kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
اسرائیل؛ جهنم خبرنگاران

ابوعاقله؛ هشتاد و دومین خبرنگار ترور شده به دست صهیونیست‌ها

 
 
 
سرویس خارجی-
سال‌هاست که کشورهای غربی و آمریکا تبلیغات و ادعاهای گسترده‌ای را درباره الگوی سیاسی رژیم صهیونیستی دارند. اسرائیل به عنوان کودک نامشروع زاییده شده از دل کشورهای استعماری در غرب آسیا همواره در محافل غربی به عنوان نمونه ایده آل دموکراسی غربی مورد ستایش واقع می‌شود و همین دروغ‌ها درباره تل‌آویو باعث شده که به طور کلی جنایت‌ها و اقدامات ضد انسانی و ضد حقوق بشری این رژیم در غرب به چشم نیاید و در موارد متعددی رهبران اروپا و آمریکا چشم خود را حتی بر جنایت جنگی صهیونیست‌ها که از سوی «دیوان بین‌المللی کیفری» در حال بررسی است، می‌بندند و سکوت پیشه می‌کنند.
با وجود انفعال کشورهای اروپایی و آمریکایی در برابر جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، این روزها موضوع شهادت «شیرین ابوعاقله»؛ خبرنگار فلسطینی در جنین از سوی ارتش رژیم صهیونیستی سکه «دموکراسی اسرائیل» را بی‌رونق‌تر از گذشته ساخته است. خبرگزاری وفا فلسطین با انتشار گزارشی اعلام کرده طی حداقل ۴ دهه اخیر حداقل 82 خبرنگار از جمله به تازگی «شیرین ابوعاقله» توسط رژیم صهیونیستی ترور شده‌اند. در این گزارش به اسامی خبرنگاران شهید و نحوه شهادت آنها به دست رژیم صهیونیستی اشاره و گفته شده این ترورها حداقل از سال 1972 با ترور خبرنگاری با نام «غسان کنفانی» سردبیر روزنامه «الهدف» در ۳۶ سالگی آغاز شده که موساد او را با منفجر کردن خودرواش در منطقه الحازمیه نزدیک بیروت ترور کرد. 
سازمان تروریستی موساد
در گزارش فهرست بلندبالای خبرنگاران ترور شده از سوی رژیم صهیونیستی در 40 سال گذشته، نام یک سازمان عامل این ترورها بسیار پرتکرار است و آن سازمان امنیتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی یا همان «موساد» است. در واقع موساد مقام اول ترور خبرنگاران را در دستگاه صهیونیست‌ها از آن خود دارد و پس از موساد این ترورها به طور عمده از سوی نیروهای نظامی و ارتش اسرائیل صورت گرفته است. موضوع مهم در ترور خبرنگاران از سوی رژیم صهیونیستی آن است که این مسئله تازگی ندارد و نگاهی به پیشینه این اقدامات از دهه 1970 نشان می‌دهد که موضوع ترور خبرنگاران بخشی از سیاست غیررسمی و ثابت رهبران اسرائیل بوده است. در واقع یکی از عمده‌ترین نگرانی‌های صهیونیست‌ها از چهل سال گذشته تا کنون محدود‌سازی انتشار خبرها و گزارش‌ها از تحولات جاری در فلسطین بوده است تا آنجا که نهادهای جاسوسی و نظامی اسرائیل ید طولایی را در ترور و خاموش کردن صدای خبرنگاران حوزه فلسطین داشته‌اند. 
علاوه‌بر این آمار ترور خبرنگاران نشان می‌دهد که این ترورها تنها محدود به مرزهای فلسطین نبوده، بلکه صهیونیست‌ها اهداف ترور خود را در خارج از فلسطین و در بیروت، پایتخت لبنان، در اردن و حتی در سال 2003 در بغداد، پایتخت عراق با ترور «طارق نعیم خلیل ایوب»، گزارشگر شبکه «الجزیره» دنبال کرده‌اند و عمده این ترورها با نقش بی‌واسطه و مستقیم موساد صورت گرفته است.
ترور عمدی خبرنگار فلسطینی
آماری که از ترور خبرنگاران توسط صهیونیست‌ها در چهل سال گذشته منتشر شده این موضوع را تایید می‌کند که این ترورها به صورت برنامه‌ریزی و سازماندهی شده دنبال شده است، به‌ویژه آنکه عمده اقدامات تروریستی علیه خبرنگاران از سوی دستگاه جاسوسی و امنیتی موساد صورت گرفته است. در این شرایط آیا می‌توان ترور اخیر «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار فلسطینی را از سوی ارتش اسرائیل را به صورت اتفاقی و در قالب یک حادثه ارزیابی کرد؟ 
سه روز پس از ترور «شیرین ابوعاقله» نیز دادستانی کل فلسطین اعلام کرد که بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که تنها منبع شلیک گلوله در صحنه جنایت، از سوی نیروهای رژیم اشغالگر بوده و نیروهای اسرائیل پس از مجروح شدن وی به تیراندازی خود ادامه داده و مانع از امدادرسانی به او شدند. دادستانی کل فلسطین در بیانیه‌ خود درباره نتایج تحقیقات درباره شهادت شیرین ابوعاقله همچنین افزود: «نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نیروهای رژیم اشغالگر عمدا این جنایت را مرتکب شده‌اند، زیرا در مراحل بازرسی از صحنه جرم مشخص شد که بر روی درختی که ابوعاقله در کنار آن مجروح شد شواهد و آثار جدیدی مبنی بر صحت این موضوع وجود دارد و همچنین نیروهای اسرائیل پس از