kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱

آغاز ماراتن سیاسی بزرگ در لبنان امروز 700 نفر برای کسب 128 کرسی رقابت می‌کنند

 

قرار است امروز بیش از 700 نامزد برای کسب 128 کرسی پارلمان لبنان با یکدیگر رقابت کنند تا سرنوشت دولت آتی این کشور را مشخص کنند.
بر اساس اعلام «بسام المولوی» وزیر کشور لبنان در انتخابات پارلمانی امسال لبنان ۷۱۸ نفر در قالب ۱۰۳ لیست یا فهرست برای کسب ۱۲۸ کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند. وزیر کشور لبنان در اظهاراتی گفت: «نام ۱۱۸ کاندیدای زن در لیست‌های انتخاباتی امسال وجود دارد؛ بنابراین در این دوره شاهد بیشترین میزان از مشارکت زنان در انتخابات لبنان هستیم.»
قانون انتخابات برای هر نظام سیاسی، اساسی است و قانونی که لبنان بر اساس آن انتخابات پارلمانی خود را برگزار می‌کند «تناسبی» نام دارد. پارلمان لبنان پس از اینکه در سال‌‎های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ نتوانست قانون جدید انتخابات را تصویب کند دوره پارلمان را تمدید کرد اما سرانجام در سال ۲۰۱۷ قانون شماره ۴۴ به نام «قانون انتخاب اعضای پارلمان» را تصویب کرد که همان قانون تناسبی است.
بر اساس نظام انتخاباتی تناسبی، کرسی‌های احزاب مختلف به تناسب تعداد رأیی که کسب می‌کنند، به آنان تعلق می‌گیرد. اگر فرض کنیم سه لیست در یک حوزه انتخاباتی بر سر ۱۰ کرسی رقابت می‌کنند و لیست اول ۶ هزار رأی، لیست دوم، سه هزار رأی و لیست سوم هزار رأی به دست بیاورد، کرسی‌های دهگانه به تناسب آرای به دست آمده هر لیست، میان آنها تقسیم خواهد شد: لیست اول شش کرسی، لیست دوم سه کرسی و لیست سوم یک کرسی.
همچنین در قانون جدید، رأی‌دهندگان هم باید به لیست‌ها رأی بدهند و هم اینکه یک نفر را از همان لیست به عنوان نامزد برتر یا برگزیده خود انتخاب کنند (معروف به «الصوت التفضیلی»). این گزینه نقشی مهم در ورود کاندیداها ایفا می‌کنند.رأی تفضیلی یا ترجیحی باید از همان فهرستی باشد که رأی‌دهنده به آن رأی داده است. اگر فرد رأی‌دهنده، رأی ترجیحی ندهد مابقی رأیی که به یک لیست داده صحیح است همچنین اگر بیش از یک رأی ترجیحی داد، این رأی شمرده نمی‌شود و تنها لیستی که به آن رأی داده به حساب می‌آید.
کرسی‌های پارلمان آینده لبنان میان احزاب سنی، شیعه، دروزی، علوی، مارونی، کاتولیک رومی، ارتدوکس رومی، انجیلی، کاتولیک ارمنی، ارتدوکس ارمنی و اقلیت‌ها تقسیم می‌شود. ۶۴ کرسی متعلق به مسیحیان است. مسیحیان مارونی: ۳۴ کرسی؛ مسیحیان ارتدکس: ۱۴ کرسی؛ مسیحیان کاتولیک: ۸ کرسی؛ مسیحیان ارمنی ارتدکس: ۵ کرسی؛ مسیحیان ارمنی کاتولیک: ۱ کرسی؛ مسیحیان انجیلی: ۱ کرسی؛ اقلیت‌های مسیحی: ۱ کرسی. ۶۴ کرسی نیز متعلق به مسلمانان است. سنی: ۲۷ کرسی؛ شیعه: ۲۷ کرسی؛ دروزی: ۸ کرسی؛ علوی: ۲ کرسی. در نهایت ائتلاف گروه‌های سیاسی راه‌یافته به پارلمان، برای تعیین نخست‌وزیر سرنوشت‌ساز خواهد شد.
گفتنی است، لبنان چند وقتی است که زایشگاه مشکلات است. از هر مشکل، مشکلی دیگر تولد می‌کند و ریسمانی نامرئی مشکلات باربط و بی‌ربط را به هم متصل می‌کند و از آن تار عنکبوتی را می‌سازد که هر که واردش شود، گرفتار خود می‌کند. دولت‌های ائتلافیِ قومی-قبیله‌ای که به جای پیگیری مصالح ملی پیگیر مصالح قوم و قبیله خود هستند، توانایی شکافتن این تار و بهبود اوضاع را ندارند. این‌ها به جای حل مسائل متمرکز بر وارونه ‌سازی حقایق‌اند، از این رو نه تنها مسائل را حل نمی‌کنند بلکه باعث افزونی آن می‌شوند. سید «حسن نصرالله» تأکید دارد: «حزب‌الله مدافع منافع ملت لبنان است»، اما تا وقتی همه گروه‌های لبنانی بر سر «منافع ملی لبنان» اجماع نکنند، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، البته خود این امر هم مبتی بر داشتن تعریف روشنی از «منافع ملی» است.