نیز دیروز از کشف بیش از ۶ هزار عدد لوازم خانگی خارجی قاچاق به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در خیابان فدائیان اسلام خبر داد.
سازمان تعزیرات هم که در روزهای اخیر با افزایش اختیارات توان و انگیزه بیشتری برای نظارت بر بازار پیدا کرده است، این روزها به شدت فعال است.
جریمه 387 میلیارد تومانی یک شرکت بزرگ تولید ماکارونی در استان البرز به علت گران‌فروشی، جریمه بیش از 16 میلیارد تومانی یک شرکت تولید نوشیدنی به علت گرانفروشی، جریمه ۲۰۰میلیاردتومانی یک شرکت تولید پوشک بچه به‌اتهام گرانفروشی و همچنین محکومیت مدیرعامل یک شرکت تولید شکر به انفصال دائم از مسئولیت‌های دولتی به‌دلیل ممانعت از عرضه کالا از جمله اقدامات سازمان تعزیرات در روزهای اخیر است. البته پیگیری‌ها و برخورد با متخلفان و رسیدگی به گزارش‌های مردمی در سراسر کشور نیز به صورت جدی از سوی تعزیرات در حال انجام است.
گشت‌های مشترک بازرسی هم این روزها فعال هستند در همین خصوص در جریان گشت بازرسی و نظارت بر بازار کالاهای اساسی با حضور عوامل سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت صمت و پلیس امنیت اقتصادی،یک انبار حاوی دو هزار تن برنج احتکار شده در جنوب تهران کشف و توسط قاضی حاضر در محل حکم پلمب این انبار همراه با جریمه 11 میلیارد و 200 میلیون تومانی صادر شد.
دادستانی‌های استان‌ها نیز این روزها مشغول رصد تخلفات اقتصادی هستند. تنها یک نمونه از این اقدامات کشف 650 تن روغن خوراکی در خوزستان بود که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان دیروز از آن خبر داد.
توزیع ۳۳۴ تن برنج احتکاری
یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ پایتخت
دیروز هم اعلام شد که پس از اعلام یکی از نهادهای امنیتی مبنی بر احتکار مقادیر قابل توجهی از اقلام و کالاهای اساسی تنظیم بازاری متعلق به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در پایتخت، به دادستانی تهران، مقام قضایی دستور فوری صادر کرد. با مشخص شدن احتکاری بودن کالاهای مذکور، صبح دیروز با دستور مقام قضایی، انبار مورد اشاره فک پلمب و اقلام مکشوفه، وارد شبکه توزیع شد.
بر اساس برآورد اولیه حدود ۳۱۰ تن برنج هندی تنظیم بازاری، ۲۴ تن برنج ایرانی، ۱۸ تن و ۵۰۰ کیلوگرم روغن سرخ کردنی، ۴ تن و ۵۰۰ کیلوگرم ماکارونی
۷۰۰ گرمی رشته‌ای و یک تن برنج پاکستانی تنظیم بازاری در این انبار احتکار شده بود.
نقش مهم مردم
در کنار اقدامات نظارتی سازمان‌های مربوطه باید به نقش مهم مردم در این خصوص هم اشاره کرد که می‌توانند با گزارش مواردی همچون احتکار، گرانفروشی، قاچاق و... یاری‌گر مسئولان باشند.
از جمله مردم می‌توانند در صورت مشاهده این تخلفات گزارش‌های خود را از طریق شماره تلفن‌های 110 پلیس، 135 تعزیرات، 113 وزارت اطلاعات، 114 اطلاعات سپاه، سامانه پیامکی تعزیرات: ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ و سایت ثبت گزارشات مردمی تعزیرات به نشانی
www.t135.ir ارسال و اعلام نمایند.