مجروح شدن وی که لباس خبرنگاری بر تن داشت به تیراندازی خود ادامه داده‌اند.» همچنین وزارت خارجه فلسطین با انتشار بیانیه‌ای ارتش اسرائیل را به تلاش برای از میان بردن شواهد قتل «شیرین ابوعاقله» متهم کرد. روز گذشته نیز پلیس رژیم صهیونیستی اذعان کرده بود که ابوعاقله توسط نظامیان این رژیم هدف قرار گرفته است و همچنین شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به نقل از «آویو کوخاوی»، رئیس‌ستاد ارتش این رژیم اعلام کرد که احتمال قتل ابوعاقله به دست نظامیان صهیونیست زیاد است. حتی رفتار و عملکرد صهیونیست‌ها نیز نشان می‌دهد که آنها در تلاش برای مانع تراشی در روند تحقیقات پیرامون ترور خبرنگار فلسطینی هستند و بسیاری گفته‌اند که حمله گسترده و سنگین روز جمعه نظامیان صهیونیستی به اردوگاه جنین تلاشی برای برهم زدن محل ترور و پاک کردن آثار و نشانه‌های این حادثه برای مانع تراشی در روند تحقیقات بوده است. 
در همین ارتباط نیز یکی از مجریان و کارشناس مشهور لبنانی با نام «فیصل عبدالساتر» که حضور گسترده‌ای در رسانه‌های لبنانی دارد، ترور خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره توسط رژیم صهیونیستی را ترور عامدانه توصیف کرد که باید تیتر اول رسانه‌ها باقی بماند. این کارشناس مشهور لبنانی با انتقاد از رویکرد اروپا و آمریکا در برابر ترور عمدی «شیرین ابوعاقله»، گفت: «آمریکا، اتحادیه اروپا و مدعیان آزادی چرا هیچ واکنشی نسبت به ترور خبرنگار الجزیره نداشتند؟! آیا این جنایت هم مثل سایر جنایات رژیم صهیونیستی شامل مرور زمان و به فراموشی سپرده می‌شود؟» با وجود ارتکاب جنایت‌های ضد حقوق بشری متعدد از سوی ارتش اسرائیل، اما تا کنون کشورهای اروپایی و آمریکایی اقدامی برای توقف این گونه اقدامات جنایت‌آمیز انجام نداده‌اند و اتحادیه اروپا نیز روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای کاغذی به محکومیت حمله به تشییع کنندگان ابوعاقله از سوی نظامیان اشغالگر اسرائیلی بسنده کرد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمله به تشییع کنندگان پیکر خبرنگار فلسطینی را تنها در حد اقدامی عجیب توصیف کرد. اتحادیه اروپا اگرچه در بیانیه خود خواستار انجام تحقیقات پیرامون این حملات شده، اما نگفته است که این اتحادیه برای انجام این تحقیقات چه اقدامی را انجام خواهد داد و به یک درخواست شفاهی بسنده کرده است.
نگرانی تل‌آویو از دست برتر فلسطینی‌ها
اگرچه صهیونیست‌ها حملات خود علیه فلسطینی‌ها را در چند ماه گذشته تشدید کرده‌اند، اما در مقابل فلسطینی‌ها نیز دست بسته نبوده‌اند. از جمله یک مقام نظامی ارتش اسرائیل روز یکشنبه با اشاره به اوضاع اردوگاه جنین و مقاومت فلسطینی‌ها در برابر هجوم نظامیان صهیونیست گفته است: «من 20 سال است که در ارتش خدمت می‌کنم و در این مدت، شاهد یورش به (اشغال) کرانه باختری، جنگ دوم لبنان و جنگ سال 2014 غزه بودم، اما تعداد گلوله‌هایی که در حمله روز جمعه به اردوگاه جنین به سمت نظامیان اسرائیلی شلیک شد، غیرقابل وصف است.» گروه مقاومت حماس نیز که در سال‌های گذشته قابلیت‌های نظامی خود را توسعه داده، این روزها به هراس بیشتر مقامات تل‌آویو دامن می‌زند. در همین ارتباط، «نمرود آلونی» فرمانده تیپ غزه در ارتش رژیم صهیونیستی با هشدار نسبت به توسعه توانایی گروه مقاومت حماس، گفته است: «جنبش حماس یک یگان چترباز تشکیل داده که توانایی عبور از مرزها را دارد.» این مقام ارشد نظامی افزود: «یگان چترباز حماس با استفاده از گلایدرهای مجهز به موتور توانمندی این را دارند که به شهرک‌های اطراف غزه (شهرک‌های صهیونیست‌نشین) دسترسی داشته باشند و مهندسین حماس با ساخت این نوع از گلایدرها نشان دادند که توانایی فنی و حرفه‌ای بالایی دارند.» همزمان با اعلام نگرانی فرمانده نظامی ارتش اسرائیل از توانایی‌های جدید حماس، «گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس» با یک پیام ویدئویی تحت عنوان «سرنوشت شما مرگ خواهد بود اگر پا به غزه بگذارید»، درباره هرگونه عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه هشدار داد. همچنین «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی حماس روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری «سما» ضمن اشاره به ترور «شیرین ابوعاقله» توسط صهیونیست‌ها، خواستار تشکیل هر چه سریع‌تر فرمانده میدانی واحد جهت رویارویی با اشغالگران شد و از تشکیلات خودگردان خواست، رسما و عملا به توافق «اسلو» پایان دهد...